Mededeling

Collapse
No announcement yet.

auto invoeren in Belgie vanuit de rest van Europa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • auto invoeren in Belgie vanuit de rest van Europa

    Hallo, ik sta op het punt een VOLVO V70 in te voeren vanuit Nederland, hij kreeg nadien een LPG installatie in Nederland, maar dat staat al op het kentekenbewijskaartje.
    Mijn probleem is dat de info die je krijgt bij het keuringsstation (waar ik om inlichtingen polstte), DIV en de verschillende officiële sites niet in overéénstemming zijn. Het laatste dat ik vond was op de volgende site : https://www.belgium.be/nl/mobiliteit...edehands_kopen

    Het volgende lees je daar :

    U kunt een tweedehandsvoertuig aankopen bij een professionele autohandelaar of bij een particulier. De professionele handelaar is verplicht u een waarborg van minstens één jaar te geven. Een particuliere verkoper zal een lagere prijs vragen, maar geen waarborg bieden.

    Nodige documenten
    Bij de aankoop van een tweedehandswagen moet de verkoper u steeds de volgende documenten overhandigen:
    • de factuur
      Een particuliere verkoper moet u de originele verkoopfactuur voorleggen. De professionele autohandelaar maakt ook nog een nieuwe factuur. Daarop moeten de naam, het adres en het btw-nummer van de verdeler vermeld worden.

      De factuur moet de volgende gegevens vermelden:
      - de datum van aankoop
      - de namen en adressen van de vorige kopers en verkopers
      - de prijs en betalingsvoorwaarden
      - de kenmerken van de wagen: merk, model, bouwjaar, cilinderinhoud, vermogen van de motor (kW), model van het koetswerk, chassisnummer, datum van de eerste ingebruikname, kilometerstand op de teller en leveringsdatum
      - de geboden verkoopsgarantie
      - de overnameprijs
    • het roze formulier 'aanvraag tot inschrijving van een voertuig'. Dit moet voorzien zijn van een attest van technische controle (maximumtermijn van twee maanden).
    • het keuringsattest van de autokeuring
    • het gelijkvormigheidsattest, dat aangeeft dat het voertuig aan de nodige technische specificaties voldoet.
    • een attest voor de lpg-installatie als het voertuig daarmee uitgerust is
    • het tweedehandsrapport dat u krijgt na afloop van keuring
    • de CAR-PASS, een officieel en verplicht document met de kilometerstand van het voertuig
    Totnogtoe probeerde ik alles te regelen met de verkoper wat betreft de documenten die ik van hem zeker nodig heb (ook naar aanleiding van ervaringen van forumgebruikers)......Als ik dan na veel zoeken de info op de sit 'mobiliteit' doorneem en dingen lees over wat op de faktuur allemaal moet staan...............op mijn faktuur staan wel niet alle details die hier worden opgesomd.
    Ik schaam mij om als belg daar iets te kopen.........ik moet aan zoveel meer voldoen om de wagen hier zonder problemen te kunnen inschrijven, terwijl in de omgekeerde richting de nederlanders onze keuringsattesten overnemen?!
    Ik heb aan de nederlandse verkoper, die een heel keurige garage heeft en alleen mooie tweedehandsauto's verkoopt, al veel moeten vragen, maar moet ik die factuur nu ook nog eens helemaal opnieuw laten opstellen omdat zij aan al die eisen zou voldoen?? Verplicht één jaar garantie : geldt dit ook voor uitvoer naar Belgie??
    De Nederlanders zullen met reden toch wel rare indrukken krijgen van hoe men hier zo veeleisend is, denk ik dan.

    Dus graag wist ik of ik moeilijkheden kan verwachten bij de keuring of DIV? ik zal in bezit zijn van :
    1) transitplaten en daarbijhorende tijdelijke verzekering .
    2) Het nederlandse kentekenbewijs dat uit twee delen bestaat.
    3) Mijn factuur (nog niet zo gedetailleerd als gevraagd, maar wel de gegevens betreffende de wagen, vermogen en zo),
    4) Een CCO of CVO voor de auto.
    5) Een keuring van de LPG en staat ook al op het kentekenbewijs (achterkant kaartje met de chip) ingeschreven.
    6) ik zal uiteraard zijn langsgeweest bij de douane voor de nodige papieren en stempels.
    7) Ook de verzekering wordt in orde gebracht na : zie
    de keuring (als ik daar niet wordt belemmerd).....
    9) ik kan enkel in Brussel naar de DIV op afspraak of via verzekeringsagent alles regelen.......als de keuring ons niet tegenhoudt.

