Beste Autoforummers !
Ik rijd een nagelnieuwe QUATTRO R8 V8 sinds januari 2008 en heb inmiddels ongeveer 54.000 km op de teller ...
FANTASTISCHE WAGEN, ware het niet dat ... en hier volgt het verhaal van mijn lijdensweg :
Verhaal nummer 1 :
SERVICE AUDI daterend uit de MIDDELEEUWEN !
- Wagen mocht, hoewel aangekocht bij een dealer, énkel afgeleverd worden door ACZ (Audi Center Zaventem). Toen ik liet weten dat ik niet geïnteresseerd was om miijn eerste kilometers met mijn nieuwe wagen in de files rond Brussel te gaan zitten, en dus vroeg of mijn wagen bij de dealer te brengen, zodat ik hem daar kon afhalen, was het gewoonweg NJET ! Indien niet afgehaald in Zaventem = garantie niet geldig op de wagen ! Ik hem mij dus mogen "schikken" om aan mijn nieuwe wagen te geraken !
- Aan de wagen mag ENKEL gewerkt worden door datzelfde ACZ (= enige garage in België die toestemming heeft van Duitsland om aan R8 te werken) Voor elk onderhoud en elke controle van één of andere aard, elke technische herstelling mocht ik mijn wagen naar de dealer voeren, die op zijn beurt mijn wagen naar Zaventem moest brengen, daarna terug afhalen, mij opbellen en ik de wagen bij de dealer gaan afhalen !!! Resultaat : ongelofelijk tijdverlies en feedback over de wagen, nul komma nul.
- Voor alles wat er aan de wagen gebeurt of moet gebeuren moet ACZ toestemming krijgen van Duitsland !! Als die er even geen zin in hebben of één en ander moeten onderzoeken, dan staat, zoals mij overkwam, jouw wagen dus onverrichterzake in Zaventem, te wachten op dat groene licht ...
Verhaal nummer 2 :
Reeds na een drietal maanden stelde ik volgende vast :
- iets met ophanging rechts vooraan
- onstabiel stuurgedrag
- rammelende ophanging vooraan
Wagen gaat binnen bij ACZ :
- niets aan de hand meneer
Nog eens vier maand later :
- verklikkerlichtje bandenspanning brandt op display
- verklikker rechts-vooraan blijkt kapot te zijn
Wagen gaat binnen bij ACZ :
- wij kunnen dat niet direkt herstellen, want uw schokdemper vooraan rechts is kapot
meneer !!??
- wij kunnen ook de schokdemper niet vervangen want die staat in "backorder".
Wagen terug zonder herstelling en TWEE MAAND gewacht.
Wagen gaat 2 maand later terug binnen bij ACZ en schokdemper wordt vervangen
Twee weken later :
- ophanging vooraan en achteraan rammelt
- onstabiel stuurgedrag
Wagen gaat terug binnen bij ACZ :
- Niets aan de hand meneer
Drie maand later :
- alles wordt nu zo erg dat ik mij (eindelijk) kwaad begin te maken
Wagen terug binnen bij ACZ :
- Is eindelijk opgelost meneer : we hebben terug nieuwe schokdemper gestoken rechts en
meteen ook links vooraan
Twee weken later :
- Auto wijkt enorm af naar rechts
- Totaal onstabiel stuurgedrag (erger dan ervoor)
- Problemen ophanging achteraan zijn gewoon gebleven
- EXTRA : schokdemper rechts achteraan begeeft het
EXPERT ingeschakeld ; problemen bevestigd en D'Ieteren bemoeit er zich mee ! Eindelijk HOOP : "Wij gaan dat hier eens oplossen meneer : 't zal rap opgelost zijn, want uw wagen is nog nooit uitgelijnd ! Bovendien geven wij toe dat er met de eerste generatie schokdempers PROBLEMEN (GEWEEST) ZIJN !!"
Ik protesteer en zeg dat het daarmee niét zal opgelost zijn ; ook de expert bevestigt dit.
TWEEDE EXPERTISE voorzien in bijzijn alle partijen bij ACZ : ik breng mijn wagen vroeger naar daar vanwege de onstabiele wegligging en het slechte weer, twee dagen voor de expertise met uitdrukkelijke vermelding op de werkbon en een aparte mail naar alle partijen dat aan de wagen niet mocht gewerkt worden voor de tweede expertise.
RESULTAAT : D'IETEREN doet stiekem en zonder toelating een uitlijning van de wagen, "lijnt het linkervoorwiel wat naar links om het rechter te neutraliseren" (de woorden van technical service supervisor Dirk Janssens van D'Ieteren) en levert een vlekkeloos uitlijningsrapport af (+ vervanging kapotte schokdemper achteraan).
"Ziet ge wel, 't is opgelost" !
En inderdaad .... mijn wagen was welgeteld één dag stabiel !
TOT SLOT :
We zijn nu drie weken verder, heb een uitlijningsrapport laten maken en heb WELGETELD 1 WIEL dat CORRECT is uitgelijnd ! Mijn wagen gaat alle kanten uit !
Dagvaarding van alle partijen is dus vertrokken ...
Als er nog mensen zijn met problemen met R8's : hééél graag een bericht, want volgens mij is er met de R8 meer mis dan D'Ieteren uiteraard wil toegeven.
Niets sluit uit dat we ons verenigen, want ik heb echt genoeg van deze handelwijze !
Sorry voor mijn lange post, maar het was de enige manier om jullie de werkelijke draagwijdte duideijk te maken !
