Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Pilotagescholen, circuitscholen, ...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Ow das inderdaad een beetje veel

    Comment


    • #22
      is er iemand die ervaring heeft (of iemand kent die ervaring heeft) met de Porsche-cursussen?

      Comment


      • #23
        Raceschool.be helpt iedereen om te starten met autosport. Wij begeleiden beginnende piloten van hun eerste meters tot aan race competitie

        Comment


        • #24
          Hupsakee... 700 euro onmiddellijk terugverdiend.

          Ik ben er nog lastig van omdat ik niet weet ofdat het wegdek echt zwaar gladder was of ofdat ik te hard die bocht in ging, maar de cursus heeft me geholpen een crash te besparen...

          Rij ik met het gezinnetje in de Fiesta, kom ik op een weg met een lange bocht naar links, en halverwege een voorrangsplichtige weg naar rechts. Uit de voorrangsplichtige weg staat een auto te wachten totdat ik gepasseerd ben. Ik nader de bocht, rem om te vertragen en plots zeggen de bandjes vooraan op de Fiesta BLOKKEER. Kut.

          Voor me dus die auto, en ik glij recht naar die auto toe. Links loopt de weg door maar ik vind dat ik te snel ga om die bocht te halen. Als ik rechts wil afbuigen, moet ik over een hoekje grasberm, maar kan ik een aanrijding met de auto wel vermijden en in het slechtste geval in de struiken schuiven.

          Voetrem lossen. Ik denk niet meer aan het steun zoeken met de linkervoet - de Fiesta heeft daar ook geen voetsteun voor. De wielen bewegen terug en ik kan de wagen afbuigen richting het stukje grasberm. Terug wat harder remmen want best ook nog altijd de struiken vermijden. Wielen blokkeren weer. Rem lossen, over het stukje grasberm, terug bijremmen...

          ... En ik vind terug genoeg grip om de weg rechts te vervolgen. Ik keer om, rij door, vraag ofdat vrouwtje 'ok' is (die was helemaal niet aan het opletten totdat ze de wagen voelde glijden naar de andere auto, en is nog altijd lijkbleek).

          Analyse:
          • Snelheid; Ik weet niet exact mijn snelheid toen ik de bocht naderde, maar weet wel dat ik vlot doorreed en vermoedelijk boven de toegelaten 70 km/u zat. Niet veel, maar op de wijzer denk ik wel erboven.
          • Gladheid: Ik heb na de slippartij op gelijkaardige wegdekken gelijkaardig geremd, zonder controleverlies. Vermoedelijk toch een glad stukje, wat dan misschien ook de plotse grip op de zijweg verklaarde.
          • Kijktechniek: eerst met grote ogen naar de wagen voor me, dan even naar links maar dat vond ik te scherp, dan naar rechts achter de wagen. Op Google Earth lijkt evenwel de weg naar links minder scherp te zijn. Gek.
          • Remtechniek: je remt natuurlijk in functie van je ervaringen op dat wegdek en dat verklaart dan het blokkeren van de wielen als het gladder is. Maar vervolgens misschien toch ietsje de rem teveel losgelaten, hoewel ik ook het stukje grasberm naderde en daar de grip nog minder op is.
          • Stuurtechniek: beide handen op kwart na 9, nooit verplaatst. Ook nooit feller ingestuurd dan noodzakelijk.
          • Linker voetsteun: kan ik me niet meer herinneren. Met het stampen op de linker voetsteun duw je jezelf in de zetel en kan je beter gas en rem doseren. Misschien zat dat nog niet in orde.

          Dus ja. 700 euro goed geïnvesteerd. Maar toch vraag ik me af ofdat ik door die cursus ook niet grotere cohones had gekregen, want de laatste onvrijwillige slip op de openbare weg is geleden van 2002. Ook zonder schade (te laat remmen op natte weg bij het willen afslaan naar rechts), maar toch niet gezond...

