Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote verbruikstopic

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Jep die karretjes rijden fijn. M'n opa heeft een 1.4 TDI 75, dat rijdt gewoon 'zuiver' vind ik. Goeie zitpositie ook en zo. En natuurlijk ASF, toch geweldig op zo'n wagentje...
    Trouwens, bij hem hangt er vooraan in de grille quattro en achteraan staat 2.4 TDI quattro... Zo gekocht in Duitsland.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
      Audi had infeite al een auto start stop systeem voor BMW
      Had één of andere Golf vroeger dat al niet?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
        herinner me nog de autogids test van de A2 tdi 3l, heb hem zelfs nog liggen denk ik.

prestaties waren enorm goed, veel beter dan opgegeven.
        Kan je me daar een print van mailen of zeggen welk nummer?

@ Blake : Rijdt inderdaad beter dan ik had durven dromen. Want de vorige eigenaar heeft me lang zitten waarschuwen voor de nadelen van zo'n wagen. Die 1.4 benzine moet wel vinnig zijn!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk Berichten
          Kan je me daar een print van mailen of zeggen welk nummer?

@ Blake : Rijdt inderdaad beter dan ik had durven dromen. Want de vorige eigenaar heeft me lang zitten waarschuwen voor de nadelen van zo'n wagen. Die 1.4 benzine moet wel vinnig zijn!
          een van de dagen zal ik hem eens opzoeken tussen de hoop, en inscannen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk Berichten
            Had één of andere Golf vroeger dat al niet?
            LUPO 3L?

Comment

• neen dat ging eigenlijk niet vooruit

en als ik er mee reed had ik 9 liter (gene zever)

maar ja, dat was constant planken (had m'n voorlopig rijbewijs net)

Comment

• Neenee, een Golf II of zo. Ik weet niet van waar ik het heb, ik dacht dat?

Comment

Neenee, een Golf II of zo. Ik weet niet van waar ik het heb, ik dacht dat?
                  ja dat staat me ook bij.

Comment

Jep die karretjes rijden fijn. M'n opa heeft een 1.4 TDI 75, dat rijdt gewoon 'zuiver' vind ik. Goeie zitpositie ook en zo. En natuurlijk ASF, toch geweldig op zo'n wagentje...
                    Trouwens, bij hem hangt er vooraan in de grille quattro en achteraan staat 2.4 TDI quattro... Zo gekocht in Duitsland.
                    Ik heb ongeveer een maand getwijfeld voor de luxe van de 1.4tdi (servo, airco, centrale vergrendeling op afstandsbed, eventueel leder, ...) Een artikel op autoscout heeft me over de streep getrokken, als je toch voor een A2 kiest, doe het dan goed. En dat heb ik gedaan.

Vorige eigenaar had twee opties genomen :
                    - elektrisch verstelbare buitenspiegels,
                    - grotere dieseltank van 30 liter.

Airco kostte zo'n 3000 euro in optie op de A2 1.2tdi

Klopt het dat de 1.4tdi ongeveer 4 liter verbruikt?

Comment

• Veel is het niet, ik zou 'es moeten kijken. Rond de 4.5 denk ik, het zijn meestal korte ritten.

Comment

neen dat ging eigenlijk niet vooruit

Benzine was toen nog niet de specialiteit van VAG. Ik heb er nog nooit mee gereden.

Wat nog een aanrader was, maar ik voelde me er qua afwerking niet in thuis, was de smart forfour cdi. Dat reed ook plezant voor zijn motor en verbruik. Maar die blijken niet zo betrouwbaar?

De A2 zou zeer betrouwbaar zijn, maaaar ik heb toch al wisselstukken gehad. Hij is van 2005 en net voor de garantie verliep is er een volledig nieuw instrumentenpaneel ingestoken (omdat het lichtje van de ruitenwisservloeistof tilt sloeg) en is er een volledig nieuwe versnellingsbak ingestoken (omdat hij soms niet harder wou dan 100km/u volgens vorige eigenaar). Das blijkbaar een gekend probleem bij deze A2's, maar bij elke auto vervangen in garantie. De week erna heb ik hem gekocht van de vorige eigenaar.

Mijn persoonlijke ervaring is alleen met marters/hamsters? die het leuk vinden om kabels door te bijten... Kon drie keer 200 euro betalen.

Comment

• mijn moeder haar A2 1.4 heeft na 45k km de volgende kosten gehad:
                          - pinkers kapot
                          - torsie stang gebroken (mijn fout )

that's it

Comment

• heb de test al gevonden:

top van 170 bij 3350rpm
                            0-100 in 14.6, de km in 35.9

testverbruik gemiddeld 4.0. minimum 2.6l, maximum 5.2l

dacht dat hij snellere tijden had laten optekenen, maar toch netjes.

