Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW F30 316i of 320i efficientdynamics

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • BMW F30 316i of 320i efficientdynamics

    Hoi,

    Ik heb net een nieuwe wagen besteld als opvolger van mijn F20 116i. Het was in eerste instantie een 316i automaat geworden, omdat die behoorlijk scherp geprijsd staat (28000 incl btw in de basis) en qua prestaties prima zou voldoen, ook volgens de verkoper. 0-100 doet hij in 9 seconden, maar op snelheden boven de 100 is hij minder vlot. Mijn 116i is ook snel genoeg vind ik maar die weegt wel wat minder dan een 3-reeks.

    Ik twijfel dus of ik hem niet zou veranderen naar een 320i efficientDynamics (een 318i bestaat niet), deze is sneller, 4000 euro duurder maar ook gunstiger qua verbruik en CO2 (VAA).

    Beiden hebben een 1.6 turbo benzine motor, de 316i met 136pk en de 320i ED met 170pk. Dit verschil komt wel pas in de hogere toeren tot uiting, het koppel verschilt niet veel (220nm vs 250nm). Het is dus dezelfde motor die een beetje is dichtgeknepen op de 316i.

    Ik vind het verschil van 4000 euro veel maar ik verdien het wel al voor een deel terug door de lagere CO2 (VAA) en verbruik (pak dat dit 400 per jaar scheelt ofzo, als hij daadwerkelijk zuiniger is).

    Als ik voor de 320i ED ga ben ik ook gebonden aan 16" velgen en zal ik ook op opties wat beknibbelen om de totaalprijs te drukken (navi business ipv professional, geen harman kardon audio).

    Dus ofwel een 316i met iets rijkere uitrusting, of een 320i ED die wat sneller is maar ook iets minder uitgerust is.

    Ik vind betere prestaties sowieso leuker en dat doet mij naar de 320i ED neigen, maar de vraag is eigenlijk ook wat je er aan hebt met alle snelheidsbeperkingen, flitspalen en druk verkeer in dit landje.
    1
    316i
    70,00%
    14
    320i EfficientDynamics
    30,00%
    6

  • #2
    Een paar pk meer is altijd leuk.
    Ik zou de 320i nemen.

    Comment


    • #3
      De 316 is dan wel een automaat en de 320i een manueel. Daar zit em natuurlijk wel serieus verschil, en de navi pro, vind ik (nu ik zelf heb) een absolute must. Ga er eens mee rijden, denk erom dat de 320i EDE een versnellingsbak heeft met langere verhoudingen wat ook de rijervaring kan verminderen.

      Voor mij de 316i automaat met veel opties. Waar is de tijd dat 136pk in een 3 (of gelijkaardig in model) een bom was
      2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
      2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
      2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km


      2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
      2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
      2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

      Comment


      • #4
        Sunking, ik stel vast dat je af en toe van wagen wisselt - begrijp mij niet verkeerd dat is jouw economische keuze - misschien dat je dan kijkt naar de mogelijke restwaarde bij verkoop? In België lijken meer en meer mensen terug geneigd om een benzine aan te schaffen. Ik denk dat een 320i ED een hogere hervoorkoopwaarde zal hebben dan de 316i (meer vermogen, lagere VAA, lager verbruik). Daartegenover wel iets minder opties. Ik zou de herverkoopwaarde laten beslissen.

        Comment


        • #5
          Evert, idd. Ik ben al (te) vaak gewisseld . Ditmaal zou ik er wel wat langer mee willen doen (maar dat zeg ik elke keer ).

          De 320i ED zou ik ook in automaat nemen, dat was misschien niet duidelijk. Dat gaat wel degelijk alleen is de CO2 dan terug een paar gram hoger en is hij maar voor 75% aftrekbaar ipv 80%. Echter dat scheelt uiteindelijk niet veel in belasting.

          De automaten hebben bij beide wagens dezelfde verhouding en eindoverbrenging. De zuinigheid - op papier - wordt vooral veroorzaakt door het starten in eco pro stand en het iets verlaagde onderstel.

          Ik ga waarschijnlijk ook de head up display als optie nemen, is naar 't schijnt heel handig, en maakt een groter navi scherm overbodig..

