Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel probleemloze kilometers met diesel chiptuning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Hoeveel probleemloze kilometers met diesel chiptuning?

    In vrij veel onderwerpen wordt gewag gemaakt van vrij spectaculaire resultaten van chiptuning bij diesels.

    Meer vermogen en koppel betekent echter ook meer stress op de motor en de motoren van standaard wagens zijn niet voorzien op tuning op dezelde manier als de Subaru STi- en Mitsubishi Evolution-motoren, die werden gebouwen met competitiegebruik op het oog.

    Vooral het koppel, en het brutaal opkomen ervan, zet de interne onderdelen van de motor en van de transmissie onder druk.

    Daarom de vraag:

    Is je dieselmotor 'gechipt', en zo ja, in welke mate en hoeveel kilometers rij je ondertussen probleemloos ?

    Graag representatieve antwoorden, i.e. indien je 120000km of meer hebt gebold ondertussen. 20000km zonder problemen geeft ons een weinig representatief voorbeeld. Is je motor of versnellingsbak na 60000km in de soep gedraaid, dan is dat zeker ook interessant om te laten weten.
    Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

  • #2
    dit wil ik ook wel weten

    maar ik denk dat er met het volgende gaat worden afgekomen:
    - motor altijd rustig warm rijden onder XXX-aantal toeren
    - Onderdelenduur hangt af van rijstijl

    zoiets
    nu op de 'experts' wachten

    Comment


    • #3
      Een van mijn vorige wagens is vrij representatief:

      Volkswagen passat van 1997. 110pk
      Getuned in 1998 door ABT naar 140pk.

      Heeft 240.000 km gebold zonder enig probleem
      En die is ook goed gebruikt geweest als ik het zo mag zeggen

      Comment


      • #4
        BMW 320d 150pk
        Getuned toen die zo'n 15 000km had naar 185pk

        nog geen jaar erna kapotte Turbo maar door BMW in garantie vervangen en nu bijna 160 000km geen problemen meer gehad buiten dat die véél roet achterlaat

        Comment


        • #5
          Mijn vorige ibiza ( tdi110pk EVO2) :
          Gechipt op 7000km naar 145pk en verkocht op 85000km.
          Nooit motorische problemen mee gehad.
          Ik deed hiermee zelfs 1/4mile sprints.

          Mijn huidige ibiza (tdi130pk FR) :
          gechipt op 5000km naar 170pk
          verder getuned op 15000km naar 210pk dagelijks en 220pk raceprogramma
          nu +-41000km en nog geen problemen tegen gekomen.
          Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
          Audi S3 '02 sold => topic
          Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
          Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic

          Comment


          • #6
            Waarom niet onmiddellijk een model zwaarder kopen?

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
              Waarom niet onmiddellijk een model zwaarder kopen?
              ik heb al de zwaarste diesel in mijn peugeotke steken

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Jarno Bekijk Berichten
                ik heb al de zwaarste diesel in mijn peugeotke steken
                dan wel.

