Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een 2dehands auto uit de UK importeren - FAQ

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Een 2dehands auto uit de UK importeren - FAQ

Aangezien ik onophoudelijk PM krijg met specifieke vragen over het importeren van auto's uit het Verenigd Koninkrijk, hier een kort overzicht. Specifieke vragen kan je hier ook stellen

Documenten die elk Brits voertuig moet hebben:
    • V5 document: dit is het inschrijvingsbewijs. Een dubbel A4'tje in blauwgroene kleur.
    • MOT certificate: dit is het keuringsbewijs. In een advertentie zal telkens vermeld worden hoelang de auto nog gekeurd is
    • Tax disc: dit is het bewijs dat de verkeersbelasting betaald is: een rond schijfje met nummerplaat en geldigheidsdatum; kleeft aan de voorruit.
    Als je een Britse wagen koopt, heb je enkel de V5 en een aankoopfactuur nodig.
    Als je de Britse wagen naar huis rijdt op Britse platen, heb je, om volledig in orde te zijn; ook het MOT certificate en de tax disc nodig.

In de UK is de nummerplaat gebonden aan een auto (chassisnummer) in plaats van aan een persoon, zoals in België. Je moet gewoon vragen aan de verkoper of dat de nummerplaat bij de verkoop inbegrepen is. Meestal is dit het geval.

Je verwittigt je verzekering en zegt dat je met auto A met nummerplaat B, chassisnummer C op die bepaalde dag van plaats D naar plaats E zult rijden. Geen enkele redelijke verzekering zal hier een probleem van maken.
    Je kan ook overeenkomen met de verkoper, dat hij wacht met zijn verzekering op te zeggen voor de auto, en zo onder zijn verzekering naar huis rijden. Ik heb het op die manier gedaan. Ik weet niet of het volledig legaal is, maar in feite ben jij dan gewoon een vriend die een stukje met zijn auto rijdt. Kan technisch gezien geen probleem zijn. Weet dat het een risico is dat je neemt en dat je beter je eigen verzekeraar inlicht.

Wat de verkoper vervolgens moet doen:

- auto uitschrijven in de UK via document V5

- belastingsschijfje dat op de voorruit plakt en de recentste MOT (keuringsattest) terug inleveren.

Wat jij moet doen:

- afspraak maken met importeur voor homologatie (europees gelijkvormigheidsattest), kost 100€. Je kan ook homologeren via de keuring maar dat is duurder en omslachtiger. Als de auto niet meer origineel staat (ophanging/uitlaat/zijspiegels /...) ben je in principe verplicht om de procedure via de keuring te doen omdat de importeur hier niet aan wilt meewerken. Het kan zijn dat het voor andere merken dan BMW eenvoudiger is; maar voor een BMW ben je dus gezien als de auto aangepast is.

- lichten correct (laten) afstellen voor de keuring.

- bij douane (dichtstbijzijnde kantoor vind je via http://ec.europa.eu/taxation_customs...g=NL&Country=% ) een importvignet C705 afhalen, kost 0.10 euro. hier moet je het document V5 kunnen voorleggen, alsook de aankoopfactuur.

- auto laten keuren

- inschrijven zoals je elke auto zou inschrijven in België.

Handige tip: als je met de auto naar ginder gaat om met twee auto's terug te keren, zeg dan vooraleer je de Eurotunnel in Calais (dus: vooraleer je je retourticket koopt!!!) neemt, dat je een auto gaat importeren. Er is hier een speciaal kortingstarief voor.

En indien mogelijk: boek de tunnel vooraf. dan bespaar je nog wat centen

Voor verdere vragen: ask away
    1963 Land Rover Series IIa
    1994 Mercedes SL320
    2015 Land Rover Discovery SDV6
    2016 Porsche Cayenne GTS

Als er een Europees gelijkvormigheidsattest bij de auto aanwezig is (CoC), kun je de homologatiestap overslaan.

Bespaart heel wat tijd, moeite en geld.