          Comment


          • #25
            statistieken hebben al 'bewezen' dat mensen die rijvaardigheidscursus volgen meer betrokken geraken bij ongevallen
            www.peugeotforum.be

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
              statistieken hebben al 'bewezen' dat mensen die rijvaardigheidscursus volgen meer betrokken geraken bij ongevallen
              Statistieken is een groot woord . Bij een onderzoek in de VS kwam dit aan het licht .

              Comment


              • #27
                OK. Fijn zo.

                Zit nog met Continental zomerbanden, en de Z4M is gedegradeerd tot pretwagen want woonwerkverkeer doe ik nu met de motor.

                Ik wil driften.

                Geen laffe driftjes zoals op de Autoforum driftdag.

                Nee.

                Klote-lange powerslides. Driftcirkels ter grootte van het Montgomeryplein. Driften in 3e versnelling aan hoge(re) snelheid.

                Waar kan ik dat leren?

                Eerste aanbieding die ik heb is een dagje op het ANWB-baantje bij Lelystad. Maar daarnaast ligt de test-kombaan met driftcirkels van de RDW wat mij meer aanspreekt .
                Last edited by ; 02/04/2010, 12:34.

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten

                  Klote-lange powerslides. Driftcirkels ter grootte van het Montgomeryplein. Driften in 3e versnelling aan hoge(re) snelheid.

                  Waar kan ik dat leren?

                  Blanchimont.

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                    statistieken hebben al 'bewezen' dat mensen die rijvaardigheidscursus volgen meer betrokken geraken bij ongevallen
                    dit omdat zij vaker de grenzen gaan opzoeken


                    Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                    Ik wil driften.

                    Geen laffe driftjes zoals op de Autoforum driftdag.

                    Nee.

                    Klote-lange powerslides. Driftcirkels ter grootte van het Montgomeryplein. Driften in 3e versnelling aan hoge(re) snelheid.
                    .
                    waar ik van droom
                    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                    Comment


                    • #30
                      Het blijkt dus toch een cursus op het RDW-parcours van Lelystad te zijn.



                      Die cirkels lijken me even groot als het Montgomeryplein op dezelfde schaal.

                      Op de autoforum driftdag heb ik serieus mijne kak ingehouden met al die vangrails en betonblokken. Ik vond Brustem dan véél relaxter, maar net omdat er genoeg ruimte was.

                      Wil ik gerust met iemand anders z'n driftkar gaan oefenen rond beton en palen, maar niet met mijn eigen wagen

                      Comment


                      • #31
                        inderdaad, hard en droog driften met die mooie Z4M zou ik niet doen. ook is de kans een stuk hoger dat je van het circuit vliegt er mee.

                        tijd om een Silvia of een RX7 te kopen
                        1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                        Comment


                        • #32
                          In tussentijd even de BMW Advanced I cursus gedaan vandaag. Omdat het moet om de M-cursus te mogen doen, en omdat mevrouw woot nog nooit zo een cursus had gedaan en onzeker was om het alleen te doen.

                          Pro
                          • Goede catering. Koffiekoeken, koffie, thee en fruitsap 's ochtends, traiteur-broodjes 's middags en een vieruurtje versnaperingen.
                          • Duidelijk verstaanbare lesgever die op tijd en stond kritiek geeft op een humoristische toon.
                          • Verzorgd en modern terrein, verzorgde nieuwe 118d's met sportzetels en deftige gepaste banden
                          • Een onderhoudend theorie-stuk waar ik zeker niets op aan te merken heb
                          • Een stevig deel sensibilisering en rijveiligheid onder de vorm van het ontwijken van de klassieke hindernis, zonder de Freude am Fahren te verliezen en dus ook lekker een driftcirkel of twee aan te leggen om iedereen te leren powersliden, of oefeningen doen waarbij de rit terug al powerslidend moet gebeuren


                          Con
                          • Mijn RACB/Peugeot-kennis werd versleten als 15-jaar oude kennis, duwtechniek is het devies
                          • De laatste rijtraining is nog geen jaar geleden, maar het is verbazend hoe weinig ik nog echt goede kijktechnieken onderhield als de wagen grip verloor. Het is confronterend om bij de eerste hindernis al los door de kegelmuur te gaan
                          • Grote focus op het ontwijken van kegels, lichte focus op bochtentechnieken maar dat was light in vergelijking met de RACB/Peugeot Hoge Prestaties cursus. Wat logisch is, als je Advanced I opvat als een basiscursus + powersliden. Maar is dan de stuurtechniek ook zo correct, als je weet dat BMW hier niet erg diep op in ging, terwijl ik bij RACB/Peugeot een virtuele drie dagen niets anders deed?


