Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Inhouden Mercedes E230 lambda of LMM?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

ja je uitlaatgassen moeten wel vlot wegkunnen natuurlijk.

is de lambdasonde zelf nog goed? En is dat vreemde geluid op hogere toeren niet de kapotte katalysator?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
      ja je uitlaatgassen moeten wel vlot wegkunnen natuurlijk.

is de lambdasonde zelf nog goed? En is dat vreemde geluid op hogere toeren niet de kapotte katalysator?
      De lambda is één week oud, de vorige was kapot.
      Of zou die nieuwe ook al kapot gegaan zijn en daardoor de kat

Het geluid is alsof er een sportuitlaat onder zit...
      2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Slecht mengsel doet een kat dood. Dit kan dus een gevolg zijn van je problemen voor de LMM en lambda vervangen werden.

Haal die kat er eens onderuit, dan zou hij nu goed moeten rijden. Het geluid is nu van de kapotte kat, en het inhouden waarschijnlijk doordat de kat dicht zit.

Moest hij een lambda hebben na de kat, dan kan het daar niet aan liggen. Een lambda na de kat checkt alleen maar de efficientie van de kat, en doet niks aan het mengsel.

Laat ineens ook je CO eens meten zonder de kat, dan weet je direct of er nog steeds een probleem is met het mengsel of niet. Wie weet is het een injector-probleem of zo..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk Berichten
          Laat ineens ook je CO eens meten zonder de kat, dan weet je direct of er nog steeds een probleem is met het mengsel of niet. Wie weet is het een injector-probleem of zo..
          Hij reed alleszins wel perfect na het plaatsen van een nieuwe lambda.

Ik wist dat ik met die slechte lambda de kat ging kapotrijden maar ik heb toen echt niet veel gereden. Meer dan een week heeft hij dan nog perfect gereden maar zo'n kat brokkelt maar langzaam uit elkaar misschien?

Wat bedoel je met de kat eronderuit halen?
          Dan heb ik toch geen uitlaat meer?

Bedankt voor de reacties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
            Hij reed alleszins wel perfect na het plaatsen van een nieuwe lambda.

Ik wist dat ik met die slechte lambda de kat ging kapotrijden maar ik heb toen echt niet veel gereden. Meer dan een week heeft hij dan nog perfect gereden maar zo'n kat brokkelt maar langzaam uit elkaar misschien?

Wat bedoel je met de kat eronderuit halen?
            Dan heb ik toch geen uitlaat meer?

Bedankt voor de reacties.
            Als er veel onverbrande benzine in de kat geraakt, kan het zijn dat deze daar verbrand, en daarmee de lamellen lossen.

ivm kat eronderuit: je kan inderdaad alles er onder uithalen, en dan ff gaan rijden (best ni op zondag ), of als hij inderdaad toch stuk is kan je hem ook gewoon leegkloppen, en dan testrijden.

Ik zou verwachten dat hij zonder kat goed gaat rijden. Je gaat echter problemen hebben op de keuring zonder kat... Je kan proberen, misschien lukt het nog wel met die lpg.

Comment

Als er veel onverbrande benzine in de kat geraakt, kan het zijn dat deze daar verbrand, en daarmee de lamellen lossen.

ivm kat eronderuit: je kan inderdaad alles er onder uithalen, en dan ff gaan rijden (best ni op zondag ), of als hij inderdaad toch stuk is kan je hem ook gewoon leegkloppen, en dan testrijden.

Ik zou verwachten dat hij zonder kat goed gaat rijden. Je gaat echter problemen hebben op de keuring zonder kat... Je kan proberen, misschien lukt het nog wel met die lpg.
              Gewoon kloppen oké?

Ik kan dat proberen maar het geluid blijft hoedanook niet acceptabel

Comment

Gewoon kloppen oké?

Ik kan dat proberen maar het geluid blijft hoedanook niet acceptabel
                Haal hem er onderuit, verifieer eerst dat hij wel degelijk losgekomen is, en pas dan sla je hem leeg. Voor de manier waarop kan je even googlen naar "kat leegslaan" of zo, vooral in .nl vind je hier wel voorbeelden van.

Misschien goed idee om ebay.de al eens af te schuimen voor een vervang-kat.

Comment

gere : lees ne keer mijn topic jong :

ik zei dus :

1e : testen of je motor nog onbelast in het rood kan : zoniet : bijna zeker kat verstopt
                  2e : kat vanonderhalen en kijken of hij in het midden (waar de pijpen op zijn aangesloten ) of die monoliet niet vervormd zit .
                  3e : in geval 2 met een lang stuk draadstang in de monoliet steken : dat breekt gelijk terracotta .

jawatte , soms denk ik dat ik tegen de muren bezig ben

Comment

@ gere : als je post , laat dan ook eens het bouwjaar weten , kan dan zien of het een kat moet hebben

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Atlantis Bekijk Berichten
                      gere : lees ne keer mijn topic jong :
                      Welk topic Atlantis?

