Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Chauffeurs met firmawagens zijn brokkenpiloten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Chauffeurs met firmawagens zijn brokkenpiloten

    Meer brokken met bedrijfsauto



    Nederlandse bestuurders van leasingwagens berokkenen 2,5 keer zoveel schade als chauffeurs die met hun eigen auto rijden. Hun Belgische collega's moeten daar niet veel voor onderdoen, blijkt uit een rondvraag.
    In ons land heeft nog niemand onderzocht hoeveel keer meer chauffeurs van bedrijfswagens brokken maken dan chauffeurs die met hun eigen auto rijden. AXA, de grootste verzekeraars van auto's, weet dat het bij de wagens die bij hen verzekerd zijn 1,5 keer zoveel is. Andere verzekeraars spreken van verschillen tussen bedrijven, maar niemand ontkent dat chauffeurs van bedrijfswagens vaker aangifte doen van ongevallen.

    Daar is ook een verklaring voor. ,,In bijna alle gevallen legt een chauffeur van een leasingwagen veel meer kilometers af. Het risico op een ongeval neemt dus toe'', vertelt Stef Leunens van KBC. ,,De bedrijfswagens worden ook in alle omstandigheden gebruikt. Door de wind, door de regen. Als je het zou uitrekenen in verhouding met het aantal kilometers dat met een leasingwagen en met een andere wagen gereden wordt, krijg je een evenwichtiger cijfer.''

    ,,Bij de meeste bedrijven met een wagenpark geeft men ook alles aan'', aldus Peter Wiels van beroepsfederatie Assuralia. ,,Ook het kleinste krasje. De meeste leasingwagens zijn omnium verzekerd. Iemand met een eigen wagen zal met lichte schade blijven rondrijden.''

    Oplossing mogelijk

    ,,Het Gentse bedrijf Sidmar merkte veel ongevallen in zijn wagenpark bij het woon-werkverkeer'', zegt Elly Bens van AXA. ,,Twintig inspecteurs hebben onderzocht wat de redenen daarvan konden zijn. Bijvoorbeeld: een kruispunt waar veel schade berokkend werd. Daarna heeft het bedrijf brochures gemaakt per gebruiker: automobilisten, motorrijders, fietsers en voetgangers. Het aantal ongevallen is er met 43 procent gezakt.''

    Brecht Decaestecker

    Bron: nieuwsblad.be

  • #2
    Kwestie van wagenwijd open deuren in te trappen.

    Comment


    • #3
      Vreemd verschil: hier proberen de verzekeraars excuses te zoeken voor de leasingrijders (zie reactie KBC), in een ander artikel zeggen de Nederlandse verzekeraars geschrokken te zijn van de resultaten (http://www.hln.be/hlns/cache/det/art...BottomArtikels).

      Comment


      • #4
        Ik had eigenlijk echt geen onderzoek nodig om dat te weten. Natuurlijk mag je niet iedereen over dezelfde kam scheren maar het is toch wel logisch dat je meer op je rijgedrag gaat letten als je iedere vorm van schade zelf moet betalen.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Dastof
          het is toch wel logisch dat je meer op je rijgedrag gaat letten als je iedere vorm van schade zelf moet betalen.


          Excuseer?

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Carlito


            Excuseer?
            Raar maar waar. Ik zie mijn vader vaak genoeg de wagen in eerste gooien terwijl hij nog achteruit aan het gaan is om maar een voorbeeldje te geven!

            Comment


            • #7
              Als je 50.000km per jaar rijdt is er allicht al 'n grotere kans op schade. En zoals vermeld, kleine krassen en deuken worden ook altijd aangegeven.

              Als je ziet wat voor miserie 't is om 'n auto te laten herstellen, maakt de forfait die je voor de verzekering moet betalen echt niet uit hoor. Je bent dan even voorzichtig met leasewagen als privewagen
              ----------------------------------------------------------------------------------
              2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
              2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
              Pictures here: BMW 7 Series
              1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
              Pictures here: Diablo

              --------------------------------------------------------------------------------------------
              It's like being in command of the Battlestar Galactica:
              It might need half a starsystem to turn around,
              but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
              Cylons have respect for it...

              --------------------------------------------------------------------------------------------

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Dastof
                Raar maar waar. Ik zie mijn vader vaak genoeg de wagen in eerste gooien terwijl hij nog achteruit aan het gaan is om maar een voorbeeldje te geven!
                Dat snap ik echt niet...

                Als ik met iemand anders zijn wagen onderweg ben, let ik altijd 3 keer op. Ook al weet ik dat de boetes/schade niet voor mijn rekening zou zijn mocht ik iets meemaken.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Carlito
                  Dat snap ik echt niet...

                  Als ik met iemand anders zijn wagen onderweg ben, let ik altijd 3 keer op. Ook al weet ik dat de boetes/schade niet voor mijn rekening zou zijn mocht ik iets meemaken.
                  Jij bent dan ook een autoliefhebber he!

                  Vele mensen zien een leasingwagen (jammer genoeg) nog steeds als een wagen waarvan zij de voordelen hebben, en iemand anders de nadelen!

                  Comment


                  • #10
                    Ja zo denken die, tis nie van mij dus heb ik er minder respect voor.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Carlito
                      Dat snap ik echt niet...

                      Als ik met iemand anders zijn wagen onderweg ben, let ik altijd 3 keer op. Ook al weet ik dat de boetes/schade niet voor mijn rekening zou zijn mocht ik iets meemaken.

