Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ergernis bij fileritsen of niet?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ergernis bij fileritsen of niet?

Oorspronkelijk geplaatst door prospeed Bekijk Berichten
    vraag aan 10 mensen wat zij ervan vinden en er zullen er 9 antwoorden dat ze zich gepakt voelen als er iemand tot vlak aan de risting doorrijdt op het andere vak terwijl de meesten al lang ervoor mooi aan het ritsen zijn. Voor velen is dat één van de grootste ergernissen op de weg.
    Laat jullie maar eens gaan: wat denken jullie ervan?

Wegenwerken, alles gaat van 2 vakken naar 1 vak. Er is géén verbod op voorbijsteken, er is géén gebod tot op het eerste vak te gaan. Juist een bord dat er een versmalling is binnen x-honderd meter.

Domweg in het rijtje staan of de twee vakken gebruiken en zo de file halveren. Dat is de basisidee van ritsen.

Als je nu als rustige, niet gehaaste mens op het eerste vak zou staan, en even goed zelf naar het tweede vak zou kunnen, maar daar niet voor kiest, zou je dan kwaad worden van iemand die wél inzicht heeft in het verkeer?

Ja of neen, simpeler kan niet.
    Dit topic dient NIET om de discussie over ritsen opnieuw op te laaien. Gewoon een droge enquête.
    157
    JA
    12,74%
    20
    NEEN
    87,26%
    137

2015 Volvo V60 D2 aut.
    2003 Volvo S60 2.4 benzine

Zonder enige twijfel rits ik zo laat mogelijk, ik haat het dan ook als zo 1 of andere gefrustreerde kl**tzak dat wegvak belemmert.
    Ik vind ritsen logisch en doeltreffend, kwestie van zolang mogelijk gebruik te maken van de 2 rijvakken.

Comment

Vooral kwaad op mezelf dat ik niet nog wat verder bleef doorrijden.

Comment

Ik vind dat echt verschrikkelijk dat mensen doorrijden tot het einde, je moet gewoon in de lijn gaan staan en je beurt afwachten.

In de GB is het ook altijd zo, als je aan een kassa staat met 7mensen voor je, heb je der altijd die achter je door lopen om naar een kassa te gaan waar er 2 mensen staan aan te schuiven, this echt gewoon walgelijk.

Comment

Ik pas het principe van het ritsen toe en rij rustig tot aan de versmalling op het tweede vak. Jammer genoeg snapt niet iedereen dat altijd...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
            Ik vind dat echt verschrikkelijk dat mensen doorrijden tot het einde, je moet gewoon in de lijn gaan staan en je beurt afwachten.

In de GB is het ook altijd zo, als je aan een kassa staat met 7mensen voor je, heb je der altijd die achter je door lopen om naar een kassa te gaan waar er 2 mensen staan aan te schuiven, this echt gewoon walgelijk.
            Kuddegedrag... Als er twee vakken beschikbaar zijn, gebruik ze dan.

Comment

Nee, want ik doe het zelf bijna altijd.

Comment

iedereen is het beste af, als je doorrijdt tot het einde (behalve zij die willen voorsteken):

Oorspronkelijk geplaatst door koenvj Bekijk Berichten
                inderdaad:
                het is het beste voor de middenvakrijder dat links blijft doorrijden zo ver als mogelijk.

stel dat prospeed in het middenvak staat aan te schuiven, mocht iedereen al mijlen op voorhand van links op het midden invoegen, dan krijg je in het midden een lange file, en links leeg. het gevolg is dat er zijn die achter prospeed reden, perfect langs links kunnen gaan voorsteken, en zo voor prospeed kunnen invoegen. prospeed moet dan langer aanschuiven.

als de file ontdubbeld is, dan kan niemand nog langs links voorsteken want gaat even snel als in het midden, waardoor prospeed sneller door de werken heen is.

om efficiënt te ritsen moet je dus zelfs links blijven doorrijden tot het einde.

om helemaal efficiënt te zijn ritst een de helft van het midden best ook met rechts.
                bmw 116d sportshatch

Comment

Ik rijd steeds tot het einde, daarvoor dient die strook.

Bij het rondpunt aan de Oké-Auto in Geel komende van Laakdal staat steevast iedereen op het rechtse vak, zodat je een rij hebt tot aan het volgende rondpunt, allemaal mensen die niet begrijpen hoe ritsen werkt.

Comment

Btw, martini racing: je antwoord nee in de enquete - moet dus ja zijn voor jou .

