Audi blaast 100 kaarsjes uit en AudiSport.be/.nl zijn eerste kaarsje!

Op 16 juni is het exact honderd jaar geleden dat Audi het leven zag. Om de verjaardag van de prestigieuze Duitse constructeur te vieren, loopt er momenteel een tentoonstelling in het bedrijfsmuseum. En vandaag bestaat AudiSport ook 1 jaar, voor de gelegenheid vat AudiSport.be/.nl een eeuw Audi samen in een notendop.
De huidige Audi heeft zijn roots in Horch Automobielwerke, een firma die in 1899 het levenslicht zag in Keulen. Aan de wieg stond ene August Horch, die het bedrijf samen met enkele partners uit de grond stampte. Tien jaar later zou Horch er de deur achter zich dichttrekken. Een meningsverschil over de te hanteren expensiestrategie bleek onverzoenbaar. Horch bleef niet bij de pakken zitten en nauwelijks enkele maanden later opende een nieuwe onderneming de deuren, op een steenworp van de oorspronkelijke Horch-fabriek.
Naamsverandering
Pas tien jaar na het eigenlijke ontstaan van het bedrijf, zou de naam Audi voor het eerst weerklinken in de wandelgangen. Omdat zijn familienaam ondertussen al gepatenteerd was, moest Horch op zoek naar een nieuwe marknaam. Het was de zoon van zijn nieuwe zakenpartner die hem Audi aanraadde. De jonge knaap wees hem erop dat Audi het Latijnse equivalent is van Horch, de Duitse imperatief van horchen (luisteren). De nieuwe naam was geboren en zou nog minstens negentig jaar meegaan.
Vier ringen
Liet de naam tien jaar op zich wachten, voor het huidige logo was het geduld uitoefenen tot halverwege de jaren ’30. Het ondertussen wereldbekende embleem met de vier ringen is geïnspireerd op het logo van de Olympische Spelen, die in 1936 in Berlijn plaatsvonden. Op dat ogenblik vormen Audi, Horch, DKW en Wanderer samen één holding. De in elkaar gehaakte ringen symboliseerden de samenwerking tussen deze vier merken, die later volledig zouden opgaan in Audi A.G.
Voorsprong door techniek
Wie er het reclamemateriaal van Audi op naslaat, kent ongetwijfeld het motto van de Duitsers: ‘Vorsprung durch Technik’ oftewel ‘Voorsprong door techniek’. Die slagzin werd voor het eerst gebruikt in 1969 en staat voor de bedrijfsfilosofie van het merk, dat altijd op zoek gaat naar innovatie. De TDI-motoren, die synoniem geworden zijn voor veel vermogen en een laag brandstofverbruik, en de aluminiumcarrosserie Audi Space Frame (ASF) zijn een paar voorbeelden van invloedrijke technische vernieuwingen die Audi introduceerde.
Autosport
Al vanaf het prille begin richt Audi zich uitdrukkelijk op de autosport. Het is net die oriëntatie die August Horch deed breken met zijn oorspronkelijke partners. In het begin van de 20ste eeuw nam hij zelf herhaaldelijk plaats achter het stuur, wat het merk de nodige publiciteit opleverde. Ook tientallen jaren later bleef de band met de autosport onaangetast. Dankzij de ontwikkeling van de Audi Quattro, de eerste personenwagen met vierwielaandrijving die op grote schaal geproduceerd, boekten de Duitsers grote successen in de rallysport. In de jaren ’80 wist Michelle Mouton er als allereerste en enige vrouw uit de geschiedenis een WK-rally mee te winnen. De voorbije jaren lieten de Audibolides zich vooral opmerken in de 24 uur van Le Mans. De Noord-Franse uithoudingsrace wordt sinds de eeuwwisseling gedomineerd door de Audi-diesels.
Honderdste verjaardag
Omdat een merk niet elk jaar een eeuwfeest te vieren heeft, laat Audi die centenaire niet onopgemerkt voorbijgaan. Nog tot 16 juli kunnen liefhebbers terecht in het hoofdkwartier in het Duitse Ingolstadt. Het bedrijfsmuseum vormt er het decor van een tentoonstelling over de bewogen geschiedenis van het luxemerk. Zo vallen er dertien unieke modellen te bewonderen, waaronder het oudste pronkstuk van de collectie: de Audi Typ A uit 1911 (foto). Naast de oldtimers vormt een stripverhaal de rode draad doorheen de tentoonstelling. Aan de hand ervan worden de meest interessante anekdotes en mijlpalen van Audi aan het publiek voorgesteld, op een overzichtelijke manier.