Comment

een van de dagen zal ik hem eens opzoeken tussen de hoop, en inscannen
                              Thank you velly much!

Comment

• Nauwelijks trager dan de 1.4 dus, 14.0 en 173 top.
                                Was zeker de duurste A2 nieuw?

Comment

heb de test al gevonden:

top van 170 bij 3350rpm
                                  0-100 in 14.6, de km in 35.9

testverbruik gemiddeld 4.0. minimum 2.6l, maximum 5.2l

dacht dat hij snellere tijden had laten optekenen, maar toch netjes.
                                  170 kan goed kloppen met 180 op de teller.

Gemiddeld verbruik 4 liter, moeten ze eigenlijk toch wel al hun best gedaan hebben ze. Vergelijk dat maar is met andere tests op het internet.

Comment

Nauwelijks trager dan de 1.4 dus, 14.0 en 173 top.
                                    Was zeker de duurste A2 nieuw?
                                    De opgevraagde pagina kon niet gevonden worden

Na de VW Lupo is er nu ook zo’n superzuinige Audi A2 1.2 TDI. Vijf mille (E 2.270) duurder dan de 1.4 TDI. Borrelt bij ons de vraag op: welke A2 is de economische keus en hoe staat het met het rijplezier?
                                    Allereerst wat minpunten van de 1.2: geen hoogteverstelling bestuurdersstoel, dus moeilijker om een goede zitpositie te vinden. Verder is er meer motorgeluid. Daarentegen schakelt hij zelf, maar dat gaat wel eens ten koste van de souplesse. Ook de prestaties blijven iets achter bij die van de 1.4 TDI. Zeker als de "grote" TDI met de pook in het juiste toerengebied - boven 1.700 tpm - wordt gehouden en de rechtervoet tegen de bodem verdwijnt, gaat ëie er als een speer vandoor. Toch houdt de 1.2 dat wel bij. Zelfs de top scheelt niet zoveel (168 km/h tegen 173 km/h) en dan blijkt dat de 61 pk leverende 1.2 TDI zijn 14 ontbrekende pk"s met zijn betere stroomlijn grotendeels kan compenseren.
                                    Over een gehele testperiode - waarbij ook brandstofslurpende acties als wegliggingtests, acceleratiemetingen, filerijden en haastige tussensprints zitten - kwam de 1.4 TDI gemiddeld uit op 1 op 19,0. De 1.2 TDI scoorde 1 op 26,3; een formidabele score voor een vijfdeurs auto waar vier personen met bagage in vervoerd kunnen worden.

Geen stuurbekrachtiging
                                    We merken bij wegrijden uit stilstand dat de besturing van de 1.2 TDI - ondanks de smalle bandjes - best zwaar gaat. Uit gewichtsbesparing is er geen stuurbekrachtiging. Toch valt er mee te leven. Het gaat wel indirecter en zwaarder dan met de elektro-hydraulisch bekrachtigde inrichting van de 1.4. De 1.2 TDI heeft sneller last van onderstuur. Verder stuiteren de harde, smalle bandjes van de 1.2 TDI op klinkers en richels. En het geluidsniveau is wat hoger.
                                    Betekent niet dat de A2 1.2 TDI geen aangenaam vervoer is. Nee, hoor, het is beslist een plezierige auto. Wel komen zijn kwaliteiten met name tot zijn recht als de bestuurder meedoet met de sport "brandstofbesparen". Met rustig gas geven, schakelt hij soepel en met ver vooruit kijken laat je het gas vroegtijdig los, zodat de A2 lekker uitrolt op zijn stepwieltjes. Wie normaal rijdt, moet er in de eco-mode terdege rekening mee houden dat de auto niet afremt op de motor bij gas lossen. Pas bij het aanraken van het rempedaal remt de 1.2 TDI mee op de motor. Door de gestroomlijnde carrosserie, het lage gewicht en het smalle rubber, is de stabiliteit op hoge snelheid en bij remmen wel wat minder.Wat betreft uitrusting zijn de mogelijkheden bij de A2 1.2 TDI beperkter. De hoogteverstelling van de voorstoelen is wel te bestellen en de gedeeld neerklapbare achterbank wordt er zelfs kostenloos ingezet. Zaken als bredere lichtmetalen velgen zijn natuurlijk uit den boze. Geldt ook voor het open dak, akoestisch parkeersysteem, navigatiesysteem, leren bekleding, cruise control, elektrische ramen en CD-wisselaar. Storend: bij de 1.2 TDI kost de automatische airco liefst
                                    f 4.556 (E 2.067). De 1.4 TDI is daarentegen als Exclusive te bestellen en dan krijg je niet alleen de airco, maar ook vier lichtmetalen velgen, spiegels en portiergrepen in kleur, leren stuur en pook, afstandsbediening van de centrale vergrendeling en verlichte make-up spiegels voor slechts f 2.500 (Û 1134).
                                    Laten we eerst eens naar de prijsbalans kijken. De zuinige 1.2 TDI kost f 5.100 (Û 2.314) meer dan de 1.4 TDI. Of je daarvan op termijn bij inruil iets terugziet, wagen we te betwijfelen. Wel betaalt de 1.2 TDI-rijder ruim f 400 per jaar minder aan houderschapsbelasting door het lagere gewicht. Aan de andere kant betekent de hogere nieuwprijs weer een iets hogere verzekeringspremie. Kortom: die f 5.100 zullen toch echt met het lagere verbruik moeten worden terugverdiend. Bij een verbruiksverschil zoals tijdens de vergelijkende ronde en de huidige literprijs van f 1,85 betekent dat het pas vanaf dik 200.000 km gaat lonen om voor de 1.2 TDI te kiezen. Bekijken we het over een lange termijn, dan is het verschil niet groot.

