Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ELEKTRISCHE WAGENS Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • ELEKTRISCHE WAGENS Lovers

    Omdat het aanbod nog niet zo groot is en in de meeste merk gebonden topics elektrische wagens niet aan bod komen , leek het mij wel aangewezen om een aparte topic te maken die niet merkgebonden is .

    Denk dat het dan ook beter is om enkel wagens aan bod te laten komen die al of in de recente toekomst geproduceerd gaan worden .
    Concepts zijn leuk maar er kan nog zoveel aan veranderen .

    Ook vind ik dit beter want bij "Nieuwe auto's" krijgen deze voertuigen weinig aandacht en hier staat alles mooi overzichtelijk ( hoop ik toch )

    Kunnen we het debat elektrische auto vs brandstof wagen zo minimaal mogelijk houden aub .





    Uit De Standaard Online:

    De elektrische auto in 7 voordelen

    1 Wie een personenwagen koopt die uitsluitend elektrisch wordt aangedreven,

    heeft recht op een fiscale korting van 30procent, met een maximum van 9.000 euro. Vermits alle elektrische personenwagens die momenteel op de markt zijn, duurder zijn dan 30.000 euro, komt dit maximale voordeel van 9.000 euro in de praktijk ook overeen met het werkelijke voordeel. Dit belastingvoordeel geldt voorlopig voor de aanslagjaren 2010, 2011 en 2012. Deze belastingvermindering kan niet gecumuleerd worden met de zogenaamde 'korting op factuur' van 15 procent, die gegeven wordt op de aankoop van wagens met een CO2-uitstoot van minder dan 105 gram per kilometer.

    2 Elektrisch rijden kan alleen als er voldoende oplaadpunten voorhanden zijn en daar wringt het schoentje in ons land. Wie investeert in een eigen oplaadpunt aan de buitenkant van zijn woning, heeft recht op een belastingvermindering van 40 procent van de installatiekosten, met een maximum van 250 euro. Kostprijs van een beveiligde oplaadpaal met dataregistratie (berekening verbruik, enzovoort): vanaf 1.000 euro.

    3 Werknemers die rondrijden met een elektrische bedrijfswagen, worden een stuk milder belast dan hun collega's die over een benzine- of dieselvoertuig beschikken. Voor de berekening van het voordeel van alle aard waarop ze worden belast, worden hun privékilometers (forfaitair geraamd op 5.000 of 7.500 kilometer naargelang de afstand tussen woon- en werkplaats) vermenigvuldigd met een vaste coëfficiënt van 0,10. Voor diesel- en benzinewagens liggen deze coëfficiënten gemiddeld 2,5 à 3 maal zo hoog (afhankelijk van de CO2-uitstoot).

    4 Ook bedrijfsleiders die rondrijden met een elektrisch voertuig dat eigendom is van hun vennootschap, genieten van een aanzienlijk fiscaal voordeel. In de vennootschapsbelasting zijn de autokosten van een elektrisch voertuig voor 120 procent aftrekbaar, terwijl dat aftrekpercentage voor wagens met traditionele brandstof gemiddeld slechts 75procent bedraagt (afhankelijk van de CO2-uitstoot). De kosten van zogenaamde 'plug-in' hybride wagens - dat zijn elektrisch aangedreven auto's die ook een benzinemotor hebben om de batterij weer op te laden als de bestuurder niet op tijd een oplaadpunt kan bereiken - vallen onder een tussencategorie en zijn voor 100 procent fiscaal aftrekbaar in de vennootschapsbelasting

    5 Qua verbruik zijn elektrische voertuigen ongeveer vier keer goedkoper dan wagens die rijden op traditionele brandstof. Stop je de stekker van de wagen thuis in het stopcontact of je privé-oplaadpaal om vol te tanken, dan kost je dat in tijd 6 à 8 uur en in geld ongeveer 2 euro aan dagtarief (commercieel uitgebate snelladers zijn iets duurder). Met een volle tank kan je zo'n 150 km afleggen, wat de verbruikskosten per 100 km op ongeveer 1,5 euro brengt. Behalve de kosten van de oplaadbeurten moet je bij het verbruik ook de afschrijving van de batterij in rekening brengen, vermits de levensduur van de batterij niet altijd even lang is als die van de wagen. Sommige fabrikanten tariferen de batterij apart (5.000 à 6.000 euro) of bieden ze aan via leasing (+/- 80 euro per maand).

