Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer O nummerplaat aanvragen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door Gert1 Bekijk Berichten
    Behalve als je stopt aan de bakker en even binnen loopt.
    Dat is dan geen proefrit meer, maar dan ben je de wagen gewoon aan het gebruiken.

    Ik spreek uit de ervaring van een kennis van me.
    idd, o-platen kwijt etc..ken er ook al enkelen die het hebben voorgehad...

    daarmee dat de mijne altijd op gewone platen zal staan...(+ ook wel het feit dat er een persoonlijke plaat op hangt )

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door astralogie Bekijk Berichten
      idd, o-platen kwijt etc..ken er ook al enkelen die het hebben voorgehad...

      daarmee dat de mijne altijd op gewone platen zal staan...(+ ook wel het feit dat er een persoonlijke plaat op hangt )
      Normaal gezien ken je daar je O-platen niet voor kwijt geraken, hoogstens een boete voor het overtreden van de regels inzake gebruik.

      Comment


      • #23
        ?

        Iemand schreef

        "idd, o-platen kwijt etc......."

        Bullshit van de eerste plank.

        Zoals als eerder geschreven hier kan je voor zoiets je O plaat niet kwijt geraken.

        Wat ook HEEL veel uitmaakt, is met "wat" voor Oldtimer je rijdt.

        Voorbeeld : Ranzige BMW 320i uit 1990 op O plaat ----> je wordt gecontroleerd

        "Echte oldtimer" -----> ze laten je gerust.

        Het zijn dan ook voornamelijk de "oldtimers" die duidelijk voor ontduiking van de jaarlijkse controle op O plaat rijden die controle krijgen. Niet de "echte" classics.

        (en voordat iedereen begint te blazen en tieren tegen mij, ik heb dat niet bedacht)

        Voor mij mag de "regel" oldtimer dan ook verschuiven minstens 35 - 40 jaar oud.

        De rest op O platen zijn toch meestal gewoon "wrakken" die niet meer door de keuring

        geraken en dus maar op O plaat gezet worden.

        Cheers

        B

        Comment


        • #24
          bullshit eerste plank.

          hier hebben ze een mg-a aangepakt omdat hij bij de bakker stond.
          en dat is niet bepaald een brol oldtimer.

          en het is een feit dat ze van mij al die valse oldtimers er vantussen mogen halen. daarmee bedoel ik dus zoals de topicopener, die een o-plaat aanvragen puur omdat hun wagen een bepaalde leeftijd gehaald heeft, maar waar ze wel nog dagelijks mee rijden, maar schrik van de keuring krijgen.

          mijn kever was indertijd ook dagelijks gekeurd. ook al reed ik er enkel in het weekend mee. dan kon ik tenmisnte zonder zorgen rondtoeren.
          wimoptiek.be op

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door tim-008 Bekijk Berichten
            bedankt voor de info.

            Wanneer je wagen jaarlijks laat keuren zodat je geen beperkingen hebt in verband
            met het gebruik, maar je wil wel aanspraak maken op de autotaks vermindering
            moet men dan ook aan de keuring melden dat het om oldtimerkeuring gaat ?

            Hoeveel de autotaks dan bedraagt per jaar heb ik niet juist kunnen achterhalen.
            Heb bedragen gelezen van 30, 45, 60 euro maar hoeveel het juist is ?
            Alvast bedankt voor u tijd.


            Wagen niet meer geschikt voor het gebruik op de openbare weg?
            dit was om twee redenen ;
            1ste dat ik gelezen had dat oldtimer een O-plaats moest hebben vanaf november 2011.
            2de de achternaloop van ieder jaar naar de keuring te moeten gaan.De wagen heeft nu maar 1800km gereden op 1 jaar.
            3de de autotaks vermindering.
            Persoonlijk vind ik wanneer een oldtimer minder dan 3000km per jaar rijdt en niet elke dag wordt gebruik dat deze wagens keuringvrij zouden moeten zijn.

            Misschien is O-plaat niet de beste keuze in verband met de beperkingen.
            Bijvoorbeeld wanneer mooie weer is of als je gewoon zin in heb om ritje te maken is dit niet meer mogelijk .

            Wanneer je wagen jaarlijks laat keuren zodat je geen beperkingen hebt in verband
            met het gebruik, maar je wil wel aanspraak maken op de autotaks vermindering
            moet men dan ook aan de keuring melden dat het om oldtimerkeuring gaat ?

