Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Velgen - en bandenmaat

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Velgen - en bandenmaat

Ik ben van plan om andere velgen te kopen voor onder mijn auto. Ik wil dit legaal doen, maar ik vind nergens de gehomologeerde maten van de velgen respectievelijk de juiste maat van banden.

Iemand een idee waar ik dat kan vinden?

Het verbaast me dat iemand met meer dan 7000 posts op een autoforum deze vraag stelt.

Je kan die info allemaal terugvinden op de site van GOCA, de autokeuring dus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
      Het verbaast me dat iemand met meer dan 7000 posts op een autoforum deze vraag stelt.

Je kan die info allemaal terugvinden op de site van GOCA, de autokeuring dus.
      Ik heb nooit gezocht naar andere velgen, maar nu wil ik dat, en nu zoek ik daar pas achter Bedankt voor de info

Comment

't Staat ook op je gelijkvormigheidsattest, denk ik.

En dan mag je nog een 2% afwijken van je wielomtrek (de breedte mag sowieso nooit groter zijn dan de max. breedte op dat attest).
        Een 195/60/15 staat bvb. op je attest -> een 195/55/15 mag bvb. ook ALS de omtrek niet meer dan 2% kleiner is dan bij 195/60/15 (een 195/65/15 mag ook ALS die niet meer dan 1,5% groter is dan bij 195/60/15).

-edit-
        Vanop goca.be:
        Indien de gemonteerde banden niet overeenstemmen met één van de banden vermeld in het PVG, COC, instructieboekje van de constructeur of op de originele sticker van de constructeur dient de buitendiameter van elke band overeen te stemmen met de buitendiameter van één van de banden vermeld in het PVG, COC, instructieboekje of originele sticker van de constructeur met een tolerantie van -2% en +1,5%.
        Last edited by sibi; 12/10/2008, 16:47.
        Life's too short. Not to. Live it.
        1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
        2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
        2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
        2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

Comment

Op mijn gelijkvormigheidsattest staat geen maat... Het instructieboekje is niet aanwezig bij mijn auto, en een proces verbaal van goedkeuring heb ik al helemaal niet(maar dat moet ik dan ook niet hebben, veronderstel ik).

Waar kan ik die maat nu vinden?

Comment

kversta daar ook niet veel van hoor.

bv: je koopt een 320d e90. en je kiest velgen, je kan van 16 tot 19 " kiezen bij bmw zeker ? dus je geraakt met 16 en 19 door de keuring?

Comment

En waar staat dat die band niet breder mag zijn? Ik maak uit die tekst op dat de band gewoon niet buiten de carrosserie mag steken...

Comment

Welke maat ligt er nu op?
                2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                  Welke maat ligt er nu op?
                  185/65/R14

Comment

edit

12345
                    2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Dus normaal gezien mag ik een 185/50/R17 leggen, toch? Maar die breedte, dat staat toch langs geen kanten?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DRIVER-W Bekijk Berichten
                        185/65/R14
                        Hier kan je wat mee spelen:

voor 16" kan je bvb 195/50/16 of 205/45/15
                        voor 17" kan je bvb 205/40/17 ...
                        2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Op mijn gelijkvormigheidsattest staat geen maat... Het instructieboekje is niet aanwezig bij mijn auto, en een proces verbaal van goedkeuring heb ik al helemaal niet(maar dat moet ik dan ook niet hebben, veronderstel ik).

Waar kan ik die maat nu vinden?
                          http://www.goca.be/banden/pvg_n.asp ?

Oorspronkelijk geplaatst door Arne Bekijk Berichten
                          kversta daar ook niet veel van hoor.

bv: je koopt een 320d e90. en je kiest velgen, je kan van 16 tot 19 " kiezen bij bmw zeker ? dus je geraakt met 16 en 19 door de keuring?
                          Als dat op het gelijkvormigheidsattest staat, ja.
                          Maar 't is niet omdat je op een M3 de ene maat mag leggen dat je dat ook op een 320d mag doen.

En waar staat dat die band niet breder mag zijn? Ik maak uit die tekst op dat de band gewoon niet buiten de carrosserie mag steken...
                          Staat er niet iets van spoorbreedte ?
                          Zou dat daar niets mee te maken hebben ?

Dus normaal gezien mag ik een 185/50/R17 leggen, toch? Maar die breedte, dat staat toch langs geen kanten?
                          185 op 17" gaat op niet veel trekken, vrees ik.
                          Toch iets breder proberen te gaan, inderdaad.
                          Life's too short. Not to. Live it.
                          1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                          2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                          2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                          2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

Comment

Ik zal eens gaan kijken voor dat pvg-nummer.

Wordt er met spoorbreedte de breedte van de band bedoeld?

Comment

Vet!

Volgens GOCA zijn 225/40/18 banden toegestaan op mijn auto! Dat zou ik eigenlijk wel eens willen testen

*neemt screenshot en print die af*
                              2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Ik zou enkel 185/65/R14 en 185/60/R15 mogen leggen Wat heb ik daaraan? Logisch gezien zou 185/55/R16 en 185/50/R17 toch ook mogen, omdat er de diameter niet wijzigt... De breedte zou ik wel op 195 willen...

Niks potentieel dus om legaal andere velgen te steken

Comment

Stel dat die spoorbreedte de breedte van de band is, daar mag dan 2% van afgeweken worden. Maar dan kom je bij dus bij 188.7(185*1.02), en dat bestaat toch niet? Of wordt er met die 2% bedoeld dat je 2 maten groter moogt hebben, dus maximaal 205?

Comment

Wat is je pvg nummer?
                                    2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                                      Wat is je pvg nummer?
                                      Ik heb mijn gelijkvormigheidsattest net weggelegd. Ik dacht 97/4729

Comment

Ik zou enkel 185/65/R14 en 185/60/R15 mogen leggen Wat heb ik daaraan? Logisch gezien zou 185/55/R16 en 185/50/R17 toch ook mogen, omdat er de diameter niet wijzigt... De breedte zou ik wel op 195 willen...

Niks potentieel dus om legaal andere velgen te steken
                                        aap, 185/50/17 bestaat niet eens

uw diameter wordt net groter als ge uw profielhoogte niet aanpast.

dus ge moet iets in de aard van 205/40/17 hebben of 195/45/16

Comment

Working...
                                        X