    6 Ongeacht het werkelijke motorvermogen valt een elektrisch voertuig in de laagste klassen wat betreftfiscale pk's. De eenmalige belasting op inverkeerstelling (BIV) bedraagt voor deze categorie 61,50 euro en de jaarlijkse verkeersbelasting komt op 69,70 euro. Dat betekent een jaarlijkse besparing van ongeveer 200 euro in vergelijking met een doorsnee gezinswagen.

    7 Qua verzekering worden voor elektrische wagens dezelfde polissen en tarieven toegepast als voor wagens met klassieke brandstof. Steeds meer verzekeraars kennen echter kortingen toe op hun standaardtarieven in het kader van ecomobility, die ook van toepassing zijn voor elektrische wagens. Bij DVV bijvoorbeeld bedraagt die korting 20 procent.

  • #2
    Welke autoliefhebber kan een Lover zijn van electrische wagens. Het zijn opgesmukte golfcaddy's

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door quido Bekijk Berichten
      Welke autoliefhebber kan een Lover zijn van electrische wagens. Het zijn opgesmukte golfcaddy's
      Denk toch niet dat dit de bedoeling is van een auto forum .

      Iedereen zijn mening , geen probleem mee , maar ze bestaan nu eenmaal .
      Zelf ben ik al meer dan 20 jaar Lamborghini enthousiast , maar dat wil niet zeggen dat ik niet open sta voor andere merken of manieren van vervoer .

      Comment


      • #4
        Zet er anders ook even de nadelen bij want die zij er ook heel wat.
        Ik hoop dat die elektrische auto's nog heel lang weg blijven.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door quido Bekijk Berichten
          Welke autoliefhebber kan een Lover zijn van electrische wagens. Het zijn opgesmukte golfcaddy's
          Technologische vooruitgang heet dat, of hebt gij nog een auto die je moet starten met een zwengel?

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door SilverArrow Bekijk Berichten
            Zet er anders ook even de nadelen bij want die zij er ook heel wat.
            Ik hoop dat die elektrische auto's nog heel lang weg blijven.

            Tuurlijk zijn er nadelen , en eigenlijk enkel en alleen de oplaadperiode . De meerderheid laadt thuis op .
            Daarom dat ze ook niet ( nog niet ) voor iedereen zullen zijn .

            Om een voorbeeld te geven , de Nissan Leaf vinden de meeste niet "mooi" , maar zeg nu eerlijk , dat heeft weinig met de techniek te maken dan enkel met het uiterlijk .
            Maar een Tesla Model S dan weer wel . Toch niet enkel omdat die 50 km verder kan rijden , voor de rest is de techniek hetzelfde als de Leaf .

            Heb de Leaf op het autoslon gezien en vind hem persoonlijk veel beter meevallen dan op foto's .

            Voor mij zitten er geen nadelen aan , ik rijdt 70 km in totaal per dag .

            De nadelen zijn enkel voor diegene waar het gebruik niet in hun levenspatroon past . Een familie van 7 koopt ook geen Fiat panda .

            Comment


            • #7
              Ik ben ook geen fan van elektrische auto's maar de mensen die er één willen kopen mogen dat van mij gerust doen...
              Volgens mij is de toekomst waterstof, elektrische auto's zijn nu ook niet echt milieuvriendelijk met die batterijen die van weet ik veel waar naar de andere kant van de wereld geëxporteerd worden en dan is naar daar en dan nog is over en weer om dan pas geplaatst te worden. En die 1000'en batterijen die ze gebruiken die het gewicht laten toenemen en zo alles verpesten..
              Da's nu mijn mening

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Patrick A Bekijk Berichten
                Tuurlijk zijn er nadelen , en eigenlijk enkel en alleen de oplaadperiode . De meerderheid laadt thuis op .
                Daarom dat ze ook niet ( nog niet ) voor iedereen zullen zijn .

