Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?

    Aangepast op 26/11/2008 aan de vernieuwde situatie. All credits go to Salokin!

    Oorspronkelijk geplaatst door Salokin Bekijk Berichten
    Omdat ik door het bos amper nog de bomen zat, heb ik voor mijn eigen een overzicht gemaakt stap per stap; hoe een wagen vanuit Duitsland importeren? Met dank aan Dimas.

    Hoe wagen importeren vanuit Duitsland?

    A. Verkoper dient te bezorgen

    1) Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung) = Certifacte of Conformity.

    2) Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
    ⇨ Equivalent van roze kaart, bestaat uit twee delen (Teil 1 und 2)

    3) Keuringsbewijs (Tüv)

    4) Factuur

    B. Transporteren naar België

    1) Nummerplaat losschroeven en op aan te kopen wagen vijzen
    a. Verzekering verwittigen (en vragen op om chassisnummer te verwittigen)
    b. Is niet legaal (rijbewijs + mogelijkheid invorderen voertuig)
    “U rijdt in feite met een niet-ingeschreven voertuig rond. In principe heeft oom agent het recht om u nummerplaat en voertuig in te vorderen (in de praktijk zal dit zelden gebeuren maar neem toch het risico maar niet)

    2) Transitplaat met rode band (Zollkennzeichen)
    a. Vraag aan de verkoper dat hij hiervoor zorgt dan moet je zelf niet zorgen voor een verzekeringsbewijs (=Deckungskarte) om vervolgens naar een Duitse DIV antenne te gaan (=Zulassungsstelle)
    b. Indien je toch zelf je transitplaten regelt dien je dus
    i. Verzekering te hebben (Deckungskarte) http://www.deckungskarten.eu
    ii. Duitse DIV antenne (Zulassungsstelle) te bezoeken waar je in het bezit dient te zijn van
    1. Identiteitskaart
    2. Verzekeringsbewijs (Deckungskarte)
    3. Keuringsbewijs (Tüv)
    4. Duitse Roze kaart (Zulassungsbescheinigung)
    5. Aankoopfactuur
    6. Geld
    7. Vergewis je dat de vorige eigenaar het voertuig reeds uitgeschreven heeft (Abgemeldet). Indien hij dus zijn nummerplaten nog niet heeft ingeleverd zal je geen transitplaat ontvangen.
    “ Vroeger was dit een apart document (de zgn. Abmeldungschein)
    ⇨ mogelijks is dit nog zo in sommige Zullassungsellen.
    ⇨ meestal zetten ze nu een stempel Abgemeldet op uw Fahrzeugbrief.

    3) Wagen ophalen met een transporteur.

    C. Welkom in België → ga naar de douane

    UPDATE 2019

    Voor import van een voertuig is de procedure nu als volgt
    1. je mailt naar het desbetreffende douanekantoor alle gegevens in PDF: aankoopbewijs, ID-kaart, papieren voertuig.
    2. je krijgt (normaal gezien) vrij snel een bevestiging dat het Vignet E 705 OK is. => is enkel nog maar elektronisch, geen papier meer halen bij de douane!
    3. pre-registratie doen online bij DIV (gegevens van het voertuig invullen)
    4. naar keuring gaan: zij checken het kentekenbewijs nogmaals alsook de ingevulde gegevens van het voertuig
    5. bij groene kaart => inschrijven.

    2) Welke documenten dien je mee te nemen?
    a. Aankoopfactuur
    b. Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
    c. Gelijkvormigheidsattest = Übereinstimmungsbescheinigung
    d. Duits keuringsbewijs (Tüv)
    e. Identiteitskaart van persoon die vermeld staat op factuur
    f. Indien je koopt via vennootschap zal je allicht statuten van vennootschap + eventuele publicatie in Belgisch Staatsblad nodig hebben. → Contacteer zeker de douane hiervoor!



