Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Video Hoek

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Video Hoek

    Bedoeling Topic: verzamelen van alle nuttige info over het filmen vanuit de wagen

    dus niet vol filmpjes steken, alleen indien dit je vraag/uitleg kan verduidelijken

    Letsgetlooz!!!!

  • #2
    video-camera
    mijn bescheiden zoektocht heeft me al 't volgende geleerd:

    - je hebt 2 soorten beeldstabilisators en je moet echt de "optische beeldstabilisatie" hebben
    - breedhoeklens is zeer nuttig (vergelijking: http://www.youtube.com/watch?v=Yg-YfO10roc )
    - SOMMIGE merken leveren wel een auto-lader (maar 't is me niet duidelijk of ze kunnen opladen EN filmen)

    Comment


    • #3
      Ik gebruik de Canon point & click van mijn vriendin met 2 SD-kaartjes van 2 GB.

      Montage met een suction mount van Fastfilms, de Quad Sucker: http://www.fastfilms.co.uk/camera-suction-mounts.php

      Kwaliteit kan je hier checken: http://www.vimeo.com/user535860/videos

      Voor mij is dat een goeie en goedkope combinatie. Ze hebben bij Fastfilms ook mounts voor op rolbeugels.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Daggie Bekijk Berichten
        ... de Quad Sucker ...
        Hmmmm, bedankt voor de tip Daggie. Lijkt me een interessant punt voor één van mijn volgende "projecten".

        Comment


        • #5
          Laat gerust iets weten als je gaat filmen

          Comment


          • #6
            Ik gebruik het volgende



            Resultaat

            + YouTube Video
            ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Matthi Bekijk Berichten
              Ik gebruik het volgende


              Resultaat
              yeah, ideaal voor mijn 8daags tripje naar Schotland

              voorzetlenskes op zich zijn al wreed duur,
              maar echt nodig als ge meer wilt dan filmen op circuit

              deze al gevonden, super-instelbaar,
              Rami: HEEL veel standjes mogelijk!!!!!!!!!!!

              Comment


              • #8
                Dat tripod geval heb ik al. Gnégnégné.

                Comment


                • #9
                  Altijd knappe filmpjes !

                  Oorspronkelijk geplaatst door Matthi Bekijk Berichten
                  Ik gebruik het volgende



                  Resultaat

                  + YouTube Video
                  ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Rami Bekijk Berichten
                    Dat tripod geval heb ik al. Gnégnégné.
                    doet ge die soms rond lichaamsdelen tijdens de actie???
                    eindelijk ne keer een moving close up shot

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door flupke73 Bekijk Berichten
                      doet ge die soms rond lichaamsdelen tijdens de actie???
                      eindelijk ne keer een moving close up shot
                      Ge snapt het ni he.
                      Zijn vrouw noemt hem "tripod"

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                        Ge snapt het ni he.
                        Zijn vrouw noemt hem "tripod"
                        Ik bespeel inderdaad de Heilige Drievuldigheid

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                          Ge snapt het ni he.
                          Zijn vrouw noemt hem "tripod"
                          neig stijf is dat anders niet
                          en 'k heb 'm al eens terug in mekaar moeten steken,
                          arme Rami....


                          ON TOPIC
                          'k zit met verwarmde voorruit,
                          in HD worden de "lijntjes" blijkbaar keigoed weergegeven,
                          effe wachten op DVD'ke van Stivo

                          Comment


                          • #14
                            Gopro.com

                            + YouTube Video
                            ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

                            Comment


                            • #15
                              Nog wat spielerei met mijn HD Hero.

                              + YouTube Video
                              ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

                              Comment


                              • #16
                                Ik gebruik een Aiptek C100 met SD kaartje van 4GB.
                                Daarmee kan ik 4 uur opnemen.

                                Als mount gebruik ik een zelfgemaakte headrest mount.

