Bij nogal wat leden van dit forum betekent een auto aankopen niet enkel investeren in de wagen zelf en/of de brandstof, maar gaat er ook geld naar het onderhoud van de wagen. Voor velen een niet te onderschatten kostenpost, is reeds gebleken uit de verschillende discussies hierover in vercheidene andere topics. De onderhoudsprijzen- en dito formules verschillen erg vaak van merk tot merk en daarom leek het mij, in overleg met de opper-mod, dan ook interessant een soort ‘database’ in de vorm van een topic op te bouwen. Prijzen van onderdelen, uurlonen of hele onderhoudsformules kunnen zo uitgewisseld en vergeleken worden. Op termijn krijgen we dan een hele lijst prijzen, reparaties en nabeschouwingen waarin gezocht & vergeleken kan worden.
Om de hele handel overzichtelijk te houden stel ik voor te werken volgens een standaard-patroon, op die manier ziet iedereen onmiddellijk waarover het gaat:
MERK – MODEL + JAAR – GARAGE waar het onderhoud werd uitgevoerd (datum van onderhoud)
WERKZAAMHEDEN:
Bvb Klein onderhoud 70.000km (WeCare)
- olie verversen (4.5 liter)
- oliefilter (€ 35)
- brandstoffilter
- luchtfilter
- nazicht remmen & leidingen
- werkuren: € 40 (1.5 uren)…
- …
- Vervangwagen: €40
TOTAALPRIJS (BTW - INCLUSIEF !)
PERSOONLIJKE NABESCHOUWING:
Alles goed verlopen, wachttijd bleef beperkt tot 2 uur, mecanicien was vriendelijk en heeft alle onderdelen voor me bijgehouden.
__________________________________
Eerst vermeld je wat er net gebeurt is onder ‘WERKZAAMHEDEN’. Dit kan een klein onderhoud zijn, hier som je dan alles op wat vervangen is, kortom wat op je factuurtje stond indien er al eentje was.
Het hoeft uiteraard niet om onderhoudswerkzaamheden te gaan, zo kan je ook perfect een opsomming maken van wat er gerepareerd is na een ongeval aan bvb je carosserie. Verder kan je nog extra kosten als bvb een vervangwagen vermelden.
Vergeet zeker niet het aantal uren werk en hun kostprijs te vermelden!!
Nadien kan je een PERSOONLIJKE NABESCHOUWING toevoegen. Ben je tevreden van de service? Was de wachttijd niet te lang? Is het onderhoud goed uitgevoerd? Zijn er nog problemen opgedoken achteraf?
Tegenwoordig bieden ook heel wat autoconstructeurs ‘onderhoudsplans’ aan, denken we maar aan WeCare van VW/Audi, Full-Service-Plan van Toyota/Lexus, Opel’s l Alles-In Service.
Beschrijf de werkzaamheden die zijn uitgevoerd onder ‘WERKZAAMHEDEN’ en beschrijf nadien wat het service-plan allemaal inhoudt en wat het kostenplaatje is onder ‘PERSOONLIJKE NABESCHOUWING’.Ben je tevreden van het onderhoudsplan? Is het z’n geld waard? Hoeveel voordeel brengt het je op? Zou je het opnieuw nemen? Voor alle duidelijkheid kan je het serviceplan vermelden bij het begin van je opsomming, bvb ’Klein onderhoud 70.000 km – (WeCare-contract).
__________________________________
Hou het bij ciijfers en feiten. Indien iedereen zich wat aan bovenstaande zaken houdt krijgen we een duidelijk, overzichtelijk geheel waarin makkelijk te zoeken valt. Let’s start!
Om de hele handel overzichtelijk te houden stel ik voor te werken volgens een standaard-patroon, op die manier ziet iedereen onmiddellijk waarover het gaat:
MERK – MODEL + JAAR – GARAGE waar het onderhoud werd uitgevoerd (datum van onderhoud)
WERKZAAMHEDEN:
Bvb Klein onderhoud 70.000km (WeCare)
- olie verversen (4.5 liter)
- oliefilter (€ 35)
- brandstoffilter
- luchtfilter
- nazicht remmen & leidingen
- werkuren: € 40 (1.5 uren)…
- …
- Vervangwagen: €40
TOTAALPRIJS (BTW - INCLUSIEF !)
PERSOONLIJKE NABESCHOUWING:
Alles goed verlopen, wachttijd bleef beperkt tot 2 uur, mecanicien was vriendelijk en heeft alle onderdelen voor me bijgehouden.
__________________________________
Eerst vermeld je wat er net gebeurt is onder ‘WERKZAAMHEDEN’. Dit kan een klein onderhoud zijn, hier som je dan alles op wat vervangen is, kortom wat op je factuurtje stond indien er al eentje was.
Het hoeft uiteraard niet om onderhoudswerkzaamheden te gaan, zo kan je ook perfect een opsomming maken van wat er gerepareerd is na een ongeval aan bvb je carosserie. Verder kan je nog extra kosten als bvb een vervangwagen vermelden.
Vergeet zeker niet het aantal uren werk en hun kostprijs te vermelden!!
Nadien kan je een PERSOONLIJKE NABESCHOUWING toevoegen. Ben je tevreden van de service? Was de wachttijd niet te lang? Is het onderhoud goed uitgevoerd? Zijn er nog problemen opgedoken achteraf?
Tegenwoordig bieden ook heel wat autoconstructeurs ‘onderhoudsplans’ aan, denken we maar aan WeCare van VW/Audi, Full-Service-Plan van Toyota/Lexus, Opel’s l Alles-In Service.
Beschrijf de werkzaamheden die zijn uitgevoerd onder ‘WERKZAAMHEDEN’ en beschrijf nadien wat het service-plan allemaal inhoudt en wat het kostenplaatje is onder ‘PERSOONLIJKE NABESCHOUWING’.Ben je tevreden van het onderhoudsplan? Is het z’n geld waard? Hoeveel voordeel brengt het je op? Zou je het opnieuw nemen? Voor alle duidelijkheid kan je het serviceplan vermelden bij het begin van je opsomming, bvb ’Klein onderhoud 70.000 km – (WeCare-contract).
__________________________________
Hou het bij ciijfers en feiten. Indien iedereen zich wat aan bovenstaande zaken houdt krijgen we een duidelijk, overzichtelijk geheel waarin makkelijk te zoeken valt. Let’s start!
Comment