    Ik krijg de indruk dat er steeds addertjes klaarliggen om eventueel in de problemen te komen......vroeger raakten mensen in de problemen door het COC attest, nu door de factuur of CAR-PASS?

    Oh ja ik vergeet nog iets....op een andere officiele site kreeg ik volgend lijstje te zien voor het invoeren van een auto :
    Ter herinnering, voor een gebruikt ingevoerd voertuig :
    moet het aanvraagformulier;
    een douanevignet 705,
    een BTW attest,
    een attest van de technische keuring (uitgezonderd indien de titularis in het buitenland dezelfde was),
    en een verzekeringsvignet bevatten;
    vergezeld zijn van het origineel, volledig buitenlands kentekenbewijs;
    vergezeld zijn van een kopie van de aankoopfactuur.
    Het gelijkvormigheidsattest is niet verplicht maar vergemakkelijkt de procedure.
    Voor een nieuw ingevoerd voertuig moet het aanvraagformulier;
    vergezeld zijn van een duidelijk leesbare kopie van het gelijkvormigheidsattest.


    Onder het puntje douanevignet 705 spreekt men over een BTW attest??????????
    Dat lijkt mij zeer vaag.......waarover gaat het hier aub?

    Even geresumeerd :
    1) de factuur : moet die zo gedetailleerd? Vorige eigenaren etc...
    2) Verplicht één jaar garantie met vermelding op de factuur: geldt dit ook voor uitvoer naar Belgie??
    3) BTW attest? wat bedoeld men hiermee?
    4) Car Pass....krijg ik die dan op de keuring?.

    Veel dank op voorhand....ik probeerde echt goed mijn huiswerk te maken, maar blijf toch nog met vragen.

    Grtn Christiane

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Christiane Delao Bekijk Berichten
    4) Car Pass....krijg ik die dan op de keuring?.



    Grtn Christiane
    Heb jij ooit al een 2dehandswagen gekocht of verkocht ?

    Comment


    • #3
      kijk eens onder de sticky topics in het advies deel ( zie link hieronder ) van het forum, daar zullen alle antwoorden op je vragen wel te vinden zijn

      Comment


      • #4
        ik ben als leek me al gans de week aan het informeren....echt om groggy van te worden. maar op de specifieke vragen die bij m'n post staan heb ik nog geen antwoord tegegekomen....tenzij ik een heleboel sites enzo ga doorzoeken....mss dan wel.
        ....dat antwoord kreeg ik ook niet van de verzekeraar....hij zou het ook navragen.
        Ten opzichte van de verkoper in Nederland vind ik het toch erg, al deze 'wettelijke bepalingen'
        Ok, de car-pass zal nog het minste van mijn zorgen wezen, ik veronderstel dat ik die krijg op de keuring. Maar de BTW-aangifte???
        De factuur die zoveel details moet bevatten....het lijkt er me eerder op dat het de vlaamse overheid is die mijn auto koopt en het stuur in handen neemt, dan ikzelf.

        Dus als er niets van aan is dat die factuur zo gedetailleerd moet zijn en dat BTW-attest niets wil zeggen, da, ga ik met gerust hart de auto in Nederland ophalen

        Comment


        • #5
          Transit platen in Holland en kentekenbewijs 1 en 2 (met uw adres op krijg je bij de RDW of handelaar fixt dit.
          douane 705 ophalen
          dan lpg laten aanpassen in België denk ik...hangt vd leeftijd af.
          Keuren en done

          Ik doe het op één dag....laat het desnoods doen voor die paar 100€
          Polo 6n 1.4

          Comment


          • #6
            Totnogtoe bedankt voor de reacties!

            Mijn zorg is het BTW attest waarover sprake zoals aangeduid in de oorspronkelijke post.