                Om een voorbeeld te geven , de Nissan Leaf vinden de meeste niet "mooi" , maar zeg nu eerlijk , dat heeft weinig met de techniek te maken dan enkel met het uiterlijk .
                Maar een Tesla Model S dan weer wel . Toch niet enkel omdat die 50 km verder kan rijden , voor de rest is de techniek hetzelfde als de Leaf .

                Heb de Leaf op het autoslon gezien en vind hem persoonlijk veel beter meevallen dan op foto's .

                Voor mij zitten er geen nadelen aan , ik rijdt 70 km in totaal per dag .

                De nadelen zijn enkel voor diegene waar het gebruik niet in hun levenspatroon past . Een familie van 7 koopt ook geen Fiat panda .
                Zoals Tony Verhelle vorig jaar in een interview zei: "de mensen willen het besef hebben dat ze in één keer naar de côte d'azur kunnen rijden..."

                Comment


                • #9

                  Comment


                  • #10
                    Auto van het jaar 2011 .

                    Hier kan je meer info vinden dan op de nederlandse/belgische site .


                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door GeeZer Bekijk Berichten
                      Waarom ? Rij jij ook met V12 van 500+ pk , anders kan je alle andere topics op dit AUTO forum sluiten

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Patrick A Bekijk Berichten
                        Tuurlijk zijn er nadelen , en eigenlijk enkel en alleen de oplaadperiode . De meerderheid laadt thuis op .
                        Daarom dat ze ook niet ( nog niet ) voor iedereen zullen zijn .

                        Om een voorbeeld te geven , de Nissan Leaf vinden de meeste niet "mooi" , maar zeg nu eerlijk , dat heeft weinig met de techniek te maken dan enkel met het uiterlijk .
                        Maar een Tesla Model S dan weer wel . Toch niet enkel omdat die 50 km verder kan rijden , voor de rest is de techniek hetzelfde als de Leaf .

                        Heb de Leaf op het autoslon gezien en vind hem persoonlijk veel beter meevallen dan op foto's .

                        Voor mij zitten er geen nadelen aan , ik rijdt 70 km in totaal per dag .

                        De nadelen zijn enkel voor diegene waar het gebruik niet in hun levenspatroon past . Een familie van 7 koopt ook geen Fiat panda .
                        Ik heb het niet alleen over de nadelen voor de gebruiker maar ook voor het milieu. Er mee rijden is inderdaad zeer milieuvriendelijk maar de productie, het opladen en het recycleren achteraf totaal niet. Elektriciteit moet nog altijd opgewekt worden en dat gebeurd meestal nog in steenkoolcentrales, milieuvriendelijk is iets anders.
                        In mijn ogen verleggen elektrische auto's enkel het probleem. Ik ben totaal geen voorstander.

                        Comment


                        • #13
                          Het is goed dat er elektrische wagens op de markt komen, zo is er meer benzine voor de echte liefhebbers
                          Nee serieus, ik zou een elektrische auto wel zien zitten voor de dagelijkse ritjes, want geef toe in de ochtend of avondspits heb je niet veel rijplezier.

                          Comment


                          • #14
                            Wij hebben op het werk vorig jaar een electrisch bestelwagentje aangekocht, omdat dat voor korte ritten "rond de kerktoren" gebruikt zou worden. Voordien deden we die ritten met benzinewagens, maar die versleten erg snel, een electrische wagen zou voor zoiets ideaal zijn. Het theoretische rijbereik was ongeveer 80 km, maar naarmate de winter vorderde, en de batterijen minder rendement gaven, daalde dat zienderogen. Ook de verwarming werkte electrisch, dus toen het echt koud werd, was de autonomie al gedaald tot 20 km. We hebben dus maar besloten om hem weer weg te doen. Toch blijf ik de evoluties nauwlettend volgen, ik geloof wel in die technologie - voor bepaalde toepassingen.
                            Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

                            Comment


                            • #15
                              Ik vind dit zeker een topic waard.

