In navolging van het topic over het importeren van wagens uit Duitsland, had ik mezelf voorgenomen om een overzicht te maken over het importeren van wagens uit andere landen. In het bijzonder voor wagens zonder een Europese goedkeuring (COC = Europees Certificate of Conformance). Ik heb enkele maanden zelf een wagen in de UK aangekocht (Mitsubishi Evolution 7 FQ300) en heb weken nodig gehad om onderstaande informatie te kunnen bekomen.
Het word dus een serieus verhaal om te lezen, maar het is dan ook niet allemaal *zo* simpel om een niet Europees gekeurde wagen op de baan te krijgen .
Voor je dit avontuur begint :
De eerste stap is uiteraard de zoektocht naar een geschikte wagen. Een wagen kopen zonder deze te zien is niet gemakkelijk, maar ook niet onmogelijk. Veel sites in Japan en de UK zijn voorzien op export en gebruiken een systeem met cijfers tussen 1 en 5 om de staat van de wagen aan te duiden. Vraag uiteraard ook héél veel foto's indien mogelijk.
De meest gebruikte websites om een wagen in het buitenland te kopen zijn ebay (UK), pistonhead (UK), mashamoto (Japan), ...
Bij het aankopen van een wagen moet je ervoor zorgen dat je bij de wagen een 'UK Registration Certificate' krijgt (Blauw met groen formulier !) of voor Japan het document die daar telt als gelijkvormigheids attest en waarschijnlijk aan de nummerplaat gekoppeld is. Dit heb je nodig bij de douane.
(Wat mij ook opviel is dat er geen BTW (VAT) op de factuur komt. In de UK word er volgens mijn garagist (die uit de UK dus) geen BTW gerekent op 2de hands wagens in de UK.)
2. Breng de wagen naar Belgie :
Hoe krijg je nu deze nieuwe aanwinst in België. Een wagen uit de UK naar hier halen kan je op enkele manieren doen. Het systeem is in ieder geval niet zoals een wagen uit Duitsland halen met transitplaten.
Over de prijs kan je ook meestal wel onderhandelen als je afstand doet van de garantie (je gaat ECHT niet naar de UK rijden met een defect onderdeel ...). Je kan hierbij rekenen op bedragen rond £250.
Als je iets over de grens brengt in ons één-gemaakt-europa moet je dus zelf naar de douane.
4. Regelen een homologatie keuring (Op AFSPRAAK !)
Zoek via de site van de keuring, een keuring station waar je terecht kunt voor een homologatie keuring. Dit is minstens 1 station per provincie. Bel die mensen op en regelen een afspraak (bij mij was dit in Deerlijk en alleen tussen 7h00 en 7h30 !).
Website voor West-Vlaanderen : http://www.km.be/KMnl/autokeuring.html
Zoek naar een station met : 'Gelijkvormigheidkeuring zonder demontage'
5. Ga naar de Gelijkvormigheids keuring (= homologatie keuring)
Voordien moet je ervoor zorgen dat je de wagen in orde gezet hebt naar de Belgische wetgeving. Dit kan zo'n beetje vanalles zijn, maar de meest bekende punten waar je zeker iets voor zal moeten ondernemen zijn :
Zet de wagen in de garage en wacht minimum 1 maand. Meestal mag je rekenen op minimum 2-3 maanden, maar de eerste reactie kan al komen na 1 maand.
Hierbij is een verzekering en verlenging op de UK platen een echte must. Op deze manier staat je nieuwe machien niet weg te rotten in de garage zoals deze van mij . Want volledig wettig met een niet gehomologeerde wagen op de baan rond rijd is moeilijk.
7. De eerste reactie
Nu zijn er 2 mogelijkheden, normaal zal je nu de opmerkingen van het ministerie ontvangen en moet zorgen voor extra gegevens/attesten van de importeur van jou merk. Het kan ook zijn dat alles direct in orde is en dat je nu naar de 2de hands keuring mag ...
(Als ik een 2de auto zou importeren denk ik dat het in 1 keer moet lukken eigenlijk)
EDIT 29/06/2009 :
Met de verkregen papieren kan uw nieuwe nummerplaat aanvragen en de wagen ook gaan inschrijven zoals je met iedere wagen moet doen.
9. Bronnen en links
Als je nog fouten, extra informatie, ... ziet in de tekst mag je mij dit gerust laten weten en dan kan ik deze zeker nog aanpassen/toevoegen met een bron vermelding.
EDIT (02-06-09 @ 19h11) : Eerste versie gepost
EDIT (02-06-09 @ 21h00) : Alles nog eens grondig overlezen en bronnen toegevoegd
EDIT (29-06-09 @ 17h50) : Nog iets nieuw in de brievenbus gehad van het Ministerie
Het word dus een serieus verhaal om te lezen, maar het is dan ook niet allemaal *zo* simpel om een niet Europees gekeurde wagen op de baan te krijgen .
