Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW 7 Serie / i7 (2022)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • BMW 7 Serie / i7 (2022)

    Nieuwe model / Officieel: BMW 7 Reeks meteen als elektrische i7

    Verwachte lancering : 01.11.2022


    Geschreven door Alain Devos op 20.04.2022
    Hoewel de Mercedes EQS zich presenteert als elektrische S-Klasse, zijn het twee aparte modellen. Niet zo bij de nieuwe BMW 7 Reeks, want daar is de elektrische I7 een modelversie. Naar het voorbeeld van de BMW iX3 en de BMW i4 Gran Coupé.


    39 foto's

    Overzicht :

    De BMW iX is en blijft een apart model in de line-up van de Beierse constructeur, maar voor de nieuwe BMW 7 Reeks werd een minder gewaagd pad gekozen. Net zoals we dat eerder zagen bij de iX3 en de I4, elektrische versies van respectievelijk de BMW X3 en de 4 Reeks Gran Coupé, wordt ook de elektrische BMW i7 als een modelvariant gezien. En dus niet als een op zichzelfstaand model, zoals dat wel het geval is bij de Mercedes EQS, die over een volledig ander koetswerk dan de nieuwe S-Klasse beschikt.

    Over de designkeuzes van BMW is al veel inkt gevloeid en we vermoeden dat het voor deze nieuwe 7 Reeks niet anders zal zijn. Dan hebben we het niet alleen over de grote nieren, maar ook over de gesplitse koplampen die we ook op de recente facelift van de BMW X7 spotten.



    Enkel als L-versie

    Wat vooral opvalt aan de nieuwe BMW 7 Reeks is dat de limousine eigenlijk… niet echt opvalt. De constructeur weet ons natuurlijk weer lang te onderhouden over het ontwerp van hun nieuwe vlaggenschip, heel kort samengevat heeft BMW het over een “designcoherentie die geen enkele concurrent evenaart”. Mooie woorden, maar op het eerste gezicht vinden wij het lijnenspel eerder sober en in elk geval heel klassiek. Er zijn hier en daar wel wat opmerkelijke details, maar die ontdek je pas als je de auto een tijdje en dus grondig hebt bekeken.
    Je krijgt wel eens het gevoel dat de BMW-designers de jongste jaren warm en koud tegelijk blazen, maar het Duitse merk is in 2021 wel weer dé grootste premiumspeler geworden. Echt fout zullen ze in München dan ook wel niet zitten. De zevende generatie van de 7-Reeks heeft dus opnieuw een drievolumekoetswerk, de vorm van snoet hangt af van de variant waarvoor je opteert. Er zal wel geen keuze meer zijn tussen een korte en een lange versie, wereldwijd wordt enkel nog een model met een ‘grotere’ wielbasis van bijna 3,22 meter aangeboden. De huidige 7 is 5,12 meter lang, de nieuwe meet dan ook 5,39 meter.




    Elektrisch, maar ook met diesel

    BMW drukt erop dat het voor de specificaties nog over ‘voorlopige’ waarden gaat. Dat wil zeggen dat de homologatie nog moet gebeuren, dus alle verstrekte gegevens dienen nog te worden bevestigd. Voor het eerst komt de auto er met keuze uit klassieke verbrandingsmotoren, plug-inhybridesystemen en dus een volledig elektrische aandrijving. Dat werd mogelijk gemaakt door het gebruik van een nieuw ontwikkelde en dus heel flexibele architectuur, die laat ook toe beter rekening te houden met de wensen en noden van diverse markten over de hele wereld.

    Zo zal de voor november geplande introductie in Europa in eerste instantie met (enkel) de elektrische BMW i7 gebeuren, terwijl in de VS en China ook varianten met benzinemotoren en mildhybride 48 volt-technologie beschikbaar worden. In de lente van 2023 volgen er dan zowat overal twee plug-inhybrides: de over een elektrisch rijbereik van een kleine 90 kilometer beschikkende 750e xDrive en de M760e xDrive . Europa krijgt nog iets vroeger ook al een 740d met zescilinder op diesel van 300 pk. Voor de klassieke 735i en 740i met zescilinders van respectievelijk 272 en 380 pk en de 760i xDrive met V8 van 544 paarden zegt BMW dat ze niet beschikbaar worden in Europa, daar hoeven we dan ook geen woorden meer aan vuil te maken.
    Voor ons ligt de focus dus voorlopig overduidelijk op de BMW i7 xDrive60, met zowel voor- als achteraan een elektromotor en een totaal vermogen en koppel van 544 pk en 745 Nm. De batterij heeft een nettocapaciteit van 101,7 kWh, met een snellader van 195 kW krijg je ze in 34 minuten weer van 10 op 80 procent van haar capaciteit. Er wordt een best wel indrukwekkende (WLTP-)autonomie van 590 tot 625 kilometer beloofd. Als je met de zowat 2,7 ton wegende auto niet te vaak in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/u spurt, natuurlijk.