                Comment


                • #9
                  Ik heb (bij de één al wat meer dan de andere, maar alles auto's zaten ofwel in het gezin, ofwel in één van de vennootschappen, en als ik ze zelf niet veel reed is de regelmatige bestuurder mij zeer goed gekend) ervaring met de volgende auto's die nadien wat betreft software zijn aangepast :
                  • BMW E34 525tdsA (1996), standaard 143pk en 260Nm.
                    • Middels PSI box naar ca. 175 pk en 320 Nm gebracht.
                    • De auto werd geboxt aan ca. 10.000 km (was toen net een half jaar oud), en heeft op 4 jaar ongeveer 220.000 km gedaan aan normaal-sportief vertegenwoordigerstempo, geen problemen gehad die te maken hadden met 't chippen.
                    • Sterk verhoogde roetuitstoot bij plankgas vanaf ca. 3.000 tpm. Zeer goed voelbare vermogens- en koppeltoename, lichte verbruikstoename.
                    • Zelf hoogstens 2.000 km mee gereden.
                    • Tevredenheid 7,5/10.
                  • Range Rover 2.5 DSE (1997) met BMW-motor, standaard 136pk en 265 Nm.
                    • Middels PSI box naar ca. 160 pk en 300 Nm gebracht.
                    • De auto is geboxt van zodra 'ie werd aangekocht (30.000 km) en heeft op een dik jaar ongeveer 25.000 km plankgasrijden gedaan (boot naar 't Zuiden slepen en terug, twee keer heen en weer naar de Alpen, af en toe een verplaatsinkje in België).
                    • Geen enkel probleem ondervonden. Nauwelijks verhoogde roetuitstoot (was standaard al behoorlijk erg). Goed voelbare vermogens- en koppeltoename (was nodig, en dan nog was 't geen sprinter), maar ook duidelijke toename van verbruik.
                    • Zelf zo'n 15.000 km van gereden.
                    • Tevredenheid 8/10.
                  • Audi A6 2.5 R5 TDI quattro (1995), standaard 140 pk en 290 Nm.
                    • Middels chiptuning (geen idee waar, was via de Audi-dealer) naar ca. 170pk en 330Nm gebracht.
                    • Auto geboxt bij aankomst (ca. 10.000 km), en heeft op 3 jaar zo'n 150.000 km gereden, sportief tempo maar voornamelijk autostrade.
                    • Geen enkel probleem gekend.
                    • Zeer duidelijk voelbare vermogenstoename (boven de 160 km/u goed voelbaar). Behoorlijke toename in roetuitstoot, kleine toename in gemiddeld verbruik, maar serieuze verbruikstoename bij plankgas (tot 2 liter / 100 km meer). Schitterende prestaties (topsnelheid voorbij de 230 km/u op teller).
                    • Zelf maar enkele tientallen kilometers mee gereden, één keer meegereden naar München.
                  • BMW E39 525tdsA (1999), standaard 143pk en 260Nm.
                    • Met PSI box naar ca. 165 pk en 310 Nm gebracht.
                    • Geboxt aan ca. 15.000 km, maar auto wegens ongeval aan ca. 70.000 km (nog geen jaar later) vervangen door 'n E39 525dA.
                    • Geen enkel probleem gehad dat met chip te maken heeft.
                    • Nauwelijks roetuitstoot. Matig voelbare vermogens- en koppeltoename, lichte verbruikstoename.
                    • Zelf hoogstens 1.000 km mee gereden.
                    • Tevredenheid 7/10.
                  • Audi A6 2.5 V6 TDI (199, standaard 150pk en 310 Nm
                    • Met PSI box naar ca. 180 pk en 360 Nm gebracht.
                    • Geboxt op ca. 20.000 km, gedurende anderhalf jaar ca. 60.000 km gereden aan sportief tempo. Daarna verkocht voor een nieuwe A6 met 180pk.
                    • Verscheidene problemen, zowel met de turbo (2 keer vervangen door temperatuurschade) als met het inspuitingssysteem (1 keer vervangen), en ook de koppeling/versnellingsbak hielden 't niet zo denderend goed uit, net zoals de silent blocks.
                    • Duidelijk gestegen prestaties maar zeer temperatuurgevoelig (in de winter ging 'ie harder dan in de zomer). Duidelijk gestegen roetuitstoot. Duidelijke toename van gemiddeld verbruik.
                    • Zelf hooguit 300 km mee gereden.
                  • Audi A6 2.5 V6 TDI quattro (2000), standaard 180 pk en 370 Nm.
                    • Middels chiptuning (via Audi-dealer) op ca. 200 pk en 420 Nm gebracht.
                    • Geboxt na ca. 40.000 km, en daarna tot ca. 200.000 km sportief gereden (grotendeels autostradekilometers). Verkocht bij aankoop nieuwe A6.
                    • Geen noemenswaardige problemen, op de koppeling na die op ca. 120.000 km op was.
                    • Niet zo goed voelbare prestatietoename, nauwelijks toename in verbruik, nauwelijks toename roetuitstoot.
                    • Zelf 2.500 km mee gereden.
                    • Tevredenheid : 1/10 (rekening houdend met de schade). Tevredenheid van de tuning, zonder rekening te houden met de schade: 6/10.
                  • BMW E46 320d (2004), standaard 126pk en 330Nm.