    D. Laat je wagen keuren

    1) Waar is het dichtstbijzijnde keuringscenter?
    Als onafhankelijk platform draagt GOCA Vlaanderen bij tot netwerkvorming, expertise-ontwikkeling,gegevensuitwisseling en opleiding voor de autokeuring- en rijbewijssector.

    a. Je belt best op voorhand

    2) Welke nummerplaten?
    a. Transitplaten
    ⇨ Dit moeten wel die met een rode band zijn de zgn. Zollkenzeichen. Indien de verkoper hiervoor zorgt vraag dit dan zeker na!
    ⇨ Dus NIET die met een gele band de zgn. Kurzzeitkennzeichen

    b. Z-platen (In principe dient iemand van de garage je te vergezellen)

    3) Wat neem je mee
    a. Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
    b. Roze formulier voorzien van vignet die de douane je eerder bezorgd heeft
    c. Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung)
    d. Check of je je PVG nummer terugvindt op je COC, zoniet neem je best contact op met invoerder (Bornem voor BMW – D’Ieteren voor AUDI. VW)

    4) Wat doen ze?
    a. Keuring die verder gaat dan de klassieke jaarlijkse keuring van tweedehandswagens. Deze bevat een volledige technische keuring, milieukeuring, opstelling van een tweedehandsrapport en aflevering van de Car-Pass.

    E. Nu je wagen gekeurd is, kan je hem inschrijven

    1) Vul je roze formulier zo volledig mogelijk in en ga naar het dichtsbijzijnde DIV


    F. Wat met de BTW, indien van toepassing.

    1) Particulier: Aangezien de BTW in Duitsland goedkoper is dan in België zijnde 19%, betaal je best BTW in Duitsland.
    ⇨ Zorg dat er op je contract de vermelding staat dat de BTW in DE is voldaan!
    ⇨ Zorg dat de auto ouder is dan 6 maand en meer dan 6000km heeft anders moet je zowel in BE als in DE BTW betalen

    2) Zelfstandige: De BTW zal je in België in het douanekantoor dienen te betalen, deze BTW zal je vervolgens voor 50% kunnen aftrekken.
    ⇨ Check of de wagen wordt aangeboden MwSt ausw (= BTW aftrekbaar)
    ⇨ Bel vooraf de douane en meldt dat je de BTW nog moet betalen of kan ook via je kwartaalaangifte geregeld worden.[/quote]
    Last edited by Namaz; 08/07/2019, 18:35.

  • #2
    Ik heb nog een aantal vraagjes als ik dit lees(hoewel ik eigenlijk helemaal niet van plan ben een auto in Duitsland te gaan kopen )


    Oorspronkelijk geplaatst door gTa
    Meld aan je verzekeringsmaatschappij de gegevens van de auto die je importeert, zodat ze je dekking geven
    Doet elke verzekeringsmaatschappij dit? En hoeveel kost dit?

    Oorspronkelijk geplaatst door gTa
    Voldoe de BTW in Duitsland
    Wat bedoel je daarmee? Betaal je dat aan de verkoper of moet je dat zelf regelen met de Douane(van Duitsland) of zo?

    Oorspronkelijk geplaatst door gTa
    * Je kan ook gewoon de nummerplaten van een bestaand voertuig afschroeven en die gebruiken, en erop gokken dat je niet wordt tegengehouden. Ik doe het altijd zo, maar wettelijk is het niet.
    Wat is de boete als je politiecontrole hebt? En trekt de verzekering zich niet terug als je een accident hebt?

    Comment


    • #3
      als je de verzekering niets hebt laten weten, trekt ze zich volledig terug en kan ze zich zelf tegen u keren. Maar als je voor je vertrekt naar de verzekering van de auto waarvan je de platen gebruikt belt, en vraag om de nieuwe auto te verzekeren en zijn gegevens doorstuurd via fax, dan ben je bv 2 of 3 dagen verzekerd op de nieuwe auto, met de platen van de andere. T is maar ze het weten.

      Comment


      • #4
        Waarom in Duitsland kopen als er ook in België 2e-handsauto's worden aangeboden ?

        Eerst en vooral zijn Duitsers héél wat autogekker dan Belgen. Duitsers bestellen gewoonweg meer opties. Als auto'freak' zouden we daar allemaal gevoelig voor moeten zijn.

        Ten tweede zijn Duitsers ook niet zo klassiek als wij Belgen, en bestellen graag 'es een ander kleur dan zwart of zilver. Wat de Duitsers echter nog meer doen als wij, is zwarte interieurs bestellen... jammer als je ziet welke mooie lederkleuren bepaalde merken aanbieden.

        Over het algemeen zijn de auto's ginder ietsje goedkoper (zonder BTW). Afhankelijk van 't model ligt het verschil tussen de kleine 5 en een dikke 10%. Zeker bij cabrio's en andere "exotische" modellen is het verschil groot, omdat Duitsland op dit moment erger te lijden heeft onder de recessie dan wij (zo lijkt het toch).
        Bovendien bedraagt de BTW daar maar 16%, bij ons 21% Wat nog eens een verschil van 5% oplevert.

