Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nissan Leaf

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nissan Leaf

    Nu eens niet een geëlektrificeerde versie van een bestaand model, maar een vanaf grond af ontwikkelde elektrische auto. En hij is bedoeld voor het grote publiek. Nissan gaat de Leaf vanaf het einde van 2010 in Europa, Amerika en Japan verkopen

    De elektrische auto legt zijn experimentele jasje af. De Leaf van Nissan is een volledig elektrische auto die voor het grote publiek op de markt komt. Volgens de fabrikant staat hier de eerste normaal bruikbare elektrische compacte hatchback.
    De auto staat op zijn eigen platform en is dus niet afgeleid van een bestaand model. Met zijn lithium ion batterijenpakket haalt de vijfzits hatchback een actieradius van maximaal 160 kilometer. De maximum snelheid ligt bij 140 km/u. Het vermogen van de elektromotor, die een product is van Nissan, is 80 kW en de trekkracht is maximaal 240 Nm. De capaciteit is 40 kWh.
    De hatchback valt in het C-segment met zijn lengte van 4,44 meter, breedte van 1,77 meter en hoogte van 1,55 meter. De wielbasis bedraagt 2,70 meter. Nissan heeft de Leaf enigszins vertrouwd vormgegeven. Nissan geeft aan dat bij de vormgeving niet alle mogelijkheden zijn benut die een elektrische auto’s geeft – het had veel futuristischer gekund. Nissan heeft het normaal gehouden om er voor te zorgen dat de auto door een groot publiek wordt geaccepteerd. Onderweg geeft een systeem dat in contact staat met een wereldwijd datacentrum, informatie over de staat van de accu’s en bijvoorbeeld waar zich het volgende oplaadpunt bevindt.
    De productie van de Leaf heeft plaats in de Oppama-fabiek in Japan. Ook is er capaciteit in een van de Amerikaanse vestigingen van Nissan. De batterijen zijn eveneens afkomstig van Nissan en wordt gemaakt in Japan. Jaarlijks kunnen maximaal 65.000 elektrische auto’s worden gebouwd. De verwachting is dat over vijf jaar tachtig procent van de productiecapaciteit wordt gebruikt.




    Bron: autoweek
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2




    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3




      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4





        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          Wie gaat een auto kopen die nog geen 160km rijden kan zonder opnieuw uren aan de stekker te hangen?

          Bovendien is deze auto afgrijselijk lelijk...
          En zero-emission bestaat niet. Hier is het de elektriciteitscentrale die de emissie produceert...

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door jwv50 Bekijk Berichten
            Wie gaat een auto kopen die nog geen 160km rijden kan zonder opnieuw uren aan de stekker te hangen?

            Bovendien is deze auto afgrijselijk lelijk...
            En zero-emission bestaat niet. Hier is het de elektriciteitscentrale die de emissie produceert...
            De evolutie van dit soort auto's zal zich de volgende jaren hoedanook verderzetten
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #7
              Bron: Het Laatste Nieuws

              De Japanse autoconstructeur Nissan heeft zijn eerste volledig elektrische auto gepresenteerd. De Leaf werd voorgesteld door topman Carlos Ghosn. "Deze wagen opent een nieuw tijdperk in de auto-industrie", zei Ghosn. "De Leaf is een volledig klimaatneutrale wagen: er komen geen uitlaatgassen vrij, er is geen benzine nodig en er wordt geen lawaai geproduceerd, dankzij de batterijen".

              140 km/uur
              De elektrische auto telt vijf zitplaatsen en is uitgerust met een lithium-ion batterij. Hiermee kan het zo'n 160 kilometer rijden vooraleer die batterij moet worden opgeladen. De maximale snelheid bedraagt 140 km/uur. Voor de productie van de batterijen wordt samengewerkt met het bedrijf NEC.

              Nissan wil de Leaf vanaf eind volgend jaar lanceren, ook in Europa. Het bedrijf heeft in de aanloop hiervan al 27 samenwerkingsakkoorden afgesloten met landen zoals Denemarken en Israël, om een netwerk van oplaadpunten te installeren. Op die manier vergemakkelijkt het gebruik van elektrische auto's. De batterij kan daarnaast ook gewoon thuis worden opgeladen.

              Niet duurder dan benzinewagen
              In eerste instantie zullen er 50.000 Leafs per jaar worden gemaakt.
              Maar wat moet dit alles kosten? Volgens Ghosn zou de prijs van de Leaf niet hoger liggen dan die van een vergelijkbare benzinewagen, terwijl het opladen van de batterijen goedkoper is dan een klassieke tankbeurt.

