Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Koppeling en vliegwiel defect op 24.000 km

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Koppeling en vliegwiel defect op 24.000 km

    Beste forumleden

    Ik ben in bezit van een nieuw aangekochte Alfa Romeo 159 sinds mei 2008. Deze heeft onlangs een ongeval gehad en daardoor is de boîte onder garantie vervangen geweest op ongeveer 23 000 km gereden afstand. Een maand later op ongeveer 24 000 km kreeg ik problemen met mijn wagen en hebben ze mij naar de garage gesleept. Nu bleek dat koppeling en vliegwiel defect waren. Factuurkosten: 1137,96 euro. Er is een expert geweest van de verzekering die beweerde dat dit defect niets met het ongeval te maken had waardoor ik geen aanspraak kon maken op mijn omnium-verzekering. Nu wist mijn garage mij ook te vertelen dat dit defect ook niet onder garantie is. Omdat dit een slijtageonderdeel is. Bij navraag bij de garage was er volgens hun nog geen probleem met de koppeling en het vliegwiel op het moment dat de boïte vervangen werd. Bij deze heb ik mijn twijfels of er sprake kan zijn van slijtage na een afstand van 1000 km. Is dit normaal?

    Yorg

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door yorg heymans Bekijk Berichten
    Beste forumleden

    Ik ben in bezit van een nieuw aangekochte Alfa Romeo 159 sinds mei 2008. Deze heeft onlangs een ongeval gehad en daardoor is de boîte onder garantie vervangen geweest op ongeveer 23 000 km gereden afstand. Een maand later op ongeveer 24 000 km kreeg ik problemen met mijn wagen en hebben ze mij naar de garage gesleept. Nu bleek dat koppeling en vliegwiel defect waren. Factuurkosten: 1137,96 euro. Er is een expert geweest van de verzekering die beweerde dat dit defect niets met het ongeval te maken had waardoor ik geen aanspraak kon maken op mijn omnium-verzekering. Nu wist mijn garage mij ook te vertelen dat dit defect ook niet onder garantie is. Omdat dit een slijtageonderdeel is. Bij navraag bij de garage was er volgens hun nog geen probleem met de koppeling en het vliegwiel op het moment dat de boïte vervangen werd. Bij deze heb ik mijn twijfels of er sprake kan zijn van slijtage na een afstand van 1000 km. Is dit normaal?

    Yorg
    toen de boite vervangen was hebben ze dan eens niet gekeken hoe de koppeling er aan toe was?

    Comment


    • #3
      Stuur anders eens een PB (Persoonlijk Bericht) naar forumlid "speedman", die had ook een probleem met zijn koppeling en die kan je dus misschien verderhelpen.


      Mgv

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
        toen de boite vervangen was hebben ze dan eens niet gekeken hoe de koppeling er aan toe was?
        Heb ik vandaag telefonisch nagevraagd. En ze beweren dat er geen schade is opgemerkt aan de koppeling als de versnellingsbak vervangen is. Wat dus wil zeggen dat ik de schade ergens in de laatste 1000 km moet opgelopen hebben. Dan kan men ook niet echt meer van slijtage spreken, toch? Maar ze zeggen natuurlijk wat ze willen. Is het eveneens mogelijk dat de koppeling schade heeft opgelopen door nalatigheid bij het plaatsen van de versnellingsbak?

        Comment


        • #5
          koppeling kan slecht afgesteld zijn geweest wanneer ze er een nieuwe boite in staken. ik zou ook heel pissig zijn moest de koppeling er na 1000km door zijn, maar het is niet eenvoudig zoiets te verhalen op de garage.
          1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
            Hier gaat het eigenlijk al fout.


            Laat u niet doen. Of die koppeling nu stuk is door het ongeval, of niet. Die mag niet op zijn na 24k km's he (tenzij u echt niet kan rijden, maar daar ga ik niet vanuit).

