Oorspronkelijk geplaatst door Ford-Power
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Hoe legaal het vermogen van een voertuig opdrijven ( aka chippen )
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichtennochtans stelde ze mij bmw zonder dat ik er zelfs achtervroeg voor om zo'n powerkit te nemen op de 116d.
Zolang er echter geen controle is zul je ook in de praktijk geen problemen ondervinden, maar legaal is het niet. Dat bepaalde verkopers bij BMW hier minder moeilijk over doen dan andere, zal niks veranderen aan de spelregels.
Comment
-
DIV gaat hier wel iets minder problemen mee hebben dan vroeger zou ik denken, aangezien belasting nu meer op uitstoot dan op vermogen geheven wordt.
Maar qua verzekering blijft het probleem onveranderd hé. Die premies zijn voor een deel op vermogen gebasseerd (naast prijs, leeftijd, enz.). Als je iets ernstigs tegen komt en je men zou eraan denken de motor/software na te kijken, dan kan het zijn dat je plots niet meer gedekt bent ...
Comment
-
Blijft het feit, als koper doe je volgens mij niets verkeerd. Zoals in mijn geval met de Audi (zie vorige pagina) heeft de verzekering zich gebaseerd op het formulier van de constructeur en daar stond 100kw (136pk) op.
Er wordt zelfs vaak beweerd dat de uitstoot daalt na tuning dus eigenlijk zou je korting moeten krijgen op je BIV...
Comment
-
Of de uitstoot daalt, kan je makkelijk zelf nagaan: alleen als je verbruik daalt, doet de uitstoot dat ook (tenzij je nog andere - mechanische - aanpassingen doet dan enkel software aanpassen).
Maar wat verzekering betreft: zolang ze niet verder kijken dan je officiële specs van de constructeur zit je goed. Maar eigenlijk doe je aan schriftvervalsing bij het onderschrijven van een polis voor een wagen met 136 pk als je er "ongemerkt" 163 pk van laten maken hebt... Nogmaals: zolang men enkel naar het officiële papierwerk kijkt, geen probleem. Maar stel bv. dat je wagen een bijzonder zwaar ongeval veroorzaakt doordat de motor er compleet de geest aan geeft tijdens het rijden, dan kan ik me voorstellen dat men naar de oorzaak gaat zoeken en dat ook de verzekering dan wat verder kijkt dan enkel de papiertjes.
Zoals dikwijls: zolang er niets serieus mis gaat, ga je ook wettelijk nooit een probleem krijgen hiermee.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door K2 Bekijk BerichtenMaar eigenlijk doe je aan schriftvervalsing bij het onderschrijven van een polis voor een wagen met 136 pk als je er "ongemerkt" 163 pk van laten maken hebt...
Wil maar zeggen, het is allemaal nogal een grijze zone...
Comment
-
Ik begrijp je best hoor, maar als puntje bij paaltje komt, heb jij (veronderstel ik toch) de polis ondertekend en daarmee bevestigd dat de opgegeven cijfers waarheidsgetrouw zijn...
Ik wil trouwens niemand van iets beschuldigen hoor, en ik doe net hetzelfde als jij.
Ieder moet voor zich maar uitmaken wat het risico is, en wie 100% veilig wil spelen, die laat de software-aanpassingen aan de dealer over.
Just my 2c.Last edited by K2; 22/08/2013, 13:49.
Comment
-
[QUOTE=tuningkid;5160345]Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk BerichtenMet het vingertje naar de chiptuner wijzen is dus vrij hypocriet. [/QUOTE]
Helemaal niet hypocriet. Zij zijn de uitvoerder ervan, dus mededader.Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
[QUOTE=El Greco;5161296]Oorspronkelijk geplaatst door tuningkid Bekijk Berichten
Zeg Kid, nu tussen ons gezegd en gezwegen, off the record dus, heb je Mevr. Turtelboom al gecontacteerd? Heb je haar al gemeld dat je een georganiseerde misdaadbende op het spoor bent, met wereldwijde vertakkingen?
Die wereldwijde vertakkingen doen er niet toe trouwens, het gaat over territoriale wetgevingen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk BerichtenIk heb helemaal niets vervalst . Bij aankoop nieuwe wagen faxte de dealer de papieren door naar mijn verzekeraar die op die basis een plaat heeft aangevraagd en contract heeft opgesteld. Ik ben daar op geen enkel moment tussen gekomen. Natuurlijk wist ik dat die 25kw/34pk meer had, ik had nl. zelf die optie aangekruisd (en betaald...) Maar het is aan de constructeur of invoerder om correcte gegevens op het gelijkvormigheidsattest te zetten, niet aan mij.
Wil maar zeggen, het is allemaal nogal een grijze zone...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door K2 Bekijk BerichtenMaar eigenlijk doe je aan schriftvervalsing bij het onderschrijven van een polis voor een wagen met 136 pk als je er "ongemerkt" 163 pk van laten maken hebt...
Comment
-
collega heeft maand geleden een ongeval gehad met een gechipte A5 en hij had zijn verzekeringsmakelaar niet ingelicht. resultaat, verzekering weigert tussen te komen omdat de wagen meer vermogen had dan waarvoor ze verzekerd is.
ik betaal 20 euro meer aan verzekeringen maar het staat wel mooi op papier dat het voor 143kw is in plaats van de normale 100 voor een C200 CDIlets have some more member berries
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichtencollega heeft maand geleden een ongeval gehad met een gechipte A5 en hij had zijn verzekeringsmakelaar niet ingelicht. resultaat, verzekering weigert tussen te komen omdat de wagen meer vermogen had dan waarvoor ze verzekerd is.
ik betaal 20 euro meer aan verzekeringen maar het staat wel mooi op papier dat het voor 143kw is in plaats van de normale 100 voor een C200 CDI
Onderstuur zeker?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk BerichtenEn hoe wist de verzekering dat de wagen meer vermogen had?lets have some more member berries
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichtencollega heeft maand geleden een ongeval gehad met een gechipte A5 en hij had zijn verzekeringsmakelaar niet ingelicht. resultaat, verzekering weigert tussen te komen omdat de wagen meer vermogen had dan waarvoor ze verzekerd is.
ik betaal 20 euro meer aan verzekeringen maar het staat wel mooi op papier dat het voor 143kw is in plaats van de normale 100 voor een C200 CDI
en hoe krijg je dat voor elkaar bij de verzekering, vermogen staat toch op roos formulier bij inschrijving en op je COC?
Comment
-
ik heb gewoon mijn verzekeringen gezegd dat de wagen gechipped werd en ze vroegen een document van de tuner met het nieuwe vermogen zodat ze de verzekeringspolis en papieren konden aanpassen.
mijn wagen is trouwens volledig gekeurd vorig jaar omdat er een ander onderstel op zit dus dat was ook geen probleemlets have some more member berries
Comment
Comment