Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bmw 3 touring 316d / 318d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Bmw 3 touring 316d / 318d

    Hallo iedereen.

    Stel dat je 31.000 € (inclusief BTW) te besteden hebt.


    De mogelijkheden die ik zie:
    • Audi A4 2.0 TDI 120 PK
    • Mercedes C Break 200 CDI
    • BMW 316 / 318D Break
    Alternatieven:
    • Peugeot 508 Sedan
    • Skoda Suberb 2.0 TDI Elegance
    • Peugeot 5008 2.0 HDI full option
    • VW Sharan 2.0 TDI
    • Opel Insigna
    De alternatieven kunnen met veel opties geconfigureerd worden, mijn favorieten minder.

    Gezien ik aan al de packs en series van BMW moeilijk uitgeraak geef ik iedereen graag de uitdaging een 316 / 318 D zo mooi mogelijk te configureren daar er momenteel reuzekortingen zijn (+ 10 %) gezien 'Einde Reeks'.

    Opties die voor mij een must zijn:
    - Sportieve look met leuke velgen
    - High End Audio
    - CC
    - Trekhaak

    PS: Als de 316 en 318D dezelfde motor hebben mag een 316 evengoed!

    Veel plezier!
    2012 Nissan Qashqai 1.5 DCI Urban - 40.000 km
    2015 Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo OPC Line - 10.000 km

  • #2
    Een tip: Ga met je 31.000 Euro naar verschillende BMW-garages en kijk wat je kan krijgen

    Einde serie...Zo einde zijn ze nog niet. De touring is er volgend jaar nog niet.

    Er zijn al speciale akties geweest zoals de Chequered Flag voor een zeer goede prijs.

    Je kan natuurlijk altijd informeren voor een stockwagen. Dat zijn vaste configuraties meestal.

    Een 316d is er nog niet zo heel lang qua motorisatie. Dus stockwagens zullen misschien daar wat moeilijker liggen.
    Er is natuurlijk een leuk verschil in basisprijs tussen een 18d en een 16d. Maar er is wel een verschil van 20 PK. Da's wel iets.
    Ik heb zelf een 316d besteld omdat ik nu met een E91 318d rond rij met 122 PK, dus zoveel verschil is het niet en ik vind het voldoende.

    All my credits aan Alexander hier van het forum, hij heeft me fantastisch goed geholpen. Een aanrader ! Thx nogmaals Alex !
    Last edited by ; 09/09/2010, 12:04.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door binnenmuisarchitekt Bekijk Berichten
      Een tip: Ga met je 31.000 Euro naar verschillende BMW-garages en kijk wat je kan krijgen

      Einde serie...Zo einde zijn ze nog niet. De touring is er volgend jaar nog niet.

      Er zijn al speciale akties geweest zoals de Chequered Flag voor een zeer goede prijs.

      Je kan natuurlijk altijd informeren voor een stockwagen. Dat zijn vaste configuraties meestal.

      Een 316d is er nog niet zo heel lang qua motorisatie. Dus stockwagens zullen misschien daar wat moeilijker liggen.
      Er is natuurlijk een leuk verschil in basisprijs tussen een 18d en een 16d. Maar er is wel een verschil van 20 PK. Da's wel iets.
      Ik heb zelf een 316d besteld omdat ik nu met een E91 318d rond rij met 122 PK, dus zoveel verschil is het niet en ik vind het voldoende.

      All my credits aan Alexander hier van het forum, hij heeft me fantastisch goed geholpen. Een aanrader ! Thx nogmaals Alex !
      Ik hoop ook stiekem dat Alexander me te hulp snelt, maar wou dit delen met heel het forum, vandaar geen PM maar een topic!

      Wat heb jij precies besteld?
      2012 Nissan Qashqai 1.5 DCI Urban - 40.000 km
      2015 Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo OPC Line - 10.000 km

      Comment


      • #4
        316d Touring met M-pack, opbergpakket en lichtpakket

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door binnenmuisarchitekt Bekijk Berichten
          Er is natuurlijk een leuk verschil in basisprijs tussen een 18d en een 16d. Maar er is wel een verschil van 20 PK. Da's wel iets.
          Ik heb zelf een 316d besteld omdat ik nu met een E91 318d rond rij met 122 PK, dus zoveel verschil is het niet en ik vind het voldoende.
          316d 115pk en 318d 136pk/143pk zijn in wezen hetzelfde.
          Enkel is de 316d softwarematig teruggetuned. Je kan er dus zonder enig probleem een 318d van maken of zelfs meteen verder gaan richting 180pk.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk Berichten
            316d 115pk en 318d 136pk/143pk zijn in wezen hetzelfde.
            Enkel is de 316d softwarematig teruggetuned. Je kan er dus zonder enig probleem een 318d van maken of zelfs meteen verder gaan richting 180pk.
            Klopt, bmw biedt zelfs een powerbox aan voor de 16d motor om zo 145pk te krijgen. kost iets van een 800€
            BMW X5 45e

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk Berichten
              316d 115pk en 318d 136pk/143pk zijn in wezen hetzelfde.
              Enkel is de 316d softwarematig teruggetuned. Je kan er dus zonder enig probleem een 318d van maken of zelfs meteen verder gaan richting 180pk.
              Ja, weet ik, maar als bedrijfswagen ga ik daar mooi afblijven. Ik wil geen ambras met verzekeringen, leasefirma of mijn werkgever, bij een ongeval of iets anders.

