Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Citroën C5 X

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Citroën C5 X

    Citroën geeft de C5 eindelijk een opvolger. Dít is de Citroën C5 X, een échte D-segmenter maar wel een op geheel eigenzinnige wijze. De C5 X komt in de tweede helft van dit jaar op de markt en is dan direct leverbaar als plug-in hybride. Highlights

    • Nieuw topmodel van Citroën
    • Geen diesels, wel twee benzinemotoren
    • Direct verkrijgbaar als 225 pk sterke Plug-in Hybrid
    • Eigenwijs design
    • Vanaf de tweede helft van dit jaar in Nederland

    Traditionele D-segmenters hebben het door de groeiende populariteit van cross-overs en SUV's moeilijk. De volgende generatie Volkswagen Passat komt waarschijnlijk alleen nog als Variant en de in maart 2022 afzwaaiende Ford Mondeo wordt opgevolgd door een meer cross-overachtige liftback. Citroën kiest 2021 als jaar uit om het D-segment juist opnieuw te betreden. Het merk zet vanaf de tweede helft van dit jaar deze C5 X in de Nederlandse showrooms, een auto die je meer dan de in 2018 gepresenteerde C5 Aircross moet zien als opvolger van de C5 waarvan de laatste exemplaren in ons land in 2017 op kenteken werden gezet.

    C5 X dus, en geen C5. Die X is niet alleen een verwijzing naar de CXperience Concept uit 2016 waarop het design is gebaseerd, maar ook naar het feit dat het een mengelmoesje van meerdere carrosseriestijlen is. Volgens Citroën is de liftback een combinatie van een sedan en een stationwagon met de bodemspeling van een SUV. Toch een cross-over dus, in de zuiverste zin van het woord. Hij is 4,81 meter lang en heeft een wielbasis van 2,79 meter. Dat betekent dat Citroëns jongste maar liefst dertig centimeter langer is dan de C5 Aircross. De wielbasis van de C5 X is met 2,79 meter ook nog eens 6 centimeter groter dan die van zijn inmiddels drie jaar oude SUV-broer. Wat afmetingen betreft zit de C5 X dan ook meer in de buurt van de 4,75 meter lange Peugeot 508, die hoewel-ie iets korter is tóch een centimeter extra tussen de voor- en achteras heeft.


    Citroën C5 X

    Net als bij die Peugeot 508 en C5 Aircross gaat onder de koets van de Citroën C5 X het EMP2-platform schuil, al betreft het net als bij de nieuwe Peugeot 308 en DS 4 (Cross) een doorontwikkeling van die modulaire bodemplaat. De bagageruimte heeft een riante inhoud van 545 liter. Gooi je de achterbank plat, dan kun je 1.640 liter aan materiaal kwijt. Ter vergelijking: de 508 schopt het tot 487 liter, de C5 Aircross slokt 580 liter op. Plug-in hybride

    Een elektrische C5 X zit vooralsnog niet in het vat, maar dat betekent niet dat Citroëns nieuwe topmodel het zonder enige vorm van elektrificatie moet doen. Integendeel. De C5 X komt direct bij zijn introductie als plug-in hybride op de markt. Die C5 X Plug-in Hybrid heeft een systeemvermogen van 225 pk en moet meer dan 50 kilometer volledig elektrisch kunnen afleggen. De topsnelheid ligt in elektromodus op 135 km/h. Hoewel Citroën uitgebreide technische specificaties pas vrijgeeft in aanloop naar de marktintroductie die in de tweede helft van dit jaar plaatsvindt, geeft de aandrijflijn van plug-in hybride C5 Aircross Hybrid volgens Citroën een goede indicatie van wat we van die stekker-C5 X kunnen verwachten. Reken op een 180 pk sterke 1.6 PureTech-benzinemotor die gekoppeld is aan een 109 pk sterke elektromotor. Het accupakket van de C5 Aircross Hybrid heeft een capaciteit van 13,2 kWh, de C5 X Plug-in Hybrid krijgt waarschijnlijk dezelfde elektrische longinhoud.