    Twee M-modellen: PHEV en EV

    BMW brengt met zijn nieuwe 7 voor het eerst ook twee M-modellen met geëlektrificeerde aandrijfsystemen. De M760e xDrive komt met 571 pk en 800 Nm, de elektromotor levert een tijdelijke boost van 40 pk. Voor het WLTP-verbruik van deze plug-inhybride wordt voorlopig 1,1 tot 1,2 liter per 100 kilometer opgegeven, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 25 tot 28 gram per kilometer.
    Hét vlaggenschip moet echter de i7 M70 xDrive worden, daarvoor beloven de Duitsers ruim 600 pk en meer dan 1.000 Nm. Die dus volledig elektrische aangedreven limousine krijgt twee motoren en zou in minder dan 4 seconden van 0 naar 100 km/u spurten. Als verbruik mikt BMW, in afwachting van de homologatie, op 21,2 tot 26,2 kWh per 100 kilometer op. Beide M’s krijgen een specifiek design, met in het geval van de hybride variant onder meer dubbele uitlaatpijpen met een unieke geometrie.




    Bioscoop op wielen

    BMW belooft ook een unieke digitale beleving, daar moeten iDrive en de nieuwste generatie van het Operating System 8 voor zorgen. Het grote én gebogen scherm, eigenlijk twee exemplaren achter één glas, brengt natuurlijk alleen nog digitale informatie. De bediening gebeurt naast de stem ook via het centrale scherm én voor de achterste passagiers met knap in de deurpanelen geïntegreerde exemplaren van 5,5 duim. De Duitsers hebben het ook nog over de verbeterende mogelijkheden van de Intelligent Personal Assistant, de extra My Modes, de nieuwste versie van het head-updisplay en de voor het eerst beschikbare Augmented View-functie op het dashboard achter het stuur.
    Voor de passagiers achterin komt het entertainment desgewenst onder de vorm van een Theatre Screen, een panoramisch scherm dat zich vanaf het dak naar beneden uitstrekt en van de auto een soort bioscoop op wielen maakt. Op de optielijst komen ook automatisch openende (en sluitende) deuren.

  • #2






    Comment


    • #3






      Comment


      • #4





        Comment


        • #5












          Comment


          • #6









            Comment


            • #7










              Comment


              • #8
                BMW 7-SERIE EN BMW I7 GELIJKTIJDIG ONTHULD

                ALLEEN LANG, METEEN ELEKTRISCH

                De geheel nieuwe BMW 7-serie is eindelijk officieel gepresenteerd. Het model is flink groter dan voorheen, wat design betreft bijna net zo controversieel als zijn E65-voorganger uit 2001 en verschijnt meteen als volledig elektrische BMW i7.
                • Eén lengtemaat
                • In alle richtingen groter
                • Alleen elektrisch, als plug-in en diesel

                Die i7 is aanvankelijk zelfs de enige variant die in Europa wordt gepresenteerd, al volgen andere versies vrij snel daarna. Daarbij gaat het voor zover wij nu weten om twee plug-inhybrides en een diesel. Reguliere benzinemodellen zijn er in ons werelddeel dus niet en modellen met meer dan zes cilinders evenmin. Aan snelheid is evengoed geen gebrek, want er staan minimaal twee M-modellen op het menu.

                Exterieur

                Maar laten we niet op de zaken vooruitlopen, want eerst wil je ongetwijfeld alles weten over het uiterlijk van de nieuwe ‘7’. Spraakmakend is deze top-BMW namelijk zonder meer. De nieuwe BMW 7-serie deelt zijn uit twee lagen opgebouwde voorgevel met de gefacelifte X7, die onlangs werd gepresenteerd. Dit front is vanaf nu kenmerkend voor BMW’s uit de topklasse, maar zal dus niet op alle modellen van het merk te vinden zijn.

