Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wetsanding

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Wetsanding

Heeft er dit al eens iemand geprobeerd? Ik denk hierbij vooral aan de professionals.
    Indien iemand hierover een verslagje kan schrijven, ga je gang!

Degene die wetsanding nog niet kennen, kunnen hier en hier een voorbeeldje zien.

Lijkt me wel interessant, maar gevaarlijk.

In principe lijkt et niet zo moeilijk, het enige gevaar is dat je effectief door de lak zou zitten. Anders is het gewoon schuren als ieder ander oppervlak, voorzichtig, niet te zwaar beginnen qua korrel, en op tijd stoppen en checken...
    En eindigen met een zo fijn mogelijke korrel.

Ik heb zelf ook een plaats waar ik et zou willen proberen, maar k heb et lef voorlopig nog niet

Comment

Meestal gebruiken "we" unigrit paper van Meguiars. P2000 - P3000 - de naam zegt het zelf "unigrit" en hier ligt dus het grote verschil met andere schuurpapieren. Schuurpapier is eigenlijk papier met zand op. Bij de unigrit papers zijn de korrels allemaal even groot, zodat er een mooi egaal schuurbeeld ontstaat. Alle krasjes die je maakt door het schuren, zijn dus even diep (wat het achteraf uitpolijsten van die dingen alleen maar gemakkelijker maakt).

Op zich is het inderdaad niet bijster moeilijk - gewoon zoals bij een rotary opletten dat je er niet te hevig op vliegt. Begin met p3000, niet sterk genoeg, ga dan naar p2000 want zoals jullie allicht weten, hoe groter het getal hoe fijner. Eindigen doe je dus best met een p3000. Na deze stap kan je de krasjes dan wegwerken met een rotary.

Belangrijk is ook dat je het oppervlak zo nat mogelijk is - zo worden losse verf-particles snel van het oppervlak genomen en is er minder kans op krassen doordat deze vast komen te zitten op het papier. Oh ja, werk ook steeds met een sanding block waarrond je het schuurpapier plaatst. Het zal de druk overal gelijk maken over het oppervlak waardoor alle schuurmarkeringen ook op alle plaatsen gelijk zijn. Doe je dit niet, dan zal je merken dat de banen waar je vingers zaten dieper zijn dan de rest door de hogere druk die werd uitgeoefend.

Zoals Simoni is het altijd wat de kat uit de boom kijken. Zoals het gebruik van een rotary is ook hier ervaring zowat de enige factor die het verschil zal maken. Als je niet zeker bent, ga desnoods een paneel halen op een autokerkhof - maak er krassen in en probeer ze dan uit te schuren. Werk net zolang totdat je genoeg vertrouwen hebt en doe het dan pas op je eigen wagen(s).

Comment

offtopic @ TomC: wat doe jij eigenlijk, omdat je spreekt van 'we'. Ben je actief in de business

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simoni Bekijk Berichten
          offtopic @ TomC: wat doe jij eigenlijk, omdat je spreekt van 'we'. Ben je actief in de business
          Kijk eens naar z'n onderschrift...

staat er al sinds het begin

Comment

Nog even geduld.. tegen eind april normaal gezien wel
            Bedankt PeeKa voor de snelle toelichting

Comment

Aah ok, nooit gezien

Kheb ooit ng je post gelezen van die fiesta op het Nl Meg's forum dacht ik

Comment

Aah ok, nooit gezien

Kheb ooit ng je post gelezen van die fiesta op het Nl Meg's forum dacht ik
                Mijn wagen heeft ie ook al overal gespamd. Maar het was dan ook de moeite.

Comment

Is het eigenlijk best dat je de krassen eerst opvult met een stift? Of is dit enkel bij grotere krassen?

En moet je dan gewoon lak opdoen, of ook die glanslak erbij opdoen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Knalpot Bekijk Berichten
                    Is het eigenlijk best dat je de krassen eerst opvult met een stift? Of is dit enkel bij grotere krassen?

En moet je dan gewoon lak opdoen, of ook die glanslak erbij opdoen?

1. Nee, enkel doen bij krassen die echt overal door zitten
                    Wetsanding wordt ook gedaan om orangepeel weg te krijgen. Bij krassen, als het geen te diepe zijn is het vooral om de rand van de kras terug glad te maken.
                    2. Ja

Comment

Er zijn er zelfs die nieuwe wagens gaan wetsanden.

De beste reflectie krijg je doordat alles vlak is (of toch zo goed als). Wagens vanaf de fabrikant hebben variaties per paneel in de lakdikte. Als je dit kan terug brengen totdat het verschil maar 1 a 2 microns is, is het paneel zo goed als vlak en krijg je dus de beste reflectie / shine / ...

Natuurlijk, wie is er te vinden om een wagen net uit de fabriek te gaan wetsanden

Comment

Ook de reportage van die astra VXR gezien ?

Comment

Dat was inderdaad wel redelijk zot :o De lakdikte overal uitmeten en op pc zetten
                          Het reslutaat was knap maar wel overdreven op een nieuwe wagen, vooral als je rekening houdt met de nieuwprijs van de VXR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door porschepipo Bekijk Berichten
                            Dat was inderdaad wel redelijk zot :o De lakdikte overal uitmeten en op pc zetten
                            Het reslutaat was knap maar wel overdreven op een nieuwe wagen, vooral als je rekening houdt met de nieuwprijs van de VXR
                            Die lakdikte uitmeten en op pc zetten is niet zo'n slecht idee als je er toch zo hard mee bezig gaat zijn naar mijn mening. Zo'n programma'ke maken is niet zo moeilijk en je kan er maar genot van hebben.