                          Ik reed dus naar huis met gemengde gevoelens. Zeker geen verloren dag, maar de rijvaardigheidsscholen komen niet overeen met hun stuurtechnieken, zijn ook niet open naar wat het walhalla van hun eigen stuurtechniek ook eigenlijk is en misbegrijpen de stuurtechnieken van de concurrentie. En op hoeveel manieren kan je nu verdomme een stuur van een auto hanteren!

                          RACB/Peugeot zegt
                          • Trektechniek is achterhaald...
                          • Maar onze techniek is een combinatie van duwen bij alle bochten waar je je handen niet moet verzetten, en een trektechniek als accuraatheid met bijbehorende duwtechniek voor kracht, zodat je in elke bocht uit komt op kwart-na-9 hoewel je ingestuurd in de bocht bent, en zo ideaal geplaatst bent om kleine correcties aan te brengen
                          • En met de techniek weet je dat je vanuit rechtdoor door eenmaal onderhands en eenmaal bovenhands overnemen je full-lock kan draaien, en vervolgens door driemaal onderhands overnemen full-lock de andere richting kan draaien, om vervolgens met eenmaal onderhands en eenmaal bovenhands terug rechtdoor rijdt. Handig om te weten wanneer je aan het driften en powersliden gaat.


                          BMW/Federale Politie (de lesgevers zijn ook lesgever bij de FedPol) zegt
                          • Trektechniek is te abrupt, duwtechniek accuraat
                          • De "methode Peugeot" is 15 jaar oud, auto's hebben nu servostuur en dan moet je geen extra kracht meer op het stuur zetten


                          Mijn mening?
                          • Met de duwtechniek sta ik in de bocht plots met een handje te sturen omdat het andere handje moet overnemen
                          • Als auto's nu allemaal een servostuur hebben, waarom moet ik dan kracht halen uit de krachtigere duwtechniek?
                          • En hoe weet ik hoe mijn wielen staan?


                          Bon, conclusie is dat ik eens in Duitsland en Frankrijk moet gaan proeven wat het juiste is, want tussen Peugeot/RACB en de FedPol moet ik zeggen dat Peugeot/RACB meer ervaring heeft met dingen zoals rallyrijden, driften etc...

                          Ik ga mijn RACB/Peugeot-techniek dus nog niet zomaar opgeven, al was het maar omdat ik op elke rotonde en in elke bocht met een gedraaid stuur zit maar mijn handen toch kwart-over-9 horizontaal, en op dat moment dus de meeste controle heb. En tegelijk weet hoe ver mijn wielen gedraaid zijn, hoever ik nog kan draaien, en hoe snel ik terug rechtdoor kan draaien.

                          Edoch, ideaal zou ik elke 3 tot 6 maanden een Advanced II-cursus moeten volgen om de kennis up to date te houden, om verrassingen zoals vandaag waarbij ik de theorie nog ken maar de praktijk vergeten ben te vermijden. Enkel jammer dat BMW overweegt die opfrissingscursus af te schaffen bij gebrek aan interesse!
                          Last edited by ; 03/10/2010, 22:06.