            Trouwens: Als die boite door het ongeval stuk was, hoe komt het dan dat die onder garantie vervangen is?
            Zoals ik hierboven al aangaf werd er bij het vervangen van de boîte geen schade vastgesteld. Dus als ik echt niet kan rijden zouden ze dat toen al moeten opgemerkt hebben denk ik dan.

            Auto was hersteld na ongeval op kosten van de verzekering. Er was na het herstel nog steeds een zoemend geluid. Heb de auto toen terug binnen gedaan. Dit bleek dan de boîte te zijn. Ze hebben die toen vervangen en gezegd dat ik mijn verzekering niet meer moest aanspreken en dat ze het gewoon onder garantie hebben vervangen.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
              Heb je rechtsbijstand? Ik zou er anders direct een advocaat opzetten. Ik heb zelf wel wat ervaring met Alfa België en hun klantendienst, en daarvan moet je niets verwachten. Direct aanvallen is mijn advies.
              Rechtsbijstand via de verzekering dan?

              Comment


              • #8
                Bedankt, ik vraag het allesinds eens na bij mijn verzekering.
                Ik was inderdaad in fout. Eea?

                Comment


                • #9
                  Vertel eerst eens duidelijk wat er mis is met die koppeling.
                  want als je al dan niet kan rijden laat ik in het midden maar we hebben ook al een paar koppelingen vervangen op minder dan 20000 km.
                  Maar daar was de bestuurder wel duidelijk de oorzaak.

                  Comment


                  • #10
                    Is imo absoluut niet normaal, misschien kan je eens rondsnuffelen op één of ander Alfa-forum om te zien of er geen problemen bekend zijn met de koppeling van jouw model. Heeft deze koppeling een hydraulische bediening en is deze bij het vervangen van de versnellingsbak wel op de juiste manier gemonteerd / afgesteld / ontlucht enz....
                    Ik weet b.v. dat me op de nieuwe C5 bij Citroën ook enkele vroegtijdig versleten koppelingen heeft door een fout in de hydr. bediening daarvan, deze worden allemaal in waarborg vervangen zolang de wagen geen 40000 Km heeft.
                    Op 23000 Km is er nog niks aan de hand en na werken in de garage en 1000 Km later ineens problemen!!!
                    Klantendienst aanpakken en niet gerust laten, al weet ik niet of 't veel zal helpen is bij ALLE MERKEN (en niet alleen bij auto's) maar al te vaak een dove mus die klantendienst .
                    En zoals reeds anderen aan haalden via rechtsbijstand een advocaat op zetten.
                    Sterkte en hopelijk ook wat (veel) succes.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                      @topictarter.
                      Ik stuur je per PM even de gegevens door van de expert die mijn 159 probleem heeft beandeld. Hij is een onafhankelijk expert, die jaren voor Alfa gewerkt heeft.
                      Ik heb het gezien, bedankt. Heb jouw topic toen ook gevolgd...

                      Garage heeft vandaag contact opgenomen dat ze even gaan samenzitten om te kijken of ze een compensatie kunnen geven. Dat is toch al positief nieuws. Volgende week weet ik meer en post ik het hier.

                      Veel dank allesinds voor de goeie tips en hopen dat het een beetje de moeite is.

                      MVG Yorg

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door yorg heymans Bekijk Berichten

                        Auto was hersteld na ongeval op kosten van de verzekering. Er was na het herstel nog steeds een zoemend geluid. Heb de auto toen terug binnen gedaan. Dit bleek dan de boîte te zijn. Ze hebben die toen vervangen en gezegd dat ik mijn verzekering niet meer moest aanspreken en dat ze het gewoon onder garantie hebben vervangen.
                        Dit lijkt me dus nogal vreemd: de wagen heeft een ongeval gehad, hij wordt hersteld op kosten van de verzekering, iets later blijkt er iets met de boîte te zijn en dan zeggen ze, we vervangen het onder garantie???

                        Het lijkt mij dat ze weten dat er problemen zijn met de versnellingsbakken en/of koppeling en vliegwiel van dit type wagens want anders zouden ze niet zo snel aanbieden om de boîte onder garantie te vervangen...

