Omdat het aanbod nog niet zo groot is en in de meeste merk gebonden topics elektrische wagens niet aan bod komen , leek het mij wel aangewezen om een aparte topic te maken die niet merkgebonden is .
Denk dat het dan ook beter is om enkel wagens aan bod te laten komen die al of in de recente toekomst geproduceerd gaan worden .
Concepts zijn leuk maar er kan nog zoveel aan veranderen .
Ook vind ik dit beter want bij "Nieuwe auto's" krijgen deze voertuigen weinig aandacht en hier staat alles mooi overzichtelijk ( hoop ik toch )
Kunnen we het debat elektrische auto vs brandstof wagen zo minimaal mogelijk houden aub .
Uit De Standaard Online:
De elektrische auto in 7 voordelen
1 Wie een personenwagen koopt die uitsluitend elektrisch wordt aangedreven,
heeft recht op een fiscale korting van 30procent, met een maximum van 9.000 euro. Vermits alle elektrische personenwagens die momenteel op de markt zijn, duurder zijn dan 30.000 euro, komt dit maximale voordeel van 9.000 euro in de praktijk ook overeen met het werkelijke voordeel. Dit belastingvoordeel geldt voorlopig voor de aanslagjaren 2010, 2011 en 2012. Deze belastingvermindering kan niet gecumuleerd worden met de zogenaamde 'korting op factuur' van 15 procent, die gegeven wordt op de aankoop van wagens met een CO2-uitstoot van minder dan 105 gram per kilometer.
2 Elektrisch rijden kan alleen als er voldoende oplaadpunten voorhanden zijn en daar wringt het schoentje in ons land. Wie investeert in een eigen oplaadpunt aan de buitenkant van zijn woning, heeft recht op een belastingvermindering van 40 procent van de installatiekosten, met een maximum van 250 euro. Kostprijs van een beveiligde oplaadpaal met dataregistratie (berekening verbruik, enzovoort): vanaf 1.000 euro.
3 Werknemers die rondrijden met een elektrische bedrijfswagen, worden een stuk milder belast dan hun collega's die over een benzine- of dieselvoertuig beschikken. Voor de berekening van het voordeel van alle aard waarop ze worden belast, worden hun privékilometers (forfaitair geraamd op 5.000 of 7.500 kilometer naargelang de afstand tussen woon- en werkplaats) vermenigvuldigd met een vaste coëfficiënt van 0,10. Voor diesel- en benzinewagens liggen deze coëfficiënten gemiddeld 2,5 à 3 maal zo hoog (afhankelijk van de CO2-uitstoot).
4 Ook bedrijfsleiders die rondrijden met een elektrisch voertuig dat eigendom is van hun vennootschap, genieten van een aanzienlijk fiscaal voordeel. In de vennootschapsbelasting zijn de autokosten van een elektrisch voertuig voor 120 procent aftrekbaar, terwijl dat aftrekpercentage voor wagens met traditionele brandstof gemiddeld slechts 75procent bedraagt (afhankelijk van de CO2-uitstoot). De kosten van zogenaamde 'plug-in' hybride wagens - dat zijn elektrisch aangedreven auto's die ook een benzinemotor hebben om de batterij weer op te laden als de bestuurder niet op tijd een oplaadpunt kan bereiken - vallen onder een tussencategorie en zijn voor 100 procent fiscaal aftrekbaar in de vennootschapsbelasting
5 Qua verbruik zijn elektrische voertuigen ongeveer vier keer goedkoper dan wagens die rijden op traditionele brandstof. Stop je de stekker van de wagen thuis in het stopcontact of je privé-oplaadpaal om vol te tanken, dan kost je dat in tijd 6 à 8 uur en in geld ongeveer 2 euro aan dagtarief (commercieel uitgebate snelladers zijn iets duurder). Met een volle tank kan je zo'n 150 km afleggen, wat de verbruikskosten per 100 km op ongeveer 1,5 euro brengt. Behalve de kosten van de oplaadbeurten moet je bij het verbruik ook de afschrijving van de batterij in rekening brengen, vermits de levensduur van de batterij niet altijd even lang is als die van de wagen. Sommige fabrikanten tariferen de batterij apart (5.000 à 6.000 euro) of bieden ze aan via leasing (+/- 80 euro per maand).
6 Ongeacht het werkelijke motorvermogen valt een elektrisch voertuig in de laagste klassen wat betreftfiscale pk's. De eenmalige belasting op inverkeerstelling (BIV) bedraagt voor deze categorie 61,50 euro en de jaarlijkse verkeersbelasting komt op 69,70 euro. Dat betekent een jaarlijkse besparing van ongeveer 200 euro in vergelijking met een doorsnee gezinswagen.
7 Qua verzekering worden voor elektrische wagens dezelfde polissen en tarieven toegepast als voor wagens met klassieke brandstof. Steeds meer verzekeraars kennen echter kortingen toe op hun standaardtarieven in het kader van ecomobility, die ook van toepassing zijn voor elektrische wagens. Bij DVV bijvoorbeeld bedraagt die korting 20 procent.
