Mededeling

Collapse
No announcement yet.

TEST zomer-sportbanden (maten 225/40R18 en 255/35R18)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• TEST zomer-sportbanden (maten 225/40R18 en 255/35R18)

SportAuto (Duits automagazine) test in zijn nummer 04/2009 de staggered setup 225/255R18 op een BMW 135i Coupé. De banden die in de test aantreden zijn de op dit moment vergrijkbare, recentste bandtypes die courant worden verkocht.

Inscannen en hier plaatsen doe ik niet (copyright), maar ik kan wel de gegevens overnemen uiteraard.

Treden aan (in alfabetische volgorde) :

1) Bridgestone Potenza RE050A RFT

2) Continental SportContact3

3) Dunlop Sport Maxx GT

4) Goodyear Eagle F1 Asymmetric

5) Hankook S1 Evo

6) Kumho Ecsta KU19

7) Michelin Pilot Sport 2

Pirelli P-Zero

9) Toyo Proxes T1-R

10) Vredestein Ultrac Sessanta
    Alle combinaties werden getest in de maten 225/40R18 vooraan en 255/35R18 achteraan op een BMW 135i Coupé. De voorste maat (225) is er eentje die op heel veel wagens te vinden is (ook FWD) v/a, de combinatie 225/255 is op een mooi aantal RWD auto's te vinden ook.

De enige runflat-band in het gezelschap is de Bridgestone. Daarmee is 'ie meteen ook de duurste band. Prijzen van www.autobandenmarkt.be (opsplitsing : bandprijs(voor)/bandprijs(achter) = setprijs), voor de aantredende versies, snelheidsindex Y of Z :
    • Bridgestone Potenza RE050A RFT : 222/277 = 998 EUR
    • Continental SportContact3 : 163/232 = 790 EUR
    • Dunlop Sport Maxx GT : 165/228 = 786 EUR
    • Goodyear Eagle F1 Asymmetric : 140/196 = 672 EUR
    • Hankook S1 Evo : 133/178 = 622 EUR
    • Kumho Ecsta KU19 : 121/172 = 586 EUR
    • Michelin Pilot Sport 2 : 168/254 = 844 EUR
    • Pirelli P-Zero : 163/207 = 740 EUR
    • Toyo Proxes T1-R : 127/178 = 610 EUR
    • Vredestein Ultrac Sessanta : 120/171 = 582 EUR
    Niet in de test opgenomen zijn RFT-versies van een aantal deelnemers in de test, en hun prijs :
    • Michelin Pilot Sport 2 ZP snelheidsindex W : 236/308 = 1.088
    • Michelin Pilot Sport 2 ZP snelheidsindex Y : 266/337 = 1.206
    • Pirelli P-Zero RFT : 200/282 = 964

Price chart :

Bon, de resultaten.

1) handling droog
    Handlingparcours van 1,9 km. Droge omstandigheden.
    1. Pirelli : 1:04,6
    2. Dunlop : 1:04,8
    3. Michelin : 1:04,9
    4. Bridgestone : 1:05,0
    5. Goodyear : 1:05,0
    6. Hankook : 1:05,2
    7. Continental : 1:05,4
    8. Kumho : 1:05,8
    9. Vredestein : 1:06,1
    10. Toyo : 1:06,5

2) handling nat
    Handlingparcours van 1,85 km (= wat korter dan droogparcours).
    1. Continental : 1:09,0
    2. Hankook : 1:10,2
    3. Pirelli : 1:10,4
    4. Goodyear : 1:10,7
    5. Vredestein : 1:11,0
    6. Michelin : 1:11,6
    7. Toyo : 1:11,8
    8. Dunlop : 1:13,8
    9. Kumho : 1:13,8
    10. Bridgestone : 1:16,8

3) remmen droog
    Uit 100 km/u tot stilstand.
    1. Continental : 34,2 m
    2. Pirelli : 34,5 m
    3. Hankook : 35,0 m
    4. Michelin : 35,3 m
    5. Toyo : 35,7 m
    6. Dunlop : 35,8 m
    7. Goodyear : 35,8 m
    8. Bridgestone : 36,6 m
    9. Kumho : 36,7 m
    10. Vredestein : 37,5 m

4) remmen nat
    Idem, van 100 km/u tot stilstand.
    1. Continental : 41,9 m
    2. Hankook : 42,5 m
    3. Goodyear : 43,5 m
    4. Pirelli : 45,3 m
    5. Michelin : 46,0 m
    6. Vredestein : 46,5 m
    7. Bridgestone : 48,5 m
    8. Dunlop : 48,5 m
    9. Toyo : 48,5 m
    10. Kumho : 49,6 m

5) aquaplaning
    Snelheid waarbij de band (in lengterichting) in aquaplaning gaat in staand water van 7 mm diep.
    1. Michelin : 89,9 km/u
    2. Continental : 86,3 km/u
    3. Hankook : 85,5 km/u
    4. Bridgestone : 85,5 km/u
    5. Toyo : 85,4 km/u
    6. Vredestein : 84,6 km/u
    7. Dunlop : 83,8 km/u
    8. Goodyear : 83,5 km/u
    9. Pirelli : 81,6 km/u
    10. Kumho : 81,6 km/u

Tot zover de meetgegevens.