Voor je dit avontuur begint :
- Ben je zeker dat je wagen goedkoper is in het buitenland. Transport, lichten ombouwen, andere dingen ombouwen, ... ?
De wisselkoersen van den Yen en de Britse pond schommelen soms zéér sterk. - Zéér belangrijk ook : Ben je 100% zeker dat je het aankan om een wagen te komen in het buitenland en er pas 6 tot 12 maanden voor de eerste keer mee te kunnen rijden ?
Je zal soms tot maanden moeten wekelijks rondbellen naar de UK, importeurs, garages, keuring, douane, ... Om alles zelf in orde te kunnen krijgen. Het is niet altijd plezant ! - Het is niet omdat er al een 100% identieke wagen naar België gekomen is en gehomologeerd is, dat jou wagen sneller op de baan zal geraken. Dit is een veel voorkomende fout. Iedere wagen moet gekeurd worden als 'Alleenstaand geval'.
- Laatste minst belangrijke punt : Wil je ECHT aan de andere kant van de auto gaan zitten en zo de extra aandacht van alles 'witte met blauwe lijn autos' trekken ?
(Tuurlijk wil je dat als jou wagen uniek in België is !!! )
- Wagens uit niet europese landen, de populaire land hierbij is uiteraard Japan
(Lees : Nissan Sylvia, Nissan Skyline, Mitsubishi Evolution 6 TME, ...) - Wagens uit europese landen, maar die niet beschikken over een COC
(Lees : Mitsubishi Evolution 7 FQ300, kitcars, ...)
De eerste stap is uiteraard de zoektocht naar een geschikte wagen. Een wagen kopen zonder deze te zien is niet gemakkelijk, maar ook niet onmogelijk. Veel sites in Japan en de UK zijn voorzien op export en gebruiken een systeem met cijfers tussen 1 en 5 om de staat van de wagen aan te duiden. Vraag uiteraard ook héél veel foto's indien mogelijk.
De meest gebruikte websites om een wagen in het buitenland te kopen zijn ebay (UK), pistonhead (UK), mashamoto (Japan), ...
Bij het aankopen van een wagen moet je ervoor zorgen dat je bij de wagen een 'UK Registration Certificate' krijgt (Blauw met groen formulier !) of voor Japan het document die daar telt als gelijkvormigheids attest en waarschijnlijk aan de nummerplaat gekoppeld is. Dit heb je nodig bij de douane.
(Wat mij ook opviel is dat er geen BTW (VAT) op de factuur komt. In de UK word er volgens mijn garagist (die uit de UK dus) geen BTW gerekent op 2de hands wagens in de UK.)
2. Breng de wagen naar Belgie :
Hoe krijg je nu deze nieuwe aanwinst in België. Een wagen uit de UK naar hier halen kan je op enkele manieren doen. Het systeem is in ieder geval niet zoals een wagen uit Duitsland halen met transitplaten.
Over de prijs kan je ook meestal wel onderhandelen als je afstand doet van de garantie (je gaat ECHT niet naar de UK rijden met een defect onderdeel ...). Je kan hierbij rekenen op bedragen rond £250.
- Laat de wagen ophalen door iemand die niets anders doet. Er zijn in België meerdere personen te vinden die wagens uit de UK ophalen als hun job. Bijvoorbeeld importeurs van kitcars zijn er zeker te vinden. Je mag mij ook altijd contacteren voor een betrouwbare persoon. (Reken maar snel 750€ tot rond Birmingham).
In de meeste gevallen moet je al het geld cash meegeven in £ Pond zodat ze kunnen betalen aan de verkopen of het geld kan je ook zelf overschrijven met een overschrijving. - Je kan de wagen ook zelf gaan ophalen in de UK. Veel export garage bieden een service aan om de wagen tot aan de grens (Dover) te brengen. Dan kan je er zelf voor kiezen om de wagen met Z-platen, eigen platen of een aanhangwagen verder te vervoeren.
BLIJKBAAR IS HET VOLGENDE NIET OF ZEER MOEILIJK TE REGELEN ALS JE NIET IN DE UK WOONT !(Een tip (die ik zelf niet kende toen ik mijn wgaen kocht) : Als je de wagen koopt moet je ervoor zorgen dat je bij de wagen een nieuwe MOT (voor 1 jaar keuring) en verzekering krijgt van de verkoper. Die garages kunnen dit regelen en kunnen je 6 maand of een jaar verzekeren op naam + nummerplaat. Zo kan je met de wagen rijden, op Engelse platen in België.)