Op 16 juni is het exact honderd jaar geleden dat Audi het leven zag. Om de verjaardag van de prestigieuze Duitse constructeur te vieren, loopt er momenteel een tentoonstelling in het bedrijfsmuseum. En vandaag bestaat AudiSport ook 1 jaar, voor de gelegenheid vat AudiSport.be/.nl een eeuw Audi samen in een notendop.
De huidige Audi heeft zijn roots in Horch Automobielwerke, een firma die in 1899 het levenslicht zag in Keulen. Aan de wieg stond ene August Horch, die het bedrijf samen met enkele partners uit de grond stampte. Tien jaar later zou Horch er de deur achter zich dichttrekken. Een meningsverschil over de te hanteren expensiestrategie bleek onverzoenbaar. Horch bleef niet bij de pakken zitten en nauwelijks enkele maanden later opende een nieuwe onderneming de deuren, op een steenworp van de oorspronkelijke Horch-fabriek.
Naamsverandering
Pas tien jaar na het eigenlijke ontstaan van het bedrijf, zou de naam Audi voor het eerst weerklinken in de wandelgangen. Omdat zijn familienaam ondertussen al gepatenteerd was, moest Horch op zoek naar een nieuwe marknaam. Het was de zoon van zijn nieuwe zakenpartner die hem Audi aanraadde. De jonge knaap wees hem erop dat Audi het Latijnse equivalent is van Horch, de Duitse imperatief van horchen (luisteren). De nieuwe naam was geboren en zou nog minstens negentig jaar meegaan.
Vier ringen
Liet de naam tien jaar op zich wachten, voor het huidige logo was het geduld uitoefenen tot halverwege de jaren ’30. Het ondertussen wereldbekende embleem met de vier ringen is geïnspireerd op het logo van de Olympische Spelen, die in 1936 in Berlijn plaatsvonden. Op dat ogenblik vormen Audi, Horch, DKW en Wanderer samen één holding. De in elkaar gehaakte ringen symboliseerden de samenwerking tussen deze vier merken, die later volledig zouden opgaan in Audi A.G.
Voorsprong door techniek
Wie er het reclamemateriaal van Audi op naslaat, kent ongetwijfeld het motto van de Duitsers: ‘Vorsprung durch Technik’ oftewel ‘Voorsprong door techniek’. Die slagzin werd voor het eerst gebruikt in 1969 en staat voor de bedrijfsfilosofie van het merk, dat altijd op zoek gaat naar innovatie. De TDI-motoren, die synoniem geworden zijn voor veel vermogen en een laag brandstofverbruik, en de aluminiumcarrosserie Audi Space Frame (ASF) zijn een paar voorbeelden van invloedrijke technische vernieuwingen die Audi introduceerde.
Autosport
Al vanaf het prille begin richt Audi zich uitdrukkelijk op de autosport. Het is net die oriëntatie die August Horch deed breken met zijn oorspronkelijke partners. In het begin van de 20ste eeuw nam hij zelf herhaaldelijk plaats achter het stuur, wat het merk de nodige publiciteit opleverde. Ook tientallen jaren later bleef de band met de autosport onaangetast. Dankzij de ontwikkeling van de Audi Quattro, de eerste personenwagen met vierwielaandrijving die op grote schaal geproduceerd, boekten de Duitsers grote successen in de rallysport. In de jaren ’80 wist Michelle Mouton er als allereerste en enige vrouw uit de geschiedenis een WK-rally mee te winnen. De voorbije jaren lieten de Audibolides zich vooral opmerken in de 24 uur van Le Mans. De Noord-Franse uithoudingsrace wordt sinds de eeuwwisseling gedomineerd door de Audi-diesels.
Honderdste verjaardag
Omdat een merk niet elk jaar een eeuwfeest te vieren heeft, laat Audi die centenaire niet onopgemerkt voorbijgaan. Nog tot 16 juli kunnen liefhebbers terecht in het hoofdkwartier in het Duitse Ingolstadt. Het bedrijfsmuseum vormt er het decor van een tentoonstelling over de bewogen geschiedenis van het luxemerk. Zo vallen er dertien unieke modellen te bewonderen, waaronder het oudste pronkstuk van de collectie: de Audi Typ A uit 1911 (foto). Naast de oldtimers vormt een stripverhaal de rode draad doorheen de tentoonstelling. Aan de hand ervan worden de meest interessante anekdotes en mijlpalen van Audi aan het publiek voorgesteld, op een overzichtelijke manier.

Comment