Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi blaast 100 kaarsjes uit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Audi blaast 100 kaarsjes uit

    Audi blaast 100 kaarsjes uit en AudiSport.be/.nl zijn eerste kaarsje!



    Op 16 juni is het exact honderd jaar geleden dat Audi het leven zag. Om de verjaardag van de prestigieuze Duitse constructeur te vieren, loopt er momenteel een tentoonstelling in het bedrijfsmuseum. En vandaag bestaat AudiSport ook 1 jaar, voor de gelegenheid vat AudiSport.be/.nl een eeuw Audi samen in een notendop.

    De huidige Audi heeft zijn roots in Horch Automobielwerke, een firma die in 1899 het levenslicht zag in Keulen. Aan de wieg stond ene August Horch, die het bedrijf samen met enkele partners uit de grond stampte. Tien jaar later zou Horch er de deur achter zich dichttrekken. Een meningsverschil over de te hanteren expensiestrategie bleek onverzoenbaar. Horch bleef niet bij de pakken zitten en nauwelijks enkele maanden later opende een nieuwe onderneming de deuren, op een steenworp van de oorspronkelijke Horch-fabriek.

    Naamsverandering
    Pas tien jaar na het eigenlijke ontstaan van het bedrijf, zou de naam Audi voor het eerst weerklinken in de wandelgangen. Omdat zijn familienaam ondertussen al gepatenteerd was, moest Horch op zoek naar een nieuwe marknaam. Het was de zoon van zijn nieuwe zakenpartner die hem Audi aanraadde. De jonge knaap wees hem erop dat Audi het Latijnse equivalent is van Horch, de Duitse imperatief van horchen (luisteren). De nieuwe naam was geboren en zou nog minstens negentig jaar meegaan.

    Vier ringen
    Liet de naam tien jaar op zich wachten, voor het huidige logo was het geduld uitoefenen tot halverwege de jaren ’30. Het ondertussen wereldbekende embleem met de vier ringen is geïnspireerd op het logo van de Olympische Spelen, die in 1936 in Berlijn plaatsvonden. Op dat ogenblik vormen Audi, Horch, DKW en Wanderer samen één holding. De in elkaar gehaakte ringen symboliseerden de samenwerking tussen deze vier merken, die later volledig zouden opgaan in Audi A.G.

    Voorsprong door techniek

    Wie er het reclamemateriaal van Audi op naslaat, kent ongetwijfeld het motto van de Duitsers: ‘Vorsprung durch Technik’ oftewel ‘Voorsprong door techniek’. Die slagzin werd voor het eerst gebruikt in 1969 en staat voor de bedrijfsfilosofie van het merk, dat altijd op zoek gaat naar innovatie. De TDI-motoren, die synoniem geworden zijn voor veel vermogen en een laag brandstofverbruik, en de aluminiumcarrosserie Audi Space Frame (ASF) zijn een paar voorbeelden van invloedrijke technische vernieuwingen die Audi introduceerde.

    Autosport

    Al vanaf het prille begin richt Audi zich uitdrukkelijk op de autosport. Het is net die oriëntatie die August Horch deed breken met zijn oorspronkelijke partners. In het begin van de 20ste eeuw nam hij zelf herhaaldelijk plaats achter het stuur, wat het merk de nodige publiciteit opleverde. Ook tientallen jaren later bleef de band met de autosport onaangetast. Dankzij de ontwikkeling van de Audi Quattro, de eerste personenwagen met vierwielaandrijving die op grote schaal geproduceerd, boekten de Duitsers grote successen in de rallysport. In de jaren ’80 wist Michelle Mouton er als allereerste en enige vrouw uit de geschiedenis een WK-rally mee te winnen. De voorbije jaren lieten de Audibolides zich vooral opmerken in de 24 uur van Le Mans. De Noord-Franse uithoudingsrace wordt sinds de eeuwwisseling gedomineerd door de Audi-diesels.

    Honderdste verjaardag
    Omdat een merk niet elk jaar een eeuwfeest te vieren heeft, laat Audi die centenaire niet onopgemerkt voorbijgaan. Nog tot 16 juli kunnen liefhebbers terecht in het hoofdkwartier in het Duitse Ingolstadt. Het bedrijfsmuseum vormt er het decor van een tentoonstelling over de bewogen geschiedenis van het luxemerk. Zo vallen er dertien unieke modellen te bewonderen, waaronder het oudste pronkstuk van de collectie: de Audi Typ A uit 1911 (foto). Naast de oldtimers vormt een stripverhaal de rode draad doorheen de tentoonstelling. Aan de hand ervan worden de meest interessante anekdotes en mijlpalen van Audi aan het publiek voorgesteld, op een overzichtelijke manier.


    Dé site voor alle Audi Sport/S/RS/R liefhebbers, eigenaars en fanaten!

  • #2

    Dé site voor alle Audi Sport/S/RS/R liefhebbers, eigenaars en fanaten!