                Het is de bedoeling dat je de hogere lichtunits als gezichtsbepalend ziet. De onderste lichtunits, waarin de eigenlijke koplampen schuilen, zijn erg donker en vallen bij dito lakkleuren dus enigszins weg tegen de achtergrond. Matrix-led-technologie, waarbij de auto met ingeschakeld grootlicht om voor- en tegenliggers heen schijnt, is standaard. Tegen meerprijs is de enorme grille voorzien van een verlichte rand en worden de bovenste lichtunits, waarin de richtingaanwijzers en stads- en dagrijlichten zijn verstopt, uitgevoerd met Swarovski-kristallen. M-versies, zoals het nogal intimiderende matzwarte exemplaar op de foto's, krijgen onder de koplampen een groot zwart vlak mee. Ook vormt de auto zich dan aan de bovenkant meer 'om de grille' heen, met welvingen die doen denken aan wat de 4-serie in dit gebied vertoont. Als totaalplaatje oogt de 7 daarom in M-trim duidelijk anders dan in reguliere vorm.

                Van opzij valt de daklijn op. Die is nu eens niet op coupé-achtige wijze vloeiend aflopend, maar vrij plomp en rechtlijnig van vorm. De 'Hofmeister-knik' is present, al is het opmerkelijk dat de enorme lap chroom die hem siert geen onderdeel is van het portier. Aan de achterzijde spotten we een unicum voor een 7-serie en een absolute zeldzaamheid voor BMW-sedans: een in de bumper verstopte kentekenplaat. BMW komt terug op zijn eerdere besluit om met de 7-serie mee te gaan met de lichtbalken-trend en knipt de achterlichten weer gewoon op in twee delen. Wie de auto van nature nog niet opvallend genoeg vindt, kan trouwens net als op een Maybach-S kiezen voor een tweekleurig koetswerk.


                Met 'M' en een tweekleurige koets wordt het een nóg opvallender verschijning.

                Maatvoering

                Waar alle concurrenten en eerdere 7-series er altijd in een lange en een 'korte' variant waren, levert BMW vanaf nu maar één lengtemaat. Die is met 5,39 meter maar liefst 13 centimeter langer dan de lange L-versie van het uitgaande model. Hij is ook 10 centimeter langer dan een S-klasse Lang. In de breedte krijgt hij er bijna 5 centimeter bij, op een totaal van 1,95 meter. Dat hij toch niet zo lang en breed oogt als hij is, komt vooral doordat de auto met 1,54 meter ook ruim 5 centimeter hoger is dan voorheen. De wielbasis houdt het relatief bescheiden en meet 3.215 mm, 5 mm meer dan voorheen.

                De wielen zijn uiteraard ook enorm: 19 inch is hier het minimum, 22 inch kan ook. Door de toegenomen buitenmaten en het ‘vierkante’ dak hebben vooral achterpassagiers duidelijk meer de ruimte dan voorheen. Ook de kofferbak groeit. Bij reguliere benzine- en dieseluitvoeringen blijft dat beperkt tot 25 liter, met een totaal van 540 liter. Plug-in hybrides krijgen er maar liefst 105 liter bij en zijn met 525 liter nog maar beperkt in het nadeel. De volledig elektrische BMW i7 kan het minst verstouwen en houdt het bij 500 liter. Een 'frunk', dus een bagageruimte in de neus, is er helaas niet.


                De bagageruimte van de i7.


                Onder de vloer heeft de i7 nog een vakje voor kleine spullen, maar...


                ...een 'frunk' is er niet. Hier is de plastic plaat opengeknipt, bij productieversies is het allemaal dicht.

                Interieur

                Zoals te doen gebruikelijk in dit segment gaat in het interieur veel aandacht uit naar de achterpassagiers, die de standaard aanwezige overdaad aan ruimte tegen meerprijs kunnen uitbreiden met allerlei comfortverhogende pakketten. Het hoogtepunt is in dat kader het Theatre Screen, een gigantisch, 31,3-inch scherm dat achter de voorstoelen vrijwel de hele breedte van de auto in beslag neemt. In ruste hangt het plat tegen het glazen dak, maar met een aanraking op een kleiner touchscreen in de achterdeuren komt het zoemend naar beneden. Met de verlichting gedimd en de ramen verduisterd ontstaat zo volgens BMW het ware bioscoop-gevoel, maar dan uiteraard privé en met betere stoelen en audio. Wel jammer: een schuifdak behoort door dit scherm in geen enkele uitvoering van de nieuwe 7 tot de mogelijkheden.