              Nissan wil op termijn een volledig gamma aan elektrische auto's aanbieden. Hiermee wordt ingespeeld op de fiscale voordelen die heel wat regeringen nu al aanbieden voor 'groene' wagens. Ook de idee dat olie de volgende jaren alsmaar duurder zou worden, moet de consument naar de elektrische wagen lokken, geloven de Japanners.

              Concurrentie
              Ook de concurrenten Mitsubishi Motors en Subaru kwamen dit jaar al met twee kleine elektrische wagens, de iMiEV en de Stella. "Maar we hebben niet dezelfde marktvisie", beklemtoonde Ghosn. "We zien de elektrische wagen niet als een nicheproduct, maar als een massamarkt die op termijn goed moet zijn voor minstens 5 procent van de wereldwijde autoverkoop".

              Terwijl Nissan voluit gaat voor elektrische wagens, focussen sectorgenoten Toyota en Honda op hybride technologie, waarvoor ook nog een deel gewone brandstof nodig is. Die wagens kenden de voorbije maanden heel wat succes. "Op het blak van vervuilende stoffen, is het verschil tussen elektrisch en hybride zoals tussen een beetje roken en niet roken", filosofeerde Ghosn. "Niet roken is niet alleen beter dan een beetje roken, het is zelfs een compleet andere levenswijze".

              Nieuwe hoofdzetel
              De voorstelling van de Leaf gebeurde bij de inauguratie van de nieuwe hoofdzetel van Nissan. De groep trekt weg uit de chique Ginza-buurt in Tokio en verhuist naar een 22-verdiepingen tellende toren in Yokohama, de stad waar de wieg van het bedrijf stond.
              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door jwv50 Bekijk Berichten
                ...
                En zero-emission bestaat niet. Hier is het de elektriciteitscentrale die de emissie produceert...
                Wel als je 100% groene energie koopt
                1996 Opel Corsa B Joy 1.2 - 1998 Opel Astra G Comfort 1.7TD - 1995 Opel Corsa B 1.4SI - 2001 Opel Astra G Coupé Bertoné Edition 1.8 - 2002 Opel Zafira A Sport 1.6 - 2005 Opel Vectra C Break Cosmo 1.9CDTI
                2006 Opel Corsa C Enjoy 1.2Twinport - 2009 Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0CDTI

                Comment


                • #9
                  Alé, dan komt de eerste elektrische auto van Nissan
                  Ik vind hem wel geslaagd qua design, goede proportie's, originele achterkant. En je ziet ook dat het een groene/speciale/... auto is gelijk de Prius, maar dan op een geheel andere manier. Het interieur vind ik nog het sterktste punt, Nissan is op dat vlak tegenwoordig goed bezig.
                  Maar wat vooral het knapste is aan deze Nissan is natuurlijk de techniek, wetende dat er nog veel constructeurs op achtervolgen zijn aangewezen. Ik kijk al uit naar de eerste testverslagen .

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door GT-R Bekijk Berichten
                    Ik kijk al uit naar de eerste testverslagen .
                    Belangrijkste minpunt : rijbereik.
                    Je wil met deze Nissan vanuit Hasselt een dag je naar zee.
                    Dat is gewoon onmogelijk...
                    Als je geen rijbereik van minimum 700 km kan garanderen ben je toch niks met een wagen.

                    Men heeft nog maar pas de elektrische verwarming voor nieuwbouwwoningen zo goed als verboden, en nu zouden we wel elektrisch moeten gaan rijden. Zo een wagen 8 uur opladen om slechts 160 km te kunnen rijden is ook niet gratis.

                    Ik wacht op de doorbraak van de waterstofauto, alle hybrides en elektrische wagens zijn maar tussenstadia die zo snel als mogelijk moeten overgeslagen worden.
                    Last edited by ; 03/08/2009, 01:00.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door jwv50 Bekijk Berichten
                      Belangrijkste minpunt : rijbereik.
                      Je wil met deze Nissan vanuit Hasselt een dag je naar zee.
                      Dat is gewoon onmogelijk...
                      Als je geen rijbereik van minimum 700 km kan garanderen ben je toch niks met een wagen.

                      Men heeft nog maar pas de elektrische verwarming voor nieuwbouwwoningen zo goed als verboden, en nu zouden we wel elektrisch moeten gaan rijden. Zo een wagen 8 uur opladen om slechts 160 km te kunnen rijden is ook niet gratis.

                      Ik wacht op de doorbraak van de waterstofauto, alle hybrides en elektrische wagens zijn maar tussenstadia die zo snel als mogelijk moeten overgeslagen worden.
                      Het overslagen van tussenstadia gaat dan ook niet.