                                Voorbeeldjes:
                                SD: http://www.vimeo.com/7725345
                                HD: http://www.vimeo.com/4188636


                                Heeft me in totaal €100 gekost

                                Het enige nadeel is het geluid. Ik ga voor volgende keer een externe micro aansluiten daarmee zou het getik opgelost moeten zijn.

                                In mijn zoektocht volgende tips tegen gekomen:
                                - Je wil geen beeldstabilisator want deze gaan snel deftect door het overmatig schokken van de wagen.
                                - Ook opnemen op een harddisk is afgeraden door het schokken, neem dus beter een SD kaart of een ander solidstate geheugen.
                                - Breedhoeklens is een must.
                                - Autolader die werkt terwijl je aan het opnemen bent is wel handig (voor de aiptek moet je daarvoor een mod uitvoeren)


                                Comment


                                • #17
                                  Nog wat videohoek-materiaal:

                                  + YouTube Video
                                  ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten

                                    In mijn zoektocht volgende tips tegen gekomen:
                                    - Je wil geen beeldstabilisator want deze gaan snel deftect door het overmatig schokken van de wagen.
                                    - Ook opnemen op een harddisk is afgeraden door het schokken, neem dus beter een SD kaart of een ander solidstate geheugen.
                                    - Breedhoeklens is een must.
                                    - Autolader die werkt terwijl je aan het opnemen bent is wel handig (voor de aiptek moet je daarvoor een mod uitvoeren)
                                    heb je een breedhoeklens of voorzetlens,
                                    hama heeft voorzetlenzen, maar deugen die???

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ik denk dat je éérst en vooral moet nadenken waar je de camera gaat plaatsen.

                                      - onboard:
                                      Schroefbevestigingen zijn het beste maar zelden mogelijk, behalve mss op een rolbeugel maar dan kun je ook makkelijk krassen maken enz. Gorillapod gebruiken en klemmen rond de kopsteunen of met een zuignap op de voorruit of beter, de achterruit (bij 2 zitters) is dus de aangewezen manier van werken. Wanneer je een zuignap op de voorruit gebruikt levert dit nogal saaie beelden op, wanneer je vanop de kopsteunen (of nog beter, de achterbank) gaat filmen zie je meestal de rijder zitten en is dit nog enigsinds interessant (je ziet correcties enz). Hier is echter één groot probleem aan verbonden en dat is de hoeveelheid aanwezig licht. Wanneer je het interieur mee neemt in je shot, dan zal dit altijd minder belicht zijn dan wat je buiten kunt zien. Waarom is dit erg? -> Je moet kiezen wat je correct gaat belichten. Een middelweg is er meestal niet gezien de camera zelf de belichting aanpast, bovendien is de belichting manueel doen niet aan te raden want:
                                      - lastig bij de meeste video camera's die niet super pro zijn
                                      - een circuit is rond, maw, de zon zal altijd van stand veranderen tov de camera
                                      - enkel goed als je rechtdoor gaat

                                      een goeie oplossing is, wanneer dit kan, zoveel mogelijk open te rijden. Dan zal de zon het interieur evenveel belichten als de baan voor je, en heb je dus een redelijk "evenwicht" in je beelden (voor dit probleem is HDR trouwens uitgevonden).
                                      Wanneer je niet kunt openrijden is het meestal lastig om echt een goed beeld te maken van het interieur en de piloot (maar eigenlijk is het voor onze doeleinden niet nodig om zo "perfect" te zijn).

