Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Honda Civic Type-R (2023)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Honda Civic Type-R (2023)

    NIEUWE HONDA CIVIC TYPE-R: DE STERKSTE OOIT

    TWEEZIJDIG KARAKTER

    De Honda Civic Type-R staat te boek als een van de meest puristische hot hatches in zijn segment en dus valt de onthulling van de volledig nieuwe Civic Type-R best te omschrijven als 'een dingetje'. Die nieuwe Civic Type-R is nu onthuld en het is de krachtigste ooit.

    Om maar met het slechte nieuws te beginnen: hoe sterk de nieuwe Honda Civic Type-R precies is, weten we nog niet. We vertrouwen dus puur op Honda's claim dat de Type-R van de elfde generatie Civic de sterkste VTEC-turbomotor krijgt die het ooit bouwde. De vorige generatie Honda Civic Type-R had een 2.0 onder de kap die 320 pk en 400 Nm losliet op de voorwielen. Daar gaat de Honda's nieuwe hot hatch dus nog even overheen. Honda gaf eerder aan dat het in Europa vanaf 2025 alleen nog geëlektrificeerde auto's wil verkopen. Deze Civic Type-R hoeft daar nog niet aan te voldoen, we horen namelijk niets over een vorm van (mild) hybride ondersteuning. Kijk echter niet gek op als de Civic Type-R in 2025 de Europese markt al achter zich laat.


    Honda Civic Type-R

    De 2.0 VTEC-viercilinder is een doorontwikkeling van de bij kenners wellicht beter als 17YM bekende machine die in de vorige Civic Type-R lag. De behuizing van de turbo is aangepast en is compacter, maar telt meer 'schoepen' dan voorheen. Ook is het uitlaatsysteem verbeterd én lichter. De nog onbekende hoeveelheid pk's en Nm's worden niet via een automaat, maar gewoon weer via een handgeschakelde zesbak op de voorwielen ontketend. Meer fijnslijperij? Zeker. Honda geeft aan dat het rev-match-systeem is verbeterd en dat de Brembro-remmerij van de vorige Type-R nog even tegen het licht is gehouden. De nieuwe hardware heeft de Civic Type-R al een nieuw record opgeleverd op Suzuka Circuit. Op dat Japanse circuit was de nieuwe Type-R 0,873 tel rapper dan zijn voorganger.


    Honda Civic Type-R

    De nieuwe elfde generatie Civic oogt een stuk minder wild dan zijn voorganger en dus komt ook de nieuwe Civic Type-R rustiger voor de dag dan zijn voorganger. Het basismodel heeft immers al minder vouwen, hoeken en gaten dan voorheen en die lijn zet Honda door bij de topversie. Suf oogt de nieuwe Type-R geenszins. We een motorkap met een koelopening, sportief bumperwerk met zwarte accenten, zwarte zijspiegelkappen en een bilpartij met bovenop een fikse spoiler en onderaan een diffuser met in het midden drie uitlaateindstukken. De nieuwe Civic Type-R staat op zwarte 19-inch wielen waar Honda Michelin Pilot Sport 4S-banden omheen heeft gevouwen. Het front kenmerkt zich verder met zijn aangepaste luchtroosters én de Type-R-badge. Natuurlijk heeft Honda meer kleuren in de lakstraat klaarstaan dan het Championship White dat je op deze foto's ziet. De auto komt ook in Rallye Red, Racing Blue, Crystal Black en Sonic Grey Pearls beschikbaar.


    Honda Civic Type-R

    Ook van het interieur van de nieuwe Honda Civic Type-R heeft Honda een sportief feestje gemaakt. We zien alcantara-bekleding op de deurpanelen, rode biesjes en stiksels, maar dé aandachtstrekker is natuurlijk het knalrode meubilair met suède-achtige bekleding.

    De eerste exemplaren van de nieuwe Civic Type-R komen begin 2023 naar Europa. Prijzen volgen in de aanloop naar de marktintroductie.

    Bron: Autoweek






















    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    Wat een ketel.

    Comment


    • #3














      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        2023 Honda Civic Type R | First Look

        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          New Civic Type R: More power than AMG A35, M135i, S3 & Golf R!