                Wie klaar is met kijken, kan de portieren met een druk op de knop volledig automatisch doen openzwaaien. Deze Rolls-Royce-ervaring is met die optie uiteraard ook beschikbaar voor de voorste portieren, die toegang bieden tot een uiterst moderne leefomgeving. Dat betekent om te beginnen BMW’s Operating System 8, inclusief een tweetal visueel aan elkaar gesmolten, ‘zwevende’ schermen op het dashboard. Dat dashboard zelf oogt bijzonder strak en opgeruimd, al gaat de term ‘minimalistisch’ door de vele mooie details wellicht toch nog wat ver. Er zijn bijna geen knoppen en de exemplaren die er wel zijn, zitten vrijwel allemaal rondom de iDrive-draaiknop voor de middenarmsteun. Het stuur telt geheel naar de laatste mode twee spaken (behalve bij de M-versies) en is niet perfect rond van vorm. Net als bij de iX zit de stoelverstelling in de deur, met kristal-achtige knopen die daar niet te missen zijn. Kristal-achtig is ook de ‘BMW Interaction Bar’ die van links naar rechts over het dashboard loopt. Deze bijzondere strip is uiteraard verlicht in een kleur naar keuze en bevat bovendien aanraakgevoelige ‘knoppen’ voor wat climate control-functies, de alarmlichten en het dashboardkastje.

                Elektrische i7

                Die i7 is zoals gezegd waar het allemaal mee begint in Europa. Als eerste volledig elektrische BMW 7-serie is dit ook de interessantste variant, zeker voor Nederland. De auto is een regelrechte concurrent voor de Mercedes-Benz EQS, al pakt BMW de zaken wel duidelijk anders aan door niet met een apart elektrisch model te komen. Aan de buitenzijde is de i7 slechts te onderscheiden door het feit dat de grille is afgesloten, maar dat valt anders dan bij de iX3 en i4 nauwelijks op. Blauwe accenten horen er ook bij, maar zijn met een klik in de configurator eenvoudig te verwijderen.

                De i7 verschijnt om te beginnen als xDrive60. Die heeft een 258 pk sterke elektromotor op de vooras en een exemplaar van 313 pk op de achteras, voor een totaal van 544 pk. Daarmee sprint de auto in 4,9 seconden van 0 naar 100 en heeft hij een top van 240 km/h. Het accupakket heeft een capaciteit van 101,7 kWh en dat levert een rijbereik op van rond de 600 kilometer. Snelladen gaat met maximaal 195 kW. Dat is keurig, maar niet grensverleggend. BMW meldt echter dat er goed is gekeken naar de laadcurve, die nu vloeiender moet zijn en zijn snelheid beter moet vasthouden dan bij eerdere i-modellen.



                Wie meer snelheid wil, moet wachten op de i7 M70. Dat wordt het absolute topmodel van niet alleen de elektrische versie, maar ook de 7-serie als geheel. BMW belooft dat dit de krachtigste straatauto van het merk ooit wordt. Exacte specificaties zijn er nog niet, maar reken op 660 pk en meer dan 1.000 Nm. Dat is veel, maar in de wereld van de super-EV’s niet eens zo bizar veel. Een Mercedes-AMG EQS 53 krijgt als Dynamic Plus bijvoorbeeld al 761 pk en 1.020 Nm mee. Ach, waar gaat het over: alsnog sprint de i7 M70 in minder dan 4 tellen van 0 naar 100.

                Plug-ins en diesel

                In het voorjaar van 2023 wordt het gamma aangevuld met twee plug-in hybrides en een diesel. Die laatste is de mild-hybride 740d, uiteraard met een zescilinder in lijn. Die levert 300 comfortabele pk’s, is er voorlopig alleen met xDrive-vierwielaandrijving en blijft stiekem de beste keuze voor wie dagelijks écht veel kilometers moet afleggen.

                Plug-in hybrides zijn er vanaf 2023 in twee variaties, allebei met zescilinder benzinemotor. De 750e xDrive levert 490 pk en 700 Nm, de M760e xDrive zelfs 571 pk en 800 Nm. Beide versies krijgen een accupakket mee van 18,7 kWh. Daarmee moeten ze tussen de 80 en de 90 kilometer ver kunnen komen op stroom, waarbij de minder krachtige versie dat laatste getal in het gunstigste geval uiteraard iets dichter benadert. De elektromotor levert in beide modellen overigens 200 pk, wat genoeg moet zijn om vlot mee te komen in het verkeer.