Bouwjaar is 1995 trouwens...

Comment

ik zou er hem vanonder halen en kijken of de monoliet (die kotjes) in het midden niet vervormd zijn . Indien wel : men neme een lang stuk draadstang en ramt het in die monoliet tot je kat in brokjes op de vloer ligt .Let wel : ik zou dit pas doen indien je katalysator echt verstopt zit . goede test : geef eens plangas onbelast . Als je niet boven de 4800 toeren kan , dan zit ie verstopt .
                        dit dus :-)

sorry ; alles vanaf 1995 moet een kat hebben

Comment

1e : testen of je motor nog onbelast in het rood kan : zoniet : bijna zeker kat verstopt
                          4200 toeren krijg ik er nog uit

Nieuwe kat laten plaatsen dus

Comment

sure , dat is zeker ! Heb dat eens gehad met een mégane . 4500 t/min ., zonder uitlaat : tot in het rood dat de biels rond uw oren vliegen ;-)

allez , ik ken er ene die zijn garage gaat afzoeken naar een lang stuk draadstang ...

Comment

En zo is het dus uiteindelijk gebeurd waarschijnlijk:
                              • LMM geeft stillekes de geest, en begint steeds minder te lucht te meten (terwijl er wel steeds evenveel lucht aangezogen wordt).
                              • Lambasonde doet z'n werk, en stuurt het mengsel bij (rijker). De ECU onthoud steeds hogere adaptatiewaarden.
                              • Dit alles gaat goed, tot de adaptatiewaarden te hoog worden, en de lambda het mengsel dus niet nog verder kan verrijken. Foutcodes zijn aanwezig, namelijk LMM (die is stuk), en lambdasonde (die vraagt meer verrijking dan toegelaten).
                              • Gere vervangt LMM, maar de adaptatiewaarden worden niet gewist. Ineens draait de motor dus met een correcte luchtmeting, maar met een max verrijking daarbovenop. Er is een veel te rijk mengsel, en de auto rijd nog steeds niet zoals het moet. Ondertussen stuurt de lambdasonde het mengsel bij, maar de ECU stelt maar traag z'n adaptatiewaardes bij.
                              • Ongeduldige Gere vervangt lambdasonde, maar nog steeds niet direct beterschap. Ondertussen wordt nog steeds constant het mengsel bijgestuurd, en begint de ECU ongeveer juiste adaptatiewaardes te hebben. De auto begint beter en beter te rijden. Probleem opgelost. Of toch niet.
                              • Sinds de LMM vervangen werd draait de motor veel te rijk. Vooral na koudstart, voordat de lambda op temperatuur is. Hierdoor komt er onverbrand mengsel in de kat, waar het verbrand en de kat om zeep is.
                              Moraal van het verhaal: Bij het vervangen van de LMM hadden de adaptatiewaardes gewist moeten worden. Indien dat gebeurd was, had de auto direct terug goed gereden, en was de kat niet stuk gegaan.

Lambdasonde foutmeldingen zijn ni tof, en de oorzaak ligt meestal niet aan de lambda sonde zelf...

Comment

De auto staat nu in een garage en zij stellen voor om de kat leeg te maken.
                                Maar ik twijfel toch serieus omwille van dat geluid hoor

Comment

En zo is het dus uiteindelijk gebeurd waarschijnlijk:
                                  • LMM geeft stillekes de geest, en begint steeds minder te lucht te meten (terwijl er wel steeds evenveel lucht aangezogen wordt).
                                  • Lambasonde doet z'n werk, en stuurt het mengsel bij (rijker). De ECU onthoud steeds hogere adaptatiewaarden.
                                  • Dit alles gaat goed, tot de adaptatiewaarden te hoog worden, en de lambda het mengsel dus niet nog verder kan verrijken. Foutcodes zijn aanwezig, namelijk LMM (die is stuk), en lambdasonde (die vraagt meer verrijking dan toegelaten).
                                  • Gere vervangt LMM, maar de adaptatiewaarden worden niet gewist. Ineens draait de motor dus met een correcte luchtmeting, maar met een max verrijking daarbovenop. Er is een veel te rijk mengsel, en de auto rijd nog steeds niet zoals het moet. Ondertussen stuurt de lambdasonde het mengsel bij, maar de ECU stelt maar traag z'n adaptatiewaardes bij.
                                  • Ongeduldige Gere vervangt lambdasonde, maar nog steeds niet direct beterschap. Ondertussen wordt nog steeds constant het mengsel bijgestuurd, en begint de ECU ongeveer juiste adaptatiewaardes te hebben. De auto begint beter en beter te rijden. Probleem opgelost. Of toch niet.
                                  • Sinds de LMM vervangen werd draait de motor veel te rijk. Vooral na koudstart, voordat de lambda op temperatuur is. Hierdoor komt er onverbrand mengsel in de kat, waar het verbrand en de kat om zeep is.
                                  Moraal van het verhaal: Bij het vervangen van de LMM hadden de adaptatiewaardes gewist moeten worden. Indien dat gebeurd was, had de auto direct terug goed gereden, en was de kat niet stuk gegaan.