        En tenslotte zijn Duitsers autohandelaars - dit is een gevolgtrekking uit het eerste argument - gevoelig voor het argument dat een auto niet echt "full option" is. Als je dus tevreden bent met b.v. een Audi A4 met airco, metallic en lichtmetalen velgen ... dan kan je meestal nog meer afdingen omdat 'ie een beetje "schriel" afsteekt tegenover de daarrond staande modellen.

        Nog iets : zoals in m'n eerste posting reeds vermeld, helpt het ook als je bij de prijsdiscussie vermeldt dat de auto naar 't buitenland vertrekt en je cash betaalt. Da's een geruststelling voor hen, omdat ze 1. onmiddellijk innen en niet met kosten/risico zitten.
        Zorg wel dat je een bindende prijsovereenkomst hebt vóór je ginder toekomt. Als je in Berlijn opduikt, b.v., en je toont interesse voor een auto en de verkoper weet dat je 800km gereden hebt om die ene auto te bekijken ... dan staat hij in een uiterst sterke positie omdat hij weet dat je wel héél erg geïnteresseerd moet zijn. Laat dus een koopovereenkomst faxen, onderteken en fax terug.

        O ja, nog iets. Een goede auto met 150.000km blijft een goede auto. In België vind je die niet veel (zo lijkt het) omdat in België het gebruik van elektronische "km-terugdraaiers" nog schering en inslag is bij de zelfstandige 2e-hands autohandelaren. Veel kans dus dat b.v. een E 220 CDI of een 525d met 95.000 km, er in werkelijkheid veel meer en misschien wel 't dubbel heeft. Veel mensen die dagelijks op baan zijn met de auto doen 60.00 km en meer met dergelijke kilometervreters, en dan is 't uiterst eigenaardig dat je in België bijna geen dergelijke auto's vindt van 3 jaar oud met door de 200.000 km. Gewoon omdat wij Belgen 't niet betrouwen.
        Omdat in Duitsland de controle daarop ongemeen strenger is, vind je in Duitsland wél veel 2e handsauto's met 150 dkm en meer. Die auto's zijn niet automatisch 'onbetrouwbaar' qua techniek. Mijn 325i touring b.v. heeft er nu meer dan 350.000 opzitten, en rijdt nog heel goed. Waarom zou een 4 jaar oude auto met 160.000 km dan geen goede 2e hands zijn ? Bovendien moet je - als je 40 dkm of meer doet per jaar - veel autostradekilometers doen om daaraan te geraken, en die kilometers zijn minder schadelijk dan de korte stadsritjes.
        Dus : in Duitsland een 2e hands kopen met wat kilometers erop, is vaak even veilig als een gelijke auto kopen hier met ogenschijnlijk maar de helft op de kilometerteller. Grote voordeel : de prijs. Het is ongelooflijk aan welke prijzen je daar bepaalde modellen vindt.



        Maar ... uit je doppen kijken blijft dus de boodschap, net zoals hier trouwens. Vertrouw kleinere autohandelaren niet vanzelf (hetzelfde geldt uiteindelijk voor alle handelaren, maar merkconcessies zijn over het algemeen beter te betrouwen).

        Tenslotte bieden merken ook op 2e hands-wagens vaak een merkgebonden garantie aan, soms mits kleine meerprijs, soms gratis. BMW heeft zo b.v. EuroPlus, andere merken hebben hun eigen formules. Bijna altijd gelden die garanties over gans Europa, zelfs als je de auto in Duitsland koopt en in België inschrijft.
        Maar ... laat op papier (koopcontract) opnemen dat die garantie geldig is voor België. Een merkconcessionaris zal dat niet in het contract opnemen als hij weet dat het niet het geval is, en dan kan je weerom afdingen op de prijs. Doet hij het toch en geldt het toch niet, dan kan je via je Belgische garage of importeur klacht neerleggen, en dan zorgt een goed merk normaal gezien wel voor compensatie.
        Vraag ook bij jouw dealer/garage na of zij weet hebben van een internationale geldigheid van die garantiesystemen.
        Last edited by ; 03/10/2007, 11:29.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Biemer
          als je de verzekering niets hebt laten weten, trekt ze zich volledig terug en kan ze zich zelf tegen u keren. Maar als je voor je vertrekt naar de verzekering van de auto waarvan je de platen gebruikt belt, en vraag om de nieuwe auto te verzekeren en zijn gegevens doorstuurd via fax, dan ben je bv 2 of 3 dagen verzekerd op de nieuwe auto, met de platen van de andere. T is maar ze het weten.
          Inderdaad. Niet in orde zijn inzake inschrijving is niet zo erg. Niet in orde zijn met de verzekering is heel wat anders.
          Vooral omdat ze de dag van vandaag supervies geworden zijn (i know, i'm in the business). 't Minste en je ligt buiten. Twee accidenten op één jaar en buiten. Sommige maatschappijen smijten zelfs jonge bestuurders na één accident buiten. 't Is echt ni om mee te lachen. Sommige klanten van ons krijgen wij bijna niet meer verzekerd. Zeker jonge gastjes met een ietwat potent voertuig en een slechte voorgeschiedenis (b.v. 21 jaar en al twee of drie accidenten, maakt niet uit in fout of niet) zijn aartsmoeilijk te verzekeren tegen nog aanvaardbare prijzen...