                BMW 760i

                De rest van het gamma komt voorlopig niet naar Europa, maar we werpen toch even een blik op het aanbod. Dat bestaat uit een 735i (286 pk), 740i (380 pk) en een 760i xDrive. Laatstgenoemde heeft als enige een V8 en levert 544 pk. Mild-hybridetechniek is overigens in alle gevallen standaard.

                Marktintroductie

                Wie nog wat moet wennen aan het controversiële koetswerk van deze toplimousine uit München, heeft daar nog even de tijd voor. De marktintroductie staat voor november 2022 gepland, zoals gezegd allereerst voor de i7. De andere voor Europa bedoelde versies volgen in het jaar erna. Houd moed: ook die E65 wende uiteindelijk. Enigszins.

                Bron: Autoweek
                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #9
                  Onthulling BMW 7 Serie, inclusief i7

                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #10
                    5 m 39
                    Grote jongen


                    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                    Comment


                    • #11
                      WTF!? Is dit een Chinese kopie van een BMW? Waar is die design afdeling mee bezig???
                      2009 Alfa Romeo 147

                      Comment


                      • #12
                        BMW 7er/i7 (2022) | Erster Check im rein elektrischen 7er

                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13
                          Ik vind het wel goed dat BMW auto's bouwt waar ik het niet spijtig van vind dat ik ze niet kan betalen.

                          Kennelijk zijn er veel mensen met meer geld dan smaak.

                          Maar kijk, hij heeft een blauw accentje, dus hij moet wel eco zijn met zijn 5m39!

                          Comment


                          • #14
                            Smaken verschillen... Ondanks dat ik al 16 jaar Mercedes bestuurder ben. Verkies ik deze toch boven de eqS.

                            Comment


                            • #15
                              Ook weer zo'n auto die je eerst live moet zien, denk ik.
                              Op foto vind ik'm ook maar zo zo, maar dat was bv met de IX ook zo.
                              Ondertussen vind ik die zelfs bijna knap in de juiste configuratie.

                              Comment


                              • #16
                                Ik wil er wel eentje, ferme bak!

                                BMW i7 - Eerste Kennismaking


                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17
                                  Is naar mijn smaak veel te Chinees. Er klopt iets niet aan het design tegenwoordig... Heb al enkele BMW's versleten en heb momenteel een G31 530i, en veel plezier van, maar weet niet of mijn volgende nog een BMW gaat zijn als ze dit design blijven volgen - hoe jammer ik dit ook vind...
                                  2009 Alfa Romeo 147

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door de.majoor Bekijk Berichten
                                    Is naar mijn smaak veel te Chinees. Er klopt iets niet aan het design tegenwoordig... Heb al enkele BMW's versleten en heb momenteel een G31 530i, en veel plezier van, maar weet niet of mijn volgende nog een BMW gaat zijn als ze dit design blijven volgen - hoe jammer ik dit ook vind...

                                    Ja, wat is te Chinees? De tijd dat de Chinezen en Koreanen de Europeanen kopieerden is stilaan voorbij. Nu is het andersom, toch niks mis mee. Op heel wat gebied hebben ze hier de boot gemist. Designs evolueren nu eenmaal en werden bij een stevige verandering vroeger ook afgeschoten en even later alweer aanbeden.

                                    Integendeel, de topkwaliteit komt uit het Oosten tegenwoordig, kijk maar naar Hyundai/Kia. Zelfs Volvo, MG enz komen van daar tegenwoordig.

                                    Toen deze E65 destijds verscheen werd er ook moord en brand geroepen

                                    Bangles ontwerpen genereerden vaak veel discussie (denk aan de "Bangle Butt" (de boven op de auto liggende achterklep) van de BMW-serie sedan van 2002 en de opvallende "holle" lijnen van andere recente BMW's), maar lijken het commerciële succes van BMW niet in de weg te hebben gestaan. (Bron Wiki)





                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • #19
                                      BMW i7 PREMIERE the new king of luxury? all-new 2023 BMW 7-Series comes both as EV and V8 / R6

                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #20
                                        Knappe wagen!

                                        Comment

                                        Working...
                                        X