Lambdasonde foutmeldingen zijn ni tof, en de oorzaak ligt meestal niet aan de lambda sonde zelf...
                                  Ik vrees in mijn geval van wel. De lambdasonde was wel degelijk kapot en waarschijnlijk werkte ze al een hele tijd minder goed, ik had achteraf gezien al enkele weken veel minder koppel en vermogen.
                                  Ik denk dat er een foutmelding van de LMM aanwezig was omdat ik eventjes zonder gereden had om die te testen. Maar met de LMM is niets mis.

Moraal van het verhaal: Snel laten uitlezen bij motorproblemen en zeker niet meer verderrijden. Als ik lambda uiteindelijk vervangen heb was de kat waarschijnlijk al onherroepelijk beschadigd.

Ik heb nu een nieuwe kat en de wagen rijdt weer voortreffelijk, hopelijk blijft dat nu even zo.

PS: Ik heb de ECU tijdens het "testen" een aantal keren gereset hoor. (Of is dat niet voldoende om de verkeerde waardes te wissen?)

Comment

Ik denk dat er een foutmelding van de LMM aanwezig was omdat ik eventjes zonder gereden had om die te testen. Maar met de LMM is niets mis.
                                    Ah juist, je oude LMM was niet stuk. Ik blijf het vreemd vinden dat een mercedes ECU niet beter checkt of de waardes wel plausibel zijn. Altijd gehoord dat juist mercedes alles heel strikt checkt.

Moraal van het verhaal: Snel laten uitlezen bij motorproblemen en zeker niet meer verderrijden. Als ik lambda uiteindelijk vervangen heb was de kat waarschijnlijk al onherroepelijk beschadigd.
                                    Jup, vooral met zulke mengsel-problemen en een kat is het soms snel gebeurd...

PS: Ik heb de ECU tijdens het "testen" een aantal keren gereset hoor. (Of is dat niet voldoende om de verkeerde waardes te wissen?)
                                    Dat hangt er vanaf wat je bedoeld met wissen. Een iets of wat recente ECU onthoud z'n waarde ook met de batterij afgekoppeld. Om die te wissen heb je tegenwoordig meestal de merkcomputer nodig.

Comment

uit ervaring weet ik dat een defecte lambdasonde een te rijk mengsel geeft :
                                      de lambdaspanning is bij rijk mengsel 1 V , bij arm mengsel 0V , bij ralenti rond de 0.7 V
                                      als de lambdasonde kapot is , geeft ze 0V dus ....... je redenering is bingo ;-)

Comment

weinig vermogen enz ...

hoi , ik weet niet of ik hier op een juiste manier een vraag stel maar doe toch een poging

ik heb sinds kort een c klasse 200cdi bj 2004 model 2005 gekocht , met een probleem of meerdere .
                                        deze rijd als een oude diezel uit de jaren 70 , hij haalt amper 120 km per uur na lang aanhouden ,wat mij niet normaal lijkt te zijn ( mijn eerste diezel na 22 jaar )
                                        er brand ook een oranje lampje , presies een motortje , en bij stationair draaien komt er wel wat water uit de uitlaat gelopen , de boordcomputer geeft geen fouten aan .

heeft er iemand een idé wat het zou zijn en of ik er zelf iets kan aan fixen

alvast bedankt voor een antwoord , hopelijk niets te erg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door patatje Bekijk Berichten
                                          hoi , ik weet niet of ik hier op een juiste manier een vraag stel maar doe toch een poging

ik heb sinds kort een c klasse 200cdi bj 2004 model 2005 gekocht , met een probleem of meerdere .
                                          deze rijd als een oude diezel uit de jaren 70 , hij haalt amper 120 km per uur na lang aanhouden ,wat mij niet normaal lijkt te zijn ( mijn eerste diezel na 22 jaar )
                                          er brand ook een oranje lampje , presies een motortje , en bij stationair draaien komt er wel wat water uit de uitlaat gelopen , de boordcomputer geeft geen fouten aan .

heeft er iemand een idé wat het zou zijn en of ik er zelf iets kan aan fixen

alvast bedankt voor een antwoord , hopelijk niets te erg
                                          het is in ieder geval een noodloop situati. In de garage freeze-frame data laten uitlezen zodat je weet waarom de motor zichzelf in noodloop zet. Daarna kan je verder zoeken waarom deze fout voorkomt.

Comment

Working...
                                          X