Als je iets over de grens brengt in ons één-gemaakt-europa moet je dus zelf naar de douane.
- Waar : Zoek een kantoor in de buurt via http://ec.europa.eu/taxation_customs...g=NL&Country=%
- Wat neem je mee : De factuur en het UK Registration Certificate.
- Wat is het doel : Het bekomen van een Vignet 705 (Roze A4 blad)
- Prijs : Onder de 1€ via de douane zelf, via een douane bedrijf 50€, maar dan moet je ook niets zelf regelen (liever lui dan 20 pagina's wetteksten lezen manieren )
4. Regelen een homologatie keuring (Op AFSPRAAK !)
Zoek via de site van de keuring, een keuring station waar je terecht kunt voor een homologatie keuring. Dit is minstens 1 station per provincie. Bel die mensen op en regelen een afspraak (bij mij was dit in Deerlijk en alleen tussen 7h00 en 7h30 !).
Website voor West-Vlaanderen : http://www.km.be/KMnl/autokeuring.html
Zoek naar een station met : 'Gelijkvormigheidkeuring zonder demontage'
5. Ga naar de Gelijkvormigheids keuring (= homologatie keuring)
5.1 Voordien
Voordien moet je ervoor zorgen dat je de wagen in orde gezet hebt naar de Belgische wetgeving. Dit kan zo'n beetje vanalles zijn, maar de meest bekende punten waar je zeker iets voor zal moeten ondernemen zijn :
- Voorlichten : Koop Belgische voorlichten, zodat ze naar de juiste kant schijnen en regel deze af zoals het bij iedere auto moet. Moderne wagens hebben geen mogelijkheid om alleen de interne spiegels aan te passen. Dus dit zal je wel iets kosten (Mitsubishi Evo prijzen zijn rond de 1200€ voor 2 stuks, via-via kan je het wel regelen voor de helft van de prijs normaal)
- Gordels : zorg voor europees gekeurde gordels. Een UK wagens zal dat wel hebben meestel, een japanse niet altijd. Normaal kan je dat zelf controlleren door te zien of er een oranje aanduiding op de gordel genaaid is (onderaan).
- Mistlicht achteraan : Zorg voor een mistlicht aan de JUISTE kant van de wagen of in het midden. Zo'n opbouw mistlichten zie je dikwijls op import wagens, zoals de Dodge Ram's enzo.
- (Heb je alleen nodig tijdens de jaarlijkse keuring )
- Snelheids aanduiding : Zorg voor een snelheids aanduiding in km/h of km/h en mph. De afstands aanduiding moet niet in kilometers staan, strikt volgens de wettekst moet je wel het woordje 'Miles' op je dashbord hebben staan.(Bij mij is dit niet zo en geen problemen bij ondervonden)
- Zorg dat je wagen volledig in orde staat zoals je naar een gewone keuring zou moeten gaan !
- - Zelf geen problemen mee gehad of gecontroleerd -Zorg dat je uitlaat niet boven het wettelijke DB niveau gaat.
Zorg dat je CO in orde is.
Zorg dat je niet op slicks rijd (UK auto hebben dikwijls slicks die EU goedgekeurd zijn, maar onze keuring is niet zo blij daarmee).
5.2 Tijdens
- Er word een volledige keuring van je wagen gedaan zoals dit bij de jaarlijkse keuring het geval is. Dus lichten, banden, veren, remmen (pas op met 4x4), ...
- Er word een volledige homologatie keuring gedaan. De mannen van de keuring hebben daarvoor uw vignet 705 nodig, het 'UK registration certificate'. Zelf hebben ze een document van enkele pagina's die ze moeten invullen voor het Ministerie van Verkeer en Mobiliteit.
- Dus ze zullen de maten van je wagen opnemen, alles serienummers controlleren, de gordels, de uitlaat, de banden, de motor en motornummers, wegen van de auto, ...
Bij heeft dit in totaal 60 minuten geduurd, dus ze checken alles.
Op dit punt draait het echt om DOCUMENTATIE en wat jij zelf van de wagen weet. Zorg ervoor dat je service manuals van jou type wagen uitgeprint bij je hebt. De afmetingen, locatie van serienummers en simpelweg kennis van de wagen helpen immens. Ze kopierden van mij 10 pagina's om mee te sturen. Ook als je de wagen wil proberen in te schrijven met minder PK dan deze in werkelijkheid is, moet je dit HIER doen.
(Pagina's van de service manuals uitwisselen met andere modellen, doe dit op eigen risico, want ze zijn niet achterlijk in de keuring )
5.3 Nadien
Bij het betalen zal je ongeveer 100€ kwijt zijn. Dit is om de volledige gelijkvormigheids procedure te starten en is de laatste kost die puur met het homologeren te maken heeft normaal.