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                            RACB/Peugeot zegt
                            • Trektechniek is achterhaald...
                            • Maar onze techniek is een combinatie van duwen bij alle bochten waar je je handen niet moet verzetten, en een trektechniek als accuraatheid met bijbehorende duwtechniek voor kracht, zodat je in elke bocht uit komt op kwart-na-9 hoewel je ingestuurd in de bocht bent, en zo ideaal geplaatst bent om kleine correcties aan te brengen
                            • En met de techniek weet je dat je vanuit rechtdoor door eenmaal onderhands en eenmaal bovenhands overnemen je full-lock kan draaien, en vervolgens door driemaal onderhands overnemen full-lock de andere richting kan draaien, om vervolgens met eenmaal onderhands en eenmaal bovenhands terug rechtdoor rijdt. Handig om te weten wanneer je aan het driften en powersliden gaat.


                            BMW/Federale Politie (de lesgevers zijn ook lesgever bij de FedPol) zegt
                            • Trektechniek is te abrupt, duwtechniek accuraat
                            • De "methode Peugeot" is 15 jaar oud, auto's hebben nu servostuur en dan moet je geen extra kracht meer op het stuur zetten

                            Ja ik ken het fenomeen. Mij hebben ze ook ooit de "Peugeot methode" aangeleerd, en die gebruik ik eigenlijk nog altijd op de openbare weg. je zit nooit met je armen in de knoei, je hebt altijd ruimte om links en rechts te draaien als je in de bocht zit, en je hebt een "systeem" voor als je scherp moet afdraaien (dus verder moet draaien dan dat je met vaste positie zou geraken). Op het circuit doe ik dat niet. Op het circuit houd ik mijn handen op vaste positie en draai ik zo. Dat heeft ook als voordeel dat je weet waar je banden staan, en je moet daar nooit zo haaks afdraaien dat je moet overpakken (of toch zeer zelden), en om te corrigeren moet je toch in de andere richting draaien, nooit nog verder dan waar je al zat met je handen.

                            Wat dat hele gezever rond duwen en trekken betreft, eerlijk gezegd imHHHHo is dat allemaal overroepen. Zeker de dag van vandaag. Misschien dat zoiets nog van tel is in een Lotus Exige ofzo, maar ik denk dat zolang je een consequent systeem hanteert om je stuur te manipuleren dat het al meer dan voldoende is. Wat ik wel ondervind op circuit is dat duwen op je stuur makkelijker is dan trekken, qua zetten van kracht, omdat je dan gebruik kan maken van de uitstulpingen op je stuur voor je duimen (of je handpalm op je stuur), en je niet moet je stuur gaan klemmen om meer kracht te kunnen zetten (en dat kan wel uitmaken als je een uur in een Exige wilt rondkarren bv).


                            Over dat driften/powersliden. Nog zoiets wat je moet interpreteren imho. Kijk eens naar een rallypiloot die drift, kijk dan eens naar een echte drifter die drift. De technieken zijn compleet anders. Die rallypiloot zal de Peugeot methode hanteren terwijl een professioneel drifter nooit overpakt maar quasi altijd zijn stuur door zijn handen zal doen glijden.

                            En dat is nu net het lullige aan die cursussen he. Als je een beetje overal cursus gaat volgen mag je precies telkens weer van nul beginnen, want ze hebben allemaal een andere visie op wat "correct" is.
                            Last edited by ; 04/10/2010, 03:00.

                            Comment


                            • #34
                              Op circuit gebruik je eigenlijk ook de 'Peugeot'-methode, met dit verschil dat je zelden bochten gaat ontwikkelen waar je moet gaan overnemen. Met uitzondering van een hairpin als in Monaco ofzo.

                              Het idee van 'Peugeot' dat duwen vies is, komt uit hun logica dat je jezelf in je zetel moet drukken met de voetsteun, niet met het stuur. En als je diep ingegraven in de zetel of het kuipje zit, dan kan je inderdaad belachelijk licht het stuur manipuleren, en veel accurater sturen.

                              Maar goed. Bij Peugeot was het verkrijgen van steun via de voetsteun en een correcte stuurtechniek belangrijk (je moest ook wel bij hun krappe bochten op hun parcours en de powerslide op gravel overnemen), terwijl BMW hier voor deze advanced cursus er wel lichtjes over ging. Maar goed, er zaten er ook tussen die met één hand boven op het stuur rondreden, of de koe melken zoals menig rijschool dit aanleert...

