Mededeling

Collapse
No announcement yet.

[Exterior Detail] - Custom Car Cleaning - MY 2009 Audi S5 Cabriolet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • [Exterior Detail] - Custom Car Cleaning - MY 2009 Audi S5 Cabriolet

    MY 2009 Audi S5 Cabriolet



    Wederom mijn excuses dat ik al lang niets meer heb bijgedragen aan dit forum.
    Vanwege de drukte en omdat naar mijn gevoel alles wel eens gezien en geschreven is, heb ik de laatste tijd(en) weinig tijd gecreëerd voor het maken van reportages.
    Laat ik met jullie afspreken dat ik zo nu en dan nog eens een reportage maak van een “le Traitement de Beauté ©” of bij een exclusieve exoot, maar niet meer in die hoeveelheden zoals het voorheen was, daarvoor zitten er te weinig uren in de dag

    Maar euhm……..álles gezien en geschreven?
    Nee, alhoewel ik vaak in de pen ben geklommen, heb ik nog nooit een reportage gemaakt van een splinternieuwe auto.

    Al voordat de auto concreet afgeleverd werd bij de dealer was de detailbeurt al besproken en geboekt.
    De dealer had instructie gekregen om enkel de stickers en transportwax te verwijderen, daarna zou de wagen door ons gedetailed worden.
    (Helaas was er ten tijde van aflevering geen plek in de agenda en heeft de auto een paar weken redelijk ‘kaal’ moeten rondrijden, dus vandaar de vieze wielen / vervuiling e.d.)

    Een nieuwe auto is toch ‘nieuw’ hoor ik jullie denken?
    Dat klopt, maar in 99% van de gevallen kan het lakwerk nog verbeterd worden, zowel qua uitstraling en zeker qua bescherming.
    We moeten ook niet vergeten dat nieuwe wagens vaak dagen / weken / maanden buiten staan alvorens ze naar de dealer worden getransporteerd.
    Contaminaties / vogelpoep / zuren e.d. hebben dan redelijk vrij spel, om van eventueel slijpsel afkomstig van een nabij gelegen treinspoor nog maar te zwijgen.

    En al gaat een auto direct af fabriek naar de dealer zoals de S5, ook dan zijn er nog genoeg zaken waaraan gedacht moet worden.
    Alle auto’s krijgen een soort paraffine beschermlaag om de auto tijdens transport te bescherming, en her en der op de kwetsbare plaatsen worden stickers en folies gekleefd.
    Dit wordt bij een dealer niet altijd goed en correct verwijderd, waardoor plakkerige resten achterblijven.
    Als laatste mag en kan bij een aflevering niet de tijd gespendeerd worden die een nieuwe auto eigenlijk verdient, en bescherming van de lak………och, als hij in de showroom maar mooi glimt, de rest maakt niet zo veel uit…..


    Oké, genoeg zever: Let’s get to work !

    Bij aankomst zagen we enkele achtergebleven restjes lijm, krijt en transportwax.
    Hier en daar wat contaminatie en een teerspetter.
    Qua lakwerk zag de auto er best goed uit moet ik eerlijk zeggen, de dealer was dan ook geïnstrueerd om uit de buurt te blijven met een polijstmachine of iets dergelijks

    Wat detailfoto’s van de aanwezige probleemgebieden:






  • #2


    Comment


    • #3
      Voordat we aan de lak beginnen starten we met het reinigen van de wielen.
      Hiervoor gebruiken we diverse borstel / kwasten en zuurvrije reinigers.
      De banden en wielkuipen worden goed ontvet.





      Comment


      • #4




        Comment


        • #5
          Allereerst worden alle sponningen en kieren, plus het gehele lakwerk ingespoten met een pre wash.
          De bedoeling hierachter is om zo veel mogelijk vuil los te weken en te verwijderen alvorens de lak überhaupt aan te raken.
          Daarna wordt de wagen grondig gewassen met een PH neutrale shampoo en gedroogd met microfiber doeken.
          Als laatste worden alle naden droog gespoten met behulp van perslucht.





