Oorspronkelijk geplaatst door flappy
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten80-100 over een vers laagje sneeuw kan natuurlijk, op een startbaan ofzo.
Maar toch echt niet in het verkeer vind ik. Je kan niet remmen en een plots uitwijkmaneuver kan je toch ook vergeten. Dergelijke maneuvers hebben ons nochtans al allemaal wel eens van de dood gered.
Vandaag veel autosnelweg gedaan en het stoort mij echt hoeveel mensen er aan 120-150 km/u over de ongestrooide linkerrijstrook moeten gaan rijden Van mij mag iedereen zoveel risico nemen als hij wilt maar alstublieft niet in de buurt van die 90% anderen die voorzichtig rijden.
Als je niet aan 80 of 100 over verse sneeuw kan rijden met je winterbanden, dan moet je echt eens terug naar de bandenboer en hem betere exemplaren vragen.
Verse sneeuw is echt het gemakkelijkst om in te rijden dat je kan hebben met winterbanden. Ik vind het zalig als we in Finland een goeie sneeuwstorm hebben. Je hebt geen spijkers nodig, gewoon goed diep ingesneden banden.
Het enige waar ik echt niks aan vind, is zuiver ijs waar geen sneeuw op ligt. Met goeie winterbanden kan je er wel nog steeds normale snelheden op halen, maar je hebt veel minder speelruimte.Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Comment
-
Ter illustratie: dit is een foto die ik destijds nam toen we in September de eerste vlaag sneeuw kregen. Ik stond op, nochtans nieuwe, zomerbanden, de buur stond al op zijn winterbanden. Beide wagens waren ong. hetzelfde formaat en hetzelfde gewicht. Het verschil is duidelijk.
Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk BerichtenNatuurlijk is dat ook zo, maar Jakkel doet graag omgekeerd (n/o dude )
Ik vind de winterbanden zweverig(er) aanvoelen bij sportief rijden bij droog weer, ook al vriest het, dan m'n zomerbanden. Beide sets zijn kwaliteitsbanden in maatje 225. Zomerset achteraan wel 255.
Comment
-
Ik heb van die all-seasons banden onder de diesel liggen. Ik moet zeggen dat ik nergens geslipt ben of nergens grip te kort ben gekomen vrijdag.
Ik heb (uiteraard) voorzichtiger gereden dan anders, maar als ik kijk naar de blikken van de mensen rondom mij vonden zij mij toch een onverantwoord snel rijdende rotzak
Maar het gekke is, dat ik erin slaagde om mijn RWD-kar voorzichtig in beweging te brengen en dan pas gas te geven, terwijl de meesten met hun FWD-karren goed aan het slippen waren om te vertrekken. Zou dat te maken kunnen hebben met gasbeheersing?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk BerichtenAls je niet aan 80 of 100 over verse sneeuw kan rijden met je winterbanden, dan moet je echt eens terug naar de bandenboer en hem betere exemplaren vragen.
.
De gemiddelde Belg komt hier in aanraking met 3-5 dagen ondergesneeuwde wegen, en als het al meezit een weekje extra Oostenrijk tijdens t winterverlof.
Wat kan je dan verwachten van hun rijstijl >> voorzichtigheid, een beetje onkunde, en de slechtste raadgever, nl. schrik.
Het is dan ook niet meer dan normaal dat er, zodra hier 8cm sneeuw valt, er direct meer dan 1000km staat op een gebied van nauwelijks 500x300km2.
Toen ik in 2005 m'n eerste trackday reed op Zolder was ik in de wolken met een besttijd van 1.59... En maar niet begreep hoe je in godsnaam daar onder een 1.50 kon geraken. Nu 8 endurance-races en een boel sprintraces later ga ikzelf ontevreden naar huis als ik niet onder de 1.45 geraakt ben.
't Is zoals de Amerikanen zeggen eh "there's no substitute for the hours in the saddle"
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenMijn gevoel bedriegt me nog steeds niet.
Ik moet wel toegeven dat die Alpin 2 bagger zijn in vergelijking met de Michelin Alpin 4 op de 120d van m'n vrouw... Had vrijdag last van een los kontje op de snelweg aan 80 km/u (maar gaan vertragen tot 60 km/u, en maar goed ook want achter me bleek het een half uur later een autokerkhof te zijn) en in Brussel centrum zat ik even vast om een verkeersdrempel op te raken.
Comment
-
Ofwel was ik gewoon zo in m'n nopjes met al die sneeuw op de weg en is 't dus zuiver een gevoel, ofwel waren m'n banden dit weekend ECHT in hun nopjes!