          Anyway, ik wou nog uitleggen wat het systeem van de "Halbjahreswagen" inhoudt.

          Wel, mits connecties vind je wel altijd een medewerker van het merk waarvan je een auto wil kopen. Je contracteert met die kerel dat hij een auto koopt volgens jouw wensen, er een half jaar mee rijdt en daarna 'm doorverkoopt aan jou tegen de prijs dat hij ervoor betaalde. Gezien werknemerskortingen in de regel tussen de 15 en de 20% bedragen, is dat een ferm bedrag. De auto heeft dan zes maand gereden aen heeft dorogaans tussen de 7.500 en de 15.000 km.

          't Enige addertje is dat dergelijke systemen niet werken voor speciale modellen of modellen met lange wachttijd. Ik informeerde voor een vriendin, die me had horen vertellen over onze voorbije bestellingen, of ik in Duitsland een Astra NJoy kon krijgen aan werknemerskortingen. De Opel-medewerker die ik uiteindelijk te pakken kreeg, vertelde me dat de werknemerskortingen op dat model slechts 12% bedroegen. Reden : die modellen verkopen gelijk zot en zijn bedoeld om nog zoveel mogelijk auto's te verkopen, daarom staat het merk niet te springen om ook nog 'es alle WN daarmee rond te laten rijden.
          Bovendien gaf Opel België kortingen van bijna die grootteorde op haar in stock staande modellen, en de Belgische N-Joy's zijn beter uitgerust dan de Duitse (automatische airco tgo. manuele, ...). Dus wat die Opel betreft zou 't sop de kool niet waard zijn geweest.
          Maar het systeem is uiterst interessant voor massamodellen waar niet veel korting op gegeven wordt, b.v. E 220 CDI, A4 1.9 TDI, BMW 525d, ...


          Servus !!
          Last edited by ; 03/10/2007, 11:30.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door KeiSer SoZe
            Ik heb nog een aantal vraagjes als ik dit lees(hoewel ik eigenlijk helemaal niet van plan ben een auto in Duitsland te gaan kopen )


            Oorspronkelijk geplaatst door gTa
            Meld aan je verzekeringsmaatschappij de gegevens van de auto die je importeert, zodat ze je dekking geven
            Doet elke verzekeringsmaatschappij dit? En hoeveel kost dit?
            Zoals Biemer reeds schreef is het uiteindelijk slechts een formaliteit, die jouw verzekeringsmakelaar zelfs per fax kan doorvoeren. Als je echter b.v. normaal een Corsa 1.0 rijdt, en je vraagt tijdelijke dekking voor een 911 GT2, dan is 't wel logisch dat de maatschappij het gestegen risico zal willen dekken door een bijpremie. Maar meestal valt die - ingevolge de uiterst korte duur - wel mee. Als je goede klant bent bij die maatschappij (je hebt b.v. ook je familiale, Brand, omnium en misschien een gewaarborgd inkomen ofzo bij die maatschappij) en je hebt een goede makelaar, dan omet dat zonder opleg kunnen.