Ik rijd een nagelnieuwe QUATTRO R8 V8 sinds januari 2008 en heb inmiddels ongeveer 54.000 km op de teller ...
FANTASTISCHE WAGEN, ware het niet dat ... en hier volgt het verhaal van mijn lijdensweg :
Verhaal nummer 1 :
SERVICE AUDI daterend uit de MIDDELEEUWEN !
- Wagen mocht, hoewel aangekocht bij een dealer, énkel afgeleverd worden door ACZ (Audi Center Zaventem). Toen ik liet weten dat ik niet geïnteresseerd was om miijn eerste kilometers met mijn nieuwe wagen in de files rond Brussel te gaan zitten, en dus vroeg of mijn wagen bij de dealer te brengen, zodat ik hem daar kon afhalen, was het gewoonweg NJET ! Indien niet afgehaald in Zaventem = garantie niet geldig op de wagen ! Ik hem mij dus mogen "schikken" om aan mijn nieuwe wagen te geraken !
- Aan de wagen mag ENKEL gewerkt worden door datzelfde ACZ (= enige garage in België die toestemming heeft van Duitsland om aan R8 te werken) Voor elk onderhoud en elke controle van één of andere aard, elke technische herstelling mocht ik mijn wagen naar de dealer voeren, die op zijn beurt mijn wagen naar Zaventem moest brengen, daarna terug afhalen, mij opbellen en ik de wagen bij de dealer gaan afhalen !!! Resultaat : ongelofelijk tijdverlies en feedback over de wagen, nul komma nul.
- Voor alles wat er aan de wagen gebeurt of moet gebeuren moet ACZ toestemming krijgen van Duitsland !! Als die er even geen zin in hebben of één en ander moeten onderzoeken, dan staat, zoals mij overkwam, jouw wagen dus onverrichterzake in Zaventem, te wachten op dat groene licht ...
Verhaal nummer 2 :
Reeds na een drietal maanden stelde ik volgende vast :
- iets met ophanging rechts vooraan
- onstabiel stuurgedrag
- rammelende ophanging vooraan
Wagen gaat binnen bij ACZ :
- niets aan de hand meneer
Nog eens vier maand later :
- verklikkerlichtje bandenspanning brandt op display
- verklikker rechts-vooraan blijkt kapot te zijn
Wagen gaat binnen bij ACZ :
- wij kunnen dat niet direkt herstellen, want uw schokdemper vooraan rechts is kapot
meneer !!??
- wij kunnen ook de schokdemper niet vervangen want die staat in "backorder".
Wagen terug zonder herstelling en TWEE MAAND gewacht.
Wagen gaat 2 maand later terug binnen bij ACZ en schokdemper wordt vervangen
Twee weken later :
- ophanging vooraan en achteraan rammelt
- onstabiel stuurgedrag
Wagen gaat terug binnen bij ACZ :
- Niets aan de hand meneer
Drie maand later :
- alles wordt nu zo erg dat ik mij (eindelijk) kwaad begin te maken
Wagen terug binnen bij ACZ :
- Is eindelijk opgelost meneer : we hebben terug nieuwe schokdemper gestoken rechts en
meteen ook links vooraan
Twee weken later :
- Auto wijkt enorm af naar rechts
- Totaal onstabiel stuurgedrag (erger dan ervoor)
- Problemen ophanging achteraan zijn gewoon gebleven
- EXTRA : schokdemper rechts achteraan begeeft het
EXPERT ingeschakeld ; problemen bevestigd en D'Ieteren bemoeit er zich mee ! Eindelijk HOOP : "Wij gaan dat hier eens oplossen meneer : 't zal rap opgelost zijn, want uw wagen is nog nooit uitgelijnd ! Bovendien geven wij toe dat er met de eerste generatie schokdempers PROBLEMEN (GEWEEST) ZIJN !!"
Ik protesteer en zeg dat het daarmee niét zal opgelost zijn ; ook de expert bevestigt dit.
TWEEDE EXPERTISE voorzien in bijzijn alle partijen bij ACZ : ik breng mijn wagen vroeger naar daar vanwege de onstabiele wegligging en het slechte weer, twee dagen voor de expertise met uitdrukkelijke vermelding op de werkbon en een aparte mail naar alle partijen dat aan de wagen niet mocht gewerkt worden voor de tweede expertise.
RESULTAAT : D'IETEREN doet stiekem en zonder toelating een uitlijning van de wagen, "lijnt het linkervoorwiel wat naar links om het rechter te neutraliseren" (de woorden van technical service supervisor Dirk Janssens van D'Ieteren) en levert een vlekkeloos uitlijningsrapport af (+ vervanging kapotte schokdemper achteraan).
"Ziet ge wel, 't is opgelost" !
En inderdaad .... mijn wagen was welgeteld één dag stabiel !
TOT SLOT :
We zijn nu drie weken verder, heb een uitlijningsrapport laten maken en heb WELGETELD 1 WIEL dat CORRECT is uitgelijnd ! Mijn wagen gaat alle kanten uit !
Dagvaarding van alle partijen is dus vertrokken ...
Als er nog mensen zijn met problemen met R8's : hééél graag een bericht, want volgens mij is er met de R8 meer mis dan D'Ieteren uiteraard wil toegeven.
Niets sluit uit dat we ons verenigen, want ik heb echt genoeg van deze handelwijze !
Sorry voor mijn lange post, maar het was de enige manier om jullie de werkelijke draagwijdte duideijk te maken !
Comment