                                      Nog iets waar men moet op letten bij het binnenin plaatsen van de camera is de trillingen, deze zijn in sommige wagens vrij goed aanwezig en zorgen er voor dat de microfoon gaat "clippen". Trilling tegen gaan is nagenoeg onmogelijk, daarom dat je best kiest voor een externe microfoon. Indien dit te duur is zul je moeten experimenteren om een goede trillingsvrije plaats te vinden (succes steven ) of moeten leren leven met minder goede audio.
                                      Gezien de camera aan de wagen is bevestigd, zal de trilling dus ook invloed hebben op het beeld. De meeste camera's hebben beeldstabilisatie aan boord en daarin vinden we 2 grote types.
                                      - optische beeldstabilisatie
                                      - softwarematige stabilisatie
                                      hoe die 2 types werken kan ik wel uitleggen, maar is hier eigenlijk niet nuttig. Bovendien kan ik vrij kort zijn over stabilisatie: het is nutteloos bij filmen op trackdays. wanneer je toch in een camera systeem met stabilisatie investeert, kies dan voor een optische stabilisatie, dit is gewoon een betere manier van werken, nadeel is wel dat de batterij zwaarder belast wordt. Stabilisatie is niet nuttig omdat de meeste circuits vrij vlak zijn, dit in combinatie met een goed bevestigde camera en je zult weinig last hebben van trillingen. Bovendien kun je de trilling die de baan veroorzaakt nooit teniet doen met een beeldstabilisator, die dingen zijn immers ontworpen voor wanneer je je hand probeert stil te houden en niet om te gebruiken wanneer je over curbstones gaat vliegen. Wanneer je het interieur gaat filmen is het dus belangrijk dat de camera niet kan bewegen tov het interieur, dit zorgt voor een minder zenuwachtig beeld.

                                      Zorg er ook voor dat wanneer je een standpunt kiest, je ook op voorhand weet wat je wil filmen. Wanneer je bvb je camera op de rolbeugel zult bevestigen zal de camera vrij hoog hangen tov het asfalt, wanneer je dan de raamomlijsting niet midden in je beeld wil, zul je de camera naar beneden moeten richten. Dus film je net voor de wagen, wat niet interessant is. Let er dus altijd op dat je genoeg van het circuit te zien zult krijgen.

                                      - "outdoor" op de zijkant (maw: zuignap verticaal):
                                      Wanneer je op de zijkant van de wagen gaat filmen heb je zeer goeie zuignappen nodig en een vlak oppervlak om ze op te kleven. Let hierbij goed op dat je geen flexibele panelen gaat uitkiezen, omdat het gewicht van de camera + de G-krachten en trillingen, wel eens zouden kunnen plaatdelen vervormen. Hoe minder gewicht er aan je zuignap hangt, hoe beter. Zorg er voor dat je nooit je zuignap bevestigd op een vuil oppervlak, anders heb je zeker krassen en zal de zuignap loskomen, neem daarom altijd een flesje quick detailer en een propere doek mee (consult wax it ofzo voor goed spul) om de plekken af te kuisen waar je je zuignap gaat kleven.
                                      Outdoor gebruik van zuignappen heeft één groot nadeel -> je camera hangt in de wind. Dus je moet eigenlijk met een externe microfoon gaan werken, anders wordt het echt wel zeer moeilijk om iets deftig te hebben qua sound. Je bent dus aangewezen om een externe micro te gebruiken, plaats deze microfoon dan ook in het interieur voor de beste kwaliteit en kies voor een omnidirectioneel exemplaar.

                                      Qua lenzen is een breedhoek hier niet zo nodig als bij de andere plaatsingsmogelijkheden, omdat je dan eigenlijk vooral de zijkant van de wagen zult filmen, niet dat dit zo erg is bij video. Ook hier is de regel van toepassing dat hoe breder je gaat, hoe sneller het aanvoelt. Meestal heb je maar plaats voor 1 voorzetlens, hou hier rekening mee bij de aanschaf van je materiaal. Wanneer je vooral van plan bent om vanaf de zijkant te filmen, dan zou ik niet investeren in een breedhoek (vanwege de prijs) maar eerder in een neutrale lens (kost 20€). Waarom een neutrale lens???? simpel: steenslag. Aan de zijkant van de wagen heb je superveel kans op steenslag van door het grind te gaan, vanonder je eigen wielen in een bocht, van een andere wagen enz. Wanneer je dus zonder filter of voorzetlens gaat rijden is 1 steen genoeg om je camera te killen, plaats dus ALTIJD een breedhoek/neutrale lens op je cam als je vanop de zijkant filmt. Wanneer geld niet echt een rol speelt neem je dus best een breedhoek lens, omdat je deze overal kunt gebruiken en ze je lens beschermt tegen stof, vuil en stenen. Een zuignap met regelbare kop is trouwens ook aan te raden, dus film je minder koetswerk en meer circuit, en heb je een vrijere controle over je compositie. Ik raad hierbij geen balhoofdkop aan. Normaal is een balhoofd beter, maar hier ga je toch niet om de 30 sec veranderen van hoek en meestal zijn ze niet zo eenvoudig vast te zetten als een gewone kop. Bovendien zijn ze veel duurder.

