Mededeling

Collapse
No announcement yet.

winterbanden een voordeel ? een verhaaltje voor de ongelovigen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door arktiaxs Bekijk Berichten
    een band met meer grip kan meer remkracht verdragen voor hij gaat schuiven ; ergo grotere vertraging !
    dit blijft ook gelden als hij schuift

    toch simpel : meer grip (schuivend of niet) meer mogelijke remkracht dus meer vertraging ...


    en daag me niet uit of ik haal mijn oude boeken beoven van dynamica .

    doe eens.

    Comment


    • #22
      de bedoeling van deze topic was niet om zwaarwichtige discussies te ontlokken of een spervuur van wetenschappelijke enigma !

      Gewoon een verhaaltje; waargebeurd en op zich al erg genoeg om aan te tonen dat mits enige moeite verscheidene ongevallen minderr erg zouden zijn en zelfs zouden voorkomen kunnen worden.

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door arktiaxs Bekijk Berichten
        de bedoeling van deze topic was niet om zwaarwichtige discussies te ontlokken of een spervuur van wetenschappelijke enigma !
        das eigen aan een forum
        ik stel me nog steeds de vraag of het positieve van eventuele winterbanden tijdens koude dagen niet wordt teniet gedaan door slechtere capaciteiten bij dagen boven de 7 graden ?

        Comment


        • #24
          ik vind het fijn dat je met je winterbanden een halve liter minder stookt

          en m'n hollandse dorpsgenote die naar het kyoto-gedoe heure en al's film mag promoten ook waarschijnlijk

          Comment


          • #25
            Arktiaxs, vraagje:

            hadden je vrouw of dochtertje geen hoorproblemen of anosmie (= verlies van reukvermogen) na de klap?

            Dat kan nogal es voorkomen bij ongevallen.
            -Hoorproblemen krijg je door de drukgolf die ontstaat door de expanderende airbags.

            -Problemen met de geur is een deceleratieletsel: de hersenen hangen niet vast aan onze schedelpan, maar drijven in vocht. Azo kunnen de hersenen bij een frontale botsing tot 1cm naar voor kwakken (te zien op scannerbeelden). Als gevolg kan bij sterke vertragingen de zenuw die de hersenen met de neus verbinden, afscheuren.

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk Berichten
              Arktiaxs, vraagje:

              hadden je vrouw of dochtertje geen hoorproblemen of anosmie (= verlies van reukvermogen) na de klap?

              Dat kan nogal es voorkomen bij ongevallen.
              -Hoorproblemen krijg je door de drukgolf die ontstaat door de expanderende airbags.

              -Problemen met de geur is een deceleratieletsel: de hersenen hangen niet vast aan onze schedelpan, maar drijven in vocht. Azo kunnen de hersenen bij een frontale botsing tot 1cm naar voor kwakken (te zien op scannerbeelden). Als gevolg kan bij sterke vertragingen de zenuw die de hersenen met de neus verbinden, afscheuren.

              mijn vader is arts en was na vijf minuten terplaatse

              hij heeft ze daar kort en later grondig onderzocht.
              Geen sporen van verdwazing, nausea of verlies van zicht of gehoor.

              wel veel wenen van de schok maar 's anderendaags weer op en top (behalve mijn vrouw dan; die blijft zagen -) )

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door arktiaxs Bekijk Berichten
                voor al diegenen die beweren geen winterbanden nodig te hebben omdat ze toch goed genoeg kunnen rijden met een auto of het te duur vinden (onzin want uiteindelijk een nuloperatie).
                Meestal een nuloperatie inderdaad, maar wat als je je wagen binnen een half jaar wil verkopen, en je nieuwe velgen en/of banden niet passen op de volgende? Ik zit misschien in zo'n situatie omdat ik misschien een firmawagen aangeboden krijg. Let wel, ik ben overtuigd van het nut van winterbanden, en ik ben nog altijd aan het twijfelen om toch een setje te kopen.

                Comment


                • #28
                  Winterbanden zijn een bewezen voordeel bij koude temperaturen (grosso modo alles onder de 6 à 7°C).

                  Er zijn echter enkele zaken waar je rekening mee moet houden. Vaak worden winterbanden gelegd met totaal andere maten dan zomerbanden. Ik heb zelf b.v. 225/40R18 en 255/35R18 liggen in de zomer, en bol nu met 205/55R16 wintersloffen rond. Het spreekt voor zich dat 18" laagprofielrubber van de beste soort, zelfs bij 7°C droog weer, veel betere grip biedt dan 16" winterrubber, als er b.v. sportief gereden wordt.
                  Net zoals je bij de overstap van 18" zomerrubber naar 16" zomerrubber op dezelfde auto, je rijstijl moet aanpassen aan de veel minder performante banden, dien je dat zéker te doen als je naar winterrubber overschakelt. M'n DSC nu heeft véél meer werk als ik op dezelfde manier rijd als met 18" zomerbanden, zowel op 't droge als in de regen.