                    • Via softwaretuning bij Autotune Heinz aangepast naar 188 pk en 405 Nm (= +50% vermogen aangezien er gestart is met 'n teruggetunede versie).
                    • Getuned ergens rond z'n 60.000 km, na 2 jaar 130.000 km dus in totaal zo'n 70.000 km getuned rondgereden (allemaal zelf), en zéér zeer zwaar aangepakt & gebruikt (zeer vaak minutenlange topsnelheidritten van 240à245 km/u, quasi altijd plankgas hernemingen tot vaak voorbij de 180/200 km/u, zeer vaak tot of voorbij de 4.500 tpm gejaagd).
                    • Weinig problemen n.a.v. de chiptuning. Soms in noodprogramma door verhoogde turbo-temperatuur bij lange volgasritten. Silent blocks vervangen aan 120.000 km (één was losgerukt door de veel sterker in de engine bay schommelende motor).
                    • Enorme prestatiewinst. Zéér sterk verhoogde roetproductie. Geen enkel probleem ondervonden dat te maken heeft met tuning, motor of versnellingsbak: turbo houdt het perfect uit, nog altijd de eerste koppeling in goeie toestand (wel koppelingsparende rijstijl, b.v. nooit sprintjes uit stilstand). Verbruikstoename varieert van de mate waarin je plankgas gebruikt (bij zeer vaak plankgassen gaat het gemiddeld verbruik zonder problemen boven de 8 liter i.e. ca 0,5 à 1 liter toename inzake gebruik).
                    • Tevredenheid tuning: 6,5/10.
                  • Mercedes-Benz C 30 CDI AMG T-model (2003), standaard 231 pk en 550 Nm.
                    • Via dealer geboxt (PSI?) naar ca. 260 pk en 600 Nm.
                    • Auto geboxt bij aankomst (nieuw), tot ca. 3.000 km. Zeer sportieve rijstijl, vaak plankgas en zeer hoge snelheden.
                    • Bij 3.000 km turbo stukgereden, vervangen in garantie, en box eraf (of waarschijnlijk al voordat de auto terug naar de dealer ging). Daarna "nieuwe" motor ongechipt stukgereden bij ca. 15.000 km (op 'n haar na een vastloper). Daarna auto door dealer teruggenomen.
                    • Zelf enkel ongechipt gereden, de eigenaar berichtte "fenomenale prestaties" met chip maar zei hetzelfde toen 'ie niet meer geboxt was. Geen idee wat betreft verbruik, roetuitstoot e.d.
                  • Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro (2004), standaard 224 pk en 450 Nm.
                    • Via softwaretuning bij Autotune Heinz gechipt naar ca. 260 pk en 520 Nm.
                    • Auto is gechipt aan ca. 70.000 km (in 2006), en rijdt nu nog altijd gechipt rond. Gematigd sportieve autostradekilometers, weinig sprinten maar veel hoge snelheden.
                    • Tot nu toe geen noemenswaardige problemen, maar ik heb sinds midden 2006 nauwelijks nog contact met de bestuurder (vennoot die nu in Zuid-Frankrijk z'n woonplaats heeft).
                    • Zeer duidelijk gestegen prestaties (was nodig aangezien de 3.0 TDI niet meteen een sprinter was), licht gestegen gemiddeld verbruik, geen extra roetuitstoot.
                    • Zelf zo'n 1.000 km gereden in ongechipte toestand, maximaal 150 km gereden in gechipte toestand.
                  • BMW E65 730d (2005), standaard 231 pk en 500 Nm.
                    • Per box (via dealer) naar ca. 270 pk en 560 Nm geboxt.
                    • Geboxt na ca. 30.000 km, en gedurende 40.000 km (een half jaar) gematigd sportief gereden (voornamelijk autostradekilometers), op de kilometers na die ik deed, waar de auto zéér zwaar heeft moeten werken (groot plankgas-gehalte en snelheden tot voorbij de 250 km/u).
                    • Geen problemen n.a.v. box, auto is met ca. 75.000 km op de teller verkocht.
                    • Voelbare prestatiewinst, vooral bij hoge snelheid (180 km/u en meer), nauwelijks gestegen gemiddeld verbruik, geen extra roetuitstoot.
                    • Zelf zo'n dikke 4.000 km gereden (één keer H&T Zuid-Frankrijk + enkele verplaatsingen H&T Zaventem).
                    • Tevredenheid: 8/10.
                  • Audi A6 Avant 2.0 TDI (2006), standaard 140 pk en 320 Nm.
                    • Bij Autotune Heinz gechipt naar ca. 170 pk en 380 Nm.
                    • Gechipt bij aankomst van de wagen (8.000 km), heeft nu zo'n 15.000 km.
                    • Tot nu toe geen enkel probleem.
                    • Geen vergelijk inzake verbruik met ongechipte toestand. Voelbaar sneller dan een standaard 140pk 2.0TDI, maar lichtjes teleurstellend aan hoge snelheden (180 km/u en meer), topt af op een dikke 215 km/u op teller na zeer lang wachten en 't is kruipen eens voorbij de 205 km/u voorbij.
                    • Zelf nog maar 100 km getest.
                  That's it. 'k Heb nog een ervarinkje met een gechipte benzine ook, maar da's off-topic alhier, en bovendien was die ervaring geenszins positief. Dus ik laat 't zo.
                  Last edited by ; 06/11/2007, 16:20.