    Citroën C5 X Plug-in Hybrid

    Dieselmotoren krijgt de C5 X niet. Wél zet Citroën twee conventionele benzinemotoren op de leveringslijst. Welke machines dit precies zijn, geven de Fransen later vrij. Wij mikken erop dat de C5 X is uitgerust met een 130 pk 1.2 PureTech-driecilinder en met een 1.6 PureTech met vier pitten, goed voor 180 pk. De minst krachtige van het stel is waarschijnlijk te koppelen aan een handgeschakelde zesbak en aan een achttraps automaat. De 1.6 komt vermoedelijk alleen in combinatie met die automatische transmissie in de showroom. Exterieur

    Hoewel het design van de C5 X in grote lijnen is geïnspireerd op dat van de CXperience Concept is de familieband met de nieuwe C4 duidelijk. Voorop de lange snuit zien we de inmiddels bekende maar nog altijd eigenwijze ledverlichting. Bovenaan dunne strips led-dagrijverlichting, de daadwerkelijke koplampen zitten een verdieping lager.De achterkant is echter dé visuele attractie. De ledachterlichten lopen ver de hoek om en hebben net als de lampen aan de voorzijde een opvallende indeling. Erboven zit een opvallend vlak liggende achterruit die de lijn van de D-stijl volgt. Zowel boven als onder de achterruit zit een achterspoiler. Citroën parkeert de C5 X op wielen met een grootte van maximaal 19-inch. Hoewel ze fors ogen zijn ze juist vrij smal. Tall & Narrow-wielen, doopt Citroën ze. Interieur en comfort

    Citroën belooft dat de ruimte op de achterbank van de C5 X meer dan riant is. Veel beenruimte is natuurlijk al bevorderlijk voor het comfort, maar de boterzachte Advanced Comfort Seats zijn dat evenzeer. Citroën geeft 'm standaard het Advanced Comfort-onderstel met Progressive Hydraulic Cushions. In het geval van de C5 X Plug-in Hybrid komen daar zelfs adaptieve dempers bij aan te pas. Een primeur in Citro-land. Optioneel is een groot glazen schuif- en kanteldak leverbaar.

    Citroën C5 X

    Het dashboard van de C5 X lijkt enigszins op dat van de nieuwe C4 en is dus helemaal Citroën Nieuwe Stijl. Achter het stuur zit een digitaal instrumentarium en centraal op de middenconsole prijkt een 12-inch aanraakscherm. Het nieuwe infotainmentsysteem heet My Citroën Drive Plus en is helemaal nieuw, compleet met widgets en aanpasbare menu's. Wie het wil, kan ook spraakcommando's geven. Afhankelijk van de gekozen versie heeft de C5 X, net als bijvoorbeeld de nieuwe DS 4, een het Extended Head-up Display. Dit systeem projecteert informatie recht voor de bestuurde,r als ware het vier meter voor de auto op het wegdek geprojecteerd. De breedte van het 'display' bedraagt ruim een halve meter.

    Meer technische verwennerij komt in de vorm van een uitgebreid pakket passieve en actieve veiligheidssystemen. Zo is de C5 X onder meer verkrijgbaar met High Driver Assist, slimme software die de adaptieve cruisecontrol met stop&go-functie onder meer aan Lane Keeping Assist knoopt. De lijst met beschikbare veiligheidssystemen omvat verder zaken als Rear Cross Traffic Alert en Top 360 Vision.

    Prijzen en uitgebreide technische specificaties zijn er nog niet, die volgen in de aanloop naar de marktintroductie in de tweede helft van dit jaar. Citroën verwacht dat een kwart van de C5 X-kopers een conventionele stationwagon uit het D-segment bij de dealers achterlaat. Ongeveer een vijfde stapt mogelijk over uit een D-segment sedan terwijl grofweg 15 procent van de C5 X-klanten momenteel een C-segment SUV/cross-over voor de deur heeft staan. C5 in Nederland

    Citroën heeft in ons land 47.748 C5's verkocht. In 2002 had de C5 zijn topjaar, toen reden maar liefst 10.394 C5's nieuw de showroom uit. In 2003 kwamen de verkoopcijfers van de toen als hatchback en break leverbare C5 met 7.080 exemplaren voor het laatst boven de 5.000 stuks uit. Met name de tweede generatie die in 2010 werd gepresenteerd, scoorde in Nederland geen topcijfers meer. In dat jaar vonden er van de als sedan en Tourer leverbare C5 2.201 stuks een eigenaar en dat was direct zijn topjaar. In 2011 en 2012 werden respectievelijk 1.522 en 753 exemplaren verkocht. In 2013 daalden de cijfers tot slechts 317 stuks, waarna ze niet meer zouden klimmen. In 2014 tot en met 2017 verkocht Citroën in ons land achtereenvolgens nog maar 240, 148, 50 en 14 C5's. Op naar de verbetering.