                  Maar eens het écht winters wordt, is het verschil qua grip en veiligheid immens. 18" zomerrubber, zeker 255 mm breed, biedt quasi géén grip op half bevroren of bevroren ondergrond. Bij -3°C droog weer bieden m'n winterbanden zelfs méér grip dan m'n zomerbanden.

                  Hier in België is 't natuurlijk moeilijk : eigenlijk is 't hier niet echt koud genoeg om lange tijd voordeel te hebben van winterbanden, en 't sneeuwt hier ook niet voldoende. In Duitsland zijn winterbanden echter verplicht, dus dat zegt genoeg over het nut ervan.
                  Voor België raad ik aan om winterbanden te leggen in dezelfde maat en met dezelfde snelheidsindex als de zomerbanden (indien mogelijk), tenzij bij de exotische(r) maten.
                  Op vandaag vind je al winterrubber in veel 18" en zelfs 19" maten, met snelheidsindex V (tot 240 km/u ; en bovendien mag je met een lagere snelheidsindex dan normaal gezien toegelaten rondrijden in de winter dus da's zeker geen probleem), en die banden bieden over de ganse lijn betere grip dan zomerrubber, nat of droog, erg koud of gewoon winters fris weer : altijd. Je laat je zomerrubber eraf halen, en steekt het winterrubber. Je zomerrubber wordt op die manier ook gespaard, waardoor je minder snel nieuwe zomerbanden moet kopen. En je kan perfect legaal én veilig(er dan met zomerbanden) 4 maanden per jaar met goeie winterbanden rijden, hier. Op het doorsnee leven van een auto is dat één set winterbanden en twee sets zomerbanden, wat 't ook financieel niet zwaarder te dragen maakt dan wanneer je géén winterrubber koopt.

                  Omdat ik 18" velgen heb, dacht ik dat ik beter af was met 't kopen van 16"-velgen met 205-winterbanden, maar dat zou ik niet meer doen. Volgende keer (gesteld dat ik een gelijkaardige auto met gelijkaardig sportief schoeisel heb, dan) zou ik zelfs voor een E46 geen andere velgen meer kopen, maar gewoon 18" winterbanden laten leggen. Geen 255 uiteraard achteraan, maar 225 rondomrond.




                  De mensen die melden dat winterbanden zinloos zijn, hebben inderdaad geen poot om op te staan. Of het zou een niet toereikend budget moeten zijn. Zelfs argumenten als "ik rijd toch te weinig kilometers" of "ik rijd altijd veilig" of "ik compenseer de afwezigheid van winterbanden door een aangepast rijgedrag" houden geen steek.

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Ingo Bekijk Berichten
                    Meestal een nuloperatie inderdaad, maar wat als je je wagen binnen een half jaar wil verkopen, en je nieuwe velgen en/of banden niet passen op de volgende? Ik zit misschien in zo'n situatie omdat ik misschien een firmawagen aangeboden krijg. Let wel, ik ben overtuigd van het nut van winterbanden, en ik ben nog altijd aan het twijfelen om toch een setje te kopen.
                    Als je geen exotische (dure) velgen liggen hebt, of banden van een extreme maat, dan laat je gewoon je zomerrubber van je velgen af halen, en steek je dezelfde maat winterrubber. Uit zovele tests is gebleken dat dat met voorsprong de beste oplossing is, en zo schrijven ook de meeste leasingfirma's het voor. Het weggedrag van de auto blijft hetzelfde als ervoor, maar je hebt wel winterrubber dat aan de veranderde omstandigheden is aangepast.

                    Duidelijk smaller winterrubber is eigenlijk enkel nog nuttig als je wérkelijk in diepe sneeuw wil gaan ploegen, of erg veel keer per jaar op wintersportvakantie vertrekt en vaak kettingen moet leggen. Kettingen echter zijn op wintersportvakantie bijna nooit meer nodig, en aangezien 't hier quasi nooit sneeuwt zijn smallere winterbanden (die meer grip geven op sneeuw en ijs omdat er meer druk per cm² is) eigenlijk ook niet echt nodig.

                    Comment


                    • #30
                      boven de 7° C gaan uw winterbanden gewoon veel vlugger verslijten dan zomerbanden, of ze dan ook slechter gaan presteren denk ik niet...

                      Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                      das eigen aan een forum
                      ik stel me nog steeds de vraag of het positieve van eventuele winterbanden tijdens koude dagen niet wordt teniet gedaan door slechtere capaciteiten bij dagen boven de 7 graden ?

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door jelle Bekijk Berichten
                        boven de 7° C gaan uw winterbanden gewoon veel vlugger verslijten dan zomerbanden, of ze dan ook slechter gaan presteren denk ik niet...
                        en dan nog, veel vlugger is nog een relatief woord.

                        Comment

                        Working...
                        X