                                      - "outdoor" zuignap horizontaal:
                                      - mogelijk op de neus, het dak of de koffer, vrij saai beeld eigenlijk
                                      - breedhoek aan te raden, om het snelheidsgevoel te benadrukken, bovendien is een laag standpunt ook goed om meer snelheid in je beeld te krijgen.
                                      - minder gevaarlijk voor steenslag (tenzij op de neus)

                                      types voorzetlenzen:
                                      - wide: wide angles zijn voor deze toepassingen het meeste aan te raden, omdat ze goedkoper zijn dan fisheyes en toch voldoende breedhoek leveren.
                                      - regular: veranderd het beeld niet, kost ook niks -> goed om de echte lens te beschermen tegen steenslag
                                      - fish: breder dan wideangle, maar wel een serieuze vervorming van je beeld. Wanneer je een fisheye gebruikt hou je dus best de horizon in het midden van je beeld, dan valt de vervorming het minste op, op circuits zoals spa is dit wel onmogelijk vrees ik.
                                      fisheye is wel "leuker" volgens de meeste mensen:


                                      Welke zuignappen:
                                      - zelf ben ik aan het sparen voor Avenger F1000 zuignappen zodat ik geflipte foto's kan maken. Deze hebben een goeie reputatie, zijn duurzaam en laten minder snel los dan gewone. Ze zijn echter wel vrij duur.
                                      hier te vinden: http://www.studio73.be/5396/studio73/product/10578/Avenger_F1000_Pump_Cup_w_Baby_Swivel_Pin

                                      Ook de F1100 is een goed type zuignap, maar deze heb ik in belgie nog niet gevonden. Bij B&H zijn ze wel te bestellen




                                      edit: amai, uit de hand gelopen poging om mijn mening te formuleren in 5 zinnen
                                      Last edited by PJH; 14/12/2009, 14:48.
                                      Captain Turbo
                                      General Von Driftenstein

                                      Oorspronkelijk geplaatst door C_X
                                      Ik wil eens met een nieuwe z4 rijden

                                      Comment


                                      • #20
                                        Die Avenger F1000 zal hetzelfde zijn als de Manfrotto 241 die ik heb. Nog nooit losgekomen, en heb ik ook gebruikt op de driftdag.

                                        Op de driftdag gebruikte ik de Flip Mino HD en een Canon fototoestel van m'n vrouwtje. De Flip Mino gaf geen kik, ging ideaal, maar de Canon reageerde niet zo goed op het water.

                                        Nu heb ik dus de GoPro Hero HD, maar zoals je in het filmpje kan zien is de zuignap niet zo euh... vast... Nu, had ik ook maar het oppervlak wat zuiver moeten maken... Heb een statiefmount in bestelling zodat ik de GoPro ook vrolijk op de 241 kan monteren. Gaat me wat geruster af .

                                        Voordeel van de GoPro is dat ie waterdicht is, en zoals je ziet tegen een stootje kan. Lens is gekrast, maar dat behoort tot het omhulsel en een nieuwe lenskit is al in bestelling.

                                        Voor outdoor toepassingen zou ik momenteel dan ook enkel nog de GoPro's aanraden omdat je die beschermde behuizing hebt. Een HD camera kapotslaan op wat wegdek heb ik nl. geen zin in. Voor het interieur kun je al wat makkelijker 'gewonere' cameraatjes gebruiken.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X