Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
schijnt dat je dat net over de grens in frankrijk ergens kunt tanken.
handig voor de mensen die net aan de grens wonen, ma vo de rest....
@ tradie
E85 is een alcoholbrandstofmix van 85% gedenatureerdeethanol met 15% benzine. Naast de ethanol en benzine bevat de brandstof ook nog vaak kleine hoeveelheden MTBE en isobutanol voor een betere verbranding en of motoronderhoud. De genoemde percentages zijn volumepercentages.
De ethanol wordt verkregen uit planten, en wordt daarom ook wel bio-ethanol genoemd. Door het gebruik van planten is de brandstof meer CO2-neutraal.
Deze brandstof wordt al veel gebruikt in Zweden en het mid-westen van de Verenigde Staten, waar de ethanol uit maïs wordt verkregen. Ook de race-industrie maakt veel gebruik van E85 als brandstof, omdat ethanol veel klopvaster is dan normale benzine. Daardoor kan de brandstof een hogere compressie aan, zonder dat de brandstof uit zichzelf ontbrandt zoals bij een dieselmotor.
Om de brandstof te kunnen gebruiken moeten wel het tankstation en de motor worden aangepast. Materialen als magnesium, aluminium en rubber zijn minder bestand tegen ethanol en zullen sneller degenereren. Als deze materialen zijn vervangen door bijvoorbeeld roestvaststaal, dan kan de motor op zowel E85 als gewone benzine lopen.
Om de brandstof te kunnen gebruiken moeten wel het tankstation en de motor worden aangepast. Materialen als magnesium, aluminium en rubber zijn minder bestand tegen ethanol en zullen sneller degenereren. Als deze materialen zijn vervangen door bijvoorbeeld roestvaststaal, dan kan de motor op zowel E85 als gewone benzine lopen.
Doet mij denken aan dat verhaal van BMW indertijd, waar in Brittanie en de VS veel motoren kapot gingen, omdat het dacht ik een aluminiumlaag was die niet bestemd was tegen de minderwaardige brandstof die daar gemaakt werd (en nog steeds wordt gemaakt).
Controleer maar of uw auto geschikt is om op E85 te rijden. Ondanks alle moeite die de Duitse regering zich getroost heeft komt het daar niet van de grond gezien deze een zeer lichte corrosieve eigenschap heeft en niet geschikt is voor oudere motoren. Zelfs een hoop modernere wagens mogen niet op E85 rijden.
schijnt dat je dat net over de grens in frankrijk ergens kunt tanken.
handig voor de mensen die net aan de grens wonen, ma vo de rest....
@ tradie
E85 is een alcoholbrandstofmix van 85% gedenatureerdeethanol met 15% benzine. Naast de ethanol en benzine bevat de brandstof ook nog vaak kleine hoeveelheden MTBE en isobutanol voor een betere verbranding en of motoronderhoud. De genoemde percentages zijn volumepercentages.
De ethanol wordt verkregen uit planten, en wordt daarom ook wel bio-ethanol genoemd. Door het gebruik van planten is de brandstof meer CO2-neutraal.
Deze brandstof wordt al veel gebruikt in Zweden en het mid-westen van de Verenigde Staten, waar de ethanol uit maïs wordt verkregen. Ook de race-industrie maakt veel gebruik van E85 als brandstof, omdat ethanol veel klopvaster is dan normale benzine. Daardoor kan de brandstof een hogere compressie aan, zonder dat de brandstof uit zichzelf ontbrandt zoals bij een dieselmotor.
Om de brandstof te kunnen gebruiken moeten wel het tankstation en de motor worden aangepast. Materialen als magnesium, aluminium en rubber zijn minder bestand tegen ethanol en zullen sneller degenereren. Als deze materialen zijn vervangen door bijvoorbeeld roestvaststaal, dan kan de motor op zowel E85 als gewone benzine lopen.
Idd, dus, waarom zou je het willen tanken?
Veel motoren help je ermee naar kosten.
In de VS zit er standaard ethanol in de loodvrije benzine. Percentage zal zelfs nog worden opgetrokken. Ze kunnen daar dus wel niet anders dan hun motoren er geschikt voor maken.
Bij Tamoil in Sluis kun je E85 tanken, maar zoals gezegd geen idee waarom je dit zou doen.