              Comment


              • #8
                Voor de berline 316d loopt er momenteel een actie. 32.000 euro voor die versie (met bepaalde opties op) en je krijgt dan nog 2.000 euro om bijkomende opties te kiezen. Dit is dan een prijs zonder korting van de dealer.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk Berichten
                  316d 115pk en 318d 136pk/143pk zijn in wezen hetzelfde.
                  Enkel is de 316d softwarematig teruggetuned. Je kan er dus zonder enig probleem een 318d van maken of zelfs meteen verder gaan richting 180pk.
                  Klopt niet volledig.

                  De "16d" heeft geen balansassen in de motor. Da's het enige mechanische verschil. Daarmee is de motor ook zo'n 10 kg minder zwaar dan die in de "18d".
                  De afwezigheid van die balansassen heeft m.i. niet meteen een invloed op wat de motor aan kan qua vermogen. Ze hebben immers tot doel om de motor zoeter te laten lopen. Theoretisch zou een "16d" dus wat rauwer moeten draaien dan een "18d", maar veel 4-cilinder dieselmotoren hebben geen balansassen en draaien toch (zo) zoet (als mogelijk is voor een 4-pitter diesel) rond.

                  Het verschil in vermogen tussen de beide versies komt inderdaad volledig op 't konto van de verminderde turbodruk (en enkele dingen dientengevolge).
                  Voorts rijden de "16d" ook met kleinere remmen vooraan rond. Hoeveel kg dat scheelt, weet ik niet maar samen met het verschil in gewicht van de motor zal dat het totale gewichtsverschil van 15 kg uitmaken.
                  De nogmaals kleinere remmen op de 116d en 316d maken dat je toch in zekere mate rekening moet gaan houden met de uithouding en remkracht van de remmen als je die auto zwaar gaat tunen. De 320d b.v. heeft schijven van 312x24mm vooraan, de 318d doet iets minder met 300x24mm (dezelfde maat als de 320d prefacelift) en de 316d neemt genoegen met 292x22mm. Ze zijn dus niet alleen nog een tikje kleiner, maar ook minder dik.
                  Om dan met meer dan 180pk te gaan liggen scheuren lijkt 't me nipt bemeten. Bij elk ander dan extreem sportief gebruik met dat zeker volstaan.

                  Mocht ik nu moeten kopen en ik zat in die prijscategorie te shoppen, ik nam zeker de 116d/316d.

                  Comment


                  • #10
                    Aan het tempo dat jij van auto verandert zou ik er alvast niet mee inzitten om nu nog een E90/91 te kopen want tegen dat de nieuwe er is (zeker de touring) ben jij zeker al aan iets anders toe.

                    Dat gezegd zijnde is 31k wel een beetje aan de krappe kant als je een deftige config wilt.
                    2021 Taycan 4S
                    2021 Lexus UX250h

                    Comment


                    • #11
                      Dat budget is voor mij te beperkt om er een leuke "Premium" van te maken in die klasse.

                      Voor mij een leuke Superb of als je tevreden bent van het het ruimtegevoel in de SW waarom geen 5008.

                      Hoe vergelijk je de SW tegenover de 1-reeks die je er voor had?
                      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                      '15 Volvo XC60 D3

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                        Klopt niet volledig.

                        De "16d" heeft geen balansassen in de motor. Da's het enige mechanische verschil. Daarmee is de motor ook zo'n 10 kg minder zwaar dan die in de "18d".
                        De afwezigheid van die balansassen heeft m.i. niet meteen een invloed op wat de motor aan kan qua vermogen. Ze hebben immers tot doel om de motor zoeter te laten lopen. Theoretisch zou een "16d" dus wat rauwer moeten draaien dan een "18d", maar veel 4-cilinder dieselmotoren hebben geen balansassen en draaien toch (zo) zoet (als mogelijk is voor een 4-pitter diesel) rond.