                              Comment


                              • #35
                                Er zitten wel een aantal contradictorische uitspraken in uwe tekst.

                                "Mijn RACB/Peugeot-kennis werd versleten als 15-jaar oude kennis, duwtechniek is het devies"

                                "RACB/Peugeot zegt
                                Trektechniek is achterhaald...
                                Maar onze techniek is een combinatie van duwen bij alle bochten waar je je handen niet moet verzetten, en een trektechniek als accuraatheid met bijbehorende duwtechniek voor kracht, zodat je in elke bocht uit komt op kwart-na-9 hoewel je ingestuurd in de bocht bent, en zo ideaal geplaatst bent om kleine correcties aan te brengen"

                                Wa ist nu?

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                  Het idee van 'Peugeot' dat duwen vies is, komt uit hun logica dat je jezelf in je zetel moet drukken met de voetsteun, niet met het stuur. En als je diep ingegraven in de zetel of het kuipje zit, dan kan je inderdaad belachelijk licht het stuur manipuleren, en veel accurater sturen.
                                  Maar je moet nog altijd duwen of trekken aan het stuur om het te draaien he, dus dat verandert niks. Ik heb me trouwens nog nooit in mijn zetels geduwd met mijn linker voet, dat doen mijn gordels wel voor me.

                                  Comment


                                  • #37
                                    Effe mezelf quoten.

                                    Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                    En dat is nu net het lullige aan die cursussen he. Als je een beetje overal cursus gaat volgen mag je precies telkens weer van nul beginnen, want ze hebben allemaal een andere visie op wat "correct" is.

                                    Dit is ook een van de redenen waarom ik, hoewel ik nog veel kan bijleren, niet zo warm loop om nog cursussen te volgen op verschillende plaatsen.

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                      Wa ist nu?
                                      Toch niks contradictorisch aan?

                                      BMW/Fedpol: Altijd duwen, en als je verder moet sturen dan je kan zonder de handen te verzetten, ga je eigenlijk stiekem ook trekken want je duwende hand zit op het einde van zijn latijn aan de andere kant van je stuur.

                                      Peugeot: Voor bochten die je kan afleggen zonder handen te verzetten ga je lekker duwen zoals BMW/Fedpol. Voor bochten waar je je handen wel moet gaan verzetten, ga je je handen verzetten vanaf het moment dat je de bocht in draait, waarbij je moet trekken om het stuur te gaan 'halen', en eindig je op een positie waar je stuur gedraaid is, maar je handen kwart-over-negen op het stuur staan en je dan kan duwen om kleine correcties uit te voeren.

                                      Het duwen in de zetel door de voetsteun geeft je meer contactoppervlak tussen bekken en schouders. Met 6puntsgordels heb je daar misschien minder nood aan, maar de gewone mensen met een driepunts autogordeltje moeten dergelijke truken gebruiken .

                                      Als ik doorheen de discussie over stuurtechnieken kijk, is elke cursus nuttig. Maar hoeveel heb ik zondag echt opgestoken, behalve een reminder dat de kijktechniek echt is dat je locked op een doel moet kijken? .

                                      Ik zou eerder een betere chauffeur worden door elk weekend een uurtje te gaan glijden en glibberen op epoxy, en wekelijks een trackday te doen. Maar ik heb dat hier niet liggen.

                                      Comment


                                      • #39
                                        Heb me weer eens laten gaan... Binnenkort nog eens een opfriscursus op de motorfiets, dan een cursus bij BMW in München en dan de M-cursus bij BMW Belux .

                                        Comment


                                        • #40
                                          om terug te komen op de vergelijking van drifter vs rally
                                          is het niet zo bij driften dat je de hoek van de auto zo groot mogelijk probeert te maken ?
                                          en bij rally je gewoon zo vlug mogelijk door die bocht moet, driften is stijl rally is speed ?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X