Bobo : keertje reportage van gezien : is toffer.
Je hebt keuze tussen
*pure ethanol
*pure benzine (maar je moet zot zijn om het te tanken)
*mengvorm : E85 of iets andere verhoudingen
alle motoren daar zijn flexmotoren : branden op alles van hierboven, instellen gebeurt via een knop die ontsteking regelt.
Op ethanol verbruik je meer, maar het prijsverschil is zodanig met pure benzine dat je nog altijd wint, die mengvorm wordt meer gebruikt als tussenstap : prijs valt mee en verbruik ook.
Merendeel van die flexmotoren heeft nooit enige benzine gezien, altijd pure ethanol.
damn, man puur ethanol kunnen tanken aan elk tankstation
spijtig genoeg zegt wiki wel iets anders.
The largest single use of ethanol is as a motor fuel and fuel additive. Brazil has the largest national fuel ethanol industry. Gasoline sold in Brazil contains at least 25% anhydrous ethanol. Hydrous ethanol (about 95% ethanol and 5% water) can be used as fuel in more than 90% of new cars sold in the country. Brazilian ethanol is produced from sugar cane and noted for high carbon sequestration.[52] The US uses Gasohol (max 10% ethanol) and E85 (85% ethanol) ethanol/gasoline mixtures.
aan de andere kant mss beter methanol verkiezen
Methanol is used on a limited basis to fuel internal combustion engines. Pure methanol is required by rule to be used in Champcars, Monster Trucks, USAC sprint cars (as well as midgets, modifieds, etc.), and other dirt track series, such as World of Outlaws, and Motorcycle Speedway. Methanol is also used, as the primary fuel ingredient since the late 1940s, in the powerplants for radio control, control line and free flightairplanes (as methanol is required in the engines that primarily power them), cars and trucks, from such an engine's use of a platinum filament glow plug being able to ignite the methanol vapor through a catalytic reaction. Drag racers and mud racers, as well as heavily modified tractor pullers, also use methanol as their primary fuel source. Methanol is required with a supercharged engine in a Top Alcohol dragster and, until the end of the 2006 season, all vehicles in the Indianapolis 500 had to run methanol.
A methanol-based fire burns invisibly, unlike gasoline, which burns with a visible flame. If a fire occurs on the track, there is no flame or smoke to obstruct the view of fast approaching drivers, but this can also delay visual detection of the fire and the initiation of fire suppression
Ben ook aan het kijken om op mijn trackcar op E85 te rijden, verkrijgbaar in Calais en Duinkerke. Motor loopt veel koeler en meer pk's, mag dan wel +- 40% meer verbruiken, maar wat maakt dat uit aan 80cent/l
destijds heb ik in de camino nog een mengsel gehad van methanol en ethylalcohol (ethanol). de kleur van de brandstof is lichtblauwe, beetje zoals de kleur van een vittel fles.
zuiver methanol is mijn eerste motor mee gesneuvelt (blok niet gebarsten zoals ik eerst dacht, maar gewoon de bougie gesmolten en stukjes daarvan hebben de zuigerveren gesloopt).
daarna op methanol/ethylalcohol gereden. de etanol ging erbij om de methanol een beetje te dempen op verbranding en temperatuur. nooit problemen mee gehad. ik reed op 48%/48% en 4% olie. mijn alu carbu is nooit gesneuvelt, mijn plastiek inlaat ook niet, mijn alu motorblok ook niet (en bij een 2takt wordt langsdaar toch het mengsel aangezogen), mijn rubberen brandstofslangen niet, mijn alu brandstofkraantje niet....
k denk dat de invloed van deze brandstoffen op u alu/rubber minder is dan wat beweerd wordt in de media. ik gebruik al jaren methanol als anti vries voor de ruitensproeiers, en mijn ruitenwissers hebben toch ook geen last dat ze aangevreten worden.
ben wel eens benieuwd wat je kan gaan veranderen als je op E85 rijd. als die klopvaster is, kan volgens mij de compressie een heel stuk omhoog, waardoor je rendement van de motor toch serieus verbeterd (en meer vermogen op zuiniger rijden).
als de boel sneller ontbrand dan BV euro98, dan zou de ontsteking ook zo vroeg niet meer moeten staan
Comment