                              Alleen als ik naar mijn gsm en laptop kijk: prestaties van die batterijen achter 2jaar?

                              Comment


                              • #16
                                ik ben fan, maar als ik hoor dat bvb een electrische smart 35000 moet kosten....om de overheden in europa uit te melken met 9000, is het fanboyisme al een heel pak minder

                                het kan nooit de bedoeling zijn dat de constructeurs met het voordeel in verbruikskost gaan lopen
                                mijn mening

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Patrick A Bekijk Berichten
                                  Waarom ? Rij jij ook met V12 van 500+ pk , anders kan je alle andere topics op dit AUTO forum sluiten
                                  Waar slaat dat nu op? Dit is een autoforum dus ik wil hier blijkbaar mooie auto's zien, veel beter dan een +500 pk v12 wordt het dan niet, dus die zou ik graag wel blijven zien. Waarom ik er een moet hebben om er naar te mogen kijken begrijp ik niet echt.
                                  Tis zelfs eerder andersom, omdat ik er geen heb kom ik er hier naar kijken.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door SilverArrow Bekijk Berichten
                                    Ik heb het niet alleen over de nadelen voor de gebruiker maar ook voor het milieu. Er mee rijden is inderdaad zeer milieuvriendelijk maar de productie, het opladen en het recycleren achteraf totaal niet. Elektriciteit moet nog altijd opgewekt worden en dat gebeurd meestal nog in steenkoolcentrales, milieuvriendelijk is iets anders.
                                    In mijn ogen verleggen elektrische auto's enkel het probleem. Ik ben totaal geen voorstander.

                                    Een electrische wagen laten rijden is ongeveer 100 gr CO2 uitstoot per km .
                                    Dit wil zeggen , gemengde productie , distributie , opladen en gereden .
                                    Met zonnepanelen of een windmolen thuis wordt dit nog minder

                                    Een benzine 400 - 500 gr per km , dit is oppompen uit de aarde , productie , transport over de weg ( moet je de uitstoot van de vrachtwagen meetellen ) , tanken en gereden km's
                                    Dit voor een auto die +/- 100 gr CO2 uitstoot .

                                    Ik denk dat de productie van een electrische auto of een gewone wagen vergelijkbaar is , een gewone heeft tig onderdelen meer en heeft een grotere ontwikkeling nodig dan een elektrische .

                                    Comment


                                    • #19
                                      + dat heel de electrische auto kan recycleerd worden

                                      de mazout of benzine nooit

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Patrick A Bekijk Berichten
                                        Een electrische wagen laten rijden is ongeveer 100 gr CO2 uitstoot per km .
                                        Dit wil zeggen , gemengde productie , distributie , opladen en gereden .
                                        Met zonnepanelen of een windmolen thuis wordt dit nog minder

                                        Een benzine 400 - 500 gr per km , dit is oppompen uit de aarde , productie , transport over de weg ( moet je de uitstoot van de vrachtwagen meetellen ) , tanken en gereden km's
                                        Dit voor een auto die +/- 100 gr CO2 uitstoot .

                                        Ik denk dat de productie van een electrische auto of een gewone wagen vergelijkbaar is , een gewone heeft tig onderdelen meer en heeft een grotere ontwikkeling nodig dan een elektrische .
                                        De grondstoffen voor de batterijen moeten van verschillende plaatsen in de wereld komen en dat transport zal niet al te milieuvriendelijk zijn. Ook het recycleren van de baterijen zal niet proper zijn. Als je dat allemaal samen telt zal een elektrische wagen niet veel "groener" zijn dan een auto met verbrandingsmotor. Het probleem verleggen dus.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X