SportAuto (Duits automagazine) test in zijn nummer 04/2009 de staggered setup 225/255R18 op een BMW 135i Coupé. De banden die in de test aantreden zijn de op dit moment vergrijkbare, recentste bandtypes die courant worden verkocht.
Inscannen en hier plaatsen doe ik niet (copyright), maar ik kan wel de gegevens overnemen uiteraard.
Treden aan (in alfabetische volgorde) :
1) Bridgestone Potenza RE050A RFT
2) Continental SportContact3
3) Dunlop Sport Maxx GT
4) Goodyear Eagle F1 Asymmetric
5) Hankook S1 Evo
6) Kumho Ecsta KU19
7) Michelin Pilot Sport 2
Pirelli P-Zero
9) Toyo Proxes T1-R
10) Vredestein Ultrac Sessanta
Alle combinaties werden getest in de maten 225/40R18 vooraan en 255/35R18 achteraan op een BMW 135i Coupé. De voorste maat (225) is er eentje die op heel veel wagens te vinden is (ook FWD) v/a, de combinatie 225/255 is op een mooi aantal RWD auto's te vinden ook.
De enige runflat-band in het gezelschap is de Bridgestone. Daarmee is 'ie meteen ook de duurste band. Prijzen van www.autobandenmarkt.be (opsplitsing : bandprijs(voor)/bandprijs(achter) = setprijs), voor de aantredende versies, snelheidsindex Y of Z :
Price chart :
Bon, de resultaten.
1) handling droog
Het team testers/redacteurs van SportAuto heeft ook een puntenklassement gemaakt, waarbij niet enkel de objectieve gemeten cijfers maar ook de subjectieve indruk die de band maakt, meetelt.

Testwinnaar : Continental SportContact 3
Tweede plaats : Pirelli P-Zero
Derde plaats : Hankook S1 Evo
Vier : Michelin Pilot Sport 2
Vijf : Goodyear Eagle F1 Asymmetric
Zes : Dunlop Sport Maxx GT
Zeven : Vredestein Ultrac Sessanta
Acht : Bridgestone Potenza RE050A RFT
Voorlaatste : Toyo Proxes T1-R
Laatste : Kumho Ecsta KU19
That's it ! Voor wat het waard is...
Inscannen en hier plaatsen doe ik niet (copyright), maar ik kan wel de gegevens overnemen uiteraard.
Treden aan (in alfabetische volgorde) :
1) Bridgestone Potenza RE050A RFT