            Hoeveel de autotaks dan bedraagt per jaar heb ik niet juist kunnen achterhalen .
            Heb bedragen gelezen van 30, 45, 60 euro maar hoeveel het juist is ?
            Alvast bedankt voor u tijd.[/quote]

            1) de zoekfunctie kan je ZOVEEL verder helpen. ( werkt die al terug )

            je hebt 3 soorten oldtimer.
            -oldtimer voor de verkeersbelasting. == elke auto die ouder is dan 25 jaar moet een minimum forfaitair bedrag betalen van 32,5 euro.. maakt niet ouit of ze daily of oldtimer gekeurd zijn.

            -oldtimer voor de keuring. == auto is 25 jaar ( hoewel het ondertussen al 30 jaar geworden is of zal worden ), en je bied je auto aan voor oldtimerkeuring. waarna je een O-plaat kunt aanvragen. de keuring is minimaal en ook maar 1-malig.
            -wel opgelegde regels van maximum 25km
            -enkel evenementen en testritten
            -niet snachts rijden

            oldtimer verzekering == auto is 25 jaar en oldtimerkeuring ondergaan, de verzekering laat u voor een bepaald bedrag u auto verzekeren.
            voorwaarden zijn geen woon werk verkeer of whatever voor de rest mag zogezegd bijna alles.



            wat betekent dit nu exact.
            stel je auto is 40 jaar oud, en ingeschreven als daily. en ook zo verzekerd.
            dit betekent , je betaald 32,5 euro verkeersbelastingen ( auto is ouder dan 25 jaar )
            je mag rijden wanneer je wilt, ook snachts en geen km beperking. u verzekering is natuurlijk geen minimum bedrag.

            stel je auto is 30 jaar oud, je schrijft hem in als oldtimer, je verzekering zegt dat je daily mag rijden met je auto, en snachts wordt je aangereden door iemand.
            dit betekent dat je de wet hebt overtreden want je reed snachts met je oldtimer wat niet mocht. ( tenzij je terugkomt van een evenement ). en Hoewel de verzekering heet gezegd dat je dag en nacht moogt rijden. ben je in fout ( je auto kon snachts niet op die plaats zijn ) , en de verzekering gaat zich terugtrekken, sinds je de wet hebt overtreden.


            stel je auto staat snachts aan de kant van de weg geparkeerd met o plaat op de openbare weg.en de politie wilt u takelen.
            De poltie begaat op dit moment een fout, want hoewel je snachts niet mag rijden met een oldtimer, mag je wel snachts geparkeerd staan op de openbare weg. en je auto is wel degelijk ook snachts verzekerd ( tegen diefstal en whatever) bijkomend maak je dus geen inbreuk op de verkeerswet, en mogen ze de auto niet slepen. ( agenten durven zich hierin vergissen )

            **Persoonlijk kn ik u zeggen dat een auto die stilstaat sneller verslijt dan een auto die rondrijd. MAW, een reden temeer om te keuren.

            @wisali MGA is engels, das een mechanische katastrofale ramp
            Last edited by Timmie; 26/01/2012, 20:03.

            Comment


            • #26
              aanpakken

              Euhmz, ja, tuurlijk "kunnen ze je aanpakken"...

              Maar je gaat je O plaat dr niet door kwijtspelen, dat bedoelde ik feitelijk

              Cheers

              B

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                dit was om twee redenen ;

                natuurlijk geen minimum bedrag.

                stel je auto is 30 jaar oud, je schrijft hem in als oldtimer, je verzekering zegt dat je daily mag rijden met je auto, en snachts wordt je aangereden door iemand.
                dit betekent dat je de wet hebt overtreden want je reed snachts met je oldtimer wat niet mocht. ( tenzij je terugkomt van een evenement ). en Hoewel de verzekering heet gezegd dat je dag en nacht moogt rijden. ben je in fout ( je auto kon snachts niet op die plaats zijn ) , en de verzekering gaat zich terugtrekken, sinds je de wet hebt overtreden.

                Absoluut onjuist.

                1) de verzekering heeft schriftelijk toegezegd dat je 24u/24u de wagen mag gebruiken. Ze hebben eveneens je nummerplaat, dus ze weten dat de wagen met een O-plaat rijdt.
                2) de verzekering zou moeten kunnen aantonen dat de oorzaak van het ongeval is dat je de regels ivm. de rijbeperkingen ovetreden hebt. Dat is onmogelijk, omdat het feit dat je niet op die plek mocht zijn, geen oorzaak van het ongeval kan zijn (in tegenstelling tot een stuurfout, dronkenschap, gladde wegen, enz....)