                      Goh, er is een verschil tussen 'iemand ander's auto' en een 'bedrijfsauto'.
                      Ik licht even toe:

                      Met de auto van de firma aan 140 naar de Ardennen rijden, who cares. Ook al heb je op dat linker vak richting luxemburg vaak veel kans op steenslagschade.

                      Indien dat met 'n auto van 'n buur, vader, kennis zou zijn zou ik al sneller geneidg zijn me aan 110 op 't andere vak te houden.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Pablo Govaerts
                        Ja zo denken die, tis nie van mij dus heb ik er minder respect voor.
                        Dat is te interpreteren he! Ik had respect voor m'n firmawagens, ze werden bijna wekelijks gekuist, werden gepolierd en zag er steeds netjes uit. Maar als ik ergens moest parkeren ging ik resoluut voor de dichtste plaats, niet diegene 100m verder waar de kans op schade kleiner was. Dat zou ik nu met m'n eigen wagen wél doen.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Pablo Govaerts
                          Ja zo denken die, tis nie van mij dus heb ik er minder respect voor.
                          Lekker veralgemenen.

                          BMW rijders hebben geen pinkers
                          American Recordings and Johnny Cash would like to acknowledge the Nashville music establishment and country radio for your support.

                          Comment


                          • #14
                            Even serieus nu: als je 50k km per jaar doet en je geeft alle (hoe klein ook) schade aan dan zal je inderdaad meer schade per wagen hebben. Hoeveel mensen rijden niet met hun privéwagen rond met schade? Bij alle lagen van de bevolking heb je mensen die met respect en voorzichtig met de wagen omgaan en heb je ook mensen die hun auto afraggen. Ik zie dat bij sommige collega's hier ook. Hoe die met een firmawagen durven rijden...
                            American Recordings and Johnny Cash would like to acknowledge the Nashville music establishment and country radio for your support.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Maaher
                              Lekker veralgemenen.

                              BMW rijders hebben geen pinkers
                              Was een reactie op Dastof zijn post boven de mijne, en in zijn zijn post stond VELE MENSEN (dus niet allemaal)

                              Comment


                              • #16
                                Point taken, maar dat van die "vele" zou ik ook relativeren. Onze company car policy zegt dat een firmawagen geen verworven recht is, m.a.w. als je daar te gek mee doet ben je 'm kwijt. En dat is al 'ns gebeurd. Dan krijg je een auto uit de vervangingspool...
                                American Recordings and Johnny Cash would like to acknowledge the Nashville music establishment and country radio for your support.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Maaher
                                  Dan krijg je een auto uit de vervangingspool...
                                  Maar je krijgt dan toch nog altijd een auto.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Als je het zo wil noemen, ja. Dat zijn een 3-tal kleine oude krellen die meestal als aanloopwagen ingezet worden voor nieuwe krachten. Als je het te gek maakt, zal je een C4 krijgen (en dan bedoel ik niet de Citroën )
                                    American Recordings and Johnny Cash would like to acknowledge the Nashville music establishment and country radio for your support.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Dat leasingrijders minder op een schadegeval kijken zou kunnen maar ik betwijfel dat toch. Wij hebben thuis 2 leasingwagens en die worden verzorgd alsof het onze eigen wagens zijn.

                                      Voor ons is het namelijk even lastig als er een wagen naar de garage moet, zeker bij een onderhoud want dan hebben we geen recht op een vervangwagen. Ook voor herstellingen is dat lastig, want dat is een verschrikkelijke papierwinkel om alles in orde te krijgen, nog erger dan bij een eigen wagen. Ook al krijgen we dan wel een vervangwagen dan moeten wij die ook nog gaan oppikken bij onze werkgevers wat ook niet altijd evident is aangezien dat vaak ritjes zijn tijdens de middagpauze van meer dan 100 kilometer.

                                      Wij geven ook wel het minste schadegeval aan, omdat we anders op het einde van de leasing zelf moeten opdraaien voor de schade die aan de wagen is. Bij een ongeval in fout moeten wij trouwens de franchise ook zelf betalen, dus botsen voor het plezier is er niet bij.

                                      Onze wagens staan wel niet altijd even netjes, maar als je meer dan 1000 kilometer per week doet is het niet evident om steeds met een propere wagen rond te rijden.

                                      Tot nu toe hebben wij in de laatste twee jaar nog maar 1 ongeval gehad met 1 van de 2 wagens en dat was een aanrijding op een parking. Die twee jaar staan wel voor een 150 000 kilometer. Sommigen doen daar 10 jaar over om die kilometers bij elkaar te rijden.

                                      Ik wil niet alles goed praten, ik weet dat we geen klagen hebben, maar enige nuancering is toch gewenst. Vergelijkingen met Nederland zijn moeilijk te trekken aangezien daar het hele systeem van leasing totaal verschillend is dan in Belgie.

                                      PS: Bij mijn werkgever krijg je voor elk schadevrij jaar 5 euro op je maandelijks budget bij voor je volgende wagen. Dus ze proberen er vanuit de bedrijven wel iets aan te doen in veel gevallen.
                                      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                      '15 Volvo XC60 D3

                                      Comment


                                      • #20
                                        op mijn werk is dat ook zo...
                                        die camionettes worden als vuil behandeld... die motoren krijgen enorm hard op hun bek
                                        BMW E10 1600ti 1967
                                        BMW E10 2002tii 1973
                                        BMW E30 325i sedan 1986
                                        BMW E36 318is cabrio 1995
                                        BMW E36 320i cabrio 1994
                                        BMW E91 318d touring 2006
                                        MB Sprinter 316cdi 2,7l 2003

                                        Comment

                                        Working...
                                        X