                        Ik zou alvast eens rondkijken of er al problemen zijn geweest met dat type wagen. Iemand gaf je hier al de tip om eens op een Alfa forum te gaan kijken of vragen of er gekende problemen zijn. Dit is iets wat ik toch zeker zou doen.

                        Comment


                        • #13
                          Principe van een koppeling snap ik.
                          Maar hoe beschadig je een vliegwiel?

                          Comment


                          • #14
                            DUS:

                            Meneer rijdt correct met de auto (want op 23.000 km zien ze niks abnormaals aan de koppeling), en dan INEENS verleert meneer hoe hij een koppeling moet gebruiken en brandt ze compleet op op 1000km.

                            toch ongelofelijk wat ze ne mens allemaal proberen wijsmaken in de garage

                            Comment


                            • #15
                              hoe meer ik lees over garages, hoe meer tevreden ik ben dat ik een firmawagen heb.
                              een moto heb ik, daar wil ik later zelf alles aan doen. maar momenteel staat die in de garage voor een dure herstelling en ik begin hem ook al te knijpen, deze week ging hij klaar zijn. het ging al meer kosten omdat er afgebroken vijzen waren, onkunde van vorige of huidige mechanieker
                              1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                DUS:

                                Meneer rijdt correct met de auto (want op 23.000 km zien ze niks abnormaals aan de koppeling), en dan INEENS verleert meneer hoe hij een koppeling moet gebruiken en brandt ze compleet op op 1000km.

                                toch ongelofelijk wat ze ne mens allemaal proberen wijsmaken in de garage
                                Ja, groot gelijk heb jij, sommige (de meeste ) garages zien hun klanten als domme schepsels die geen verstand hebben van techniek en totaal achterlijk zijn. ERG misplaatste houding in mijn ogen. Als ik zelf soms in de garage in discussie geraak, laat ik snel verstaan dat ik technicus ben (al is het dan in een andere sector, echter ook automotive) en dat ik er niet mee gediend ben dat men mij probeerd een blaas wijs te maken.
                                Dan denken ze wel 2 keer na en veranderen ze (meestal toch) van houding .
                                Laat jullie niet te snel overbluffen door garagepraat!!

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door cimonium Bekijk Berichten
                                  Principe van een koppeling snap ik.
                                  Maar hoe beschadig je een vliegwiel?
                                  meestal verbranden als het met de koppeling te zien heeft
                                  en anders is er die tweemassavliegwiel shit

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                    DUS:

                                    Meneer rijdt correct met de auto (want op 23.000 km zien ze niks abnormaals aan de koppeling), en dan INEENS verleert meneer hoe hij een koppeling moet gebruiken en brandt ze compleet op op 1000km.

                                    toch ongelofelijk wat ze ne mens allemaal proberen wijsmaken in de garage
                                    dit was ook mijn eerste reactie. Laat u niet doen en informeer zo veel mogelijk op een alfa forum en desnoods ergens telefonisch bij een andere garage.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                                      Vertel eerst eens duidelijk wat er mis is met die koppeling.
                                      want als je al dan niet kan rijden laat ik in het midden maar we hebben ook al een paar koppelingen vervangen op minder dan 20000 km.
                                      Maar daar was de bestuurder wel duidelijk de oorzaak.
                                      En hoe slaag je daar dan in? Hoe krijg je dan de koppeling zo snel kapot?
                                      2013- Volvo V60 D3 R-Design
                                      2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

                                      Comment


                                      • #20
                                        Is niet de eerste keer dat ik dat hoor. Heb al een paar gasten met Golfjes TDi hetzelfde weten tegenkomen. Brutaal koppel over een eng toerentalgebied en de versnellingsbak en koppeling gaan eraan.

                                        De klantendienst is daar blijkbaar ook goed...

                                        Zet de dealer zijn naam gerust hier. Dan weten we dat we daar moeten wegblijven.
                                        Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                                        Comment

                                        Working...
                                        X