            Oorspronkelijk geplaatst door KeiSer SoZe
            Oorspronkelijk geplaatst door gTa
            Voldoe de BTW in Duitsland
            Wat bedoel je daarmee? Betaal je dat aan de verkoper of moet je dat zelf regelen met de Douane(van Duitsland) of zo?
            Neen, je betaalt gewoon aan de handelaar, zoals je zei. BTW is een omzetbelasting, die werkt met een kettingsysteem waardoor de belasting uiteindelijk enkel gedragen wordt door de eindverbruiker (in casu jij).
            Als A een auto maakt voor € 100, en hij verkoopt 'm aan groothandelaar B, dan betaalt die groothandelaar aan A € 150 (gesteld dat de BTW 50% bedraagt). A is BTW-plichtig, en stort die € 50 in de Schatkist. Als B de auto doorverkoopt voor € 200 aan kleinhandelaar C, betaalt C € 300 (€ 200 + 50%). B is eveneens BTW-plichtig, maar mag de zelf (aan A)betaalde BTW aftrekken van z'n belastbaar inkomen. Dus hij stort niet € 100 in de Schatkist, maar € 50 (€ 100 - € 50). Dat is logisch, omdat er anders BTW wordt betaald op BTW (waardoor BTW een deel van de kostprijs zou worden, en de Staat exponentieel meer BTW zou innen, wat niet "eerlijk" is). Als jij dan die auto koopt van C voor € 400, betaal jij € 600 (€ 400 + 50%), en C zal enkel € 100 in de Schatkist moeten droppen (€ 200 - € 100). Uiteindelijk betalen alle tussenpersonen dus BTW op de door hen gemaakte winst (belasting op de 'toegevoegde waarde').

            Oorspronkelijk geplaatst door KeiSer SoZe
            Oorspronkelijk geplaatst door gTa
            * Je kan ook gewoon de nummerplaten van een bestaand voertuig afschroeven en die gebruiken, en erop gokken dat je niet wordt tegengehouden. Ik doe het altijd zo, maar wettelijk is het niet.
            Wat is de boete als je politiecontrole hebt? En trekt de verzekering zich niet terug als je een accident hebt?
            [/quote]
            Je moet een onderscheid maken tussen de verzekering en de inschrijving. Als je ni orde bent met de verzekering (tijdelijke dekking), dan kan de politie daar niks op aanmerken, en de verzekeraar zal ook niet piepen omdat jij met verkeerde nummerplaten (die bij een ander voertuig horen) rondrijdt. Het enige wat de politie dus kan opmerken, zijn die verkeerde nummerplaten. Daar kan volgens mij inderdaad een boete op staan, misschien zelfs dat ze - als ze echt moeilijk willen doen - de auto aan de kant kunnen laten zetten (lijkt me mogelijk, maar ik weet het eigenlijk niet dus neem m'n woorden op dit vlak niet voor zeker). Maar ik weet wél dat, als je je koopcontract bij de hand hebt, en aan de flikken kan bewijzen dat je de auto aan 't importeren bent, ze meestal niet moeilijk zullen doen. Misschien heb je toch nog een minnelijke schikking aan je broek, veel kans dat je met wat vriendelijke woorden er zo vanaf komt.
            Het meest zekere systeem op dat vlak zijn dus die Überführungs-nummerplaten. Elke goede verkoper in Duitsland zal die met plezier voor je regelen (hij mag er geen winst op maken, misschien wel wat kosten aanrekenen om ze te bekomen maar daar zou ik op vitten ... maar hij verkoopt wel een auto).



            That's it, i think.

            Comment


            • #7
              Als ik binnen een paar jaar een 320ci of cd wil, neem ik wel eventjes contact met u op

              Kan je via pm uw emailadres doormailen?
              The shark is BACK! BMW 635csi

              BMW E24 635csi 1985
              BMW F10 520da 2012
              MINI Clubman Cooper 2017


              2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
              BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
              Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
              VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

              Comment


              • #8
                merci gta,
                ge hebt mij een pm gespaard

                (btw schonen auto )

                Comment


                • #9
                  Hmm even samenvatten misschien:

                  Als ik een auto koop in een europese lidstaat, die in de laatste jaren gebouwd of ingevoerd is, zit hierbij een Europees Gelijkvormigheidsattest.

                  Met de papieren van de auto kan ik dan een verzekering regelen, en het roze formulier bij mijn verzekeraar opvragen.

                  Ofwel regel ik in het land van oorsprong transitplaten, met bijhorende verzekering, ofwel regel ik via mijn verzekeraar dat de auto tijdelijk op bestaande platen wordt verzekerd. Indien het echter een auto betreft die niet officieel in BE werd verdeeld, kan dit niet, denk ik, en moet er sowieso met transitplaten, of met een autoremork gewerkt worden.