                  Comment


                  • #10
                    Toekomst? Niet meer. Je krijgt de auto vooreerst niet correct verzekerd (of als dat wel lukt, is 't duur). Vaak zijn andere zaken in de auto eigenlijk niet tegoei aan de (soms serieuze) vermogensstijgingen aangepast (remmen, koppeling, koeling). En met de steeds vollere wegen en de steeds hogere boetes wordt 't ook steeds moeilijker om dat extra vermogen écht te kunnen benutten. En tot slot: liever extra hard op de tanden bijten en tegen een doogaans serieuze meerprijs 'n krachtiger modelletje af fabriek bestellen (b.v. met 2 cilinders meer).

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                      Waarom niet onmiddellijk een model zwaarder kopen?
                      Was mij ook die vraag aan het stellen...

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Ugeken Bekijk Berichten
                        Was mij ook die vraag aan het stellen...
                        nogmaals, omdat er geen sterkere diesel in een 207 te vinden is.
                        110pk is het maximum, maar ik heb vernomen dat Peugeot zelf één of andere box kan aanbieden voor meer vermogen + koppel? (zou vermogenswinst geven van +/- 18pk)

                        Comment


                        • #13
                          18 pk is volgens mij niet echt de moeite...
                          Dat voel je niet echt goed en ben je meteen gewoon