Wel idd. de lichtblokken laten aanpassen (soms ook mistlamp => hangt in de uk RECHTS of in het midden als er maar 1 is) anders raak je niet door de keuring.
    2021 Taycan 4S
    2021 Lexus UX250h

Comment

Stel, de verkoper heeft de tax disc afgetrokken en ook de MOT.

Onderweg van bij de verkoper naar Folkestone (tunnel) heb je iets voor of krijg je controle van de flikken (veel kans hierop trouwens in de omgeveing van de kanaaltunnel).

Wat dan?
      2021 Taycan 4S
      2021 Lexus UX250h

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alexanderr Bekijk Berichten
        Je verwittigt je verzekering en zegt dat je met auto A met nummerplaat B, chassisnummer C op die bepaalde dag van plaats D naar plaats E zult rijden. Geen enkele redelijke verzekering zal hier een probleem van maken.
        Waarom zouden ze er een probleem van maken?

Maar ben je dan ook verzekerd?

Comment

Handige tip: als je met de auto naar ginder gaat om met twee auto's terug te keren, zeg dan vooraleer je de Eurotunnel in Calais (dus: vooraleer je je retourticket koopt!!!) neemt, dat je een auto gaat importeren. Er is hier een speciaal kortingstarief voor.
          En zelf al beweren ze van niet, blijf volhouden en je krijgt ook nog korting zoals bij mij het geval was

Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
          Als er een Europees gelijkvormigheidsattest bij de auto aanwezig is (CoC), kun je de homologatiestap overslaan.

Bespaart heel wat tijd, moeite en geld.

Wel idd. de lichtblokken laten aanpassen (soms ook mistlamp => hangt in de uk RECHTS of in het midden als er maar 1 is) anders raak je niet door de keuring.
          Dat attest is er normaal voor elke auto van 1996, oppassen dus als je wagen ouder is.

Oorspronkelijk geplaatst door Rachid Bekijk Berichten
          Waarom zouden ze er een probleem van maken?

Maar ben je dan ook verzekerd?

Als dat op papier staat, je hebt je groen formulier en zo zou dat toch geen probleem mogen zijn?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simoni Bekijk Berichten
            Dat attest is er normaal voor elke auto van 1996, oppassen dus als je wagen ouder is.
            Behalve uitzonderingsmerken zoals b.v. Alpina .. dat moet een plezant avontuur zijn
            1994 Mercedes SL320
            2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Stel, de verkoper heeft de tax disc afgetrokken en ook de MOT.

Onderweg van bij de verkoper naar Folkestone (tunnel) heb je iets voor of krijg je controle van de flikken (veel kans hierop trouwens in de omgeveing van de kanaaltunnel).

Wat dan?
              Ik heb afgesproken met de verkoper om de tax disc en MOT bij te houden tot mijn thuiskomst en daar alles onmiddellijk prior retour te sturen. Vraagt wat wederzijds vertrouwen, maar als je alles netjes op papier zet, kan dat geen probleem zijn ..
              1994 Mercedes SL320
              2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Ik heb mn CoC voor de CSL gewoon aangevraagd in England bij BMW. 3 dagen nadien zat dit in mn bus, volledig gratis én snel dus

... én als je veel cash meedoet, best bewijs van de bank bijstoppen, anders mag je het ferm proberen uitleggen

Comment

Hoelang mag je hier in België blijven rijden met die Engelse platen?
                  2021 Taycan 4S
                  2021 Lexus UX250h

Comment

Dus m.a.w. voor elke OEM kar van na 1996 mag die die 'homologatie' overslaan, right?
                    2021 Taycan 4S
                    2021 Lexus UX250h

Comment

Ik heb binnenkort misschien iets gelijkaardig voor maar ik vraag me toch af of ik volledig legaal en verzekerd rondrij als ik doe wat ik van plan ben.

Ik en wat vrienden gaan naar Praag rijden met een oud krel (budget: 200 euro), samen met nog een 50-tal teams voornamelijk uit de UK. Eenmaal daar aangekomen gaan mijn vrienden nog een weekje Tsjechie verkennen met de auto terwijl ik thuis moet zien te geraken, want ik moet jammer genoeg werken.