Comment

Ik rij altijd door tot op het einde

Dat wil niet zeggen dat ik aan 120 vlam naast een stilstaande file om me uiteindelijk tussen de kegeltjes en een andere auto te moeten wringen ... maar ik rij rustig verder aan een normale snelheid en voeg in 'ongeveer' op het einde. De ene keer is dat wat vroeger dan de andere keer, maar ik doe het altijd zo.
                      1963 Land Rover Series IIa
                      1994 Mercedes SL320
                      2015 Land Rover Discovery SDV6
                      2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

GVD, het verkeerde aangeklikt in de poll.
                        Ooit eens eentje behoorlijk kwaad gemaakt, toen hij in het midden kwam rijden zodat ik niet door kon rijden op het tweede vak. Toen, hij even niet aan het opletten was er dan maar langs rechts voorbij gereden .

Comment

Ik probeer altijd zo laat mogelijk te ritsen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ugeken Bekijk Berichten
                            Kuddegedrag... Als er twee vakken beschikbaar zijn, gebruik ze dan.
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ugeken Bekijk Berichten
                            Btw, martini racing: je antwoord nee in de enquete - moet dus ja zijn voor jou .

Comment

Ja, en zeker als de arrogantie er vanaf stroomt en zij duidelijk tonen "dat zij het wel begrijpen" door aan 100km/h te komen aangevlogen.

Krijgen dan ook meestal het deksel op de neus wanneer ze niet onmiddellijk worden tussengelaten. Ik weet dat het verkeerstechnisch niet bevorderlijk is, maar het is gewoon de natuur van de mens.

Er zou wel eens een duidelijke sensibiliserings- of infocampagne mogen zijn over wat nu juist de bedoeling is van ritsen en ook hoe het moet.

Idem voor het gebruik van pinkers op ronde punten. Mensen die denken dat ze hun pinker naar rechts moeten aansteken om aan te tonen dat ze naar rechts (de natuurlijke draairichting van elk rond punt) gaan, en dan slechts de laatste afslag nemen zijn een gevaar op de baan.
                              Hetzelfde geldt voor mensen die naar links pinken om voor het oprijden van het rond punt aan te wijzen dat ze de laatste afslag plannen te nemen.

Je kunt ze echter niks kwalijk nemen want ze hebben nooit de info gekregen over wat nu juist de bedoeling is...
                              Pakweg 30 jaar geleden waren er heel wat minder ronde punten en waren er waarschijnlijk ook nog geen bijhorende regels. Ook ritsen is voor veel mensen een onbekend begrip.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alexanderr Bekijk Berichten
                                Ik rij altijd door tot op het einde

Dat wil niet zeggen dat ik aan 120 vlam naast een stilstaande file om me uiteindelijk tussen de kegeltjes en een andere auto te moeten wringen ... maar ik rij rustig verder aan een normale snelheid en voeg in 'ongeveer' op het einde. De ene keer is dat wat vroeger dan de andere keer, maar ik doe het altijd zo.
                                Idem hier, samen met bovenstaande post...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten

meen je dat. als jij zo dom bent om te blijven aanschuiven aan een lange rij, als er een paar kassa's verder geen volk staat. dan ben jij gewoon te dom om te helpen donderen.

in de makro bv. kijk ik eerst alle rijen af en ga dan aanschuiven waar het minste volk staat. dat is ook het nut van verschillende kassa's. 't zou grappig zijn als ze afroepen dat kassa 2 ook opengaat en de hele rij wachtenden bij kassa 1 gewoon blijven staan.

daar heb ik geen tijd voor hoor.

ontopic
                                  ik rij op het vrije vak maar uit sympatie rits ik een 100m voor het einde in.
                                  helemaal op het einde laten ze er u toch niet meer tussen.
                                  wimoptiek.be op

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wisali Bekijk Berichten
                                    ontopic
                                    ik rij op het vrije vak maar uit sympatie rits ik een 100m voor het einde in.
                                    helemaal op het einde laten ze er u toch niet meer tussen.
                                    ik snap het, maar als echt druk is, is dat sowieso ook fout hè.

Comment

Euh... je moet wel héél debiel zijn om een file dubbel zo lang te maken als nodig. Als er twee vakken zijn, gebruik ze dan zo lang mogelijk. Voeg dan op een sympathieke manier in.
                                      Volledigheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat dat sympathiek invoegen vaak niet lukt. Zeker als mensen zien dat het een jong gastje is in een BMW met grote velgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                                        ik snap het, maar als echt druk is, is dat sowieso ook fout hè.
                                        ja maar ik heb geen zin om helemaal op het einde me te moeten druk maken er tussen "te mogen" zonder mijn spiegels of bumper kwijt te zijn. wat spijtig genoeg meestal zo is. dus voeg ik ietwat voor het einde in.
                                        wimoptiek.be op

Comment

Working...
                                        X