                  Zodra ik het gelijkvormigheidsattest heb, en het roze formulier van de verzekering, kan ik het PVG opvragen bij de invoerder of bij de overheid (waar?) en kan ik hiermee naar de keuring. Indien de auto niet voorheen ingevoerd werd, moet een nieuw PVG aangevraagd worden. Waar kan dit?

                  Met gelijkvormigheidsattest, PVG, roze formulier, douanesticker, kan ik dan naar de keuring.

                  Dan kan de uiteindelijke inschrijving bij de DIV gebeuren.

                  En dan karren maar

                  Juist? Wat mis ik nog?
                  ----------------------------------------------------------------------------------
                  2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
                  2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
                  Pictures here: BMW 7 Series
                  1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
                  Pictures here: Diablo

                  --------------------------------------------------------------------------------------------
                  It's like being in command of the Battlestar Galactica:
                  It might need half a starsystem to turn around,
                  but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
                  Cylons have respect for it...

                  --------------------------------------------------------------------------------------------

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon
                    Hmm even samenvatten misschien:

                    Als ik een auto koop in een europese lidstaat, die in de laatste jaren gebouwd of ingevoerd is, zit hierbij een Europees Gelijkvormigheidsattest.

                    Met de papieren van de auto kan ik dan een verzekering regelen, en het roze formulier bij mijn verzekeraar opvragen.

                    Ofwel regel ik in het land van oorsprong transitplaten, met bijhorende verzekering, ofwel regel ik via mijn verzekeraar dat de auto tijdelijk op bestaande platen wordt verzekerd. Indien het echter een auto betreft die niet officieel in BE werd verdeeld, kan dit niet, denk ik, en moet er sowieso met transitplaten, of met een autoremork gewerkt worden.

                    Zodra ik het gelijkvormigheidsattest heb, en het roze formulier van de verzekering, kan ik het PVG opvragen bij de invoerder of bij de overheid (waar?) en kan ik hiermee naar de keuring. Indien de auto niet voorheen ingevoerd werd, moet een nieuw PVG aangevraagd worden. Waar kan dit?

                    Met gelijkvormigheidsattest, PVG, roze formulier, douanesticker, kan ik dan naar de keuring.

                    Dan kan de uiteindelijke inschrijving bij de DIV gebeuren.

                    En dan karren maar

                    Juist? Wat mis ik nog?
                    jij bent van plan een Evo uit de UK te importeren?

                    Comment


                    • #11
                      @ SS

                      Met auto's die niet officieel in België worden verdeeld, heb ik geen ervaring. Ik weet in ieder geval dat je daar vroeger mee naar 'n speciale keuring moest om de gelijkvormigheid te laten vaststellen, tenzij er al iemand voor jou was geweest die dat had gedaan, waardoor een PVG-nummer voor dat type auto beschikbaar was.

                      Normaal gezien is bij de recente Duitse wagens altijd een Europees gelijkvormigheidsattest aanwezig. Ik vermoed dat hetzelfde geldt voor Franse, Italiaans en Engelse wagens. Inzake wagens van Japanse of Koreaanse oorpsprong heb ik er geen idee van.

                      Bij twijfel : een bediende van 't dichtbijzijnde autokeuringscentrum zou al veel antwoorden moeten kunnen geven, en anders zal een ambtenaar van het dichtstbijzijnde belastingsdienst je ook wel kunnen helpen. En ik vermoed dat er op 't net voldoende Belgische sites moeten zijn die de problematiek uitgebreid onder de loep nemen.



                      p.s.: En, heeft KeiSer SoZe gelijk ?

                      Comment


                      • #12
                        Ik heb vorige week bij een tweedehandshandelaar een Saab cabrio gekocht die ook ingevoerd is vanuit Duitsland. Gisteren heeft hij een VAB diagnose ondergaan en alles was ok,is geen ongevalwagen.

                        Op de site 'mobile de' staat echter bij de prijs vermeld 'verhandlungsbasis', nu is mijn vraag is dat de absolute minimumprijs of de prijs zonder btw?

                        De handelaar waar ik hem gekocht heb wacht ook nog op het gelijkvormigheidsattest dat uit Zweden zou moeten komen via Duitsland, dus een Zweedse wagen heeft geen Europees gelijkvormigheidsattest?

