Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Belg haat (en houdt van) bumperkleven

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Belg haat (en houdt van) bumperkleven

    Bumperkleven blijft één van de grootste *ergernissen van de Belgische chauffeurs. Het is irritant én *gevaarlijk: 1 op de 5 ongevallen op de *snelweg is eraan te *wijten. En toch doen doen we met z'n allen vrolijk verder.
    We kennen 'm allemaal: de 'asorijder' of verkeershufter die aan hoge snelheid in de achteruitkijkspiegel komt naderen, zo nodig even de koplampen moet testen en desnoods met twee wielen de vluchtstrook opgaat om zijn voorligger duidelijk te maken dat hij moet opkrassen.

    We ergeren ons allemaal aan het type, maar bumperkleven zélf lekker verder. De VAB-Mobiliteitsbarometer polste 2.000 Belgen over hun belangrijkste ergernissen in het verkeer, die ze minstens wekelijks zien gebeuren.

    Derde grootste frustratie
    Wat blijkt? Bumperkleven is de derde grootste frustratie, na overdreven snelheid en de richtingaanwijzers niet gebruiken. Liefst 62% zegt wekelijks agressieve bumperklevers tegen te komen. "Wat duidelijk aangeeft dat dit soort ongewenst en gevaarlijk rijgedrag veel te vaak voorkomt in het dagelijkse verkeer", zegt Maarten Matienko van mobiliteitsvereniging VAB.

    Eén op de drie bumperklevers beseft niet dat zijn rijgedrag gevaarlijk en irritant is. "Bumperklevers rekenen erop dat ze met hun rijervaring het verhoogde veiligheidsrisico kunnen compenseren. Dat is onzin. Wie 120 kilometer per uur rijdt, moet 60 meter afstand houden om in een noodsituatie tijdig te kunnen remmen", aldus Matienko.

    Bovendien is bumperkleven ook extra gevaarlijk voor de voorligger, omdat deze zich opgejaagd voelt en zich meer op de wagen achter zich dan het verkeer vóór zich concentreert. "Zelfs een auto die op 10 meter rijdt, is al héél bedreigend in je achteruitkijkspiegel. Dat beseffen bumperklevers vaak niet", klinkt het.

    Buitenlandse boetes
    Volgens de VAB is het niet verwonderlijk dat we met z'n allen blijven bumperkleven. Sensibilisering blijkt onvoldoende, een strenger controle- en vervolgingsbeleid dringt zich op. Matienko: "VAB roept ministers van Veiligheid Jan Jambon en Mobiliteit Ben Weyts op om het debat aan te gaan en een duidelijk signaal te formuleren voor degenen die andere verkeersdeelnemers in gevaar brengen en de verkeersregels aan hun laars lappen."

    Belgische snelwegen zijn momenteel het dodelijkst van Europa, op Griekenland na. De oplossing ligt in onze buurlanden. Frankrijk brengt consequent speciale zijkantmarkeringen aan: twee strepen tussen laten bij droog weer, drie bij regenweer. Duitsland controleert intensief op bumperklevers via videobewaking vanaf bruggen en de boetes zijn er allesbehalve mals. "Wie minder dan 5 meter volgafstand aanhoudt, betaalt 320 euro boete, krijgt twee strafpunten op het rijbewijs en een rijverbod van 3 maanden."

    Ook bij ons kan bumperkleven u duur komen te staan. Het is een overtreding van de eerste graad met boetes van 60 tot 1.500 euro. Matienko: "Alleen is het geen prioriteit voor de politie. De Belg zal zijn gedrag pas veranderen als hij het voelt in zijn portefeuille."
    HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.

  • #2
    Alleen is het geen prioriteit voor de politie.

    Ik vraag mij af waarom dit zo is. Is het te veel werk, is het makkelijker om op snelheid te controleren? Iets wat zo veel ongevallen veroorzaakt zou toch onmiddellijk aangepakt moeten worden.

    Comment


    • #3
      ik las het ook daarnet.

      Ik ben dagelijks op de baan. Last van bumperklevers heb ik eigenlijk gezegd quasi nooit. Last van gasten die blijven plakken op het middenvak of op het linkse vak, des te meer. En neen, ik rij niet als een 'halve gek', ik hou me aan de maximumsnelheid.

      Mensen die last hebben van bumperklevers liggen soms zelf aan de oorzaak van hun probleem: als je niet voldoende spiegelt, en je taffelt maar voort in je Berlingo, dan komt er wel eens een andere weggebruiker net iets sneller dan jezelf wat dichterbij, en die heb je dan natuurlijk maar gezien eens die 'bedreigend in je achteruitkijkspiegel' zit.
      2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten

        Mensen die last hebben van bumperklevers liggen soms zelf aan de oorzaak van hun probleem: als je niet voldoende spiegelt, en je taffelt maar voort in je Berlingo, dan komt er wel eens een andere weggebruiker net iets sneller dan jezelf wat dichterbij, en die heb je dan natuurlijk maar gezien eens die 'bedreigend in je achteruitkijkspiegel' zit.

        Dit zegt het allemaal.

        Dit is een probleem dat zich zelf oplost indien je altijd uiterst rechts blijft en niet nodeloos links blijft hangen.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
          ik las het ook daarnet.

          Ik ben dagelijks op de baan. Last van bumperklevers heb ik eigenlijk gezegd quasi nooit. Last van gasten die blijven plakken op het middenvak of op het linkse vak, des te meer. En neen, ik rij niet als een 'halve gek', ik hou me aan de maximumsnelheid.