Denk dat het dan ook beter is om enkel wagens aan bod te laten komen die al of in de recente toekomst geproduceerd gaan worden .
Concepts zijn leuk maar er kan nog zoveel aan veranderen .
Ook vind ik dit beter want bij "Nieuwe auto's" krijgen deze voertuigen weinig aandacht en hier staat alles mooi overzichtelijk ( hoop ik toch )
Kunnen we het debat elektrische auto vs brandstof wagen zo minimaal mogelijk houden aub .
Uit De Standaard Online:
De elektrische auto in 7 voordelen
1 Wie een personenwagen koopt die uitsluitend elektrisch wordt aangedreven,
heeft recht op een fiscale korting van 30procent, met een maximum van 9.000 euro. Vermits alle elektrische personenwagens die momenteel op de markt zijn, duurder zijn dan 30.000 euro, komt dit maximale voordeel van 9.000 euro in de praktijk ook overeen met het werkelijke voordeel. Dit belastingvoordeel geldt voorlopig voor de aanslagjaren 2010, 2011 en 2012. Deze belastingvermindering kan niet gecumuleerd worden met de zogenaamde 'korting op factuur' van 15 procent, die gegeven wordt op de aankoop van wagens met een CO2-uitstoot van minder dan 105 gram per kilometer.
2 Elektrisch rijden kan alleen als er voldoende oplaadpunten voorhanden zijn en daar wringt het schoentje in ons land. Wie investeert in een eigen oplaadpunt aan de buitenkant van zijn woning, heeft recht op een belastingvermindering van 40 procent van de installatiekosten, met een maximum van 250 euro. Kostprijs van een beveiligde oplaadpaal met dataregistratie (berekening verbruik, enzovoort): vanaf 1.000 euro.
3 Werknemers die rondrijden met een elektrische bedrijfswagen, worden een stuk milder belast dan hun collega's die over een benzine- of dieselvoertuig beschikken. Voor de berekening van het voordeel van alle aard waarop ze worden belast, worden hun privékilometers (forfaitair geraamd op 5.000 of 7.500 kilometer naargelang de afstand tussen woon- en werkplaats) vermenigvuldigd met een vaste coëfficiënt van 0,10. Voor diesel- en benzinewagens liggen deze coëfficiënten gemiddeld 2,5 à 3 maal zo hoog (afhankelijk van de CO2-uitstoot).
4 Ook bedrijfsleiders die rondrijden met een elektrisch voertuig dat eigendom is van hun vennootschap, genieten van een aanzienlijk fiscaal voordeel. In de vennootschapsbelasting zijn de autokosten van een elektrisch voertuig voor 120 procent aftrekbaar, terwijl dat aftrekpercentage voor wagens met traditionele brandstof gemiddeld slechts 75procent bedraagt (afhankelijk van de CO2-uitstoot). De kosten van zogenaamde 'plug-in' hybride wagens - dat zijn elektrisch aangedreven auto's die ook een benzinemotor hebben om de batterij weer op te laden als de bestuurder niet op tijd een oplaadpunt kan bereiken - vallen onder een tussencategorie en zijn voor 100 procent fiscaal aftrekbaar in de vennootschapsbelasting
5 Qua verbruik zijn elektrische voertuigen ongeveer vier keer goedkoper dan wagens die rijden op traditionele brandstof. Stop je de stekker van de wagen thuis in het stopcontact of je privé-oplaadpaal om vol te tanken, dan kost je dat in tijd 6 à 8 uur en in geld ongeveer 2 euro aan dagtarief (commercieel uitgebate snelladers zijn iets duurder). Met een volle tank kan je zo'n 150 km afleggen, wat de verbruikskosten per 100 km op ongeveer 1,5 euro brengt. Behalve de kosten van de oplaadbeurten moet je bij het verbruik ook de afschrijving van de batterij in rekening brengen, vermits de levensduur van de batterij niet altijd even lang is als die van de wagen. Sommige fabrikanten tariferen de batterij apart (5.000 à 6.000 euro) of bieden ze aan via leasing (+/- 80 euro per maand).
6 Ongeacht het werkelijke motorvermogen valt een elektrisch voertuig in de laagste klassen wat betreftfiscale pk's. De eenmalige belasting op inverkeerstelling (BIV) bedraagt voor deze categorie 61,50 euro en de jaarlijkse verkeersbelasting komt op 69,70 euro. Dat betekent een jaarlijkse besparing van ongeveer 200 euro in vergelijking met een doorsnee gezinswagen.
7 Qua verzekering worden voor elektrische wagens dezelfde polissen en tarieven toegepast als voor wagens met klassieke brandstof. Steeds meer verzekeraars kennen echter kortingen toe op hun standaardtarieven in het kader van ecomobility, die ook van toepassing zijn voor elektrische wagens. Bij DVV bijvoorbeeld bedraagt die korting 20 procent.
Comment