          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6
            Ziet er goed uit. Lekker vet, zoals verwacht
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #7
              2023 Honda Civic Type R Debut: How Does It Compare to the Old CTR?

              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8

                Fotos en videos



                Dit is het Europese interieur:





                Exterieur:





                Wij krijgen, in tegenstelling tot de VS (Canada is dan nog verschillend) wél:
                - alcantara stuur
                - elektrisch binnenklapbare buitenspiegels
                - parkeersensoren

                Het panoramisch dak, dat ook enkel exclusief voor Europa is, komt niet naar de Type R om begrijpbare redenen van gewichtsbesparing en stijfheid.
                De Type R krijgt blijkbaar ook standaard de sfeerverlichting in de deuren die voorbehouden bleef voor de Japanse en Australische markt.

                Banden en bandenmaat zijn, Michelin Pilot Sport 4S, 265 19" rondom, fucking vet dus.
                Motorspecificaties nog niet bekend.....lijkt ICE te zijn en ook enkel verkrijgbaar met 6 bak, manueel dus.

                Hier wat video's van de 'gewone' Civic uitgerust met allerlei fancy verlichtingsopties interieur en exterieur:

                https://www.honda.co.jp/ACCESS/civic...talog_2207.pdf

                Persoonlijk, niet mooi in het rood, maar fenomenaal strak in dat Championship White kleurtje
                Een mooie geslaagde evolutie.

                En als je ziet wat ze hebben willen bereiken, mikten ze op de Civics van de jaren '80, de 3e en 4e generatie.
                Ik lees op facebookgroepen, bij eigenaars van de huidige generatie, nogal veel negatieve commentaar dat deze te braaf is, maar ze vergeten dus bovenstaande vermelde doelstelling.
                Type R's waren niet altijd schreeuwerig dus. (of hadden niet altijd een in your face windvleugel).

                Meer over de conservatieve lijnen: daarmee hebben ze de motorkap verlaagd, zoals wel meer Honda's van het verleden voor bekend stonden, lage lange motorkap met als ultieme doel, een gigantisch zicht rondom, wederom, iets waar wel meer oudere Honda sportwagens voor bekend stonden.
                Zo is de hele gordellijn verlaagd, voor dat verbeterd zicht rondom.

                Hier wordt het hele design en engineering achter deze nieuwe generatie zelfs mooi uiteengezet met diverse informatie fiches (wel in het Italiaans)


                Waarvan hier een voorbeeld van het nieuwe ontwerp met oog op een verbeterde zichtbaarheid à la Honda van ouds:


                Naast de conservatieve lijnen, is de wielbasis iets langer geworden, is de spoorbreedte achteraan ook iets breder geworden en is de auto iets lager komen te zitten (allemaal in die video te zien met overlaps op de uitgaande generatie), dat kan niet anders dan resulteren in een auto die meer gezet lijkt op de weg...

                Ik vind het dus persoonlijk een mooie evolutie en in het kort gewoon een mooie strakke wagen die wel stoer op de weg lijkt te plakken, hoe lager en platter, hoe liever ik het heb, dus voor mij niet gelaten, goed gedaan Honda zeg ik dan.

                Ik had niets tegen de uitgaande generatie, maar snapte wel waarom die zo verdeelde, zeker op foto's zag die er zelden goed uit.
                Als eigenaar van eentje, kan ik enkel zeggen dat die er gewoon veel beter uitziet in het echt dan op foto, op 1 of andere manier pakt die moeilijk op foto's...
                En dat kan ik niet zeggen op van deze nieuwe generatie, die pakt mooi uit, dus dat beloofd voor het echt.

                Ik ben dus mega fan! en zie me wel eentje aanschaffen in de toekomst ooit (en dat als liefhebber van achterwielaandrijvers)
                Last edited by E-riko; 22/07/2022, 14:29.
                The Power Of Dreams

                Comment


                • #9



                  Last edited by E-riko; 22/07/2022, 15:58.
                  The Power Of Dreams

                  Comment


                  • #10
                    New 2023 Honda Civic Type R revealed with revised engine and aggressive aero

                    Honda’s ‘FL5’ Civic Type R will arrive in Europe in early 2023

                    https://www.autoexpress.co.uk/honda/...ggressive-aero
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11
                      nog zo lang

                      hier alvast de startup animation


                      hoe kan ik in godsnaam een twitter post hier embedden?!!!
                      The Power Of Dreams