2) Continental SportContact3

3) Dunlop Sport Maxx GT

4) Goodyear Eagle F1 Asymmetric

5) Hankook S1 Evo

6) Kumho Ecsta KU19

7) Michelin Pilot Sport 2



9) Toyo Proxes T1-R

10) Vredestein Ultrac Sessanta

De enige runflat-band in het gezelschap is de Bridgestone. Daarmee is 'ie meteen ook de duurste band. Prijzen van www.autobandenmarkt.be (opsplitsing : bandprijs(voor)/bandprijs(achter) = setprijs), voor de aantredende versies, snelheidsindex Y of Z :
- Bridgestone Potenza RE050A RFT : 222/277 = 998 EUR
- Continental SportContact3 : 163/232 = 790 EUR
- Dunlop Sport Maxx GT : 165/228 = 786 EUR
- Goodyear Eagle F1 Asymmetric : 140/196 = 672 EUR
- Hankook S1 Evo : 133/178 = 622 EUR
- Kumho Ecsta KU19 : 121/172 = 586 EUR
- Michelin Pilot Sport 2 : 168/254 = 844 EUR
- Pirelli P-Zero : 163/207 = 740 EUR
- Toyo Proxes T1-R : 127/178 = 610 EUR
- Vredestein Ultrac Sessanta : 120/171 = 582 EUR
- Michelin Pilot Sport 2 ZP snelheidsindex W : 236/308 = 1.088
- Michelin Pilot Sport 2 ZP snelheidsindex Y : 266/337 = 1.206
- Pirelli P-Zero RFT : 200/282 = 964
Price chart :
Bon, de resultaten.
1) handling droog
Handlingparcours van 1,9 km. Droge omstandigheden.
2) handling nat- Pirelli : 1:04,6
- Dunlop : 1:04,8
- Michelin : 1:04,9
- Bridgestone : 1:05,0
- Goodyear : 1:05,0
- Hankook : 1:05,2
- Continental : 1:05,4
- Kumho : 1:05,8
- Vredestein : 1:06,1
- Toyo : 1:06,5
Handlingparcours van 1,85 km (= wat korter dan droogparcours).
3) remmen droog- Continental : 1:09,0
- Hankook : 1:10,2
- Pirelli : 1:10,4
- Goodyear : 1:10,7
- Vredestein : 1:11,0
- Michelin : 1:11,6
- Toyo : 1:11,8
- Dunlop : 1:13,8
- Kumho : 1:13,8
- Bridgestone : 1:16,8
Uit 100 km/u tot stilstand.
4) remmen nat- Continental : 34,2 m
- Pirelli : 34,5 m
- Hankook : 35,0 m
- Michelin : 35,3 m
- Toyo : 35,7 m
- Dunlop : 35,8 m
- Goodyear : 35,8 m
- Bridgestone : 36,6 m
- Kumho : 36,7 m
- Vredestein : 37,5 m
Idem, van 100 km/u tot stilstand.
5) aquaplaning- Continental : 41,9 m
- Hankook : 42,5 m
- Goodyear : 43,5 m
- Pirelli : 45,3 m
- Michelin : 46,0 m
- Vredestein : 46,5 m
- Bridgestone : 48,5 m
- Dunlop : 48,5 m
- Toyo : 48,5 m
- Kumho : 49,6 m
Snelheid waarbij de band (in lengterichting) in aquaplaning gaat in staand water van 7 mm diep.
Tot zover de meetgegevens.- Michelin : 89,9 km/u
- Continental : 86,3 km/u
- Hankook : 85,5 km/u
- Bridgestone : 85,5 km/u
- Toyo : 85,4 km/u
- Vredestein : 84,6 km/u
- Dunlop : 83,8 km/u
- Goodyear : 83,5 km/u
- Pirelli : 81,6 km/u
- Kumho : 81,6 km/u
Het team testers/redacteurs van SportAuto heeft ook een puntenklassement gemaakt, waarbij niet enkel de objectieve gemeten cijfers maar ook de subjectieve indruk die de band maakt, meetelt.
Testwinnaar : Continental SportContact 3
Verbluffend in het natte. Relatief zachte bandflank waardoor de stuurprecisie nog iets beter zou kunnen, en in zeer snelle bochten kan de stabiliteit ook nog beter.
Tweede plaats : Pirelli P-Zero
Slechts één punt verwijderd van het maximum, in droge omstandigheden : precies, neutraal, betrouwbaar. Moet wat toegeven op aquaplaning en handling in het natte.
Derde plaats : Hankook S1 Evo
In droge omstandigheden top, enkel in zeer snelle bochten mist deze band wat stabiliteit. Aquaplaning is eerder middelmatig.
Vier : Michelin Pilot Sport 2
In 't droge bij de top : precies, neutraal, en ook in snelle bochten zeer stabiel. In 't natte is het anders : onderstuurt snel en zwakt daarmee de levendigheid af, trage lastwissels.
Vijf : Goodyear Eagle F1 Asymmetric
Homogeen scorend in droog en nat, enkel qua aquaplaning bij de mindere. Precisie en rijgevoel zijn goed, maar op natte ondergrond plotse lastwisselreacties.
Zes : Dunlop Sport Maxx GT
Tweedesnelste rondetijd in het droge, maar inzake stuurprecisie en bij het remmen puntenverlies.
Zeven : Vredestein Ultrac Sessanta
Band die het vooral goed doet op de vooras : veel grip bij het sturen en op natte ondergrond, wat ook zeer goede remcapaciteiten betekent. Zowel op droog en nat echter sterke lastwisselreacties.
Acht : Bridgestone Potenza RE050A RFT
De enige runflat-band in de test kan inzake dynamiek op 't droge met de rest mee. Op natte ondergrond echter opvallend gebrek aan grip met zeer hard uitbreken van de achteras.
Voorlaatste : Toyo Proxes T1-R
In het droge mist de Toyo precisie, en onderstuurt sterk. Remt wel goed. Op het natte is de grip en vooral tractie niet bijster, maar de band blijft zich wel homogeen gedragen (geen hard uitbreken).
Laatste : Kumho Ecsta KU19
Stelt vooral op natte ondergrond teleur : weinig grip, en daardoor ook slechte remcapaciteiten. Bovendien sterke lastwisselreacties. Op droge ondergrond wat beter, maar hoogstens middelmatig.
That's it ! Voor wat het waard is...
Comment