Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ontlakken/ontroesten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ontlakken/ontroesten

    Wat is nu eigenlijk de beste manier om een koetswerk van een oudere auto te ontlakken/ontroesten?
    En eventuele nabehandelingen:

    - Zandstralen:
    Veel stof, opwarming van het koetswerk met vervorming tot gevolg, komt niet in holle ruimten, dus kan van daaruit makkelijk terug beginnen roesten

    - Beitsen:
    Duur, indien geen correcte nabehandeling zit je met bloot metaal in holle ruimten, dus niet ideaal qua roestbescherming op lange termijn.

    - Handmatig:
    Zeer arbeidsintensief, ongezond, onmogelijk holle ruimten te behandelen

    - Pyrolise:
    Vervorming? Kan me voorstellen dat een carrosserie niet echt gemaakt is om tot 400° opgewarmd te worden, en met de straalstraat die nadien volgt zit je dus met hetzelfde probleem ook als zandstralen.

    Mij lijkt Beitsen de beste oplossing, maar het kan natuurlijk dat er hier mensen zitten met ervaring op dat vlak of die in de sector zitten en daarom een andere mening aangedaan zijn.

  • #2
    2e vraag:

    Waar kan je die behandelingen laten doen?

    Voor Beitsen kom ik uit bij volgende bedrijven:

    - Autobeitserij holland (http://www.autobeitserij.nl/)
    - Mitraco Genk (http://www.mitraco.be/ned/index.aspx)
    - newICC Lokeren (http://www.newicc.be/) => autobeitserij Holland zou het naart schijnt uitbesteden aan hen)
    - Powdercoat Ghislenghien (www.powdercoat.be)

    Iemand ervaring met een van deze bedrijven?
    Maar er moeten ongetwijfeld ook andere bedrijven zijn die dat doen, desnoods in Duitsland.

    Comment


    • #3
      Zandstralen geeft sowieso vervorming.. De motorkap van de mini van m'n vader is zelfs kapotgestraald geweest. Veel en grote golven in de plaats, daar kon de carrossier niks meer aan doen Zandstralen zou ik enkel maar gebruiken op 'stevige' plaatsen van het koetswerk!

      De ultieme oplossing is, imho, beitsen, lassen en daarna door 'n zinkbad laten trekken

      Comment


      • #4
        Inderdaad.

        Al laten doen? Of weet je toevallig waar dat kan? Heb wel enkele adresjes, maar dat is vooral voor kleinere onderdelen, als je daar met een heel koetswerk afkomt is hun bad wat klein

        Comment


        • #5
          op discovery channel wordt vaak van een zuurbad gesproken, maar ik vermoed dat dat pokkeduur is.
          Powered by Detroit Diesel.

          Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
            op discovery channel wordt vaak van een zuurbad gesproken, maar ik vermoed dat dat pokkeduur is.
            Zuurbad = Beitsen

            Valt best wel mee qua prijs, voor een 2.000 euro is al je lak eraf, en voor nog eens zoveel heb je een dompellak erop waardoor alles terug voorzien is van een basislaag.

            Natuurlijk zit je in totaal dan wel aan +/- 7k voor een carrosserieopfrissing, maar dan heb je ook wel wat, en bij de juiste wagen is dat een meerwaarde ook.

            Comment


            • #7
              Laat dat alleszins bij een auto-gespecialiseerd bedrijf doen. Ik zie daar bijvoorbeeld eentje tussen staan in Genk.... daar zit een hoop zware industrie en jouw carrosserie is niet meer dan zoveel kilogram staal voor veel van die bedrijven. Ik heb ooit m'n trailer laten stralen en verzinken in zo'n bedrijf in Genk, en die boren gaten op de meest ondenkbare plaatsen om dat ding te kunnen optillen

