Mededeling

Collapse
No announcement yet.

motor elektrische auto?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• motor elektrische auto?

Beste

Mijn naam is Guido en ik zit in mijn laatste jaar middelbaar. Nu moet ik een eindejaarswerk maken waar ik het onderwerp 'auto van de toekomst' voor heb gekozen. Een groot onderdeel hiervan is de elektrische auto. Maar nu zit ik vast omdat ik niet vind op welke motor de elektrisch auto's rijden. Ik heb al gevonden dat de Nissan Leaf op een AC synchrone elektrische motor rijdt, maar meer vind ik er niet over. Misschien weet iemand van jullie dat wel of weet het op het internet toevallig wel te vinden.

Ik weet ook niet of dat de AC synchrone motor van de Nissan Leaf een eenfasige of driefasige motor is. En of dat er elektrische auto's bestaan die een AC asynchrone, DC synchrone, DC asynchrone motor gebruiken. Indien je hier iets meer van weet of je kent iemand die hier iets meer van weet wil je mij dan a.u.b. helpen.

Alvast bedankt

Mvg Guido

volgens mij kan dat al geen 3-fasige motor zijn aangezien zijn spanning van batterijen komt, en dan begrijp ik ook al niet waarom dat een AC motor zou zijn aangezien batterijen DC zijn, waarom eerst wisselrichten terwijl er ook DC motoren bestaan?

Comment

In dit artikel staat het toch zo.

Ik begrijp ook niet waarom ze dat doen.
      En ik denk dat ze er gewoon een inverter tussen plaatsen.

Comment

Aan AC motoren zijn pakken voordelen. 2 jaar geleden wist ik er nog alles over, maar dat zit wat te diep nu, en mijn cursus elektrische aandrijftechniek sla ik liever niet meer open .

Comment

Bij een AC heb je een frequentiedrive nodig die van je DC een AC maakt met naar wens te regelen frequentie. Met een AFE systeem kan je eventueel nog energie recupereren (tijdens uitbollen of remmen energie terug naar de batterijen sturen) en het probleem bij DC is dat je steeds die ambetante koolborstels moet gebruiken die slijten als de pest, vervuilen en een pak onderhoud vragen.

Kooiankermotortjes op AC met frequentiesturing! (Momenteel toch een klein beetje minder fan want ben al 30u bezig geweest met een van onze drives op't werk de laatste 2 dagen )

Comment

Zou een full elektrische auto echt de toekomst worden? Ik weet het zo nog niet hoor.

Ik gok en hoop in de verre toekomst op waterstof

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tulpje and Co Bekijk Berichten
              Zou een full elektrische auto echt de toekomst worden? Ik weet het zo nog niet hoor.

Ik gok en hoop in de verre toekomst op waterstof
              H2 zal het niet worden, dat geef ik u op een briefje, in de vorm van de brandstofcel heeft dat misschien nog wat toekomst, maar verbrandingsmotoren op waterstof komen er niet door.

Wat die motoren betreft, ik ben niet helemaal zeker welke types gebruikt worden. Maar DC motoren zijn zo oud als de straat, in een wagen heb je garanti een wisselstroommotor. Zo'n hybride of full elektrische wagen heeft behoorlijk geavanceerde wisselrichters (die volgens mij zeker naar 3 fasen transformeren) en een rekenkracht die je pc een eind overstijgt. In het geval van wisselstroommotoren heb je twee grote types, de synchrone en de asynchrone. Verder moet je nog het onderscheid maken tussen bekrachtiging met stroom of met magneten. Ik weet niet uit het hoofd welke auto welk type motoren heeft. Ik dacht wel dat de Duitsers voorlopig nog iets conservatiever op het gebied dan de Jappen.

Comment

Dus ongeveer alle soorten motors die ik heb opgenoemd worden wel in een elektrische auto ergens gebruikt.
                En de AC synchrone zal waarschijnlijk met driefase werken.

Ps.: Mijn onderwerp is 'auto van de toekomst' dus ik ga het ook hebben over de hybride auto en de waterstofauto.
                Maar weet iemand misschien een site of plaats waar je wat meer info over de waterstofauto kan vinden, want daar is nog niet zoveel van bekend of van uitgegeven.
                En werken die hybride auto's ook met dezelfde elektrische motoren als de elektrische auto's?

Comment

Ik rij zelf met een Prius.
                  Welke elekctromotor daar inzit heb ik op het eerste zicht niet gevonden, maar ik zal nog wat verder opzoekingswerk verrichten.
                  De electromotor is volgens mij kleiner dan bij een 100% elektrische wagen.