                        Het verschil in vermogen tussen de beide versies komt inderdaad volledig op 't konto van de verminderde turbodruk (en enkele dingen dientengevolge).
                        Voorts rijden de "16d" ook met kleinere remmen vooraan rond. Hoeveel kg dat scheelt, weet ik niet maar samen met het verschil in gewicht van de motor zal dat het totale gewichtsverschil van 15 kg uitmaken.
                        De nogmaals kleinere remmen op de 116d en 316d maken dat je toch in zekere mate rekening moet gaan houden met de uithouding en remkracht van de remmen als je die auto zwaar gaat tunen. De 320d b.v. heeft schijven van 312x24mm vooraan, de 318d doet iets minder met 300x24mm (dezelfde maat als de 320d prefacelift) en de 316d neemt genoegen met 292x22mm. Ze zijn dus niet alleen nog een tikje kleiner, maar ook minder dik.
                        Om dan met meer dan 180pk te gaan liggen scheuren lijkt 't me nipt bemeten. Bij elk ander dan extreem sportief gebruik met dat zeker volstaan.
                        Mocht ik nu moeten kopen en ik zat in die prijscategorie te shoppen, ik nam zeker de 116d/316d.
                        Bedankt voor de uitgebreide technische uitleg. De kleinere remmen en de balansassen neem ik er graag bij als ik daarvoor wat opties kan kiezen!

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                        Aan het tempo dat jij van auto verandert zou ik er alvast niet mee inzitten om nu nog een E90/91 te kopen want tegen dat de nieuwe er is (zeker de touring) ben jij zeker al aan iets anders toe.

                        Dat gezegd zijnde is 31k wel een beetje aan de krappe kant als je een deftige config wilt.
                        Ik weet dat het krap is, vandaar dat ik alle mogelijke hulp inroep . Desnoods neem ik een sedan.

                        Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                        Dat budget is voor mij te beperkt om er een leuke "Premium" van te maken in die klasse.

                        Voor mij een leuke Superb of als je tevreden bent van het het ruimtegevoel in de SW waarom geen 5008.

                        Hoe vergelijk je de SW tegenover de 1-reeks die je er voor had?
                        Iedereen vindt een Suberp zalig maar niemand koopt er één . Ik zie het ook niet echt zitten.

                        Ik ben heel tevreden van mijn SW (behalve van de 90 pk) en een 5008 met veel opties en een 2.0 HDI zou lukken, maar het is zo een busje. Vanbinnen is daarentegen ZALIG en het rijden is ook SUPER. De 508 (nog niet te bestellen) is wel meer een optie. Ik vind de sedan met de juiste opties best OK.
                        2012 Nissan Qashqai 1.5 DCI Urban - 40.000 km
                        2015 Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo OPC Line - 10.000 km

                        Comment


                        • #13
                          Ik heb dus een 116d.

                          Ik heb geen idee of mijn remmen effectief kleiner zijn dan van een 118d, ik veronderstel dat dit wel waar is.

                          Het enige wat ik kan zeggen ik dat ik de remmen soms wat ondermaats vind naar uithouding toe, zelfs met zijn 115pk. Ook kort maar hard remmen is zijn ding niet.

                          Maar voor dagdagelijks gebruik volstaan ze best wel hoor.

                          Comment


                          • #14
                            Met een sedan 316d ga je wel ergens geraken met je 31.000 Euro.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Caractere Bekijk Berichten
                              Iedereen vindt een Suberp zalig maar niemand koopt er één . Ik zie het ook niet echt zitten.
                              Omdat sommigen nu eenmaal 6 cilinders willen.
                              En ik zie ze toch wel rondrijden, die superbs. Bijna allemaal 2.0.

                              Als ik mocht kiezen tussen een 316 of een superb, kies ik de superb.
                              Maar het theoretische is altijd dat de superb-lovers vaak andere keuzes hebben, vooral niet-BMW.

                              Comment


                              • #16
                                Ik vind die Superb's wel mooie auto's.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door binnenmuisarchitekt Bekijk Berichten
                                  Ik vind die Superb's wel mooie auto's.
                                  gewoonweg ander type wagen dan een 3.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
                                    Omdat sommigen nu eenmaal 6 cilinders willen.
                                    En ik zie ze toch wel rondrijden, die superbs. Bijna allemaal 2.0.

                                    Als ik mocht kiezen tussen een 316 of een superb, kies ik de superb.
                                    Maar het theoretische is altijd dat de superb-lovers vaak andere keuzes hebben, vooral niet-BMW.
                                    Ik denk niet dat mensen geen Suberp kopen omwille van de 6-cilinder eis. De Superb concurreert meer met Insigna, Passat, ...

                                    Ik vind het design iets te klassiek en alles een beetje te saai
                                    2012 Nissan Qashqai 1.5 DCI Urban - 40.000 km
                                    2015 Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo OPC Line - 10.000 km

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Caractere Bekijk Berichten
                                      Bedankt voor de uitgebreide technische uitleg. De kleinere remmen en de balansassen neem ik er graag bij als ik daarvoor wat opties kan kiezen!
                                      Ik ook.

                                      Oorspronkelijk geplaatst door Caractere Bekijk Berichten
                                      Iedereen vindt een Suberp zalig maar niemand koopt er één . Ik zie het ook niet echt zitten.
                                      Ik zou het wel doen, met pakweg 30.000 EUR, moest ik nieuw moeten kopen (of b.v. een bedrijgswagen mogen kiezen). Veel liever een leuk uitgeruste Superb break 2.0 TDI dan een basis 316d touring.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X