                      Je kan niet van de ene op de andere dag een revolutionaire techniek ontwikkelen die alle voordelen van de oude koppelt aan geen nieuwe nadelen.

                      Comment


                      • #12
                        Waarom moeten alle groene auto's zo lelijk zijn (Prius, Insight)?
                        Een rijbereik van ongeveer 250 km zou toch wel wenselijk zijn..
                        freude am fahren

                        Comment


                        • #13
                          Hoelang duurt het om dit ding op te laden?

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door jwv50 Bekijk Berichten
                            Belangrijkste minpunt : rijbereik.
                            Je wil met deze Nissan vanuit Hasselt een dag je naar zee.
                            Dat is gewoon onmogelijk...
                            Als echte groene jongen doe je dat met de trein

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                              Hoelang duurt het om dit ding op te laden?
                              Elektrische Nissan Leaf klaar voor massaproductie.

                              Nissan presenteerde dit weekend de Leaf, de eerste elektrische auto die in massaproductie zal gaan. De Leaf komt eind 2010 in Japan, Noord-Amerika en Europa op de markt.

                              De vijfdeurs hatchback is een compleet nieuw model met een chassis dat zó is ontworpen dat er onder de vloer en de stoelen plaats is voor de lithium-ion accu's. De vijfdeurs middenklasser heeft een wielbasis van 2,70 m, een l/b/h van 4,45/1,77/1,55 m en biedt dan ook ruimte aan vijf inzittenden. De Leaf heeft een elektromotor met een maximum vermogen van 80 kWh en een maximum koppel van 280 Nm. Hij haalt een topsnelheid van 140 km/h en heeft een actieradius van 160 km. Dat laatste is in ons land meestal ruim genoeg voor woon-werkverkeer plus dagelijkse activiteiten.
                              De 48 lion accumodules hebben een totale capaciteit van 24 kWh, met een vermogen van 90 kW. Ze worden met een snelle DC-oplader van 50 kW in 30 minuten tot 80 procent van de capaciteit opgeladen. Een AC 200V oplader (bij voorbeeld in de garage) doet er maximaal acht uur over.

                              Bron: Automobiel Management


                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #16
                                Dit had ik niet direct verwacht van Nissan. Ik vind de actieradius al redelijk aanvaardbaar. Je kan er niet meteen mee op vakantie, maar voor het woon-werk-verkeer en na't werk nog naar 't stad om te gaan winkelen kan nog wel denk ik. Voor de langere ritten zou ik mijn diesel nog niet direct verkopen.

                                8uur opladen vind ik wel lang. Ik ken niet veel van elektriciteit, maar zo'n dc-oplader voor thuis die het op een half uurtje kan, lijkt mij een must.

                                Qua vormgeving vind ik hem ook aanvaardbaar. In grove lijnen zie je een doordeweekse wagen als de Fabia, Corolla,.. en die vormen liggen al veel minder gevoeling dan bij de Prius en Insight. Pluspunt!

                                Ik ben benieuwd naar de prijs, de 0-100 cijfers, en de testverslagen.

                                Comment


                                • #17
                                  ik vind 'm bijlange zo lelijk nog niet. Knap gedaan van Nissan, zo gaan ze nog enkele merken voor zijn
                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door jwv50 Bekijk Berichten
                                    Ik wacht op de doorbraak van de waterstofauto, alle hybrides en elektrische wagens zijn maar tussenstadia die zo snel als mogelijk moeten overgeslagen worden.
                                    Waterstofauto ? Bedoel je dan een wagen met verbrandingsmotor die werkt op waterstof, of een wagen die z'n elektriciteit produceert via brandstofcellen met waterstof ?

                                    Doet er eigenlijk weinig toe. Want in beide gevallen ga je die waterstof hoogstwaarschijnlijk produceren door elektrolyse, waar je dus stroom voor nodig hebt.

                                    Wat denk je dat het meest voordelig is ? Een auto direct op elektriciteit laten rijden, of eerst elektriciteit gebruiken om waterstof te produceren, om dan vervolgens weer elektriciteit ermee te maken ? Om nog maar te zwijgen van de verbrandingsmotor, want dat rendement ligt véél lager.


                                    Waterstof = tussenstap. De toekomst is elektrisch.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door jwv50 Bekijk Berichten
                                      En zero-emission bestaat niet. Hier is het de elektriciteitscentrale die de emissie produceert...
                                      vergeet vooral de batterijen niet
                                      1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                                        De Leaf van Nissan is een volledig elektrische auto die voor het grote publiek op de markt komt. Volgens de fabrikant staat hier de eerste normaal bruikbare elektrische compacte hatchback.
                                        En deze dan? http://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1

                                        Comment

                                        Working...
                                        X