Het team testers/redacteurs van SportAuto heeft ook een puntenklassement gemaakt, waarbij niet enkel de objectieve gemeten cijfers maar ook de subjectieve indruk die de band maakt, meetelt.

Testwinnaar : Continental SportContact 3
    Verbluffend in het natte. Relatief zachte bandflank waardoor de stuurprecisie nog iets beter zou kunnen, en in zeer snelle bochten kan de stabiliteit ook nog beter.

Tweede plaats : Pirelli P-Zero
    Slechts één punt verwijderd van het maximum, in droge omstandigheden : precies, neutraal, betrouwbaar. Moet wat toegeven op aquaplaning en handling in het natte.

Derde plaats : Hankook S1 Evo
    In droge omstandigheden top, enkel in zeer snelle bochten mist deze band wat stabiliteit. Aquaplaning is eerder middelmatig.

Vier : Michelin Pilot Sport 2
    In 't droge bij de top : precies, neutraal, en ook in snelle bochten zeer stabiel. In 't natte is het anders : onderstuurt snel en zwakt daarmee de levendigheid af, trage lastwissels.

Vijf : Goodyear Eagle F1 Asymmetric
    Homogeen scorend in droog en nat, enkel qua aquaplaning bij de mindere. Precisie en rijgevoel zijn goed, maar op natte ondergrond plotse lastwisselreacties.

Zes : Dunlop Sport Maxx GT
    Tweedesnelste rondetijd in het droge, maar inzake stuurprecisie en bij het remmen puntenverlies.

Zeven : Vredestein Ultrac Sessanta
    Band die het vooral goed doet op de vooras : veel grip bij het sturen en op natte ondergrond, wat ook zeer goede remcapaciteiten betekent. Zowel op droog en nat echter sterke lastwisselreacties.

Acht : Bridgestone Potenza RE050A RFT
    De enige runflat-band in de test kan inzake dynamiek op 't droge met de rest mee. Op natte ondergrond echter opvallend gebrek aan grip met zeer hard uitbreken van de achteras.

Voorlaatste : Toyo Proxes T1-R
    In het droge mist de Toyo precisie, en onderstuurt sterk. Remt wel goed. Op het natte is de grip en vooral tractie niet bijster, maar de band blijft zich wel homogeen gedragen (geen hard uitbreken).

Laatste : Kumho Ecsta KU19
    Stelt vooral op natte ondergrond teleur : weinig grip, en daardoor ook slechte remcapaciteiten. Bovendien sterke lastwisselreacties. Op droge ondergrond wat beter, maar hoogstens middelmatig.

That's it ! Voor wat het waard is...
    Bijgevoegde Bestanden

bedankt voor dat overzicht !!!
    Er liggen P-Zero's op de A5 dus ik ben eens benieuwd, zal precies alleen wat moeten opletten in de regen

Comment

Waarom kies jij dan toch voor Michelin's PS2's, gTa?

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
      Acht : Bridgestone Potenza RE050A RFT
      De enige runflat-band in de test kan inzake dynamiek op 't droge met de rest mee. Op natte ondergrond echter opvallend gebrek aan grip met zeer hard uitbreken van de achteras.
      Rood: zondag nog ondervonden. (wel 17 inch)

Comment

Mooie en duidelijke test. Zeer nuttige informatie. Had wel gedacht dat michelin PS beter was dan Pirelli's. Blijkbaar niet. Dan toch goed gedaan om deze band op de ibiza te zwieren :p. Het enigste dat ze hier misschien vergeten is de duurzaamheid van de banden. Hoe lang gaan ze mee.
        Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel
        ... De snelheidslimieten zijn overal zo gelegd dat je zelfs met 4 platte banden en olie op de baan nog door de bocht kunt aan de maximum toegelaten snelheid ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PHlL1 Bekijk Berichten
          Waarom kies jij dan toch voor Michelin's PS2's, gTa?
          Ik rijd met Bridgestone RE050A runflats rond, 215/245 setup weliswaar (nog duurder want nog zeldzamer maat). Zijn de banden die rond de velgen lagen, heb nog niet moeten wisselen.

