Aangezien ik onophoudelijk PM krijg met specifieke vragen over het importeren van auto's uit het Verenigd Koninkrijk, hier een kort overzicht. Specifieke vragen kan je hier ook stellen 
Documenten die elk Brits voertuig moet hebben:
Als je de Britse wagen naar huis rijdt op Britse platen, heb je, om volledig in orde te zijn; ook het MOT certificate en de tax disc nodig.
In de UK is de nummerplaat gebonden aan een auto (chassisnummer) in plaats van aan een persoon, zoals in België. Je moet gewoon vragen aan de verkoper of dat de nummerplaat bij de verkoop inbegrepen is. Meestal is dit het geval.
Je verwittigt je verzekering en zegt dat je met auto A met nummerplaat B, chassisnummer C op die bepaalde dag van plaats D naar plaats E zult rijden. Geen enkele redelijke verzekering zal hier een probleem van maken.
Je kan ook overeenkomen met de verkoper, dat hij wacht met zijn verzekering op te zeggen voor de auto, en zo onder zijn verzekering naar huis rijden. Ik heb het op die manier gedaan. Ik weet niet of het volledig legaal is, maar in feite ben jij dan gewoon een vriend die een stukje met zijn auto rijdt. Kan technisch gezien geen probleem zijn. Weet dat het een risico is dat je neemt en dat je beter je eigen verzekeraar inlicht.
Wat de verkoper vervolgens moet doen:
- auto uitschrijven in de UK via document V5
- belastingsschijfje dat op de voorruit plakt en de recentste MOT (keuringsattest) terug inleveren.
Wat jij moet doen:
- afspraak maken met importeur voor homologatie (europees gelijkvormigheidsattest), kost 100€. Je kan ook homologeren via de keuring maar dat is duurder en omslachtiger. Als de auto niet meer origineel staat (ophanging/uitlaat/zijspiegels
/...) ben je in principe verplicht om de procedure via de keuring te doen omdat de importeur hier niet aan wilt meewerken. Het kan zijn dat het voor andere merken dan BMW eenvoudiger is; maar voor een BMW ben je dus gezien als de auto aangepast is.
- lichten correct (laten) afstellen voor de keuring.
- bij douane (dichtstbijzijnde kantoor vind je via http://ec.europa.eu/taxation_customs...g=NL&Country=% ) een importvignet C705 afhalen, kost 0.10 euro. hier moet je het document V5 kunnen voorleggen, alsook de aankoopfactuur.
- auto laten keuren
- inschrijven zoals je elke auto zou inschrijven in België.
Handige tip: als je met de auto naar ginder gaat om met twee auto's terug te keren, zeg dan vooraleer je de Eurotunnel in Calais (dus: vooraleer je je retourticket koopt!!!) neemt, dat je een auto gaat importeren. Er is hier een speciaal kortingstarief voor.
En indien mogelijk: boek de tunnel vooraf. dan bespaar je nog wat centen
Voor verdere vragen: ask away

Documenten die elk Brits voertuig moet hebben:
- V5 document: dit is het inschrijvingsbewijs. Een dubbel A4'tje in blauwgroene kleur.
- MOT certificate: dit is het keuringsbewijs. In een advertentie zal telkens vermeld worden hoelang de auto nog gekeurd is
- Tax disc: dit is het bewijs dat de verkeersbelasting betaald is: een rond schijfje met nummerplaat en geldigheidsdatum; kleeft aan de voorruit.
Als je de Britse wagen naar huis rijdt op Britse platen, heb je, om volledig in orde te zijn; ook het MOT certificate en de tax disc nodig.
In de UK is de nummerplaat gebonden aan een auto (chassisnummer) in plaats van aan een persoon, zoals in België. Je moet gewoon vragen aan de verkoper of dat de nummerplaat bij de verkoop inbegrepen is. Meestal is dit het geval.
Je verwittigt je verzekering en zegt dat je met auto A met nummerplaat B, chassisnummer C op die bepaalde dag van plaats D naar plaats E zult rijden. Geen enkele redelijke verzekering zal hier een probleem van maken.
Je kan ook overeenkomen met de verkoper, dat hij wacht met zijn verzekering op te zeggen voor de auto, en zo onder zijn verzekering naar huis rijden. Ik heb het op die manier gedaan. Ik weet niet of het volledig legaal is, maar in feite ben jij dan gewoon een vriend die een stukje met zijn auto rijdt. Kan technisch gezien geen probleem zijn. Weet dat het een risico is dat je neemt en dat je beter je eigen verzekeraar inlicht.
Wat de verkoper vervolgens moet doen:
- auto uitschrijven in de UK via document V5
- belastingsschijfje dat op de voorruit plakt en de recentste MOT (keuringsattest) terug inleveren.
Wat jij moet doen:
- afspraak maken met importeur voor homologatie (europees gelijkvormigheidsattest), kost 100€. Je kan ook homologeren via de keuring maar dat is duurder en omslachtiger. Als de auto niet meer origineel staat (ophanging/uitlaat/zijspiegels

- lichten correct (laten) afstellen voor de keuring.
- bij douane (dichtstbijzijnde kantoor vind je via http://ec.europa.eu/taxation_customs...g=NL&Country=% ) een importvignet C705 afhalen, kost 0.10 euro. hier moet je het document V5 kunnen voorleggen, alsook de aankoopfactuur.
- auto laten keuren
- inschrijven zoals je elke auto zou inschrijven in België.
Handige tip: als je met de auto naar ginder gaat om met twee auto's terug te keren, zeg dan vooraleer je de Eurotunnel in Calais (dus: vooraleer je je retourticket koopt!!!) neemt, dat je een auto gaat importeren. Er is hier een speciaal kortingstarief voor.
En indien mogelijk: boek de tunnel vooraf. dan bespaar je nog wat centen

Voor verdere vragen: ask away

Comment