Comment

De auto op lucht is misschien een mogelijkheid voor de toekomst al is het daar al enkele jaren stil over.

En de Ford U, een volledig biologisch afbreekbare wagen volgens het C2C principe. Ook iets dat misschien wel interessant is voor je eindwerk.

VPRO Tegenlicht staat voor radicale hoop. Wij vertellen verhalen over de wereld van morgen. Hoe kan het beter, hoe heb je het nog nooit bekeken, wat staat ons te wachten? Met visionaire denkers, makers en doeners onderzoeken we de toekomst.

en wat uitleg over C2C

Hopelijk kan je er iets mee doen, succes in iedergeval!

Comment

Hier vind je terug waarom men (meestal) gebruik maakt van synchrone motoren
                      met een permanente magneetbekrachtiging bij elektrische wagens.
                      Last edited by taiko; 25/02/2011, 20:18.

Comment

Bedankt allemaal voor alle hulp tot nu toe
                        Als je nog extra dingen er over weet mag je het altijd hier posten.

@trainfreak: Je zou mij er een groot plezier me doen om te kijken, zeker omdat de Toyota prius een van de meest gebruikte hybride auto's is.

Comment

Chevrolet Volt en Opel Ampera niet te vergeten... aandrijving enkel op electromotor, een verbrandingsmotor dient enkel om de batterijen te laden.

Op deze manier rijbereik zoals een normale wagen en een verbruik van 1.4 liter/100 kilometer vanaf het moment dat je de verbrandingsmotor als generator gebruikt.

Comment

Ik heb eventjes gekeken op internet maar ik heb niet echt veel informatie gevonden.
                            Ik weet ook niet juist wat je zoekt, maar misschien ben je hier wel wat mee:

Comment

Bedankt allemaal voor de vele informatie

Ik weet nu ook dat de elektrische auto's voornamelijk een borstelloze gelijkstroommotor gebruiken en een permanente magneet AC synchrone motor. Maar weet iemand misschien een goed site waar dat duidelijk in wordt uitgelegd hoe deze werken. Want momenteel heb ik wel genoeg sites, maar de meeste zijn engelstalig en moeilijk begrijpbaar.

Alvast bedankt

Comment

Borstelloos heeft het voordeel om van die vervelende sleepringen vanaf te zijn. Motoren hebben altijd een rotor en een stator, en de truc is om uwe rotor op te bouwen uit een permanente constante krachtige magneet, en met electrische energie de wikkelingen rondom ( de stator ) magnetisch te maken. Zo hoef je geen electrische verbindingen te maken naar de rotor, dus geen sleepringen.

Comment

De meest geschikte motor voor een elektrische wagen is de SRM. Google op switched reluctance motor (of geschakelde reluctantie motor).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door duckie Bekijk Berichten
                                    De meest geschikte motor voor een elektrische wagen is de SRM. Google op switched reluctance motor (of geschakelde reluctantie motor).
                                    Klopt, ik zit in een team studenten die een SRM in een Daewoo aan het steken zijn. De motor komt van Punch Powertrain in Sint-Truiden. Er staat niet veel op hun site, maar het is wel een belgisch voorbeeld.

Punch Powertrain is the dynamic face of innovative transmission and propulsion systems for automotive OEMs and mobility providers globally.

En ook ons belgisch merk niet vergeten: Imperia. Of ze ooit gaan halen, dat laat ik in het midden, maar ze staan er voor het moment toch redelijk voor naar het schijnt.
                                    Last edited by ; 05/03/2011, 23:58.

Comment

Volgens mij is de beste optie werken met een generator motor op diesel (bvb een zeer lange slag 2cilinder die weinig toeren maakt) en via een generator onmiddellijk AC levert. Dan kan je alle kanten uit en is veel voordeliger dan een batterijpakket dat een korte levensduur heeft tov een motor en de schakelingen om van DC naar AC te gaan. DC motoren vind ik zeker out of the question. Zie bvb in het treinbedrijf,Belgie is een van de weinige netten die DC voert en dan nog zijn bvb de hogesnelheidslijnen en de Athus Meuselijn AC gevoert.
                                      BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

ik heb echt gevonden welke motoren er in elektrische/hybride auto's zitten
                                        het stond bij een paar links op de engelse wikipedia:

Motors

Electric cars have traditionally used series wound DC motors, a form of brushed DC electric motor. More recent electric vehicles have made use of a variety of AC motor types, as these are simpler to build and have no brushes that can wear out. These are usually induction motors or brushless AC electric motors which use permanent magnets. There are several variations of the permanent magnet motor which offer simpler drive schemes and/or lower cost including the brushless DC electric motor.

Comment

Working...
                                        X