Dat de RE050A RFT niet zo denderend deugen op 't natte, heb ik ondervonden op 't circuit van Chambley, twee weken terug. 't Was daar nat tot zelfs een zondvloed, en ik had erg weinig grip, en inderdaad uitbreken gebuurt bruusk, net zoals het terug grip vinden na 'n drift (ook bruusk). Was toen niet zo denderend tevreden van die banden, ik kon niet sneller rijden dan de mannen op Toyo R888, go figure. In de lange 270° linkse kon ik niet voorbij de 110 à 115 km/u of 'ie brak uit, terwijl b.v. een E39 M5 op ContiSC3 daar op z'n gemak 130 deed ... een zwaardere auto nog wel!

Heb m'n banden daarnet nog 'es bekeken, en 't is wel logisch dat ik weinig grip had toen, want achteraan zit ik op de slijtindicatoren en vooraan ook bijna (plus daar zijn de flanken nog 'es kaal ook, dus weinig afwatering naar buiten toe). Logisch dus dat ik daar zwabberde als een dronken eend.
          Last edited by ; 29/04/2009, 12:47.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ///NFSThunder Bekijk Berichten
            Het enigste dat ze hier misschien vergeten is de duurzaamheid van de banden. Hoe lang gaan ze mee.
            Neen, ik had nog veel liever ook een gewone RE050A in de test gezien, zodat een vergelijking tussen non-RFT en RFT mogelijk was... Ik denk dat het verschil groot zal zijn, want in tests waar de RE050A aantreedt in gewone versie tegen z'n concurrenten als hier (Michelin PS2, Pirelli P-Zero, Goodyear F1Asy, ...) zit 'ie doorgaans aan de top.

En inderdaad : levensduur test men nooit in bandentests. Helaas. Want dat maakt een groot verschil : als een band super presteert maar na de helft van de looptijd al op is, veregelekn met een band die een tikkeltje minder presteert ... dan is die tweede imo toch de betere keus als dagdagelijkse band om kilometers mee te malen.
            In deze test b.v. is de Pirelli vrij goedkoop vergeleken met de Conti en de Michelin ... maar als je weet dat een P Zero (the Hero, dus de band uit deze test, ik spreek niet over de Rosso's of de Giallo's of de Nero's) nauwelijks de helft van de levensduur van de Michelin meegaat, dan is die Pirelli plots wel een zeer dure band.

Comment

Bedankt gTa voor de uitgebreide en interessante vergelijking.

Ik moet binnenkort nieuw rubber leggen en zal zeker rekening houden met bovenstaande gegevens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                Ik rijd met Bridgestone RE050A runflats rond, 215/245 setup weliswaar (nog duurder want nog zeldzamer maat). Zijn de banden die rond de velgen lagen, heb nog niet moeten wisselen.
                Ah, juist. Maar jij raadt die banden toch aan, niet?

Oorspronkelijk geplaatst door gTa
                Dat de RE050A RFT niet zo denderend deugen op 't natte, heb ik ondervonden op 't circuit van Chambley, twee weken terug. 't Was daar nat tot zelfs een zondvloed, en ik had erg weinig grip, en inderdaad uitbreken gebuurt bruusk, net zoals het terug grip vinden na 'n drift (ook bruusk). Was toen niet zo denderend tevreden van die banden, ik kon niet sneller rijden dan de mannen op Toyo R888, go figure. In de lange 270° linkse kon ik niet voorbij de 110 à 115 km/u of 'ie brak uit, terwijl b.v. een E39 M5 op ContiSC3 daar op z'n gemak 130 deed ... een zwaardere auto nog wel!

Heb m'n banden daarnet nog 'es bekeken, en 't is wel logisch dat ik weinig grip had toen, want achteraan zit ik op de slijtindicatoren en vooraan ook bijna (plus daar zijn de flanken nog 'es kaal ook, dus weinig afwatering naar buiten toe). Logisch dus dat ik daar zwabberde als een dronken eend.
                Zelfs in het dagelijks leven in het natte, voel je dat de 335d met die banden echt vrij weinig grip heeft. Een klein beetje gas net voor je uit de bocht komt en je voelt de achterkant al een tikje uitbreken... (ligt wss ook wel een beetje aan het hoge koppel maar bon) Daarom dat we een MX-5 Mk1 die aan de binnenkant van de bocht reed hebben moeten laten passeren zondag.

Comment

super! handige en duidelijke test, thanks voor de moeite

En ik blijf best wel te vinden voor Hankook's. De EVO V12 werd ook al erg goed bevonden, deze blijkbaar idem. Die weten hoe ze goede banden moeten maken, aan een prijs die een pakje onder die van de concurrentie ligt.
                  Nu, als er ook punten op slijtvastheid werden gegeven zal de score misschien wat anders uitgedraaid zijn, maar da's niet veel anders voor de PZero vermoedelijk....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PHlL1 Bekijk Berichten
                    Ah, juist. Maar jij raadt die banden toch aan, niet?
                    Waarom niet? 't Zijn zeer goeie banden, en mocht er een rangschikking opgemaakt worden die ook rekening houdt met de levensduur, dan zouden ze waarschijnlijk bovenaan staan...