                      Comment


                      • #12
                        Paar kleurtjes en de Japanse configurator:

                        [www.honda.co.jp]









                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13
                          Vind ik wel goede uitleg waarom de nieuwe Civic Type R er beter uit ziet dan de vorige:


                          Front en achterkant hebben veel minder drukken lijnen, dat is wel netjes.
                          Wel leek de oude een betere 'stance' te hebben dan de nieuwe: oudere heeft meer wigvorm, nieuwe heeft horizontalere lijnen.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                            Vind ik wel goede uitleg waarom de nieuwe Civic Type R er beter uit ziet dan de vorige:


                            Front en achterkant hebben veel minder drukken lijnen, dat is wel netjes.
                            Wel leek de oude een betere 'stance' te hebben dan de nieuwe: oudere heeft meer wigvorm, nieuwe heeft horizontalere lijnen.
                            Qua stance nie mee akkoord, de stance is nu net stoerder, de overhangen voor en achter zijn (of lijken toch) korter, de wagen is nog lager, de wielbasis is met 3cm gegroeid en de track achteraan is ook nog es verbreed, neem daarbij nog die vette 265 dikke banden erbij, en dat alles zorgt ervoor dat de wielen net meer op de hoeken geplaatst zijn, wat overal voor een vettere stance zorgt van de wagen.

                            Zeker vanuit sommige hoeken van de achterkant, en zeker frontaal achteraanzicht bij de uitgaande generatie, lijkt die op een speelgoed auto.
                            Dat heb je met de nieuwe veel minder, het verschil in windvleugel design tussen beide zal daarin wel hard meespelen.
                            Want zonder die windvleugel is de uitgaande generatie stoerder, en heb je meer dat 'stance' gevoel wel ja...



                            in de video die ik hierboven al deelde, zie je de redenen waarom ze de nieuwe, doch oldskool Honda, designrichiting zijn aangegaan.


                            in het verlangde daarvan


                            En eindelijk een on track POV video met de nieuwe Type R op het Circuito Tazio Nuvolari, de kern van de Europese autojournalistiek zou daar geweest zijn afgelopen 24u, dus kans is groot dat ter nog videos gaan opduiken....

                            Leuk om die lichtjes geupdate motor ook te horen trouwens

                            Kan nie wachten om die in het echt te zien en te testrijden....Dit is zowat de enige FF platform auto die ik zou verkiezen boven normale/tammere FR platform auto's
                            Last edited by E-riko; 29/07/2022, 17:29.
                            The Power Of Dreams

                            Comment


                            • #15
                              Stance was misschien het verkeerde woord, wigvorm is misschien beter.
                              Niet dat ik vorige mooi vind (design is veel te druk), maar straalde opzij wel meer snelheid uit, ook in stilstand:

                              Raamlijn is duidelijk oplopend naar achteren.

                              vs

                              Raamlijn loopt helemaal horizontaal tot laatste ruitje.

                              Valt op op foto's, geen idee of dat in dagelijks leven echt opvalt. De cleanere lijnen zeker wel!

                              Zelf heb ik totaal geen interesse om zo'n snelle auto's te rijden in België. Geeft toch alleen maar frustratie met alle zones 30-5-70.

                              Comment


                              • #16
                                Haha grappig dat je die raamlijn aanhaalde, want dat was iets dat Honda bewust wegliet om het zicht rondom (voor de achterste passagiers dan) te verbeteren.
                                Om dezelfde reden werd de motorkaplijn ook vlak, bijna horizontaal, gemaakt, zoals hierboven al uitgelegd in die Italiaanse video, om terug te keren naar de spacey visibility van de 3e en 4e generatie Civic.
                                De voorruit werd zelfs verbreed, ook voor het zicht rondom te verbeteren.