Comment

1. Nee, enkel doen bij krassen die echt overal door zitten
                              Wetsanding wordt ook gedaan om orangepeel weg te krijgen. Bij krassen, als het geen te diepe zijn is het vooral om de rand van de kras terug glad te maken.
                              2. Ja
                              1. Dus enkel krassen die doorheen de laklaag zitten, eerst terug opvullen. OK!

2. Als je die kras opvult met lak en daarboven glanslak doet, daarna 2 dagen laat drogen en tenslotte die kras terug vlakschuurt, dan schuur je die glanslak toch terug weg?

Comment

Die lakdikte-meting vind ik op zich onnodig (maar het oogt wel chique naar klanten toe natuurlijk). Met de goedkopere exemplaren (600-800 euro) krijg je een resultaat terug in microns. Dit is een totaalbeeld van de lak aanwezig op de wagen (primer, colour, clear).

Ok, je weet dat er 120µm lak is maar hoeveel daarvan nu eigenlijk clear is en hoeveel kleurlak... daar heb je het raden naar. Er zijn wel trukjes (bv. metingen onder de motorkap) waarbij je het gokwerk / gebied kan verkleinen maar het blijft altijd gissen. Natuurlijk is het wel zo dat als een wagen al dikwijls onder handen werd genomen, en je merkt dat er op een paneel een lezing voorkomt van 80-90µm kan je hieruit wel opmaken dat het risico te groot is om zoiets nog te polijsten. Daarvoor zijn ze wel handig.

De duurdere exemplaren van PosiTector (+2000 euro) kunnen dan weer wel de 3 verschillende laklagen afzonderlijk meten maar is dan weer een grote investering dat niet meteen iedereen kan en wil maken.

Dus het is een gimmick in de industrie, kan je helpen bij het detailen maar als je Paul Dalton zijn cliënteel bekijkt, denk ik toch dat het meer wordt gebruikt als "show" item dan als echte tool (al zijn de readings natuurlijk wel handig zoals ik hierboven al aantoonde).

In het geval van de VXR was het inderdaad om alles zo vlak mogelijk te krijgen en dan was het gebruik ervan "rechtvaardigd".

Comment

Kan ook handig zijn om te weten als ie al dan niet herspoten is, omdat dan soms een andere lak wordt gebruikt, of deze harder of zachter is en dus een andere behandeling vereist.

Ik zie zo'n toestel dan ook wel als zowat de allerlaatste investering van een detailer

Comment

Vandaag m’n stoute schoenen aangetrokken en twee steenslagplekjes aangepakt. Gisteren had ik deze al opgevuld met kleurlak en nadien met blanke lak:

Matte plek na het wetsanden met P3000:

Rotary Krauss SZ81803 in combinatie met gele solo woolpad en M105:

Na enkele passes op stand 3 (komt overeen met 1500tr/min):

DA G220 in combinatie met Meguiars gele polishing pad en M205:

Eindresultaat na M205, Blackhole en Collinite’s #845:

Gebruikte spullen: Krauss, G220, gele solo woolpad, gele polishing pad, zwarte LCpad, handpad, lakdiktemeter, P3000 sandingpaper, verdunde IPA, M105, M205, Black Hole, Collinite #845, tape en microvezeldoeken.

Het was mijn eerste keer dat ik aan het wetsanden sloeg en ‘k moet eerlijk toegeven dat het met een bang hartje was, maar het is erg goed meegevallen. De gemeten waarde met de lakdiktemeter bedroeg voor het wetsanden 143um, na het wetsanden en de nabewerkingen was die waarde nog 133um.

Als ik heel eerlijk wil zijn moet ik toegeven dat als je vanuit een bepaalde richting kijkt naar de steenslagpukkels en met de lamp er recht op gericht je nog steeds ziet waar deze pukkels waren, maar daar schijnt volgens ik al gelezen heb op diverse forums weinig aan te veranderen. Helaas krijg ik dat niet op foto maar het ziet er wat mijzelf betreft toppie uit (en ‘k ben niet rap tevreden). Deze avond m’n madam nog eens laten keuren en als die ook zegt dat het goed is (en die is minder moeilijk dan mij) dan heb ik weer een goeie frisse Palm verdient.

Comment

Mooi gedaan

Wetsanden is echt een stress moment de eerste keer
                                      Zeker als het oppervlak opdroogt denk "dit komt nooit meer goed "

Die steenslag is nooit perfect weg te werken ... maar ik denk dat je 90% resultaat zal halen, en de witte plekjes die opvallen zijn iig weg.
                                      Dat maakt echt het verschil, als je vanop 1 meter kijkt zal je niets meer zien, waar dat voorheen wel het geval was.

Dus opnieuw, proficiat om het aan te durven en mooi af te werken !

Comment

It takes big cohones om met schuurpapier op de lak van een auto te beginnen wrijven

Comment

Working...
                                        X