6. Rij vrolijk naar huisZet de wagen in de garage en wacht minimum 1 maand. Meestal mag je rekenen op minimum 2-3 maanden, maar de eerste reactie kan al komen na 1 maand.
Hierbij is een verzekering en verlenging op de UK platen een echte must. Op deze manier staat je nieuwe machien niet weg te rotten in de garage zoals deze van mij . Want volledig wettig met een niet gehomologeerde wagen op de baan rond rijd is moeilijk.
7. De eerste reactie
Nu zijn er 2 mogelijkheden, normaal zal je nu de opmerkingen van het ministerie ontvangen en moet zorgen voor extra gegevens/attesten van de importeur van jou merk. Het kan ook zijn dat alles direct in orde is en dat je nu naar de 2de hands keuring mag ...
(Als ik een 2de auto zou importeren denk ik dat het in 1 keer moet lukken eigenlijk)
- Positief ?
Ga naar puntje 8. - Negatief ? (meest voor de hand liggende optie)
Probeer de wensen te vervullen van het Ministerie. In mijn geval werd er gevraagt naar een attest van de officiele invoerder van Mitsubishi met de vermelding van het maximaal toegelaten gewicht waarmee de wagen geladen mag worden per as, in totaal en van de sleep. Ook de gegevens van de katalysator waren ze in de keuring VERGETEN op te schrijven en moest op het attest komen (vraag dit dus zelf in de keuring dat ze dit opschrijving als je een sport uitlaat hebt tijdens het homologeren !).
Als je dat attest kunt bekomen (in mijn geval was dit 2 tot 3 maanden wachten en dat was nog als snel gezien) kan je dit terug gaan afleveren in de keuring om op te sturen naar het ministerie. Normaal moet je de wagen niet meer meedoen, maar om bijvoorbeeld de gevens van de katalysator op de schrijven moet dat dus wel ...
(Bel vooraf eens om af te stemmen met de stationschef van uw keuring)
EDIT 29/06/2009 :
Voor je naar de 2de handskeuring mag, krijg je nog een brief in de brievenbus van de 'Federal overheidsdient voor Mobiliteit en Vervoer'. Dit met de vriendelijke vraag om het bedrag van 170,00€ over te maken op hun rekening binnen de 60 dagen (uiteraard doe je dit binnen de 1 dagen ...).
Uitleg van het bedrag :
- Onderzoek van een nieuwe aanvraag om een individuele goedkeuring - 140€
- Afgifte van documenten voor een goedkeuring als alleenstaand geval - 30€
Deze brief verre van duidelijk, maar volgens mij komt het erop neer dat je wagen nu volledig goedgekeurd is en dat ze je alle papieren opsturen van zodra je het geld overschrijft. Ik wacht terug vol spanning ...
Neem je nieuwste speeltje terug uit de garage en ga naar de keuring voor een volledige 2de hands keuring, carpass,... Dit kan geen probleem zijn als de vorige stappen al gelukt zijn en je daarbij al een groene kaart gekregen had (zoals in mijn geval).Uitleg van het bedrag :
- Onderzoek van een nieuwe aanvraag om een individuele goedkeuring - 140€
- Afgifte van documenten voor een goedkeuring als alleenstaand geval - 30€
Deze brief verre van duidelijk, maar volgens mij komt het erop neer dat je wagen nu volledig goedgekeurd is en dat ze je alle papieren opsturen van zodra je het geld overschrijft. Ik wacht terug vol spanning ...
Met de verkregen papieren kan uw nieuwe nummerplaat aanvragen en de wagen ook gaan inschrijven zoals je met iedere wagen moet doen.
9. Bronnen en links
- VERPLICHT TE LEZEN (Je zal er echt veel aan hebben, hoe saai het ook mag zijn) : http://www.wegcode.be/wet.php?wet=22 (Hoofdstuk 2, 4,5,6, ...)
- Basis uitleg over importeren : http://www.autogids.be/artikel/budge...eren-11714.htm
- UK Evo kopen ? : http://www.xtreme-uk.net/
- Pistonhead : http://www.pistonheads.co.uk/sales/
- Heb ik hier en daar wel iets aan gehad : http://users.telenet.be/omer/twinexp...sprocedure.htm
Als je nog fouten, extra informatie, ... ziet in de tekst mag je mij dit gerust laten weten en dan kan ik deze zeker nog aanpassen/toevoegen met een bron vermelding.
EDIT (02-06-09 @ 19h11) : Eerste versie gepost
EDIT (02-06-09 @ 21h00) : Alles nog eens grondig overlezen en bronnen toegevoegd
EDIT (29-06-09 @ 17h50) : Nog iets nieuw in de brievenbus gehad van het Ministerie
Comment