Tot voor kort waren er enkel de manuele versnellingsbak en de automatische versnellingsbak. De laatste jaren zijn er verschillende types bijgekomen, denk maar aan de geautomatiseerde manuele transmissies (Ferrari F1-bak, BMW’s SMG, Alfa’s Selespeed) en manuele versnellingsbakken met dubbele koppeling (VAG’s DSG, Porsches PDK). Tijd voor een overzicht zou ik zeggen.
Maar eerst ‘ns even bespreken waarom we een versnellingsbak nodig hebben. Een motor werkt namelijk maar in een toerentalgebied tussen stationair toerental en maximum toerental. De waarden van vermogen en koppel in de ‘boekskes’ zijn maximale waarden, die slechts bij bepaalde toerentallen beschikbaar zijn. Stel dat we de wielen rechtstreeks door de motor laten aandrijven. Als we voldoende koppel willen hebben om vanuit stilstand te kunnen vertrekken, zal de topsnelheid zeer laag liggen (50-60 km/u). Andersom, als we een hoge topsnelheid willen, dan zal er niet voldoende koppel aan de wielen beschikbaar zijn om uit stilstand te kunnen vertrekken.
Zetten we nu een versnellingsbak tussen motor en wielen, dan kan de overbrenginsverhouding aangepast worden zodat er zowel voldoende koppel aan de wielen beschikbaar is om vanuit stilstand te vertrekken, als voldoende snelheid om ons vlot voort te bewegen.
Nu wat is een overbrengingsverhouding? Dat is de verhouding van motortoerental tot aandrijfastoerental. M.a.w. bij een grote overbrengingsverhouding wordt het motorentoerental van de motor verlaagd (d.i. een lage versnelling). Niet enkel het toerental wordt verlaagd, ook het koppel wordt verhoogt. Dit maakt het mogelijk om in lage versnellingen vanuit stilstand te vertrekken. Kort samengevat: de lage versnellingen verlagen het toerental van de motor maar verhogen het koppel dat naar die wiel gaat. En de hoge versnellingen verhogen het motortoerental maar verlagen het koppel. Dit brengt ons bij het begrip overdrive. Overdrive duidt op overbrengingsverhoudingen kleiner als 1, hierbij draait de aandrijfas dus sneller als de motor. Bij huidige auto’s zijn de ovedrive versnellingen 5e en 6e, soms ook 4e.
Maar eerst ‘ns even bespreken waarom we een versnellingsbak nodig hebben. Een motor werkt namelijk maar in een toerentalgebied tussen stationair toerental en maximum toerental. De waarden van vermogen en koppel in de ‘boekskes’ zijn maximale waarden, die slechts bij bepaalde toerentallen beschikbaar zijn. Stel dat we de wielen rechtstreeks door de motor laten aandrijven. Als we voldoende koppel willen hebben om vanuit stilstand te kunnen vertrekken, zal de topsnelheid zeer laag liggen (50-60 km/u). Andersom, als we een hoge topsnelheid willen, dan zal er niet voldoende koppel aan de wielen beschikbaar zijn om uit stilstand te kunnen vertrekken.
Zetten we nu een versnellingsbak tussen motor en wielen, dan kan de overbrenginsverhouding aangepast worden zodat er zowel voldoende koppel aan de wielen beschikbaar is om vanuit stilstand te vertrekken, als voldoende snelheid om ons vlot voort te bewegen.
Nu wat is een overbrengingsverhouding? Dat is de verhouding van motortoerental tot aandrijfastoerental. M.a.w. bij een grote overbrengingsverhouding wordt het motorentoerental van de motor verlaagd (d.i. een lage versnelling). Niet enkel het toerental wordt verlaagd, ook het koppel wordt verhoogt. Dit maakt het mogelijk om in lage versnellingen vanuit stilstand te vertrekken. Kort samengevat: de lage versnellingen verlagen het toerental van de motor maar verhogen het koppel dat naar die wiel gaat. En de hoge versnellingen verhogen het motortoerental maar verlagen het koppel. Dit brengt ons bij het begrip overdrive. Overdrive duidt op overbrengingsverhoudingen kleiner als 1, hierbij draait de aandrijfas dus sneller als de motor. Bij huidige auto’s zijn de ovedrive versnellingen 5e en 6e, soms ook 4e.
Comment