Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Stationaire voorverwarming blaast koud?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Stationaire voorverwarming blaast koud?

Dag allemaal,

Sinds enkele dagen heb ik een nieuwe Evoque waarbij een van de opties waar ik het hardste naar uitkeek de stationaire voorverwarming is.

Nu na enkele dagen ermee te spelen merk ik dat hij 80% van de tijd bij het inschakelen via timer of afstandsbediening hij koude lucht blaast gedurende het half uur. Wanneer ik hem erna gewoon opnieuw opzet blaast hij af en toe wel vrijwel onmiddellijk warm - geen lijn in te trekken.

Ik heb een BMW gehad met dezelfde functie en die begon vrijwel na 1 minuut warme lucht te blazen, zoals het hoort. Ik dacht nochtans dat ze allebei een Webasto systeem gebruikten.

De indruk is een beetje dat hij niet weet of hij moet koelen of warmen.

Iemand ervaring/instellingen? In de garage zelf ga ik het ook eens vragen maar bij aflevering was al duidelijk dat ze deze optie zelf nog nooit gezien hadden.

Thanks!

ga eens in die auto zitten en geef eens eventjes gas...
    en kijk eens of het dan ineens wel warme lucht geeft.

Comment

Van zodra je de auto start gaat de cyclus onderbroken worden dus dat kan ik niet doen.
      Het valt me wel op dat hij de eerste keer ik probeer het lampje van A/C laat flikkeren. De 2de keer laat hij het lampje flikkeren van Auto en wordt het wel warm.

Van BMW had ik duidelijk andere temperaturen maar momenteel bij testen met een iets of wat geavanceerde thermometer:
      - laagste temp bereikt in de wagen 3.7
      - hoogste temp bereikt in de wagen 7.8

De ramen waren 'licht' ontdooit, zijnde er was wat sneeuw weggesmolten maar ik twijfel bij serieuze ijsvorming of het weg zou zijn.

Momenteel heb ik hem onmiddellijk na deze test de wagen 2 sec gestart (zonder starten tussendoor kan je geen 2de cyclus beginnen) en toen opnieuw de kachel aangezet. Temperaturen zijn gereset dus straks meer nieuws

Edit: 2de cyclus resultaten:
      - hoogste temp: 13,5
      - temp toen ik ging kijken (enkele min na afloop): 11,4

Nu is hij een 3de cyclus bezig, uiteraard eindigt die altijd hoger gezien de wagen al een hogere temp heeft op moment van start. De ontdooing was nu wel volledig van de ruiten. De resultaten zijn echter zo pover vind ik vergeleken met BMW. Kan iemand bevestigen dat dit normaal gedrag is voor Land Rover of mag ik er van uit gaan dat er wat mis is?
      Last edited by ; 26/01/2013, 13:25.

Comment

dus als ik het goed begrijp. stel dat je voorverwarmd, moet je achteraf de auto niet starten en moet die vanzelf ( met enkel de airco aan ) warme lucht blazen.....

Comment

Het is gebaseerd op een Webasto kachel voor zover ik weet. Een aparte opwarmmodule in je wagen die warme lucht blaast zonder motor te starten op basis van de afstandsbediening of timer. Wanneer je de auto start is die normaal al comfortabel warm (bij BMW toch) en alle ruiten zijn 'rijklaar'.

Comment

geweldig, maar als die de radiator vooraan in de auto verwarmd ( zoals bij webasto), dan gaat het best wel een tijdje duren eer de kachelradiator warm is.

zlang u motor niet draait is er ook geen circulatie van het water.

MAW, tis een beetje zoals pissen in het zwembad, er is maar 1 plekske in het zwembad da wa warmer aanvoelt. en de mensen aan den andere kant van het zwembad merken er niks van.

daarom dat ik dus vroeg om u auto eens te starten en eens gas te geven

Comment

Het is een speciaal systeem dat je als optie kan nemen - ik heb het al jaren in BMW en daar is als resultaat het interieur ook warm. Als je gaat kijken op een site van Webasto staat er ook duidelijk dat dat de bedoeling is.

Heeft er iemand anders ervaring met deze optie?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lexieke Bekijk Berichten
                Het is een speciaal systeem dat je als optie kan nemen - ik heb het al jaren in BMW en daar is als resultaat het interieur ook warm. Als je gaat kijken op een site van Webasto staat er ook duidelijk dat dat de bedoeling is.

Heeft er iemand anders ervaring met deze optie?
                wij hebben die optie op de A8 en op de Range Rover.
                Deze systemen starten op en na ongeveer 5 minuten begint die warme lucht in het interieur te blazen. Tevens verwarmt die het koelwater wat een aparte circulatie heeft.
                Dus bij het starten van de motor is die sneller op bedrijfstemperatuur.
                Beste is wel om de timer te laten starten een half uur voor dat je effectief wil wegrijden. Dan is het interieur echt warm.
                De temperatuur van de verwarmde lucht staat ingesteld op de temperatuur van de laatste keer dat je hebt gereden.
                Als je airco bvb op 21 graden stond avonds dan zal die ´s morgens de lucht op 21 proberen te houden.

Comment

Hey Sliderke, thanks net wat ik zocht iemand met hetzelfde merk en deze optie! Is het een Evoque of een andere? Wanneer ik hem een half uur op voorhand opzet of manueel start met de afstandsbediening zal er geen warme lucht komen, lauwe lucht hooguit.

Enkele vragen als ik mag:
                  - als je de functie start, zie je dan rook verschijnen onder de wagen?
                  - hoor je net na het starten een borrelend geluid zoals kokend water?
                  - als je instapt, is de gevoelstemperatuur dus rond de 22 graden, klopt dat?
                  - blaast hij enkel aan de ruit of ook uit de openingen die op de chauffeur gericht zijn?

