Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hdi 1.6 turbo na 6 maanden opnieuw kapot, wat te doen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Hdi 1.6 turbo na 6 maanden opnieuw kapot, wat te doen?

    Hallo,

    We zitten in twijfel... We lieten bij onze auto 6 maanden geleden een nieuwe turbo plaatsen, die had het begeven. Nu, 6 maanden later is die nieuwe turbo kapot (!) We kennen niets van auto's... Vandaar onze vraag. Het gaat om een peugeot partner, 111.000 km - bouwj 2009. Garantie kan blijkbaar niet gegeven worden, omdat de schade van de turbo kan veroorzaakt zijn door vuil in de motor dat ook na spoelen van de motor nog kan achterblijven. Wat is verstandig om te doen?
    Laten vervangen? Naar een verdergelegen peugeot garage gaan die mogelijk wel garantie kan geven op het gebruikte stuk op voorwaarde dat het origineel is (hebben we nog niet nagevraagd), maar daarvoor eerst een diagnose (80€!) laten uitvoeren - laten herstellen bij de garage waar de auto nu is en waar we tot nu toe tevreden over zijn maar met het risico dat we over x aantal maanden opnieuw met hetzelfde probleem - auto verkopen(?)
    Alvast bedankt voor de reacties!

  • #2
    Turbo revisie?

    Comment


    • #3
      Ik dacht dat een garage steeds een jaar garantie moet geven op een herstelling...

      Comment


      • #4
        Ivm garantie vond ik dit : http://economie.fgov.be/nl/consument...p#.WNlRzKJBqM8 waaruit ik afleid dat een garantie niet van toepassing is? Een turborevisie, kan dat bij iedere garagist?

        Comment


        • #5
          Misschien kan je in het vervolg al eens beginnen met warmdraaien en even laten nadraaien, indien je dat nog niet deed.

          Verstuurd met de postduif.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
            Misschien kan je in het vervolg al eens beginnen met warmdraaien en even laten nadraaien, indien je dat nog niet deed.

            Verstuurd met de postduif.
            Doe ik nooit en nog nooit een turbo in de soep gedraaid. Was 20 jaar geleden zo.

            Comment


            • #7
              euhm, bedoel je dan toch een nieuwe turbo laten plaatsen? is het überhaupt normaal dat het zo snel opnieuw stuk gaat (het lijtk ons nu dat we over een jaar misschien opnieuw met hetzelfde probleem zitten, en 1 x kost al genoeg) dankjewel voor de snelle reacties

              Comment


              • #8
                Maar waarom ga je niet bij een officiele dealer, die geven toch garantie op hun herstellingen ?

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                  Doe ik nooit en nog nooit een turbo in de soep gedraaid. Was 20 jaar geleden zo.
                  Ik doe het toch nog altijd hoor. Mooi warm rijden en na goed doorgereden te hebben even laten draaien. Is een gewoonte geworden. ipv de motor direct af te leggen, neem ik eerst mijn gsm, doe mijn gordel uit, neem mijn gerief of treuzel ik even en dan pas leg ik de motor af. Ook nog geen enkele turbo stuk gehad.
                  Mijn zusje... Golf VI turbo kapot op 40k, Evoque turbo kapot op 80k...

                  Comment


                  • #10
                    Jij hebt een toffe zus! Lekker gek doen.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten

                      Ik doe het toch nog altijd hoor. Mooi warm rijden en na goed doorgereden te hebben even laten draaien. Is een gewoonte geworden. ipv de motor direct af te leggen, neem ik eerst mijn gsm, doe mijn gordel uit, neem mijn gerief of treuzel ik even en dan pas leg ik de motor af. Ook nog geen enkele turbo stuk gehad.
                      Mijn zusje... Golf VI turbo kapot op 40k, Evoque turbo kapot op 80k...
                      Er is een verschil tussen warm'draaien' en warm'rijden. Gij spreekt over rijden en dat doe ik ook. Warm draaien niet en als ik ergens ben aangekomen, leg ik gewoon de motor stil.
                      15 tot 20 jaar terug was dat aangeraden omdat anders de turbo in het loze draaide en de lagers er dan snel door waren. Maar de technologie staat niet stil en is overbodig geworden.