          Comment


          • #6


            Comment


            • #7
              Ondanks dat de lak nieuw was, waren er hier en daar toch al contaminaties te vinden.
              Met alle voorzichtigheid werd de lak nauwkeurig gereinigd met de klei.
              Dit werd ook gedaan op de wielen waar een enkele hardnekkige teerspot te vinden was.





              Comment


              • #8

                Comment


                • #9
                  Na deze reinigingsstappen was de wagen 100% schoon…….maar ik mistte reflectie en die mooie glans wat je bij een nieuwe auto mag verwachten.
                  Het zag er redelijk plat uit en, al is dit sprintblauw een pareleffectlak, …..het was bijna niet te zien.



                  Voor reiniging:



                  Na reiniging:



                  Het was het toch nog allemaal net niet….

                  Comment


                  • #10
                    Tijd om de wagen binnen te zetten en om het lakwerk grondig aan te pakken.
                    Allereerst werden de restanten lijm en transportwax nauwkeurig verwijderd.
                    Tijdens het inrijden zag ik een bekend beeld op de display verschijnen…..grappig





                    Comment


                    • #11

                      Comment


                      • #12
                        Met behulp van een van de fijnste polishes werden de lakporiën gereinigd en eventuele oxidatie weg gehaald.
                        Daarna werd de lak ontvet en geprepareerd met een pré wax.
                        Aansluitend werd een hoogwaardige carnauba wax aangebracht met de blote hand.





                        Comment


                        • #13

                          Comment


                          • #14
                            Tijdens het rijpen van de wax werden de velgen voorzien van een speciale velgenwax.
                            De banden en overige kunststoffen werden voorzien van een voedend product.
                            De ramen werden behandeld met een water afstotend product.
                            Als puntje op de i werden de uitlaten nog opgepoetst en voorzien van een aluminium sealant.

                            Enkele foto’s van hoe de wagen eigenlijk in de showroom had moeten staan…..:





                            Comment


                            • #15




                              Comment


                              • #16



                                Bedankt voor het lezen !

                                Groetjes,

                                Bart Philippens
                                Custom Car Cleaning

                                Comment


                                • #17
                                  Ongelofelijk knap gedaan weeral!

                                  Wat waren de gebruikte producten en totale werktijd?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Amai, das pas showroomstaat...

                                    En inderdaad, als je een auto koopt die toch wel aardig wat geld kost zou die eigenlijk zo de garage mogen verlaten maart ik kan me ni voorstellen dat er één garage is waar dathet geval is (buiten waarschijnlijk het genre auto dat Rami bvb voor z'n deur heeft staan).

                                    Mooi werk in ieder geval!

                                    Ps : hoelang werk aan zo'n kar trouwens die zo jong is en nog niet veel geleden haaft?
                                    2007 Audi A6 Avant 2.7tdi S-line Quattro Tiptronic

                                    Comment


                                    • #19
                                      De lijst met gebruikte producten zal ik morgen toevoegen, die ben ik inderdaad vergeten

                                      Deze beurt is op zich niet zo tijdrovend als een correctie detailbeurt.
                                      Maar goed, al met al toch ongeveer een 7 uurtjes.

                                      Ook in het exclusieve segment zie je dat de wagens gewoon behandeld worden als handel, voor een garage is het niet meer dan een product waar geld mee verdient wordt (in 99% van de gevallen). Van de ene kant ook wel logisch misschien. Volgens mij heb ik in een donker hoekje van m'n harde schijf nog wat horror foto's van bij de Ferrari dealer

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mooi, fijn om eens zo'n reportage te zien van een nieuwe wagen.

                                        En aan de pad te zien zie ik dat je Lime Prime gebruikt hebt?
                                        2002 MX-5 NB 1.6

                                        2011 Honda PCX

                                        Comment

                                        Working...
                                        X