    Bron: www.autoweek.nl
    freude am fahren

  • #2


    freude am fahren

    Comment


    • #3
      Speciaal...
      Ik had gevreesd voor de uitwerking van de spoiler op de achterklep (vind dit absoluut niet geslaagd bij de C4), maar hier is het goed uitgevallen.
      freude am fahren

      Comment


      • #4




























        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5


















          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6
            Ziet er op het eerste zicht veel beter uit dan op de renders in ieder geval.

            Benieuwd om hem IRL te zien

            Met 4.85m lengte komt hij in A6 gebied zo'n beetje.

            Comment


            • #7
              Tjah. Doet mij persoonlijk niets.

              Precies een Honda Crosstour.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door GillesP Bekijk Berichten
                Tjah. Doet mij persoonlijk niets.

                Precies een Honda Crosstour.
                Mij doet hij eerder aan een Subaru Outback denken.. één van mijn favoriete auto's.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                  Ziet er op het eerste zicht veel beter uit dan op de renders in ieder geval.

                  Benieuwd om hem IRL te zien
                  Inderdaad, nu al paar keer bekeken, en zou er wel met kunnen leven

                  Comment


                  • #10
                    Ik weet dat ik in herhaling val (maar dat is omdat de designers ook allemaal in herhaling vallen), maar:
                    1) wat een druk design zeg! De kunst van de eenvoud is echt totaal verleerd, enkel Mazda lijkt die nog te hebben. (en ook niet op alle modellen)
                    2) weer hogere auto? Voor de mensen die hoger willen zitten zijn er toch al SUV's genoeg? Laat nog iets over voor de mensen die een gewone auto willen kopen?
                    3) geen elektrische versie? slim lijkt me dat niet.
                    4) productie in China (daarom geen diesel). Ik zit daar echt mee in mijn maag: China moeten we niet teveel steunen, want ze lopen ons onder de voeten economisch gezien, ook mensenrechten lijken daar minder belangrijk. Maar op dit moment vind ik wel dat de goedkoopste (MG) of mooiste/beste (XPeng P7) EV's uit China komen. Toch wil ik Europees steunen, maar een iX3 of C5X kan ik moeilijk Europees noemen als de productie in China gebeurd. Ook een Volvo is eigenlijk Chinees, maar met nog wel (van sommige) productie in Europa, maar de winst gaat wel naar Geely in China. Lastig verhaal vind ik.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                      Ziet er op het eerste zicht veel beter uit dan op de renders in ieder geval.

                      Benieuwd om hem IRL te zien

                      Met 4.85m lengte komt hij in A6 gebied zo'n beetje.
                      Idd! ik vind deze ook mooi. Citroën is altijd een buitenbeentje geweest als het op design aankomt en gelukkig maar met al die andere eenheidsworst
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #12
                        Citroën C5 X (2021). La nouvelle berline aux Chevrons dans le détail

                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                          Ik weet dat ik in herhaling val (maar dat is omdat de designers ook allemaal in herhaling vallen), maar:
                          1) wat een druk design zeg! De kunst van de eenvoud is echt totaal verleerd, enkel Mazda lijkt die nog te hebben. (en ook niet op alle modellen)
                          2) weer hogere auto? Voor de mensen die hoger willen zitten zijn er toch al SUV's genoeg? Laat nog iets over voor de mensen die een gewone auto willen kopen?
                          3) geen elektrische versie? slim lijkt me dat niet.
                          4) productie in China (daarom geen diesel). Ik zit daar echt mee in mijn maag: China moeten we niet teveel steunen, want ze lopen ons onder de voeten economisch gezien, ook mensenrechten lijken daar minder belangrijk. Maar op dit moment vind ik wel dat de goedkoopste (MG) of mooiste/beste (XPeng P7) EV's uit China komen. Toch wil ik Europees steunen, maar een iX3 of C5X kan ik moeilijk Europees noemen als de productie in China gebeurd. Ook een Volvo is eigenlijk Chinees, maar met nog wel (van sommige) productie in Europa, maar de winst gaat wel naar Geely in China. Lastig verhaal vind ik.
                          Eerlijk gezegd, vind ik de drukte van dat design, net reuze meevallen.
                          Al eens een voorbumper van een recente Audi of BMW bekeken?