    Comment


    • #3
      100 jaar fijnstof en decorversiering
      2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

      Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

      Comment


      • #4
        nog een memorabel moment uit de historie van Audi



        de eerste Audi die overstuurt

        Comment


        • #5
          En dat moet memorabel zijn ofzo?

          Dé site voor alle Audi Sport/S/RS/R liefhebbers, eigenaars en fanaten!

          Comment


          • #6
            wou u gewoon wat jennen

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
              wou u gewoon wat jennen
              Ah...

              Ja, leuk voor je!

              Dé site voor alle Audi Sport/S/RS/R liefhebbers, eigenaars en fanaten!

              Comment


              • #8
                Audi is goed bezig. Geef me toch maar een fiat.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Spillies Bekijk Berichten
                  Ah...

                  Ja, leuk voor je!
                  je hebt de laatste tijd wel een grote mond gekregen he

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichten
                    100 jaar fijnstof en decorversiering
                    Ook 100 jaar rijplezier en overwinningen in de Autosport!

                    Dé site voor alle Audi Sport/S/RS/R liefhebbers, eigenaars en fanaten!

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
                      je hebt de laatste tijd wel een grote mond gekregen he
                      Ik?

                      Waarom nu weer...

                      Laat het me weten aub!

                      Dé site voor alle Audi Sport/S/RS/R liefhebbers, eigenaars en fanaten!

                      Comment


                      • #12
                        Wist je dat...

                        ...Opel al 147 jaar bestaat?

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door TCT Bekijk Berichten
                          Wist je dat...

                          ...Opel al 147 jaar bestaat?
                          en nog altijd om de 5000km in de garage staat....

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichten
                            100 jaar fijnstof en decorversiering
                            ... en al 100 door de concurrentie nageaapte TDI technologie...

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door loebas Bekijk Berichten
                              ... en al 100 door de concurrentie nageaapte TDI technologie...
                              Leg 's uit ?

                              Eerste dieselmotor kwam van Mercedes.
                              Eerste diesel-personenwagen was een Citroën.
                              Eerste turbodiesel-personenwagen was een Mercedes (300SD).
                              Directe injectie i.c.m. turbodiesel kwam van Fiat, in 1988.
                              Eerste CommonRail-wagen kwam van Alfa, de 156.

                              De door VAG zo lang gebruikte Pumpe-Düse-technologie is voor zover ik weet nooit door iemand anders in personenwagens gebruikt geweest.
                              Life's too short. Not to. Live it.
                              1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                              2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                              2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                              2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door sibi Bekijk Berichten
                                Leg 's uit ?

                                Eerste dieselmotor kwam van Mercedes.
                                Eerste diesel-personenwagen was een Citroën.
                                Eerste turbodiesel-personenwagen was een Mercedes (300SD).
                                Directe injectie i.c.m. turbodiesel kwam van Fiat, in 1988.
                                Eerste CommonRail-wagen kwam van Alfa, de 156.

                                De door VAG zo lang gebruikte Pumpe-Düse-technologie is voor zover ik weet nooit door iemand anders in personenwagens gebruikt geweest.
                                Was de eerste geen Mitsubishi Galant ??

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door sibi Bekijk Berichten
                                  Leg 's uit ?

                                  Eerste dieselmotor kwam van Mercedes.
                                  Eerste diesel-personenwagen was een Citroën.
                                  Eerste turbodiesel-personenwagen was een Mercedes (300SD).
                                  Directe injectie i.c.m. turbodiesel kwam van Fiat, in 1988.
                                  Eerste CommonRail-wagen kwam van Alfa, de 156.

                                  De door VAG zo lang gebruikte Pumpe-Düse-technologie is voor zover ik weet nooit door iemand anders in personenwagens gebruikt geweest.
                                  niet iedereen wil natuurlijk een traktor in het vooronder hé

                                  was dat trouwens vroeger niet Auto Union, want kan mij niet herinner dat ik in merkengeschiedenis of sportieve successen vaak de naam Audi tegenkwam "in the early days".
                                  Of zat dat toen ergens onder een steen verstopt ?

                                  Comment


                                  • #18
                                    "Auto Union was the result of the amalgamation of four companies; Wanderer, DKW, Audi and Horch; hence the four rings, one for each company, of the badge. In 1969 Auto Union became Audi NSU as it merged with NSU and finally became Audi in 1985."

                                    tja, zo kan ik ook snel aan 100 jaar geraken, zou toch denken dat ze nog een aantal jaar te gaan hebben vooraleer ze aan 100 zitten.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door antigpsdude Bekijk Berichten
                                      en nog altijd om de 5000km in de garage staat....

                                      Mmmmm.... hier is het alvast de geroemde TDI-techniek die niet voor voorsprong maar wel voor achterstand zorgde. Een zorgvuldig bewaard geheim...

                                      Comment

                                      Working...
                                      X