De eerste 2 zaken heb ik net getest bij onze BMW en die blaast dus zeer warme lucht na enkele minuten zoals jij zegt. Maar daar zie ik dus rook verschijnen en het borrelend geluid wat ik niet zie bij de Evoque. Ik zit te denken dat ze zijn vergeten water in het systeem te doen of zo?

Wat me ook opvalt is wanneer ik de functie start ik eerst een erg lange piep hoor van een halve minuut onder de motorkap.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lexieke Bekijk Berichten
                    Hey Sliderke, thanks net wat ik zocht iemand met hetzelfde merk en deze optie! Is het een Evoque of een andere? Wanneer ik hem een half uur op voorhand opzet of manueel start met de afstandsbediening zal er geen warme lucht komen, lauwe lucht hooguit.

Enkele vragen als ik mag:
                    - als je de functie start, zie je dan rook verschijnen onder de wagen?
                    - hoor je net na het starten een borrelend geluid zoals kokend water?
                    - als je instapt, is de gevoelstemperatuur dus rond de 22 graden, klopt dat?
                    - blaast hij enkel aan de ruit of ook uit de openingen die op de chauffeur gericht zijn?

De eerste 2 zaken heb ik net getest bij onze BMW en die blaast dus zeer warme lucht na enkele minuten zoals jij zegt. Maar daar zie ik dus rook verschijnen en het borrelend geluid wat ik niet zie bij de Evoque. Ik zit te denken dat ze zijn vergeten water in het systeem te doen of zo?

Wat me ook opvalt is wanneer ik de functie start ik eerst een erg lange piep hoor van een halve minuut onder de motorkap.
                    het is een grote range
                    - rook verschijnt soms. is normaal omdat de webasto zijn eigen uitlaat heeft
                    - geen borreld geluid. De tdv8 maakt al genoeg kabaal
                    - warmte komt uit alle openingen

ik denk dat je dit best even meld aan de garage. je hebt toch garantie dus snel oplossen

Comment

Wel garantie zeker en vast maar ik was gewoon niet zeker of dit al dan niet normaal was. Ik ga er nu dus van uit dat dit niet het geval is.

Weet iemand toevallig waar die Webasto ongeveer zit? Ik heb op het internet al veel zitten lezen over een reset knopje op het toestel en een schakelaar die controleert of de brandstoftoevoer aan of uit staat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                        geweldig, maar als die de radiator vooraan in de auto verwarmd ( zoals bij webasto), dan gaat het best wel een tijdje duren eer de kachelradiator warm is.

zlang u motor niet draait is er ook geen circulatie van het water.

MAW, tis een beetje zoals pissen in het zwembad, er is maar 1 plekske in het zwembad da wa warmer aanvoelt. en de mensen aan den andere kant van het zwembad merken er niks van.

daarom dat ik dus vroeg om u auto eens te starten en eens gas te geven
                        nee Timmie zo werkt dat niet
                        het verwarmd het circuit van motor en kachelradiator
                        zolang de thermostaat niet open is kan de voorste radiator niet opwarmen

Van 'vrieskist' tot 'behaaglijk interieur'
                        Alle Webasto-standkachels functioneren volgens hetzelfde principe en zorgen op efficiente wijze voor een prettig klimaat.
                        • Als u uw standkachel via één van onze bedieningselementen inschakelt , wordt in de verbrandingskamer van de kachel een vlam ontstoken.
                        • Het koelwater van de auto wordt door de verwarming geleid en door de vlam verwarmd.
                        • De nu verwarmde koelvloeistof stroomt door naar de warmtewisselaar van de autoverwarming.
                        • Daar wordt de warmte via de ventilator direct in het interieur geblazen. Sneeuw, ijsbloemen en ijs smelten, de ruiten worden schoon.
                        • Het warme water stroomt door naar de motor. Deze wordt zo eveneens verwarmd.
                        • Nadat het verwarmde koelwater weer naar de verwarming is gestroomd, begint de kringloop opnieuw.
                        Z4 M40i

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten
                          nee Timmie zo werkt dat niet
                          het verwarmd het circuit van motor en kachelradiator
                          zolang de thermostaat niet open is kan de voorste radiator niet opwarmen

Van 'vrieskist' tot 'behaaglijk interieur'
                          Alle Webasto-standkachels functioneren volgens hetzelfde principe en zorgen op efficiente wijze voor een prettig klimaat.
                          • Als u uw standkachel via één van onze bedieningselementen inschakelt , wordt in de verbrandingskamer van de kachel een vlam ontstoken.
                          • Het koelwater van de auto wordt door de verwarming geleid en door de vlam verwarmd.
                          • De nu verwarmde koelvloeistof stroomt door naar de warmtewisselaar van de autoverwarming.
                          • Daar wordt de warmte via de ventilator direct in het interieur geblazen. Sneeuw, ijsbloemen en ijs smelten, de ruiten worden schoon.
                          • Het warme water stroomt door naar de motor. Deze wordt zo eveneens verwarmd.
                          • Nadat het verwarmde koelwater weer naar de verwarming is gestroomd, begint de kringloop opnieuw.
                          zo is het inderdaad. Enkel verwarming van het kleine verwarmingscircuit.

Ik zou er niet teveel aan prutsen. En zo snel mogelijk naar garage gaan.
                          Bij de grote Range zit die bak net achter de rechterkoplamp.

Comment

Donderdag gaat ie naar de dokter! Update achteraf

Comment

Working...
                            X