                          Wat China betreft, deel ik gedeeltelijk jouw mening, maar net zo goed laat BMW zijn X5, en Benz zijn GLE ook in de States maken.
                          We leven nu eenmaal in een global economy, en daar ga je als kleine consument, of zelfs een landje als België nog maar weinig aan kunnen doen.

                          Wat ik ook wel onbegrijpelijk vindt, is dat ze er geen ful EV van uitbrengen.
                          Het design lijkt er zelfs naar gemaakt om batterijen in de vloer te kunnen onder brengen. Heel bizar.

                          Comment


                          • #14
                            Vind hem geslaagd.
                            Alleszins beter als de merken die al 15 jaar niks durven aanpassen behalve een cm kleinere koplamp of een grotere nier.
                            den borre


                            "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                            Int3x0r
                            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                            Comment


                            • #15
                              Ik ben er ook wel van gecharmeerd... Idd spijtig dat hij zo hoog op zen poten staat ... Had liever ook een versie op normale sedan/break hoogte gehad ... En geen diesel of EV ... Kwil niet weten wat zo'n naft gaat zuipen
                              Benzine
                              '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                              '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                              '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                              '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                              Diesel
                              '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                              '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                              '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                              '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                              '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten

                                Mij doet hij eerder aan een Subaru Outback denken.. één van mijn favoriete auto's.
                                Geen compliment voor de Outback.

                                Comment


                                • #17
                                  Citroen C5 X first look: could this be the most comfortable car ever built?

                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                                    Wat ik ook wel onbegrijpelijk vindt, is dat ze er geen ful EV van uitbrengen.
                                    Het design lijkt er zelfs naar gemaakt om batterijen in de vloer te kunnen onder brengen. Heel bizar.
                                    Ik zou graag een elektrische Citroen CX hebben.
                                    Lijkt me ideaal: het zweven van de Citroen ophanging, gekoppeld aan het moeiteloze koppel van een elektromotor. Lekker onthaasten in een eigenzinnig koetswerk.
                                    Je mag toch overal maar 50/70 en de wegen worden ook niet vlakker.

                                    Om sportief te rijden en me de maestro van het schakelen te vinden, neem ik wel mijn MX-5.

                                    Maar nu is het allemaal vis noch vlees: gezinswagens die lijken afgesteld voor de Ring, EV's met hopen vermogen waar je toch niet super mee kan bochten, SUV's die stug afgeveerd zijn om niet over te hellen, ...



                                    Comment


                                    • #19














                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten

                                        Ik zou graag een elektrische Citroen CX hebben.
                                        Lijkt me ideaal: het zweven van de Citroen ophanging, gekoppeld aan het moeiteloze koppel van een elektromotor. Lekker onthaasten in een eigenzinnig koetswerk.
                                        Je mag toch overal maar 50/70 en de wegen worden ook niet vlakker.

                                        Om sportief te rijden en me de maestro van het schakelen te vinden, neem ik wel mijn MX-5.

                                        Maar nu is het allemaal vis noch vlees: gezinswagens die lijken afgesteld voor de Ring, EV's met hopen vermogen waar je toch niet super mee kan bochten, SUV's die stug afgeveerd zijn om niet over te hellen, ...


                                        Daar volg ik je helemaal in.
                                        Zo'n EV met DS allures van vroeger, zou helemaal mijn ding zijn.

                                        Ook het nut van die EV's met plus 500 PK ontgaat me compleet.
                                        Maar mensen met geld willen nu eenmaal iets anders (meer) dan Jan Modaal hé?
                                        Last edited by Bud Wijzer; 14/04/2021, 11:49.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X