              En als je het goed wilt moet je idd beitsen vermoed ik. Ik heb tot nu toe nog nooit problemen met zandstralen gehad, maar heb dan ook nog nooit een dunne plaat laten stralen.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk Berichten
                Laat dat alleszins bij een auto-gespecialiseerd bedrijf doen. Ik zie daar bijvoorbeeld eentje tussen staan in Genk.... daar zit een hoop zware industrie en jouw carrosserie is niet meer dan zoveel kilogram staal voor veel van die bedrijven. Ik heb ooit m'n trailer laten stralen en verzinken in zo'n bedrijf in Genk, en die boren gaten op de meest ondenkbare plaatsen om dat ding te kunnen optillen

                En als je het goed wilt moet je idd beitsen vermoed ik. Ik heb tot nu toe nog nooit problemen met zandstralen gehad, maar heb dan ook nog nooit een dunne plaat laten stralen.


                Uiteraard gaat dat niet in het eerste het beste bedrijf binnen.
                De eigenaar van de wagen waarmee ik dit van plan ben is de eigenaar van het bedrijf waar ik de onderdelen van mijn mini heb laten poedercoaten. Heb hem van begin af duidelijk gezegd dat we die dingen toch ergens anders gaan laten doen (ofwel bepaal ik wat er gebeuren zal, en niet een of andere 100kg-wegende, kettingrokende arbeider)

                Voordat ik er nog maar aan denk de auto daar binnen te doen ga ik eerst eens kijken en een rondleiding krijgen in het bedrijf

                Comment


                • #9
                  buiten zandstralen zijn er tal van andere opties: met plastiek korrels wordt ook lak verwijderd, en er zijn nog andere materialen waarmee ze dit doen zonder schade toe te brengen aan de auto. Ge moet dan wel een firma hebben die weten wat ze doen en niet naar de eerste de beste zandstraler stappen.

                  hier bijvoorbeeld:



                  zuurbad is beter uiteraard omdat ge dan alle niet metalen verwijdert, roest dus ook

                  schrik van de holle ruimtes moet ge niet hebben omdat er tal van produkten bestaan die zich vrij makkelijk laten inspuiten in die holle ruimtes en bescherming geven langer dan ge nodig denkt te hebben.

                  Welke oplossing ge ook neemt, ge gaat altijd die plaatsen moeten nakijken waar metaalrot zich heeft kunnen nestelen en dat kunt ge soms alleen maar door metaal te verwijderen (bijvoorbeeld een zijdrempel). Hoewel dat veel al zichtbaar wordt als je tot op het blote staal gaat.

                  Verzinken hoeft niet, ik zou eerder opteren om onmiddellijk na het schoonmaakproces de auto te voorzien van een laag epoxyprimer. Zelfs op die plaatsen waar de roest een deel van de plaat heeft weggewreten. Expoxyprimer hecht zich enorm goed op staal en je kan er zelfs plamuur over aanbrengen. Het sluit het metaal volledig af van de buitenlucht. Dat geeft je de tijd om de nodige reparties te beginnen zonder u te moeten zorgen maken over het opnieuw opduiken van roest.
                  www.peugeotforum.be

                  Comment


                  • #10
                    wat heb jij tegen een 100 kg -wegende kettingroker. En laat je goed informeren ,bij gimotec weten die 100kg wegende mannen wel wat ze moeten doen .

                    (Heb hem van begin af duidelijk gezegd dat we die dingen toch ergens anders gaan laten doen (ofwel bepaal ik wat er gebeuren zal, en niet een of andere 100kg-wegende, kettingrokende arbeider)

                    Comment


                    • #11
                      Onlangs ergens iets gelezen over sodastralen.
                      Schijnt niet zo agressief te zijn als zandstralen.

                      + YouTube Video
                      ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.
                      2006 Alfa Romeo SW 1.9 JTD http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...156-sw-1-9-jtd
                      2012 Renault Megane Coupe 1.2 Tce GT line
                      2018 Volvo V60 D3 Momentum aut. http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...60-d3-r-design

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                        2e vraag:

                        Waar kan je die behandelingen laten doen?