                          Dat het een aangenamere motor wordt... mja, ligt er ook aan denk ik

                          Comment


                          • #14
                            Er zijn een heel pak redenen te bedenken waarom er zoveel gechipt wordt, en veel ervan hebben te maken met €. Maar er zijn ook nog andere.
                            • 15% extra pk is bij de chipboer veel goedkoper dan bij de autoboer.
                            • Clandestiene pk's raken niet aan je verzekeringspremie of de BIV.
                            • Velen hebben een auto en willen met verloop van tijd wel 'es wat betere prestaties zonder meteen een compleet nieuwe auto te willen kopen.
                            • Velen krijgen een auto (van de ouders, van 't werk), en hebben wat vermogen betreft geen inspraak in de koopbeslissing, en dan biedt chiptuning een uitweg op dat vlak.
                            • ...
                            De nadelen ervan zijn ondertussen ook goed genoeg gekend.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                              Er zijn een heel pak redenen te bedenken waarom er zoveel gechipt wordt, en veel ervan hebben te maken met €. Maar er zijn ook nog andere.
                              • 15% extra pk is bij de chipboer veel goedkoper dan bij de autoboer.
                              • Clandestiene pk's raken niet aan je verzekeringspremie of de BIV.
                              • Velen hebben een auto en willen met verloop van tijd wel 'es wat betere prestaties zonder meteen een compleet nieuwe auto te willen kopen.
                              • Velen krijgen een auto (van de ouders, van 't werk), en hebben wat vermogen betreft geen inspraak in de koopbeslissing, en dan biedt chiptuning een uitweg op dat vlak.
                              • ...
                              De nadelen ervan zijn ondertussen ook goed genoeg gekend.
                              t'zijn vooral die nadelen die mij tegenhouden.
                              Ik heb geen zin in kapotte turbo's, nieuwe koppeling enz...
                              Ik ben wel van plan sowieso 2jaar garantie bij te kopen bij Peugeot.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                • ...
                                Andere hebben een motor die qua bouwstructuur heel goed (of zelfs identiek zoals de 2.4d en D5 bij volvo) lijkt op een groter broertje met dezelfde motor maar met meer pk's

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                  Er zijn een heel pak redenen te bedenken waarom er zoveel gechipt wordt, en veel ervan hebben te maken met €. Maar er zijn ook nog andere.
                                  • 15% extra pk is bij de chipboer veel goedkoper dan bij de autoboer.
                                  • Clandestiene pk's raken niet aan je verzekeringspremie of de BIV.
                                  • Velen hebben een auto en willen met verloop van tijd wel 'es wat betere prestaties zonder meteen een compleet nieuwe auto te willen kopen.
                                  Ben ik mee eens
                                  Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
                                  Audi S3 '02 sold => topic
                                  Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
                                  Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
                                    Andere hebben een motor die qua bouwstructuur heel goed (of zelfs identiek zoals de 2.4d en D5 bij volvo) lijkt op een groter broertje met dezelfde motor maar met meer pk's
                                    Yep, maar da's geen reden om te chippen, hè. Dan komt 't terug neer op de centen. De minder krachtige variant bij het merk zelf is doorgaans 'n pak goedkoper dan de krachtiger, vergeleken met de prijs van chiptuning. En als je dan nog 'es de hogere BIV meerekent van de krachtiger versie...

                                    Oorspronkelijk geplaatst door Ibiza FR
                                    Ben ik mee eens
                                    Ik somde gewoon op, hè, dat is niet mijn mening over of standpunt tegenover chiptuning. En ik ga dat chiptunen zeker niet promoten daarmee. Ieder moet 't voor zich uitmaken, of de risico's opwegen tegen de voordelen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                      Yep, maar da's geen reden om te chippen, hè. Dan komt 't terug neer op de centen. De minder krachtige variant bij het merk zelf is doorgaans 'n pak goedkoper dan de krachtiger, vergeleken met de prijs van chiptuning. En als je dan nog 'es de hogere BIV meerekent van de krachtiger versie...
                                      Awel ja, buiten het feit dat je illegaal bezig bent spaar je een redelijk pak uit voor hetzelfde resultaat (of zelfs beter)...

                                      Of je koopt de basismotor met gedachte dat die wel zal voldoen, maar je geraakt het uiteindelijk beu en laat hem chippen

                                      En belastingontwijking ( ) doet iedereen graag

                                      Waar ik het niet mee wil goedpraten uiteraard, maar dat is ieder's keuze

                                      Comment


                                      • #20
                                        True!

                                        Al maken de constructeurs 't wel steeds moeilijker. BMW bijvoorbeeld heeft bij de nieuwste generatie diesels (177pk 2.0d en aanverwanten) de software zodanig versleuteld, dat ze op vandaag (bijna 6 maand na release van de eerste 177pk exemplaren) nog altijd niet gekraakt is.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X