In vrij veel onderwerpen wordt gewag gemaakt van vrij spectaculaire resultaten van chiptuning bij diesels.
Meer vermogen en koppel betekent echter ook meer stress op de motor en de motoren van standaard wagens zijn niet voorzien op tuning op dezelde manier als de Subaru STi- en Mitsubishi Evolution-motoren, die werden gebouwen met competitiegebruik op het oog.
Vooral het koppel, en het brutaal opkomen ervan, zet de interne onderdelen van de motor en van de transmissie onder druk.
Daarom de vraag:
Is je dieselmotor 'gechipt', en zo ja, in welke mate en hoeveel kilometers rij je ondertussen probleemloos ?
Graag representatieve antwoorden, i.e. indien je 120000km of meer hebt gebold ondertussen. 20000km zonder problemen geeft ons een weinig representatief voorbeeld. Is je motor of versnellingsbak na 60000km in de soep gedraaid, dan is dat zeker ook interessant om te laten weten.
Meer vermogen en koppel betekent echter ook meer stress op de motor en de motoren van standaard wagens zijn niet voorzien op tuning op dezelde manier als de Subaru STi- en Mitsubishi Evolution-motoren, die werden gebouwen met competitiegebruik op het oog.
Vooral het koppel, en het brutaal opkomen ervan, zet de interne onderdelen van de motor en van de transmissie onder druk.
Daarom de vraag:
Is je dieselmotor 'gechipt', en zo ja, in welke mate en hoeveel kilometers rij je ondertussen probleemloos ?
Graag representatieve antwoorden, i.e. indien je 120000km of meer hebt gebold ondertussen. 20000km zonder problemen geeft ons een weinig representatief voorbeeld. Is je motor of versnellingsbak na 60000km in de soep gedraaid, dan is dat zeker ook interessant om te laten weten.
Comment