Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1 draad overgebeten door een marter, gehele kabelboom vervangen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • 1 draad overgebeten door een marter, gehele kabelboom vervangen?

    Hallo,

    Ik zit met het volgende 'probleem'.
    Afgelopen weekend heeft een marter een kabel (slechts 1 draad) doorgebeten.
    Deze kabel regelt de luchttoevoer aan de motor.
    Het probleem wat hierdoor ontstond was dat de motor ten alle tijden de zuurstoftoevoer kreeg die voldoende was voor stationair draaien. Hierdoor kon ik niet meer dan 1500 toeren maken, zo wel viel de motor uit.
    Deze kabel is nu aan elkaar gemaakt dus het probleem is verholpen.

    In de garage zeiden ze dat deze oplossing niet voldoende was, er zou namelijk vocht in de kabel kunnen komen met alle gevolgen van dien.
    De oplossing: de gehele kabelboom, van voor tot achter vervangen.
    Totale kosten: bijna 700,- euro.

    Dit vind ik echt belachelijk.
    Slechts 10 cm verderop in de motor zitten andere kabels die gewoon 'bloot' naar een connector ingaan, hier kan zo het vocht bij. Dit is volgens de garage geen probleem.

    Ik denk dat de garage dit advies uitbrengt omdat dit normaal gesproken een verzekeringskwestie is. Echter val ik hierdoor dan terug in het aantal schadevrije jaren waardoor mijn premie 35 euro per maand meer wordt. Hierdoor ben ik uiteindelijk nog veel duurder uit.

    Heeft iemand hier ervaring mee?
    Is het echt noodzakelijk om gehele kabelboom te vervangen?
    Ik verwacht zelf dat als ik de kabel (die al aan elkaar is gemaakt) voorzie van een isolatie-tape o.i.d. ik geen probleem zou moeten hebben.

    De gegevens van mijn auto:
    BMW 116i
    Leeftijd: 1 maand (bouwjaar maart 2010).

    Alvast bedankt voor de tips!

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
    Kan je het niet verhalen op de BA verzekering van de marter?



    Als het echt maar op 1 stukje is, dan neem ik aan dat je dat toch netjes kan dichtmaken met 1 of andere krimpkous.
    Helaas lijken die marters allemaal op elkaar en ze geven allemaal iemand anders de schuld

    Ik kan het inderdaad netjes dicht maken een krimpkous o.i.d.
    Ik vraag me alleen af wat dit voor een gevolgen heeft voor de garantie.
    Maar aangezien het een geheel nieuwe auto is verwacht ik niet echt veel problemen tegen te komen die garantie-gerelateerd zijn.
    Bedankt voor de tip!

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Duggel Bekijk Berichten
      Hallo,

      Ik zit met het volgende 'probleem'.
      Afgelopen weekend heeft een marter een kabel (slechts 1 draad) doorgebeten.
      Deze kabel regelt de luchttoevoer aan de motor.
      Het probleem wat hierdoor ontstond was dat de motor ten alle tijden de zuurstoftoevoer kreeg die voldoende was voor stationair draaien. Hierdoor kon ik niet meer dan 1500 toeren maken, zo wel viel de motor uit.
      Deze kabel is nu aan elkaar gemaakt dus het probleem is verholpen.

      In de garage zeiden ze dat deze oplossing niet voldoende was, er zou namelijk vocht in de kabel kunnen komen met alle gevolgen van dien.
      De oplossing: de gehele kabelboom, van voor tot achter vervangen.
      Totale kosten: bijna 700,- euro.

      Dit vind ik echt belachelijk.
      Slechts 10 cm verderop in de motor zitten andere kabels die gewoon 'bloot' naar een connector ingaan, hier kan zo het vocht bij. Dit is volgens de garage geen probleem.

      Ik denk dat de garage dit advies uitbrengt omdat dit normaal gesproken een verzekeringskwestie is. Echter val ik hierdoor dan terug in het aantal schadevrije jaren waardoor mijn premie 35 euro per maand meer wordt. Hierdoor ben ik uiteindelijk nog veel duurder uit.

      Heeft iemand hier ervaring mee?
      Is het echt noodzakelijk om gehele kabelboom te vervangen?
      Ik verwacht zelf dat als ik de kabel (die al aan elkaar is gemaakt) voorzie van een isolatie-tape o.i.d. ik geen probleem zou moeten hebben.

      De gegevens van mijn auto:
      BMW 116i
      Leeftijd: 1 maand (bouwjaar maart 2010).

      Alvast bedankt voor de tips!
      Na 1x iets aangeven val je toch niet direct terug in een hogere Bonusmalus schaal?
      Zou de volledige boom laten herstellen, enkel en alleen al omdat de wagen zo nieuw is... Hoor je de mannen van de garage al afkomen als er ooit een ander electrisch probleem is: zogezegd allemaal de "schuld" van die ene zelf inelkaar geflanste draad .

      Comment


      • #4
        Ben net langs geweest bij een andere garage.
        Daar zeiden ze dat het beschadigde stuk vervangen voldoende was.
        Waarschijnlijk is de BMW-garage alleen uit op verzekeringsgeld.