                        Voor Beitsen kom ik uit bij volgende bedrijven:

                        - Autobeitserij holland (http://www.autobeitserij.nl/)
                        - Mitraco Genk (http://www.mitraco.be/ned/index.aspx)
                        - newICC Lokeren (http://www.newicc.be/) => autobeitserij Holland zou het naart schijnt uitbesteden aan hen)
                        - Powdercoat Ghislenghien (www.powdercoat.be)

                        Iemand ervaring met een van deze bedrijven?
                        Maar er moeten ongetwijfeld ook andere bedrijven zijn die dat doen, desnoods in Duitsland.
                        de mijne is naar lokeren geweest en ik zou het opnieuw doen, duur? ik vind van niet, voor een totale restauratie zit je dan jaren goed

                        klopt wel dat je dan holle ruimten direct moet behandelen, bij mij met Fertan

                        maar stralen : zou ik nooit doen en wel om volgende : wat doe je met roest in holle ruimten??? laten zitten??? binnen 5 jaar krijg je weer blaasjes op je lakwerk

                        en als je gaat stralen, waar vliegt dat roest allemaal naar toe??? juist, kruipt in kleinste gaatjes en je kan er weer niet meer bij, dus daar direct weer roest

                        ik was al een paar keren in Lokeren, ook kleiner stukken breng ik soms naar daar, altijd vriendelijk, tijdig afwerken, ...

                        succes ermee

                        aankomst in lokeren : http://www.ccr-vanleuven.nl/fileadmi...e/IMG_0435.jpg

                        na het bad : http://www.ccr-vanleuven.nl/fileadmi...e/IMG_0477.jpg

                        na een paar maanden,

                        binnenkant staat nu zo : http://www.ccr-vanleuven.nl/fileadmi...e/IMG_1407.jpg

                        Comment


                        • #13
                          Als het gaat om ontroesten van kleinere onderdelen kan ik u de volgende tip geven:



                          Benodigd : Stuk oud ijzer, sodakristallen en een batterijlader

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door delorean 1982 Bekijk Berichten
                            wat heb jij tegen een 100 kg -wegende kettingroker. En laat je goed informeren ,bij gimotec weten die 100kg wegende mannen wel wat ze moeten doen .

                            (Heb hem van begin af duidelijk gezegd dat we die dingen toch ergens anders gaan laten doen (ofwel bepaal ik wat er gebeuren zal, en niet een of andere 100kg-wegende, kettingrokende arbeider)
                            Ik heb niets tegen 100kg wegende kettingrokers in het algemeen, maar diegene die ik toen vertrouwd heb met mijn mini-onderdelen heeft afgedaan. Er was meer schade door stralen en coaten dan iets anders.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                            de mijne is naar lokeren geweest en ik zou het opnieuw doen, duur? ik vind van niet, voor een totale restauratie zit je dan jaren goed

                            klopt wel dat je dan holle ruimten direct moet behandelen, bij mij met Fertan

                            maar stralen : zou ik nooit doen en wel om volgende : wat doe je met roest in holle ruimten??? laten zitten??? binnen 5 jaar krijg je weer blaasjes op je lakwerk

                            en als je gaat stralen, waar vliegt dat roest allemaal naar toe??? juist, kruipt in kleinste gaatjes en je kan er weer niet meer bij, dus daar direct weer roest

                            ik was al een paar keren in Lokeren, ook kleiner stukken breng ik soms naar daar, altijd vriendelijk, tijdig afwerken, ...