          Comment


          • #6
            316i. Verschil in koppel is te klein, en een prijsverschil van 4k vind ik veel.

            Comment


            • #7
              Normaal ben ik ook eerder voor meer vermogen, maar in dit geval zou ik de 316i nemen.
              Verbruik gaat volgens mij te verwaarlozen zijn.
              En €4000 voor 34 pk en 30 Nm extra, nee bedankt. En ook al omdat je dan op 16" gaat moeten rijden.
              Nee, geef mij maar een 316i waar je wat extra opties op kan nemen, en een mooi setje velgen onder kan zwieren.

              Comment


              • #8
                Je zegt het zelf al, de 320i is sneller boven de 100km/h.
                Hoe snel mag/kan je in België rijden? Zou een makkelijke keuze moeten zijn.
                Tenzij je graag aan 150km/h cruised en veel autostrade km's maakt, zou ik liever in een goed uitgeruste 316i zitten.

                Comment


                • #9
                  Thx. Ik houd het bij de goed uitgeruste 316i . Zónder weglaten van de typeaanduiding achteraan

                  Comment


                  • #10
                    Goede beslissing.
                    OO 00 OO

                    Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                    Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                      Zónder weglaten van de typeaanduiding achteraan
                      Voor mij moet dat er altijd af, zelfs al zou 't 335i zijn

                      Verder goede keuze, ik heb ook voor een beter uitgeruste 318d ipv een 320d ED geopteerd en heb er geen spijt van.
                      Alleen al de automaat maakt het de moeite waard!

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door SKIwi Bekijk Berichten
                        Voor mij moet dat er altijd af, zelfs al zou 't 335i zijn
                        Idem, vind dat gewoon altijd mooier.

                        Comment


                        • #13
                          Het is wel nobel.

                          Ik zou eerder een 316d embleem op een 335i hangen.

                          E30SHOP.be
                          - Alles voor uw BMW E30.
                          Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                          En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

                          Comment


                          • #14
                            Uiteraard een 316i , 4000 euro meer uitgeven voor een marginaal verschil in vermogen dat u in 99% van de gevallen toch nooit gebruikt is weggeggooid geld.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door dbr2 Bekijk Berichten
                              Uiteraard een 316i , 4000 euro meer uitgeven voor een marginaal verschil in vermogen dat u in 99% van de gevallen toch nooit gebruikt is weggeggooid geld.
                              Ik zou ne Skoda pakken...

                              Comment


                              • #16
                                Eerst en vooral goeie keuze om voor de benzines te gaan: in hun turboversie hebben die zo veel meer te bieden dan de diesels, zelfs als je niet op sportiviteit gebrand bent. Als de brandstofprijzen nog wat bijdraaien (gedaan met dieselsubsidie - en dat komt er aan), dan heb je als rechtgeaarde autoliefhebber geen reden meer om om te kijken. Zeker bij de instapmotoren, waar de benzines m.i. zwaar superieur zijn.

                                Ik heb op bmw.de even wat meer informatie over deze motoren gezocht (bmw.be is zoals vaak niet up-to-date). Een 316i ontwikkelt 220 Nm tussen 1350 en 4300 toeren. Dat maakt er een zeer aangename wagen van, met breedte van koppelbereik dat dieselrijders zich moeilijk kunnen voorstellen. In dit geval bijna 3.000 toeren koppelplatform - vergelijk met 316d die zijn 260 Nm slechts tussen 1750 Nm en 2500 Nm vasthoudt.

                                De 320i ED maakt daar 250 Nm tussen 1500 en 4500 toeren van. 20 Nm minder dan de 'echte' 320i, die ook 250 toeren vroeger zijn piek bereikt. Het verschil in acceleratie is klein, maar de hernemingen (wat je dagdagelijks gebruikt) zijn duidelijk een pak beter voor de 'echte'. M.i. hadden ze de kleinere motor dan ook gewoon 318i moeten noemen, maar ze gokken er duidelijk op dat de ED badge de technisch minder onderlegde kopers zal verleiden om te veel geld neer te leggen voor wat ze eigenlijk krijgen. Als BMW een 316i rendabel kan verkopen, wat verdienen ze dan niet aan een 320i ED die enkel licht andere motorsturing heeft?