Ideële keuze
                                    De keuze zal een ideële zijn. In weze is de 1.2 TDI natuurlijk de verstandigste keuze. Toch zullen weinigen de milieu- en verbruiksredenering volgen. Voor hetzelfde geld heb je immers een vlottere en lekkerder rijdende 1.4 TDI die er bovendien met zijn dikke schermen en bredere banden veel beter uitziet. Als we dan bedenken dat het prijsverschil nog groter wordt als de A2 wordt voorzien van een zeer gangbaar item als airco, dan weten wij wel welke A2 (nog) de voorkeur heeft bij de Audi-kopers. Sorry, milieu...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk Berichten
                                      170 kan goed kloppen met 180 op de teller.

Gemiddeld verbruik 4 liter, moeten ze eigenlijk toch wel al hun best gedaan hebben ze. Vergelijk dat maar is met andere tests op het internet.
                                      ze hadden hun niet ingehouden idd.

780.980 bef basisprijs.

airco kostte 61.990bef, servo 33.192. Je moet het maar durven

Comment

neen dat ging eigenlijk niet vooruit

Ge hebt u dan toch serieus laten gaan :

Op zoek naar een auto? Voor elke wens en in alle soorten en maten hebben wij de juiste nieuwe auto of occasion. Dus auto nodig? Check. AutoTrack!

Het Duitse televisieprogramma 'Planetopia' organiseerde onlangs in samenwerking met Audi een zuinigheidstest met de kleinste uit Ingolstad, de A2. Uit zevenhonderd gegadigden werden uiteindelijk twee 'leken' geselecteerd, die met de bescheiden 1.2 TDI (61 pk) een 1114 kilometer lang traject moesten afleggen met een zo min mogelijk verbruik van brandstof. Ook Audi's professionele zuinigheidskoning Gerhard Plattner reed de route mee, maar dan in een A2 met de 1.4 TDI driecilinder motorversie onder de kap. De drie deelnemers bleken aan heit eind van de rit minder verbruikt te hebben dan in de folder staat aangegeven.

De Audi A2 1.2 TDI van 61 pk heeft in de boekjes standaard een verbruik 2,99 liter per 100 km). Niet zomaar een geflatteerd fabriekscijfer; de verbruiksgegevens komen volgens een in Europees verband afgesproken standaardprocedure (op een rollerbank) tot stand. De 1.4 motor (75 pk) van vakman Plattner, laat in de boekjes 4,3 liter noteren.
                                        Zevenhonderd mensen meldden zich aan om aan deze zuinigheidstest mee te doen. Inge Sternath en Frank Jendrek werden geselecteerd. Hun opdracht was de auto zo economisch mogelijk van het Nederlandse Scheveningen naar de voet van een Oostenrijkse gletsjer te rijden. Aan geen van de drie auto's was geknoeid, het ging om gewone productiemodellen. Alleen was een extra computer ingebouwd om het verbruik accuraat te registreren.
                                        Over het 1114 kilometer lange traject van de Noordzee tot de Alpen wist amateur Frank Jendrek met de Audi A2 1.2 TDI een gemiddeld verbruik van 2,40 liter per 100 km te realiseren. Inge Sternath eindigde gemiddeld op 2,44. Gerhard Plattner verbruikte in de Audi A2 1.4 gemiddeld 3,29 liter per 100 km. Vergeleken met de standaard verbruikscijfers, boekte professional Plattner de meeste winst: 24% zuiniger dan officieel genoteerd. De amateurs Jendrek en Sternath realiseerden een verbetering van respectievelijk 20 procent en 17 procent.

Comment

• Nog even mijn eigen topic vorig jaar, ten tijde van de aankoop :

Voor meer interesse over de 1.2tdi 3 liter motoren, die freaks hebben een eigen forum :

Comment

Working...
                                          X