Nu heb ik twee opties:

- Ik neem het vliegtuig voor een paar euro.

- Ik koop een wagen voor een paar euro (of pinten) van een brits team over en rij daarmee naar huis.

Veel britse teams verkopen namelijk hun wagen of brengen hem naar de sloop omdat het voordeliger en sneller is om terug te vliegen dan met zo'n rijdend wrak nog eens een paar dagen onderweg te zijn.

Als ik voor optie 2 ga, ben ik dat wettelijk in orde en verzekerd als ik de stappen volg die je beschrijft? De homologatieprocedure hoeft allemaal niet, die auto moet nog dienen om van praag mee naar huis te bollen en dat is het.

Comment

Dus m.a.w. voor elke OEM kar van na 1996 mag die die 'homologatie' overslaan, right?
                        Als er een Europees gelijkvormigheidsattest (Certificate of conformity) is, dan wel.
                        1994 Mercedes SL320
                        2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Hoelang mag je hier in België blijven rijden met die Engelse platen?
                          Volledig legaal: als de verzekering in orde is én de vorige eigenaar schrijft 'm niet uit (slight chance), dan mag je blijven rijden tot de vroegste datum die op ofwel je MOT, ofwel je tax disk staat.

In de praktijk zal de vorige, Britse, eigenaar, allicht de auto uitschrijven. Kans lijkt me vrij klein dat je bij een controle door de mand zult vallen als je alsnog met de UK platen rondrijdt.
                          1994 Mercedes SL320
                          2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stevenvdw Bekijk Berichten
                            Ik heb mn CoC voor de CSL gewoon aangevraagd in England bij BMW. 3 dagen nadien zat dit in mn bus, volledig gratis én snel dus

... én als je veel cash meedoet, best bewijs van de bank bijstoppen, anders mag je het ferm proberen uitleggen
                            Schitterend ... heb ik nooit aan gedacht. Maar allicht dat het voor een auto uit 1989 toch noppes ging geweest zijn
                            1994 Mercedes SL320
                            2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door McFarnsworth Bekijk Berichten
                              Ik heb binnenkort misschien iets gelijkaardig voor maar ik vraag me toch af of ik volledig legaal en verzekerd rondrij als ik doe wat ik van plan ben.

Ik en wat vrienden gaan naar Praag rijden met een oud krel (budget: 200 euro), samen met nog een 50-tal teams voornamelijk uit de UK. Eenmaal daar aangekomen gaan mijn vrienden nog een weekje Tsjechie verkennen met de auto terwijl ik thuis moet zien te geraken, want ik moet jammer genoeg werken.

Nu heb ik twee opties:

- Ik neem het vliegtuig voor een paar euro.

- Ik koop een wagen voor een paar euro (of pinten) van een brits team over en rij daarmee naar huis.

Veel britse teams verkopen namelijk hun wagen of brengen hem naar de sloop omdat het voordeliger en sneller is om terug te vliegen dan met zo'n rijdend wrak nog eens een paar dagen onderweg te zijn.

Als ik voor optie 2 ga, ben ik dat wettelijk in orde en verzekerd als ik de stappen volg die je beschrijft? De homologatieprocedure hoeft allemaal niet, die auto moet nog dienen om van praag mee naar huis te bollen en dat is het.

Als je verzekering akkoord is, geen probleem. Dat is echt het belangrijkste.
                              1994 Mercedes SL320
                              2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Volledig legaal: als de verzekering in orde is én de vorige eigenaar schrijft 'm niet uit (slight chance), dan mag je blijven rijden tot de vroegste datum die op ofwel je MOT, ofwel je tax disk staat.

In de praktijk zal de vorige, Britse, eigenaar, allicht de auto uitschrijven. Kans lijkt me vrij klein dat je bij een controle door de mand zult vallen als je alsnog met de UK platen rondrijdt.
                                Wrong: Als persoon ingeschreven in een Belgische gemeente mag je op 't belgische grondgebied niet rondrijden met 'n auto op buitenlandse nummerplaat.