                            succes ermee

                            aankomst in lokeren : http://www.ccr-vanleuven.nl/fileadmi...e/IMG_0435.jpg

                            na het bad : http://www.ccr-vanleuven.nl/fileadmi...e/IMG_0477.jpg

                            na een paar maanden,

                            binnenkant staat nu zo : http://www.ccr-vanleuven.nl/fileadmi...e/IMG_1407.jpg
                            Kijk, merci voor dit antwoord, er gaat niets boven persoonlijke ervaringen.
                            Duur bedoel ik in vergelijking met stralen.
                            Ik verwacht dat het ontroesten een 2000 euro gaat kosten, wat heb jij betaald als ik vragen mag (evt via PM).

                            Oorspronkelijk geplaatst door ksirk Bekijk Berichten
                            Als het gaat om ontroesten van kleinere onderdelen kan ik u de volgende tip geven:



                            Benodigd : Stuk oud ijzer, sodakristallen en een batterijlader
                            het stuk zal ongeveer 4m20 x 1m70 x 1m20 zijn, dus klein durf ik dat niet noemen

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                              het stuk zal ongeveer 4m20 x 1m70 x 1m20 zijn, dus klein durf ik dat niet noemen
                              Kent ge niemand die een zwembad heeft thuis ?

                              Zie voorbeeldjes op youtube onder "electrolysis rust removal"

                              Voor er iemand aan begint : lees er eerst wat over wat betreft de gevaren van dit proces, het juiste type soda en welke metalen mogen gebruikt worden !

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door ksirk Bekijk Berichten
                                Kent ge niemand die een zwembad heeft thuis ?

                                Zie voorbeeldjes op youtube onder "electrolysis rust removal"

                                Voor er iemand aan begint : lees er eerst wat over wat betreft de gevaren van dit proces, het juiste type soda en welke metalen mogen gebruikt worden !
                                Jawel, maar denk dat noch mijn ouders, noch diegene wiens auto het is er mee gaat kunnen lachen.

                                Comment


                                • #17
                                  beste manier voor te ontlakken is sodablasting.

                                  eigenlijk zandstralen met soda.
                                  Het haalt de lak van de auto , maar beschadigt het materiaal eronder niet.
                                  en je mag het gewoon wegspoelen met water.
                                  + YouTube Video
                                  ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.


                                  hierna, kan je best nog de erge roestellen uit/afslijpen + oplassen. waarna je het volledig lege chassis laat verzijnken bij een bedrijf.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                                    beste manier voor te ontlakken is sodablasting.

                                    eigenlijk zandstralen met soda.
                                    Het haalt de lak van de auto , maar beschadigt het materiaal eronder niet.
                                    en je mag het gewoon wegspoelen met water.


                                    hierna, kan je best nog de erge roestellen uit/afslijpen + oplassen. waarna je het volledig lege chassis laat verzijnken bij een bedrijf.
                                    Ideale manier inderdaad.
                                    Eerst al het metaal onbeschermd maken, en daarna alles mooi afspoelen met water

                                    Comment


                                    • #19
                                      fout, want dankzij de soda blijft er een laagje achter dat het het metaal beschermt.

                                      Ferrous metals that have been sand blasted will require immediate coating to prevent rusting. By contrast, metal that has been cleaned using Sodablast will rust at a much reduced rate and can be coated several days after blasting rather than hours.
                                      trouwens er zal wel een reden zijn waarom het tegewoordig zo populair is om een auto te sodablasten IPV zandstralen he.

                                      carlito, eersto opzoekwerk doen voor je begint te lachen aub
                                      Last edited by Timmie; 27/04/2010, 21:47.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                                        beste manier voor te ontlakken is sodablasting.

                                        eigenlijk zandstralen met soda.
                                        Het haalt de lak van de auto , maar beschadigt het materiaal eronder niet.
                                        en je mag het gewoon wegspoelen met water.

                                        hierna, kan je best nog de erge roestellen uit/afslijpen + oplassen. waarna je het volledig lege chassis laat verzijnken bij een bedrijf.

                                        en waar vliegt dat roest allemaal naar toe?
                                        wat doe je met holle kokers?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X