            Ook nog iets wat nieuw was voor mij was de terminologie bij de Nederlanders.
            Bij hun advertenties zetten zij (tussen alle andere gegevens zoals vermogen, bouwjaar, Km-stand...van de auto) BTW : nee, marge

            Vanaf dat is was beginnen zoeken naar een geschikte auto wist ik niet goed wat dit te betekenen had.
            'k ben ook maar ééndagsvlieg op dit vlak : ik hoop een goeie occasie te kopen en jaren voort te kunnen totdat het 'taaltje' weer helemaal verandert naar aanleiding van steeds veranderende wetgeving neem ik aan.

            Nu staat er op mijn factuur bij de BTW gewoon nul. Bij navraag zegt de verkoper dat de wagen BTW inclusief is.......maar ik zie het überhaupt niet zitten nog BTW te moeten betalen in België, want een mooie VOLVO V70 is best prijzig op de 2dehandsmarkt. (en in Belgie eerder een zeldzaamheid een mooie Volvo 2de hands: hoe dat komt vraag ik me ook af.....worden die niet op websites gezet, staan die gewoon te koop zonder op't internet ooit te komen, of worden deze opgekocht door de nederlandse handelaren....of rijden de belgen allemaal met hun Volvo tot deze de geest geeft??)

            Dus iemand die mij wil uitleggen of de BTW een probleem wordt?
            En eigenlijk ook of ik verplicht ben een jaar garantie te krijgen, die ook op de factuur moet staan (plus al die andere eisen van vorige eigenaars? Is dat een punt of niet?)

            Met dank, Christiane.
            Last edited by ; 09/09/2018, 13:56.

            Comment


            • #7
              Garantie is niet verplicht in NL dus ook niet van belang, ik heb 5 jaar geleden een 2002 M3 ingevoerd uit NL en dat ging als volgt.
              Die werd aan huis geleverd met een autotransporter, heb die door mijn garage laten keuren op groene platen. Daar krijg je een inschrijvingsbewijs (roze papier met stempel van de keuring). Dan ga je naar de douane om daar een stempel te laten opzetten en dan naar de DIV. Bij de douane had ik de factuur (niets van btw vermeld, gewoon de aankoopprijs), kentekenbewijs deel 1 en 2, een gelijkvormigheidsattest (COC) en een bewijs dat de wagen uitgeschreven was bij de RDW in NL. Allemaal door de verkoper geregeld wel. Op die factuur stond niets van BTW, dat is alleen belangrijk voor voertuigen die minder dan een jaar oud zijn of minder dan 5000 km hebben als ik het mij goed herinner. Die LPG, dat is nog iets anders, daar ken ik niets van.

              Comment


              • #8
                okido, dan hopelijk anno 2018 loopt het ook niet zo'n vaart dat ze overdreven streng gaan zijn alhoewel de officiële website mobiliteit Vlaanderen zich heel veeleisend opstelt.
                De LPG is in mijn geval geen probleem.....ik wil het gerust uitleggen voor anderen die er iets aan kunnen hebben. De LPG werd achteraf in de auto geplaatst (bij mij pas in mei 2018] en deze was nieuw (installatie van een Prins LPG). Die wordt gekeurd door RDW en wanneer deze dan vermeldt staat op de achterkant van het Nederlandse kentekenbewijs (het witte ID-kaartje met de chip en tevens tweede deel van het kentekenbewijs).....dan is het goed voor onze Belgische keuring....deze info kreeg ik van ons keuringsstation in Brakel en zij moeten de Belgische wetgeving volgen....dus dit is juiste info.
                Volgende is wat ik van het internet haalde : Wat omvat de LPG-keuring?

                Administratieve keuring van:Dit geeft toch nog wat extra informatie en inderdaad zou ik bij een tweedehands auto nakijken of navragen indien er een montage-attest is. Het montageplaatje is dan normaal gezien aanwezig (het bevindt zich vlakbij de tank en het bevat ook een e-nummer, net als de auto zelf een e-nummer heeft (met bijhorend certificaat van overéénstemming- COC, waarop datzelfde nummer staat)
                Maar indien de LPG op het kaartje van het kentekenbewijs vermeldt staat (deel 2 met chip, achterkant) dan kan het bijna niet anders of het montageplaatje en certificaat van overéénstemming (=homologatieattest vd LPG) zijn er ook. Maar toch nachecken!

                Best wel veel zaken om mee rekening te houden wanneer je een tweedehandsauto koopt!




                Alleszins bedankt voor deze toelichting.
                Last edited by ; 12/09/2018, 10:38.

                Comment

                Working...
                X