Bumperkleven blijft één van de grootste *ergernissen van de Belgische chauffeurs. Het is irritant én *gevaarlijk: 1 op de 5 ongevallen op de *snelweg is eraan te *wijten. En toch doen doen we met z'n allen vrolijk verder.
We kennen 'm allemaal: de 'asorijder' of verkeershufter die aan hoge snelheid in de achteruitkijkspiegel komt naderen, zo nodig even de koplampen moet testen en desnoods met twee wielen de vluchtstrook opgaat om zijn voorligger duidelijk te maken dat hij moet opkrassen.
We ergeren ons allemaal aan het type, maar bumperkleven zélf lekker verder. De VAB-Mobiliteitsbarometer polste 2.000 Belgen over hun belangrijkste ergernissen in het verkeer, die ze minstens wekelijks zien gebeuren.
Derde grootste frustratie
Wat blijkt? Bumperkleven is de derde grootste frustratie, na overdreven snelheid en de richtingaanwijzers niet gebruiken. Liefst 62% zegt wekelijks agressieve bumperklevers tegen te komen. "Wat duidelijk aangeeft dat dit soort ongewenst en gevaarlijk rijgedrag veel te vaak voorkomt in het dagelijkse verkeer", zegt Maarten Matienko van mobiliteitsvereniging VAB.
Eén op de drie bumperklevers beseft niet dat zijn rijgedrag gevaarlijk en irritant is. "Bumperklevers rekenen erop dat ze met hun rijervaring het verhoogde veiligheidsrisico kunnen compenseren. Dat is onzin. Wie 120 kilometer per uur rijdt, moet 60 meter afstand houden om in een noodsituatie tijdig te kunnen remmen", aldus Matienko.
Bovendien is bumperkleven ook extra gevaarlijk voor de voorligger, omdat deze zich opgejaagd voelt en zich meer op de wagen achter zich dan het verkeer vóór zich concentreert. "Zelfs een auto die op 10 meter rijdt, is al héél bedreigend in je achteruitkijkspiegel. Dat beseffen bumperklevers vaak niet", klinkt het.
Buitenlandse boetes
Volgens de VAB is het niet verwonderlijk dat we met z'n allen blijven bumperkleven. Sensibilisering blijkt onvoldoende, een strenger controle- en vervolgingsbeleid dringt zich op. Matienko: "VAB roept ministers van Veiligheid Jan Jambon en Mobiliteit Ben Weyts op om het debat aan te gaan en een duidelijk signaal te formuleren voor degenen die andere verkeersdeelnemers in gevaar brengen en de verkeersregels aan hun laars lappen."
Belgische snelwegen zijn momenteel het dodelijkst van Europa, op Griekenland na. De oplossing ligt in onze buurlanden. Frankrijk brengt consequent speciale zijkantmarkeringen aan: twee strepen tussen laten bij droog weer, drie bij regenweer. Duitsland controleert intensief op bumperklevers via videobewaking vanaf bruggen en de boetes zijn er allesbehalve mals. "Wie minder dan 5 meter volgafstand aanhoudt, betaalt 320 euro boete, krijgt twee strafpunten op het rijbewijs en een rijverbod van 3 maanden."
Ook bij ons kan bumperkleven u duur komen te staan. Het is een overtreding van de eerste graad met boetes van 60 tot 1.500 euro. Matienko: "Alleen is het geen prioriteit voor de politie. De Belg zal zijn gedrag pas veranderen als hij het voelt in zijn portefeuille."
We kennen 'm allemaal: de 'asorijder' of verkeershufter die aan hoge snelheid in de achteruitkijkspiegel komt naderen, zo nodig even de koplampen moet testen en desnoods met twee wielen de vluchtstrook opgaat om zijn voorligger duidelijk te maken dat hij moet opkrassen.
We ergeren ons allemaal aan het type, maar bumperkleven zélf lekker verder. De VAB-Mobiliteitsbarometer polste 2.000 Belgen over hun belangrijkste ergernissen in het verkeer, die ze minstens wekelijks zien gebeuren.
Derde grootste frustratie
Wat blijkt? Bumperkleven is de derde grootste frustratie, na overdreven snelheid en de richtingaanwijzers niet gebruiken. Liefst 62% zegt wekelijks agressieve bumperklevers tegen te komen. "Wat duidelijk aangeeft dat dit soort ongewenst en gevaarlijk rijgedrag veel te vaak voorkomt in het dagelijkse verkeer", zegt Maarten Matienko van mobiliteitsvereniging VAB.
Eén op de drie bumperklevers beseft niet dat zijn rijgedrag gevaarlijk en irritant is. "Bumperklevers rekenen erop dat ze met hun rijervaring het verhoogde veiligheidsrisico kunnen compenseren. Dat is onzin. Wie 120 kilometer per uur rijdt, moet 60 meter afstand houden om in een noodsituatie tijdig te kunnen remmen", aldus Matienko.
Bovendien is bumperkleven ook extra gevaarlijk voor de voorligger, omdat deze zich opgejaagd voelt en zich meer op de wagen achter zich dan het verkeer vóór zich concentreert. "Zelfs een auto die op 10 meter rijdt, is al héél bedreigend in je achteruitkijkspiegel. Dat beseffen bumperklevers vaak niet", klinkt het.
Buitenlandse boetes
Volgens de VAB is het niet verwonderlijk dat we met z'n allen blijven bumperkleven. Sensibilisering blijkt onvoldoende, een strenger controle- en vervolgingsbeleid dringt zich op. Matienko: "VAB roept ministers van Veiligheid Jan Jambon en Mobiliteit Ben Weyts op om het debat aan te gaan en een duidelijk signaal te formuleren voor degenen die andere verkeersdeelnemers in gevaar brengen en de verkeersregels aan hun laars lappen."
Belgische snelwegen zijn momenteel het dodelijkst van Europa, op Griekenland na. De oplossing ligt in onze buurlanden. Frankrijk brengt consequent speciale zijkantmarkeringen aan: twee strepen tussen laten bij droog weer, drie bij regenweer. Duitsland controleert intensief op bumperklevers via videobewaking vanaf bruggen en de boetes zijn er allesbehalve mals. "Wie minder dan 5 meter volgafstand aanhoudt, betaalt 320 euro boete, krijgt twee strafpunten op het rijbewijs en een rijverbod van 3 maanden."
Ook bij ons kan bumperkleven u duur komen te staan. Het is een overtreding van de eerste graad met boetes van 60 tot 1.500 euro. Matienko: "Alleen is het geen prioriteit voor de politie. De Belg zal zijn gedrag pas veranderen als hij het voelt in zijn portefeuille."
Comment