          Mensen die last hebben van bumperklevers liggen soms zelf aan de oorzaak van hun probleem: als je niet voldoende spiegelt, en je taffelt maar voort in je Berlingo, dan komt er wel eens een andere weggebruiker net iets sneller dan jezelf wat dichterbij, en die heb je dan natuurlijk maar gezien eens die 'bedreigend in je achteruitkijkspiegel' zit.

          Is inderdaad een feit. Als men het bumperkleven aanpakt moet men inderdaad ook het linksrijden aanpakken.

          Comment


          • #6
            't Is dat, als ge last hebt van bumperklevers hebt ge het zelf gezocht. Ik vind ook dat , als ik rechts voorbijsteek dan kan dat alleen maar omdat er iemand niet rechts genoeg houdt dus moeten ze gewoon linksrijders aanpakken ipv rechtsinhalers
            30 jaar Mr Yuge!

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Den Paarse Capri Bekijk Berichten
              't Is dat, als ge last hebt van bumperklevers hebt ge het zelf gezocht. Ik vind ook dat , als ik rechts voorbijsteek dan kan dat alleen maar omdat er iemand niet rechts genoeg houdt dus moeten ze gewoon linksrijders aanpakken ipv rechtsinhalers

              Ik zou echt niet zeggen dat iemand die last heeft van bumperklevers het altijd zelf heeft gezocht. Er zijn echt wel van die opdringerige en opgejaagde mensen die direct beginnen bumperkleven terwijl de ander nog volop aan het inhalen is.

              Comment


              • #8
                "een studie bij 2000 belgen"...

                daar komt mijn haar altijd van recht.
                ze gaan uitspraken doen over een steekproef zonder info te geven over de populatie... als je er vanuit gaat dat wagens in België één unieke chauffeur hebben, hebben we momenteel 5.555.499 chauffeurs achter het stuur. Vab heeft dus geen half procent van de totale populatie ondervraagt... *zucht* waarschijnlijk enkel gepensioneerden die niets beter te doen hebben dan hierop ingaan.

                Comment


                • #9
                  Beaking news:

                  ‘97% van bumperklevers rijdt met een BMW’


                  Comment


                  • #10
                    De meeste mensen die worden gebumperkleefd (wat een woord ) beseffen het zelfs nog niet waarom dat gebeurd.


                    Ik kom dat geregeld tegen dat ze gewoon links blijven rijden zonder dat er iemand rechts rijdt. Dan "meld" ik mij altijd ff aan en neem terug afstand. Als ze het dan nog niet snappen steek ik ze langs rechts voorbij.


                    Niet teveel tijd verliezen met zo'n sufferds.
                    BMW X5 45e

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten

                      Man man man.

                      Dat logo steekt die sukkels hun ogen uit. Doe je dat met een golfje zeggen ze niets hoor. En de media speelt er mooi op in.


                      "BMW rijdt door het rood", als het een golfje is: "auto rijdt door het rood".


                      BMW X5 45e

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                        Ik zou echt niet zeggen dat iemand die last heeft van bumperklevers het altijd zelf heeft gezocht. Er zijn echt wel van die opdringerige en opgejaagde mensen die direct beginnen bumperkleven terwijl de ander nog volop aan het inhalen is.
                        Precies. Zeker in druk verkeer (3 volledig bezette rijstroken) wordt er enorm gekleefd zonder dat de auto ervoor daar wat aan kan doen.
                        VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

                        Comment


                        • #13
                          Altijd leuk zo een artikel dat met cijfertjes gooit zonder enige info omtrent:

                          - van wie komt dit onderzoek
                          - afgenomen bij welke doelgroep
                          - met welke parameters

                          -- Kort samengevat lijkt dit artikel eerder uit te gaan van buikgevoel dan een enquéte die volgens de regels van de kunst is uitgevoerd.
                          U hoeft dit niet te lezen.

                          Comment


                          • #14
                            Zoals hier al gezegd is, enige keer wanneer ik 'in iemand z'n gat doug';
                            - links blijven plakken
                            - te traag rijden (bv 50 waar je 70 mag).

                            Over dat laatste kunt ge eeuwig discussiëren, het is nu eenmaal zo bij mij.

                            Comment


                            • #15
                              Klopt wel,ikzelf haat ook bumperklevers....voor mij en meestal zijn het van die soepotokes genre berlingo,partner,kangoo,,ze moesten ze verbieden..

                              Comment


                              • #16
                                Nu ik erover denk, ik heb eigenlijk zo goed als nog nooit een bumperklever achter mij gehad.

                                Comment


                                • #17
                                  waarom doet men idd nooit eens geen campagne over linksplakkers, of voert men het amerikaanse systeem in, keep your lane principe...
                                  Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                                  Comment


                                  • #18
                                    Behalve tijdens een rondrit waar ge nie opzij wilde gaan!
                                    BMW X5 45e

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ik geef toe dat ik regelmatig zondig mbt bumperkleven, maar het is hier ondertussen quasi even erg geworden als in NL met notoire linksrijders.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk Berichten
                                        Nu ik erover denk, ik heb eigenlijk zo goed als nog nooit een bumperklever achter mij gehad.
                                        spiegel je veel?
                                        want dit is echt bijna onmogelijk :-)

                                        Comment

                                        Working...
                                        X