Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto schokt in 3e versnelling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Auto schokt in 3e versnelling

    Hallo

    Als ik 3e versnelling rijdt met mijn XC70, rond de 1500 toeren merk ik een schokkend gevoel in de wagen... Alsof de auto zich telkens opnieuw bijtrekt, terwijl ik toch voldoende gas geef en een continu snelheid rijdt...

    Wat kan dit zijn?

    Andere versnellingen merk ik geen probleem...

  • #2
    Denk egr klep .

    Comment


    • #3
      Zou het opgelost kunnen raken door eens een lange afstand te rijden waardoor de roetfilter gaat regeneren / zuivergemaakt worden?

      Comment


      • #4
        Waarschijnlijk EGR-klep (en dicht gekoekt inlaatspruitstuk)

        Als je altijd héél lange afstanden rijdt, is er veel minder kans dat je deze problemen krijgt, bij een diesel. Eenmalig ver rijden heeft geen enkele zin.

        Comment


        • #5
          Rij je van tijd tot tijd eens goed door ? Ik bedoel stevig optrekken tot eind de toeren ?

          Comment


          • #6
            Heb da auto net gekocht. Heeft half jaar stil gestaan bij vorige eigenaar (sterfgeval), wel regelmatig gestart, maar niet echt mee gereden... Heb deze nu zelf een paar dagen in gebruik en nog niet echt goed doorgetrokken... Best eens doen?

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
              Waarschijnlijk EGR-klep (en dicht gekoekt inlaatspruitstuk)

              Als je altijd héél lange afstanden rijdt, is er veel minder kans dat je deze problemen krijgt, bij een diesel. Eenmalig ver rijden heeft geen enkele zin.
              Weet iemand waar deze klep zit bij een XC70 2.0 van 2012? Kan ik (als leek) dit makkelijk zelf zuiver maken?

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door ikzelf Bekijk Berichten
                Heb da auto net gekocht. Heeft half jaar stil gestaan bij vorige eigenaar (sterfgeval), wel regelmatig gestart, maar niet echt mee gereden... Heb deze nu zelf een paar dagen in gebruik en nog niet echt goed doorgetrokken... Best eens doen?
                Zeker doen, wel eerst goed wel warm rijden

                Comment


                • #9
                  Als je de “rij” geschiedenis van deze auto niet kent, is dit niet aan te raden.

                  Bij een dieselauto die altijd traag en korte ritjes gereden is, kan het inlaat traject /spruitstuk ruim 50% kleiner zijn (na bv 70.000 km) door roetaanslag.
                  Als je dan met 4000 toeren gaat rijden, kunnen de turbo /intercooler /darmen /leidingen het snel begeven….

                  ‘Ikzelf” als jij het hele inlaattraject kan reinigen, ben je geen leek meer….
                  (EGR-klep alleen is zinloos, tenzij de auto 5000 km heeft)

                  Comment


                  • #10
                    Wagen heeft 128000km, wat moet ik dan doen? En is het normaal dat deze schokjes dan enkel in 3e versnelling voelbaar zijn? Voor de rest merk ik niets...

                    Comment


                    • #11
                      Bezoek aan de Volvo garage of iemand met goede "kennis van zaken"...
                      Via het internet kan men moeilijk een 100% juiste diagnose stellen....
                      Soms kan een garage bezoek u veel geld besparen, alleen ga je nooit weten hoeveel...

                      Comment


                      • #12
                        best eerst laten uitlezen door een garage. Brand er eigenlijk een motorstoringslampje?

                        mocht het de egr klep zijn, dan zijn er verschillende opties. Klep reinigen of vervangen. Bij vervangen moet je wel de klep laten inleren via de diagnosecomputer want die moet via dat systeem eens helemaal tot de aanslag geopend worden (misschien dat het bij volvo niet moet, maar dus te controleren met iemand die volvo goed kent).
                        De leidingen van de egr klep naar de inlaat moeten ook gereinigd worden, en moeten dus gedemonteerd worden. Inlaattraject kan je niet of moeilijk aan, maar daar bestaan producten voor om die toch proper mee te krijgen (soort van mousse van Bardhal dat je in het inlaattraject moet spuiten om de aangekoekte resten terug zacht te maken).

                        maar toch eerst maar deftige diagnose laten doen. Misschien ook al eens verse brandstof gaan tanken, want oude brandstof haalt soms ook stoten uit waar ge niet direct een reden op kunt plakken.
                        www.peugeotforum.be

                        Comment


                        • #13
                          Trek maar eens goed door met dat spel. Da's niet van chocolat zulle. Zal behoorlijk roken, ben ik zeker van. Veel kans dat je zelfs niet door de keuring geraakt.
                          Heb het zoveel moeten doen. Mensen die altijd rustig rijden en naar de keuring gingen werden afgekeurd. Kwamen ze bij ons naar de garage, eens goed mee doorrijden en herkeuren zonder probs. Het zijn ook diegenen die het eerste probs krijgen met verstoppingen. Met een diesel moet je echt eens durven gas geven of je verstopt alles.
                          Je kan eens laten uitlezen, schokken kan veel oorzaken hebben. Vind het wel bizar dat je het enkel in derde hebt. Hoor je een bepaald geluid op dat moment?

                          Comment


                          • #14
                            Er is geen enkel geluid te horen en er brand geen enkel motorstoringslampje... Raar he...

                            En schokken is eigenlijk een heel groot woord, het lijkt alsof ie zich telkens 'aan moet trekken' om verder te geraken... Elke seconde lijkt het alsof ie zich wat inhoudt en weer door, telkens een fractie van een seconde..

                            En dit merk ik enkel als ik +/- 40 - 50 rijdt in 3e tegen 1500 toeren...

                            Comment


                            • #15
                              Volvo XC70 Momentum 2011, koopje?

                              Net las ik dat je slechts 10000 tot 15000 km /jaar doet.

                              Dan begrijp ik niet hoe je nu nog altijd een diesel kan overwegen?

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
                                Volvo XC70 Momentum 2011, koopje?

                                Net las ik dat je slechts 10000 tot 15000 km /jaar doet.

                                Dan begrijp ik niet hoe je nu nog altijd een diesel kan overwegen?
                                Ik weet het, maar dat is een andere discussie. De auto die ik gekocht heb was écht een koopje. Als ik kijk naar de marktwaarde en het waardebehoud van deze Volvo heb ik een hele goede deal gedaan, ongeacht het een diesel of benzine is. Maar dat is dus een andere discussie...

                                Comment


                                • #17
                                  Dat is een andere discussie.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Dat het een andere discussie is.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Dat het dus een andere discussie is.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Op dat km stand word het tijd dat je de inlaat collector er ééns afhaalt en egr ééns goed reinigt + vervang alle vacuum leidingen + dichtingen ééns dat openstaat en je kan er weer even lang tegenaan maar uitlezen zou ik ook ééns doen voor het zelfde geld is dat een sensor of dergelijk waar je aankunt als de collector eraf is en bespaar je dubbel werk + het is een fijne job voor op een zondag.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X