                                Iedereen kent de eerste NSX nog, ontwerpen lieten zich hiervoor zelfs baseren op een F16 lol....en die wagen was mede zo bekend omwille van het uitstekende zicht rondom, da was bijna een canopy.
                                Ik herinner me nog mijn vader zijn 5d generatie Prelude, zelfde kenmerken zoals de andere Honda's van die tijdsperiode: lange motorkap en vooral lage motorkap, je kon er nog op kijken vanuit je zitpositie (ookal zat je al laag)

                                Vind de uitgaande Civic en Type R zelf niet per sé lelijk, maar wel speciaal (hoewel dat woord vele gebruikt wordt om lelijk te zeggen, maar niet expliciet lol), en de Type R straalt door zijn extra vele vouwen en gleuven iets bruut uit, mss net door die drukte denk ik zo.

                                Maar zet ze naast mekaar, en ik ben wel meer van van het sleekere, propere, zuivere lijnenspel van de nieuwe wagen.
                                Wat ik wel net sterk vind, is dat ze die karaktervolle neus hebben behouden, niet letterlijk natuurlijk, maar je ziet er wel veel van terug.
                                Zelfs tegenstanders van de uitgaande vonden de voorkant zijn meest geslaagde kant, die zag er netjes agressief uit.

                                Hoe dan ook, men heeft de Type R blijkbaar met een event voorgesteld in Europa onlangs, meer bepaald het Italiaanse circuit Tazio Nuvolari waarop journalisten van de grootste EU landen aanwezig waren, dus er zullen wss nog zo filmpjes verschijnen, hier alvast nog mooie close ups en shots én vooral, een POV track beleving inclusief interieursound!



                                vermogen is ook 'gelekt'

                                komt van een brochure of bestelbon van een particulier die hem al gepreordered had in Japan...

                                maar deze grafiek was er ook al,

                                daardoor had ik hierboven al vermoed dat het 330pk zou worden ongeveer, en dat blijkt het nu ook te zijn.
                                Koppel is nu 420nm.
                                EU en Japan spec. De VS zal het wss weer met wat minder doen.
                                Last edited by E-riko; 29/07/2022, 22:57.
                                The Power Of Dreams

                                Comment


                                • #17
                                  Benieuwd naar de prijs?
                                  2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
                                  2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
                                  2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

                                  Comment


                                  • #18
                                    ik schat rond de 45K nie meer dan 50K

                                    Een Golf R begint al aan 55K (wel 4wd en DCT)j, das zelfs duurder dan een equivalent 1 reeks en op het niveau van een equivalente A klasse lol.
                                    En dan zijn die 3 premium geprijsde Duitsers nog trager op een zwaar circuit als de Ring

                                    Heb es een Golf R geconfigureerd en ik zie dat je die kan krijgen met maximum 235 19" velgen...heu?
                                    Anderzijds kan je die (optioneel uiteraard) uitrusten met goodies als een panoramisch dak (dat ze bewust weggelaten hebben voor de Type R en iet voor de gewone Civic), en HUD.
                                    Achteruitrijcamera is dan weer een optie
                                    The Power Of Dreams

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ook benieuwd naar de prijs, de vorige zat denk ik rond de 45k? Dan zal deze toch denk ik 48-50k gaan.
                                      Zou, nu het nog kan, graag nog is iets zot kopen en deze of de GR86 zou ideaal zijn, maarja...
                                      Langs de andere kant, zoals hierboven vernoemd, met de snelheidsbeperkingen van deze tijd is mijn Mazda'tje ideaal, kan ik toch nog is de hogere toeren gaan opzoeken, en dan rij ik ook al snel te snel, terwijl dit bij de Civic of GR86 moeilijker gaat zijn.

                                      Zoiets koop je om af en toe een circuit te gaan opzoeken denk ik, ma da doe ik ook niet, das voor rijke mensen of als het je enigste hobby is.
                                      Last edited by ; 03/08/2022, 10:26.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ja zou wel es kunnen dat ze ooit ergens rond de 45K stonden, maar meen me te herinneren, dat naarmate einde productie die bijna shockerend laag stonden...
                                        Sowieso geloof ik wel onder de 50K voor de nieuwe ja.

                                        Ja de Type R staat wel bekend als een daily die je ook perfect voor het circuit kan gebruiken, gewoon banden in de ruime koffer en je kan er al mee weg, dus niet per se voor de rijke mensen lol.
                                        Lijkt me tof, maar zou nooit mijn daily op circuit willen gebruiken.
                                        The Power Of Dreams

                                        Comment

                                        Working...
                                        X