Uitgezonderd van de grens tot je woonplaats, van je woonplaats naar je garagist en naar de keuring.
                                ----------------------------------------------------------------------------------
                                2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
                                2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
                                Pictures here: BMW 7 Series
                                1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
                                Pictures here: Diablo

--------------------------------------------------------------------------------------------
                                It's like being in command of the Battlestar Galactica:
                                It might need half a starsystem to turn around,
                                but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
                                Cylons have respect for it...

--------------------------------------------------------------------------------------------

Comment

Je verhaal klopt trouwens ook niet helemaal:

OFWEL neem je het volledige V5 mee, en stuur je dat mee met je inschrijving. De DIV stuurt dan de juiste stukken terug naar de DVLA in de UK.

Ofwel neem je enkel het strookje "New Registered Keeper" mee, en stuurt de verkoper de rest op naar de DVLA, met markering voor export. De DVLA stuurt je dan een "certificate of export" naar je thuisadres. Met dat document kan je dan naar de Douane, en je moet 't meesturen naar de DIV...

Enorm grappig hoe de Douane opkeek van dat kleine groene strookje, met balpen ingevuld Heb dan even moeten wachten tot de documenten uit de UK toekwamen...

Je moet trouwens ook alle details opgeven bij de Douane, zoals motorinhoud (aantal CC), vermogen in KiloWatt, etc etc... Be prepared
                                  ----------------------------------------------------------------------------------
                                  2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
                                  2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
                                  Pictures here: BMW 7 Series
                                  1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
                                  Pictures here: Diablo

It's like being in command of the Battlestar Galactica:
                                  It might need half a starsystem to turn around,
                                  but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
                                  Cylons have respect for it...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon Bekijk Berichten
                                    Wrong: Als persoon ingeschreven in een Belgische gemeente mag je op 't belgische grondgebied niet rondrijden met 'n auto op buitenlandse nummerplaat.

Uitgezonderd van de grens tot je woonplaats, van je woonplaats naar je garagist en naar de keuring.
                                    Volgens mij bedoel je het goed maar verwoord je het fout Ik zie niet in waarom je als Belg niet in België zou mogen rondrijden met een auto op buitenlandse plaat.
                                    Het mag inderdaad niet als je hier gedomicilieerd bent, hier werkt, maar je auto inschrijft op een postbus in het buitenland om zo aan "belastingsoptimalisatie" te doen. Maar daar is hier helemaal geen sprake van.

Overigens zijn de door jou vernoemde uitzonderingen voldoende ruim interpreteerbaar om er gretig misbruik van te kunnen maken, gesteld dat wat je zegt, toch klopt ..
                                    Last edited by Alexanderr; 15/06/2009, 17:49.
                                    1994 Mercedes SL320
                                    2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon Bekijk Berichten
                                      Je verhaal klopt trouwens ook niet helemaal:

OFWEL neem je het volledige V5 mee, en stuur je dat mee met je inschrijving. De DIV stuurt dan de juiste stukken terug naar de DVLA in de UK.

Ofwel neem je enkel het strookje "New Registered Keeper" mee, en stuurt de verkoper de rest op naar de DVLA, met markering voor export. De DVLA stuurt je dan een "certificate of export" naar je thuisadres. Met dat document kan je dan naar de Douane, en je moet 't meesturen naar de DIV...
                                      Alles wat ik in de openingspost schreef, klopt. Het enige wat jij nu toevoegt is dat je, bij inschrijving van het voertuig, je V5 moet afgeven. Dat had ik gewoon niet vermeld, maar het spreekt voor zich, lijkt me. Het doet er uiteindelijk niet toe, want van zodra je de V5 in handen hebt, lijkt het me logisch dat je dat document niet in de vuilbak gaat gooien ..

Je moet trouwens ook alle details opgeven bij de Douane, zoals motorinhoud (aantal CC), vermogen in KiloWatt, etc etc... Be prepared
                                      Blijkbaar was dat bij jou een hoop strenger .. Bij mij was dat een losse bedoening, ze vroegen naar de km-stand en ik kon gewoon zeggen wat ik wilde ...
                                      1994 Mercedes SL320
                                      2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Working...