Comment

Fak, nu wil ik vers rubber

Comment

Ik heb die Bridgestone's op mijn BMW liggen, setup 225/245 v.a. Hiervoor had ik Michelin Pilot Sport 2's. Beiden Non-RFT.

Ik kan dus vrij goed vergelijken :

- Droog : beide banden goed genoeg voor mij, ik kom niet eens aan die limieten
                        - Licht vochtig : idem
                        - Nat tot kletsnat & staand water : Bridgestone heeft net iets meer grip, maar de Michelin laat toe (for what it's worth) iets sneller te gaan owv het vertrouwen. Als die Bridgestone's uitbreken (geprobeerd op een parking), vang ik hem niet meer op, de Michelins verliezen geleidelijker hun grip.
                        - Geluid : Michelins duidelijk stiller
                        - Levensduur : Michelin ging vrij lang mee, Bridgestone zien er nog heel goed uit na dik 10k km. Bijna nog geen sleet zichtbaar.
                        '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                        '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                        '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                        '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                        '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                        '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                        '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                        '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                        '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

Prachtig G, ik heb al een tijdje die Bridgestone's.. best wel 'ok' banden maar ze reageren idd totaal niet progressief in 't natte.. eerder 'snap' en weg.

Toyo's doen het wel slecht eigenlijk..

Comment

Die Continental verrast me wel, ik wist niet dat 'ie zó goed was! Gezien z'n prijs lijkt me dat een zeer interessante band!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
                              Prachtig G, ik heb al een tijdje die Bridgestone's.. best wel 'ok' banden maar ze reageren idd totaal niet progressief in 't natte.. eerder 'snap' en weg.

Toyo's doen het wel slecht eigenlijk..
                              hewel, da's net hetzelfde als ik ervaar. Zie ook mijn post, waarschijnlijk kan je u er goed in vinden
                              '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                              '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                              '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                              '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                              '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                              '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                              '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                              '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                              '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

Ik ben er meer en meer verbaasd van hoe dat mijn ervaringen haaks staan op zo een testen... Zo heb ik vroeger de Dunlop SPSportMaxx en SPSport9000's gereden, daarna Continenal ContiSportContact 3 en tenslotte Michelin Pilot Sports, waarna ik vond dat vooral de Continentals glad en hard zijn, de Dunlops goed bij droog weer maar de Michelins fenomenaal waren. Waar de Dunlops aquaplaning gaven bij 100 km/u, bleven die Michelins netjes gaan aan 160km/u

Momenteel zou ik dan ook enkel de Michelin Pilot Sport 2 en Bridgestones nog riskeren...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                                  hewel, da's net hetzelfde als ik ervaar. Zie ook mijn post, waarschijnlijk kan je u er goed in vinden
                                  jip volledig!

Comment

Ben content van m'n continental sportcontact 3's en kan me zelfs vinden in de negatieve punten ook.

Comment

Ik rij op dit moment met de geteste maten 225/40-18 en 255/35-18 op mijn BMW 135i in type Bridgestone RE050A RFT (dat zijn dus de standaardbanden). Heb ondertussen 13.000 Km en kan alleen maar bevestigen dat deze banden inderdaad vrij gemakkelijk en plots uitbreken achteraan. Dat zal wel voor een deel aan de combinatie koppel/pk's liggen. Ondertussen ben ik het al goed gewoon en kan ik er gecontroleerd heel wat plezier aan beleven.
                                      Alleszins al beslist dat ik na deze non RFT pirelli's P-zero leg. Ik bel BMW service wel als ik plat sta (gaat trouwens volautomatisch via de autotelefoon met de BMW Teleservice).

In de winter sowieso echte en smallere 205/50 winterbanden in 17" anders is deze wagen gewoon niet te besturen.

Comment

Interessant. Ik heb Conti Sportcontact 3 af-fabriek liggen op m'n nieuwe C, en de eerste indruk is erg positief. Echter dat kan natuurlijk ook aan de wagen liggen . Precisie lijkt mij puur op gevoel ook niet het sterkste punt (er zit een klein beetje 'wooliness' in het sturen wat volgens mij niet uit de stuurinrichting volgt), maar de grip is er zeker en de remprestaties zijn voortreffelijk. Nog niet in de regen gereden... vroeger ook Pirelli's gehad (P Zero Rosso) en die hadden massa's grip, maar werden erg snel erg luidruchtig.

Comment

Working...
                                        X