Eigenlijk al bijna 2 weken. Bij die echt koude temperaturen vind ik m'n Winter Sport 4D's eigenlijk veel homogener aanvoelen, bij temperaturen boven het vriespunt zwalpen ze meer.
Ik blijf erbij (en ik koop al winterbanden voor m'n karren sinds 2002): winterbanden zijn schitterend, maar dat enkel vanaf temperaturen rond het vriespunt, en niet vanaf 7°C.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door deuce Bekijk BerichtenSwede, ik denk dat het niet ligt aan het merk (premium merken dan) winterbanden, maar alles te maken heeft met ervaring.
De gemiddelde Belg komt hier in aanraking met 3-5 dagen ondergesneeuwde wegen, en als het al meezit een weekje extra Oostenrijk tijdens t winterverlof.
Wat kan je dan verwachten van hun rijstijl >> voorzichtigheid, een beetje onkunde, en de slechtste raadgever, nl. schrik.
Het is dan ook niet meer dan normaal dat er, zodra hier 8cm sneeuw valt, er direct meer dan 1000km staat op een gebied van nauwelijks 500x300km2.
Toen ik in 2005 m'n eerste trackday reed op Zolder was ik in de wolken met een besttijd van 1.59... En maar niet begreep hoe je in godsnaam daar onder een 1.50 kon geraken. Nu 8 endurance-races en een boel sprintraces later ga ikzelf ontevreden naar huis als ik niet onder de 1.45 geraakt ben.
't Is zoals de Amerikanen zeggen eh "there's no substitute for the hours in the saddle"
Wel, feit is dat je met bepaalde winterbanden perfect stabiel aan 120km/u en meer over sneeuw en ijs kan rijden terwijl je met de andere alle richtingen opgaat.
Ik heb al met een reeks autos (en dus banden) in Finland gereden en zelfs tussen spijkerbanden zitten gigantische verschillen. Vandaar dat ik bij Nokian blijf zweren voor m'n winterbanden.
Ervaring is natuurlijk belangrijk en waar de Belg die het meest mist is op gebied van het "lezen" van de weg en het op voorhand weten wanneer de wagen gaat aan het slippen gaan. Dat komt enkel met de kilometers en onze vrienden uit Scandinavië (maar ook uit het Oostblok), hebben op dat gebied veel meer kilometers achter de rug.
Ik begrijp dan ook dat er veel mensen liever voorzichtig zijn. Gaan rondrijden als de mensen in gebieden waar men winterse omstandigheden gewend is, zou echt levensgevaarlijk zijn in de Lage Landen.
PS: Je schat België wel erg groot in met 500 bij 300km (laat staan vierkante km)
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
D'r gebeuren inderdaad overal ongelukken, en als er in Finland gebeuren, dan is dat meestal in het Zuiden waar er inderdaad wat meer volk is en waar de temperaturen iets zachter zijn (en de wegen dus gladder).
De grootste dooddoener daar is echter de "frictiontyres" (zijnde zonder studs). De Finse overheid heeft geprobeerd mensen aan te zetten banden zonder spijkers te kopen omdat die het wegdek minder beschadigen. In het Zuiden is daar redelijk op ingegaan (al komen ze er wel allemaal van terug). Het gevolg is dat de éne op z'n spijkerbandjes moeiteloos stopt en die erachter zonder er recht inknalt...
In vergelijking met België zie je echter haast geen ongelukken in het Noorden van Scandinavië. Als er ergens een ongeluk gebeurt, dan is het doorgaans ofwel met een of ander groot beest dat de weg opsprong (eland, rendier) of omdat de chauffeur echt gek heeft gedaan (of dronken was).
Ik heb eigenlijk nog nooit de klassieke "woops, twee autos tegen mekaar" of "woops, mijn auto is in de gracht gevallen" gezien. Daarvoor is er iets teveel plaats, iets te weinig volk en ze zijn natuurlijk ook goed uitgerust en getraind. (elke Fin moet bvb 8 uur slipcursus volgen voor hij z'n rijbewijs kan afleggen)Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
PS: Je schat België wel erg groot in met 500 bij 300km (laat staan vierkante km)
)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door deuce Bekijk BerichtenIdd, ik doelde eerder op de rijafstand tussen noord >< zuid, en oost >< west. Al is dat ook nog aan de ruime kantElwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk BerichtenBwa, ge had België maar 5 keer te groot ingeschat
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door deuce Bekijk Berichteninderdaad , kzit dan ook 70-80% van m'n tijd in Duitsland rond te karrenElwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Comment
Comment