                        En de wagen is ook verkocht met de mogelijkheid de BTW af te trekken hier in Belgie, hoe kan dat was de Saab dan een leasingauto in Duitsland en heeft de handelaar dan BTW betaald in Belgie?

                        Comment


                        • #13
                          Handelaar zei ook nog dat de Duitsers veel secuurder zijn op hun auto's en strikter onderhouden worden.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door magnum
                            Op de site 'mobile de' staat echter bij de prijs vermeld 'verhandlungsbasis', nu is mijn vraag is dat de absolute minimumprijs of de prijs zonder btw?
                            "Verhandlungsbasis" (bijna altijd als VB afgekort) wil zeggen "vraagprijs". Of ook : er valt nog over te discussiëren. Dit in tegenstelling tot "Festpreis" of "vaste prijs".

                            Heeft niks met BTW te maken.





                            - EDIT -

                            Wat betreft beter onderhouden. Ik heb het gevoel dat dat vaak het geval is, maar niet altijd. Uiteindelijk worden nieuwe auto's van dat kaliber hier ook bijna altijd bij de dealer onderhouden, dus een groot verschil maakt het niet.

                            Comment


                            • #15
                              hoe zit het met BTW betaald in het buitenland voor een firmawagen? Dus duitse btw betalen en auto afschrijven in België

                              best es boekhouder raadplegen daarvoor

                              Comment


                              • #16
                                Re: Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door gTa
                                Een andere mogelijkheid is dat je aan de Duitse handelaar vraagt dat 'ie Duitse "Überführungs"-nummerplaten aanvraagt. Die zijn beperkt geldig (je hebt een aantal keuzes qua duur), en houden voor die tijd ook een BA-verzekering in, als ik me niet vergis. Ik heb van deze methode al één keer gebruik gemaakt, en 't werkt perfect. Het kostte (toendertijd) een goeie achtduizend frank (geldigheid 1 maand).

                                Ik wil een nieuwe Duitse wagen kopen en zo snel mogelijk mee rijden in België. Zijn er echt geen omweggetjes waardoor ik bv een tijdelijke Duitse nummerplaat kan gebruiken of kan ik een Überfühtungs-nummerplaats van 6 maanden en dan pas inschrijven in België?

                                Comment


                                • #17
                                  Ik zou graag een MGTF kopen in Duitsland.
                                  Maar wat als er staat: Nettoprijs/Export.
                                  Moet ik dan de btw in België betalen?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Re: Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?

                                    Oorspronkelijk geplaatst door HOPTB
                                    Oorspronkelijk geplaatst door gTa
                                    Een andere mogelijkheid is dat je aan de Duitse handelaar vraagt dat 'ie Duitse "Überführungs"-nummerplaten aanvraagt. Die zijn beperkt geldig (je hebt een aantal keuzes qua duur), en houden voor die tijd ook een BA-verzekering in, als ik me niet vergis. Ik heb van deze methode al één keer gebruik gemaakt, en 't werkt perfect. Het kostte (toendertijd) een goeie achtduizend frank (geldigheid 1 maand).

                                    Ik wil een nieuwe Duitse wagen kopen en zo snel mogelijk mee rijden in België. Zijn er echt geen omweggetjes waardoor ik bv een tijdelijke Duitse nummerplaat kan gebruiken of kan ik een Überfühtungs-nummerplaats van 6 maanden en dan pas inschrijven in België?
                                    Mijn ouders hebben ooit in het buitenland gezeten. En ik meen mij ter herinneren dat je 6 maand tijd kreeg om de auto uit België daar in te schrijven (Nederland). Dus als dat klopt en niets met nationaliteit of domiciel enzo te maken heeft, kan je in principe de auto ginder inschrijven en er dan 6 maand mee rondrijden in België en hem dan pas officieel importeren naar België.

                                    Comment


                                    • #19
                                      En hoe zit het andersom

                                      Vroeg me af of iemand weet hoe het andersom zit of mij een firma kan aanbevelen die daarmee kan helpen.

                                      We hebben zakelijk een leaseauto in Belgie die nu voor een zusterfirma in Duitsland ingezet moet worden. We kunnen van de leasemaatschappij de auto overnemen en deze dan dus naar Duitsland exporteren, nu is het enkel de vraag wat daar voor papieren bij nodig zijn en hoe ik die kan verkrijgen?

                                      Alvast bedankt,
                                      Martijn

                                      Comment


                                      • #20
                                        up

                                        Comment

                                        Working...
                                        X