        De totale reparatie zou dan ongeveer 50,- euro kosten (incl de controle van de boordcomputer op eventuele foutmeldingen en deze eruit halen).
        Dat klinkt al een heel stuk beter van dan bijna 700,- euro.

        Wat de verzekering betreft.
        Ik ben nu 23 en heb 2 schadevrije jaren opgebouwd.
        Helaas val je met 1, 2 en 3 schadevrije jaren altijd terug naar -1.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Duggel Bekijk Berichten
          Hallo,

          Ik zit met het volgende 'probleem'.
          Afgelopen weekend heeft een marter een kabel (slechts 1 draad) doorgebeten.
          Deze kabel regelt de luchttoevoer aan de motor.
          Het probleem wat hierdoor ontstond was dat de motor ten alle tijden de zuurstoftoevoer kreeg die voldoende was voor stationair draaien. Hierdoor kon ik niet meer dan 1500 toeren maken, zo wel viel de motor uit.
          Deze kabel is nu aan elkaar gemaakt dus het probleem is verholpen.

          In de garage zeiden ze dat deze oplossing niet voldoende was, er zou namelijk vocht in de kabel kunnen komen met alle gevolgen van dien.
          De oplossing: de gehele kabelboom, van voor tot achter vervangen.
          Totale kosten: bijna 700,- euro.

          Dit vind ik echt belachelijk.
          Slechts 10 cm verderop in de motor zitten andere kabels die gewoon 'bloot' naar een connector ingaan, hier kan zo het vocht bij. Dit is volgens de garage geen probleem.

          Ik denk dat de garage dit advies uitbrengt omdat dit normaal gesproken een verzekeringskwestie is. Echter val ik hierdoor dan terug in het aantal schadevrije jaren waardoor mijn premie 35 euro per maand meer wordt. Hierdoor ben ik uiteindelijk nog veel duurder uit.

          Heeft iemand hier ervaring mee?
          Is het echt noodzakelijk om gehele kabelboom te vervangen?
          Ik verwacht zelf dat als ik de kabel (die al aan elkaar is gemaakt) voorzie van een isolatie-tape o.i.d. ik geen probleem zou moeten hebben.

          De gegevens van mijn auto:
          BMW 116i
          Leeftijd: 1 maand (bouwjaar maart 2010).

          Alvast bedankt voor de tips!
          voor 10 euro soldeer ik da voor u aan elkaar en doe ik er een krimpgeinike rond. dan komt daar geen druppelke vocht meer binnen..
          ( als er bij ne kabel in de grond een breuk is dan zetten ze die ook aan elkaar en doen ze er op die plaats ook gewoon een krimpsokske ( beetje groter formaat ) rond. en dan gaat da ook de grond terug in.

          Comment


          • #6
            Anti-Marterspray van Motip

            Met een ruim assortiment autolakken, plamuren en technische sprays heeft MOTIP alle oplossingen om je auto, machine en fiets te repareren.


            Comment


            • #7
              Ik heb in mijn magazijn drie toestelletjes moeten plaatsen die een zeer hoge frequentie uitzenden. Sindsdien heb ik er geen last meer van. Die spray is goed voor effe, daarna is dat effect weer uitgewerkt.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Duggel Bekijk Berichten
                Ben net langs geweest bij een andere garage.
                Daar zeiden ze dat het beschadigde stuk vervangen voldoende was.
                Waarschijnlijk is de BMW-garage alleen uit op verzekeringsgeld.
                Dat heeft er niets mee te maken. Je BMW-dealer heeft zich te houden aan regels vanuit Duitsland.

                Oorspronkelijk geplaatst door Duggel Bekijk Berichten
                Ik kan het inderdaad netjes dicht maken een krimpkous o.i.d.
                Ik vraag me alleen af wat dit voor een gevolgen heeft voor de garantie.
                Maar aangezien het een geheel nieuwe auto is verwacht ik niet echt veel problemen tegen te komen die garantie-gerelateerd zijn.
                Bedankt voor de tip!
                Dit is al correcter.
                Stel dat er vocht in zou komen op dat blote stuk bij die stekker => Garantie BMW
                Stel dat er vocht in zou komen bij het herstelde stuk => Garantie dealer

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Duggel Bekijk Berichten
                  Wat de verzekering betreft.
                  Ik ben nu 23 en heb 2 schadevrije jaren opgebouwd.
                  Helaas val je met 1, 2 en 3 schadevrije jaren altijd terug naar -1.
                  Een stijging van de BM gebeurt normaal gezien enkel wanneer je een ongeval in fout hebt gehad. In alle andere gevallen zou er geen enkele stijging mogen komen
                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                    Een stijging van de BM gebeurt normaal gezien enkel wanneer je een ongeval in fout hebt gehad. In alle andere gevallen zou er geen enkele stijging mogen komen
                    dacht ik toch ook.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                      Een stijging van de BM gebeurt normaal gezien enkel wanneer je een ongeval in fout hebt gehad. In alle andere gevallen zou er geen enkele stijging mogen komen
                      Dat dacht ik ook, wellicht het verschil tussen Belgie en nederland?
                      Maar goed de afspraak bij de onafhankelijke garage staat gepland.
                      50,- is stukken beter dan bijna 700,-

                      Bedankt voor de (krimpkous)tips

                      Comment

                      Working...
                      X