                Comment


                • #28
                  Ik vind de nadelen van een oldtimer plaat toch ook niet opwegen tegen de voordelen.
                  Prijsverschil is er bijna niet of minimaal, rechten om te rijden wel.
                  En waar gebruik je een oldtimer nu echt voor: om te rijden!

                  Ik zou enkel oldtimer platen nemen:
                  - voor wagen voor 1960 of zelfs 1950.
                  - als je een garage hebt zoals Jay Leno.

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door ecurie Bekijk Berichten
                    Absoluut onjuist.

                    1) de verzekering heeft schriftelijk toegezegd dat je 24u/24u de wagen mag gebruiken. Ze hebben eveneens je nummerplaat, dus ze weten dat de wagen met een O-plaat rijdt.
                    2) de verzekering zou moeten kunnen aantonen dat de oorzaak van het ongeval is dat je de regels ivm. de rijbeperkingen ovetreden hebt. Dat is onmogelijk, omdat het feit dat je niet op die plek mocht zijn, geen oorzaak van het ongeval kan zijn (in tegenstelling tot een stuurfout, dronkenschap, gladde wegen, enz....)

                    de verzekering gaat niet boven de wet.
                    de verzekering mag u 10000den papieren meegeven dat ge snachts moogt rondrijden.
                    het moment da ge iets voor hebt zal de verzekering alles aanhalen om ni te moeten betalen. en 1 van die dingen gaat zijn da ge in overtreding waart, want ge moogt volgens de wet niet snachts rijden.


                    een ander voorbeeld ( niet direct te maken met oldtimers ) een kennis van me reed rond zonder rijbewijs. en 1 of andere eikel heeft haar proberen in te halen op een rond punt en haar dan de pas afgesneden. ( was in duffel als je van illusion naar mechelen rijd )
                    mijn kennis was in fout. want het kon niet dat zei aan het rijden was, ze had geen rijbewijs.

                    Comment


                    • #30
                      De enige reden waarom ik mijn E30 325e die in juni 25 wordt als oldtimer zou laten keuren is omdat ik opgevangen heb dat je dan geen keuring voor verkoop moet doorlopen, en je dus niet met Z-platen moet gaan maar je gewoon platen van een andere wagen op jouw naam mag gebruiken.

                      Ik ben momenteel aan het wachten op de papieren van homologatie (ingevoerd uit NL, nooit verkocht in België). Ik heb dus al een homologatiekeuring laten uitvoeren (zo goed alst zelfde als een keuring voor verkoop, enkel meten ze je agen op - compleet belachelijk, met zo'n meetlint).

                      Kan ik effectief een wagen die nog moet gekeurd worden voor verkoop op eigen platen door de oldtimerkeuring rijden?
                      Eens de wagen op mijn naam staat zou ik dan simpelweg jaarlijkse keuring doen en op normale platen rijden.

                      Iemand hier een idee van?
                      Honda S2000 2002
                      BMW E30 318is 1990

                      VW Polo 1.9TDI 2006

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                        de verzekering gaat niet boven de wet.
                        de verzekering mag u 10000den papieren meegeven dat ge snachts moogt rondrijden.
                        het moment da ge iets voor hebt zal de verzekering alles aanhalen om ni te moeten betalen. en 1 van die dingen gaat zijn da ge in overtreding waart, want ge moogt volgens de wet niet snachts rijden.


                        een ander voorbeeld ( niet direct te maken met oldtimers ) een kennis van me reed rond zonder rijbewijs. en 1 of andere eikel heeft haar proberen in te halen op een rond punt en haar dan de pas afgesneden. ( was in duffel als je van illusion naar mechelen rijd )
                        mijn kennis was in fout. want het kon niet dat zei aan het rijden was, ze had geen rijbewijs.
                        De verzekering staat inderdaad niet boven de wet, dus je kan effectief een boete krijgen omdat je in overtreding bent met de O-plaat wetgeving. Maar de verzekering kan zich niet op die overtreding beroepen om niet tussen te komen in geval van een ongeluk. Er is namelijk geen oorzakelijk verband tussen de overtreding en het ongeluk.
                        Vergelijk het met het niet dragen van een veiligheidsgordel : stel dat je dan een ongeluk hebt met enkel materiële schade. Je kan een boete krijgen voor het niet dragen van de gordel, maar de verzekering kan niet weigeren tussen te komen in de materiële schade omdat er geen verband bestaat tussen het niet dragen van de gordel en het ongeluk. Ze kunnen wel weigeren volledig tussen te komen indien je ook lichamelijke schade hebt, omdat er daar wel een verband kan bestaan tussen het niet dragen van de gordel en de ernst van de opgelopen verwondingen.


