VAB: 'Nieuwe belasting discrimineert compacte benzinewagen'
© Philip Reynaers
De nieuwe belasting op inverkeerstelling (BIV), die vandaag op de agenda van de Vlaamse regering staat, zou vooral duurder worden voor recente tweedehandswagens en compacte benzinewagens. Dat zegt mobiliteitsclub VAB. VAB wijst erop dat deze auto's nochtans niet de grootste vervuilers zijn. Ze zegt dat ook de Inspectie Financiën tot dezelfde conclusie kwam, en een negatief advies zou hebben verleend.
De mobiliteitsclub wijst het voorontwerp van decreet van minister Joke Schauvliege dan ook naar de prullenmand. Het ontwerp zou te veel gebreken vertonen, luidt het. De VAB vraagt ook een maatschappelijk debat over de vergroening van de autofiscaliteit.
CO2-uitstoot
De voornaamste gebreken zijn volgens de organisatie dat de nieuwe BIV eenzijdig gericht is op de CO2-uitstoot van wagens. 'Dit is discriminerend voor stadswagens op benzine en voor compacte gezinswagens', luidt het. Dezelfde kritiek staat volgens de VAB ook in het verslag van de Financiële Inspectie.
Verdieselijking
Daarnaast wordt met de nieuwe belasting de verdieselijking van het autopark nog verder gestimuleerd, 'terwijl een dieselmotor tien keer meer vervuilend is dan een benzinemotor'.
Tot slot vindt de VAB de BIV veel te complex en niet transparant voor de doorsnee gebruiker. Het effect van de taks, of die zal leiden tot een meeropbrengst of juist niet, is niet duidelijk, wat ook al op kritiek van de Inspectie Financiën stuitte.
© Philip Reynaers
De nieuwe belasting op inverkeerstelling (BIV), die vandaag op de agenda van de Vlaamse regering staat, zou vooral duurder worden voor recente tweedehandswagens en compacte benzinewagens. Dat zegt mobiliteitsclub VAB. VAB wijst erop dat deze auto's nochtans niet de grootste vervuilers zijn. Ze zegt dat ook de Inspectie Financiën tot dezelfde conclusie kwam, en een negatief advies zou hebben verleend.
De mobiliteitsclub wijst het voorontwerp van decreet van minister Joke Schauvliege dan ook naar de prullenmand. Het ontwerp zou te veel gebreken vertonen, luidt het. De VAB vraagt ook een maatschappelijk debat over de vergroening van de autofiscaliteit.
CO2-uitstoot
De voornaamste gebreken zijn volgens de organisatie dat de nieuwe BIV eenzijdig gericht is op de CO2-uitstoot van wagens. 'Dit is discriminerend voor stadswagens op benzine en voor compacte gezinswagens', luidt het. Dezelfde kritiek staat volgens de VAB ook in het verslag van de Financiële Inspectie.
Verdieselijking
Daarnaast wordt met de nieuwe belasting de verdieselijking van het autopark nog verder gestimuleerd, 'terwijl een dieselmotor tien keer meer vervuilend is dan een benzinemotor'.
Tot slot vindt de VAB de BIV veel te complex en niet transparant voor de doorsnee gebruiker. Het effect van de taks, of die zal leiden tot een meeropbrengst of juist niet, is niet duidelijk, wat ook al op kritiek van de Inspectie Financiën stuitte.
Comment