                      Comment


                      • #12
                        Ja Free, dat kan wel, maar ik neem toch het zekere voor het onzekere. Moet toch een reden zijn dat mijn zusje erin slaagt twee auto's na elkaar (nieuw gekocht) de turbo kapot te krijgen. (is wel twee keren volledig in garantie opgelost, de Evoque was zelfs al vier jaar)

                        Comment


                        • #13
                          naar alle waarschijnlijkheid hebben ze het filtertje in de olieleiding dat naar de turbo gaat niet mee vervangen en is daar vuil blijven inzitten. Gevolg turbo krijgt te weinig smering en gaat kapot. Die vervuiling komt van de injectoren die men in principe elk onderhoud moet controleren of die nog voldoende vastzitten. Zitten die te los: vuilophoping wat in de olie komt en zo de turbo in de soep laat draaien. Allemaal heel goed gekend bij de dealers nochtans.
                          De vervangturbo die men heeft gestoken: van waar komt die? Officieel of via het internet aangekocht. Daar zitten genoeg knoeiers die turbo's aanbieden voor weinig geld maar die uiteindelijk slecht zijn gebalanceerd wat onherroepelijk leidt tot schade aan de as van de schoepen. De enigste van wie ik een turbo zou kopen is van een bedrijf met reputatie. Turbo's Hoet bijvoorbeeld, of Turboservice Limburg om een andere te noemen.
                          www.peugeotforum.be

                          Comment


                          • #14
                            Een kapotte turbo vervangen doe je niet door enkel de turbo te veranderen en dat is waarschijnlijk wat er is gebeurt .

                            Comment


                            • #15
                              da's juist. Als ge de oorzaak niet wegneemt draait de nieuwe ook in de soep.
                              www.peugeotforum.be

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
                                Misschien kan je in het vervolg al eens beginnen met warmdraaien en even laten nadraaien, indien je dat nog niet deed.

                                Verstuurd met de postduif.

                                Leve het start stop systeem..

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                  Maar waarom ga je niet bij een officiele dealer, die geven toch garantie op hun herstellingen ?
                                  De dealer heeft alleszins ook veel ervaring met herstellen van deze motoren. Heb je ooit (of momenteel) last gehad van lekkende injectoren? In dat geval kwam of komt er veel roet bij de olie wat de olietoevoer naar de turbo, en van de turbo terug naar het carter serieus kan belemmeren. Ook is dan meer dan eens de aanzuigzeef van de oliepomp verstopt.

                                  Dus bijkomende vraag: Is bij de vorige herstelling de olieaanvoer- en afvoer vervangen? Is het carter verwijderd om de aanzuiging van de oliepomp schoon te maken?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Een officiele dealer is een beetje duurder, maar.... heeft volgens mij toch veel voordelen. Als ik zie dat mijn zus na de garantieperiode 2 keer een turbo en 1 keer een EGR kreeg, gewoon omdat die dealeronderhouden is. Komt daar de garantie van een herstelling bij.Als het betalend was heb je een jaar garantie. dat heb je allemaal niet bij die gewone garages he. De Scenic van mijn vrouw heeft bvb ook een nieuwe oliepomp gehad buiten garantie (terugroepaktie). Goedkoop is heel dikwijls duurkoop. Tenzij je wagen 7, 8 jaar of ouder is zou ik steeds bij de dealer blijven gaan. Idem voor die herstellingen bvb bij BMW met die N47 motoren. Die werden ook in garantie hersteld buiten de garantieperiode...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Een slechte injector,blijft hangen of vernevelt niet meer die dan roetdeeltjes produceert waardoor de schoepen stukgaan . Maar dat ziet men .
                                      Of is het smering/koeling .? Afvoer goed ?
                                      Gechipt en of die sjoemelsoftware.
                                      En dan heb je de egr, doet ze nog haar werking ?
                                      Of is het de chauffeuse haar rijstijl, opgestookt door passagiers ? Voor evtl andere auto ?
                                      Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                        Ja Free, dat kan wel, maar ik neem toch het zekere voor het onzekere. Moet toch een reden zijn dat mijn zusje erin slaagt twee auto's na elkaar (nieuw gekocht) de turbo kapot te krijgen. (is wel twee keren volledig in garantie opgelost, de Evoque was zelfs al vier jaar)
                                        Geen flauw idee. Ik doe 40 tot 60000km jaar en heb al heel wat turbodiesels er door gejaagd en nog 'nooit' laten warmdraaien en achteraf nog even laten nadraaien. Wel rij ik een auto altijd warm.
                                        Nog nooit een turbo in de soep gedraaid.

                                        Ik weet wel een 20-tal jaar terug toen een oom van mij een turbodiesel kocht dat ge hem eerst moest warm draaien en nog even laten nadraaien. Maar later hoorde ik dat dit niet meer nodig was. Hoor ook vooral dat het zelfs niet goed is om een motor laten warm te draaien zonder te rijden. Best op het gemakske vertrekken.

                                        Swat, kunnen ook gewoon pech hebben, of ik gewoon geluk.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X