                        Wat betreft het rijden zonder rijbewijs : In elk verzekeringscontract staat dat je NOOIT verzekerd bent als je geen geldig rijbewijs hebt.

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door Alexis Bekijk Berichten
                          De enige reden waarom ik mijn E30 325e die in juni 25 wordt als oldtimer zou laten keuren is omdat ik opgevangen heb dat je dan geen keuring voor verkoop moet doorlopen, en je dus niet met Z-platen moet gaan maar je gewoon platen van een andere wagen op jouw naam mag gebruiken.

                          Ik ben momenteel aan het wachten op de papieren van homologatie (ingevoerd uit NL, nooit verkocht in België). Ik heb dus al een homologatiekeuring laten uitvoeren (zo goed alst zelfde als een keuring voor verkoop, enkel meten ze je agen op - compleet belachelijk, met zo'n meetlint).

                          Kan ik effectief een wagen die nog moet gekeurd worden voor verkoop op eigen platen door de oldtimerkeuring rijden?
                          Eens de wagen op mijn naam staat zou ik dan simpelweg jaarlijkse keuring doen en op normale platen rijden.

                          Iemand hier een idee van?
                          Z-platen of platen van vorige eigenaar.
                          en sinds dat de platen van een nederlandse wagen bij de auto horen, had je de platen gewoon moeten meekrijgen.

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door Alexis Bekijk Berichten
                            De enige reden waarom ik mijn E30 325e die in juni 25 wordt als oldtimer zou laten keuren is omdat ik opgevangen heb dat je dan geen keuring voor verkoop moet doorlopen, en je dus niet met Z-platen moet gaan maar je gewoon platen van een andere wagen op jouw naam mag gebruiken.

                            Ik ben momenteel aan het wachten op de papieren van homologatie (ingevoerd uit NL, nooit verkocht in België). Ik heb dus al een homologatiekeuring laten uitvoeren (zo goed alst zelfde als een keuring voor verkoop, enkel meten ze je agen op - compleet belachelijk, met zo'n meetlint).

                            Kan ik effectief een wagen die nog moet gekeurd worden voor verkoop op eigen platen door de oldtimerkeuring rijden?
                            Eens de wagen op mijn naam staat zou ik dan simpelweg jaarlijkse keuring doen en op normale platen rijden.

                            Iemand hier een idee van?
                            Dat gaat inderdaad , linkje: http://www.bfov.be/index.php/nl/faq/...hnischekeuring
                            Last edited by elio; 27/01/2012, 12:46. Reden: link toegevoegd
                            Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door Alexis Bekijk Berichten
                              De enige reden waarom ik mijn E30 325e die in juni 25 wordt als oldtimer zou laten keuren is omdat ik opgevangen heb dat je dan geen keuring voor verkoop moet doorlopen, en je dus niet met Z-platen moet gaan maar je gewoon platen van een andere wagen op jouw naam mag gebruiken.

                              Ik ben momenteel aan het wachten op de papieren van homologatie (ingevoerd uit NL, nooit verkocht in België). Ik heb dus al een homologatiekeuring laten uitvoeren (zo goed alst zelfde als een keuring voor verkoop, enkel meten ze je agen op - compleet belachelijk, met zo'n meetlint).

                              Kan ik effectief een wagen die nog moet gekeurd worden voor verkoop op eigen platen door de oldtimerkeuring rijden?
                              Eens de wagen op mijn naam staat zou ik dan simpelweg jaarlijkse keuring doen en op normale platen rijden.

                              Iemand hier een idee van?
                              dat gaat inderdaad perfect. Zo heb ik het ook gedaan met mijn meest recent ingevoerde oldtimer; die heeft nu ook TIJDELIJK O-platen om niet met Z-platen te moeten gaan, maar zal zo snel mogelijk worden ingeschreven als gewone auto
                              sigpic*Lancia Beta Spider *Lancia Beta HPE 2.0 i.e. *Lancia Delta Integrale 8V *Lancia Ypsilon 1.4 16V Platino

                              Comment


                              • #35
                                Ik ken nochtans iemand die wel degelijk zijn o platen is kwijtgeraakt...hy was al vele malen gespot met zijn kever en toen ze hem zagen staan aan de winkel hebben ze hem opgewacht...

                                Maar ze hebben wel gelijk dat ze sneller controleren..te veel wrakken zoals Mercedes, golfkes etc zijn 25 jaar maar worden gewoon dagelijks gebruikt door bepaalde bevolkingsgroepen om goedkoop en slecht of niet onderhouden rond te bollen...