                                Mijn ervaring is trouwens dat turbo benzines nauwelijks een automaat nodig hebben - gezien het koppel zo breed aanspreekbaar is. Bv. mijn 335i: 400 Nm tussen 1200 en 5000 toeren... ik kan de ganse dag in 4e (stad) en 6e (al de rest) rijden. Een 316i heeft natuurlijk minder koppel, maar het principe blijft (gezien ik doorgaans maar een fractie van het vermogen aanspreek kan je met een 316i op gelijkaardige wijze rijden in 'A-naar-B' modus). Begrijp me niet verkeerd: de ZF8 is een juweeltje, maar hij blinkt vooral uit wanneer hij het beperkte toerenbereik van een diesel maskeert door zijn vele verzetten.

                                Conclusie: 4.000 EUR enkel voor een lichte 'tuning' van 34 PK en 30 Nm is veel te duur (het is en blijft dezelfde motor). Vergelijk met de upgrade van een 318d naar een 320d, of de installatie van een PPK bij 35i of 20d modellen (dan wel in buitenland, in België kan dit niet wegens homologatie). Beiden een pak goedkoper. Verder zou ik ook de automaat achterwege laten.

                                Ik zou het misschien ook zo richting de verkoper spelen: ik wil best voor de 320i ED gaan, maar het prijsverschil is moeilijk te rechtvaardigen - en dus grotere korting vragen. Dan kan je mogelijk alle opties toch nemen, maar in een manuele 320i (waarbij weglaten automaat compenseert voor prijsverschil).

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door SKIwi Bekijk Berichten
                                  Ik zou ne Skoda pakken...
                                  goedkoper zal niet meer lukken denk ik.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Anders terug een 1-reeks?

                                    Het verschil in koppel is wel klein. Qua rijden zullen ze wel niet zo veel verschillen waarschijnlijk. Normaal zou ik voor de meer potente versie gaan, maar je gaat meer genot hebben de Harman Kardon-installatie dan van die extra pk's (zeker als muziekliefhebber en als je veel alleen in de wagen zit). Toch maar de 316i dan.
                                    120d Hatch Edition Sport

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tja de 1-reeks doe ik weg wegens niet zo comfortabel op de lange afstand en te weinig ruimte om goed te zitten met mijn lange benen. Dan ga ik dus al geen 1 reeks nemen als opvolger .
                                      Wou ook sowieso een automaat omwille van het comfort en gemak.

                                      Lang gedacht over een Golf VII TSI met DSG bak, de beste C-segmenter imho en fiscaal interessant, alleen ziet hij er saai uit en dat vond ik toch wel een afknapper. Hij biedt ook minder rijplezier dan een BMW (hoewel het verschil nu ook niet zo heel groot is).

                                      Dan gekeken voor een A3, bood weinig meerwaarde tov de golf en is toch ook een klets duurder. Mazda 6 ook bekeken, heel goede aanbieding voor zijn geld maar het interieur en de verouderde boordcomputer/navi was dan ook weer een afknapper. Dus uiteindelijk terug bij BMW terecht gekomen, de 316i is niet veel duurder dan een A3 en er werd meer korting op gegeven. Het is dus eigenlijk vooral door de relatief scherpe prijs en het superieur weggedrag dat ik bij de 316i ben terecht gekomen en bereid was om de beurs verder open te trekken dan voor de golf of een 1-reeks. En de ZF automatisch bak is een parel.

                                      @Dust: Ja ik ben al voldoende bekend met de toffe turbo benzine motoren. Maar om te zeggen dat je niet meer moet schakelen.. ik hou de motor meestal tussen de 1500 en 3500 toeren en daar komt toch wel wat geschakel bij te pas om vlot en zuinig te rijden.

                                      Comment


                                      • #20
                                        316i nemen en wil je nog meer vermogen kan je die nog altijd " voor een fractie van de meerprijs van een 320i " laten herprogrammeren .
                                        - Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G Premium Edition - Sonic silver - 2016
                                        - VW Golf Variant 1.6 TDI Highline - Tungsten silver - 2014

                                        Comment

                                        Working...
                                        X