                                Ben ook voorstander voor keuring om de 2 3 jaar voor oldtimers met controle van remmen en lichten want zij rijden ook op de baan...
                                Last edited by ; 27/01/2012, 14:05.

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door astralogie Bekijk Berichten
                                  Ik ken nochtans iemand die wel degelijk zijn o platen is kwijtgeraakt...hy was al vele malen gespot met zijn kever en toen ze hem zagen staan aan de winkel hebben ze hem opgewacht...
                                  Dan moeten ze kunnen bewijzen dat elke keer dat ze hem gespot hebben hij in overtreding was met de regels op het gebruik van O-platen. Dan pas kunnen ze aantonen dat je voortdurend onrechtmatig gebruik maakt van het oldtimerstatuut. Voor een éénmalige ovetreding zal je je O-platen niet kwijt spelen.
                                  Indien dit toch gebeurt naar de rechtbank stappen met een goede advocaat of gewoon je wagen opnieuw inschrijven op een O-plaat.

                                  Comment


                                  • #37
                                    hmz

                                    Oorspronkelijk geplaatst door astralogie
                                    Ik ken nochtans iemand die wel degelijk zijn o platen is kwijtgeraakt...hy was al vele malen gespot met zijn kever en toen ze hem zagen staan aan de winkel hebben ze hem opgewacht...

                                    Kan gewoonweg niet, wat hebben ze gedaan, het bouwjaar van de auto aangepast op het
                                    inschrijvings formulier ?

                                    Een O plaat gaat "met de auto", niet met de eigenaar.

                                    Als ie echt zen plaat kwijtgeraakt is, ligt het aan iets anders. (voertuig niet verzekerd, geen tax betaald, etc. etc.)

                                    Cheers

                                    B

                                    Comment


                                    • #38
                                      hij ging er elke dag mee naar zijn werk en deed alles met de kever..deze was ook wat verlaagd en zag er als een wrak uit..hij had de kas gelaten zoals ze was met de patina en de rest allemaal vernieuwd maar dat zie je natuurlijk niet

                                      hij was zijn platen kwijt en een takelwagen heeft de kever naar de keuring gebracht waar hij was afgekeurd voor te laag, lichten niet goed afgesteld en CO te hoog..;

                                      heeft hem nadien ff hoger gelegd voor de keuring en lichten en CO laten afstellen en hij rijdt nu met gewone platen rond.

                                      kost maar 25euro meer verzekering en je bent gerust, of ze moesten lastig doen over de verlaging natuurlijk

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                                        Z-platen of platen van vorige eigenaar.
                                        en sinds dat de platen van een nederlandse wagen bij de auto horen, had je de platen gewoon moeten meekrijgen.
                                        Neen, om een Nederlandse wagen uit te voeren moet je uitvoerpapieren bekomen, die krijg je in een RWD kantoor maar daarvoor moet je de platen indienen omdat de wagen moet uitgeschreven worden vooraleer hij kan worden uitgevoerd. Check your facts.


                                        Oorspronkelijk geplaatst door elio Bekijk Berichten
                                        Oorspronkelijk geplaatst door betaveloce Bekijk Berichten
                                        dat gaat inderdaad perfect. Zo heb ik het ook gedaan met mijn meest recent ingevoerde oldtimer; die heeft nu ook TIJDELIJK O-platen om niet met Z-platen te moeten gaan, maar zal zo snel mogelijk worden ingeschreven als gewone auto
                                        Bedankt voor de link en uitleg beiden. Blij dat ik hier nu zeker van ben, dit gaat mij wel wat tijd, moeite en geld uitsparen als ik het allemaal zelf kan doen door eerst oldtimerkeuring te doen op mijn platen en dan te keuren voor dagelijks gebruik.

                                        En dan heb ik nog een O-plaat om in mijn garage te hangen
                                        Enkel jammer dat nummerplaten dit jaar duurder geworden zijn.. Kosten meer dan de oldtimerkeuring zelf!
                                        Honda S2000 2002
                                        BMW E30 318is 1990

                                        VW Polo 1.9TDI 2006

                                        Comment


                                        • #40
                                          hmz

                                          je bent een prima kerel, zonder meer.

                                          Maar geloof me.

                                          Eens die BMW op O platen door de keuring komt (en dat zal ze)

                                          Ga je ze nooit meer op "daily" zetten.

                                          Cheers

                                          B

                                          Comment

                                          Working...
                                          X