Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik hoop dat Open VLD het kan tegenhouden, maar ik vrees ervoor.
En ik veronderstel dat dit ook geldt voor mensen die een auto hebben van hun vennootschap.
2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK
Pfff, echt dikke rip-off! Dat ze dat strikske nog niet van den trap geduwd hebben!!
Nieuwe firmawagen kost 49K (C220). Dus dat zal een pakske meer gaan kosten zo te zien.
Ik vraag mij toch af waar deze tabel vandaan komt. De link ernaar toe is ondermeer te vinden op gva.be en verwijst naar het schimmige assets.rug.be. Iets van de R.U. Gent?? Er staat ook totaal geen uitleg of achtergrond bij. Bijgevolg vraag ik mij ook af of deze tabel zich baseert op het eerste voorstel van de PS van een tweetal weken terug dat uitging van 500 mio euro per jaar ofwel op het bijgeschaafde en definitieve voorstel dat uitgaat van 200 mio euro.
In elk geval wordt er zwaar in de zakken gezeten van wie ook maar met een enigszins deftige wagen buitenkomt. Ik denk we in de toekomst alleen nog maximum 1.6 diesels op onze wegen gaan zien. En dan de vakbonden maar klagen dat het altijd de kleintjes zijn die de rekening moeten betalen. Als je deze tabel voorlegt aan de doorsnee bedrijfswagen-rijder dan staan ze morgen met minstens 100.000 in Brussel om te betogen...
Ik denk dat het redelijk recente en betrouwbare cijfers zijn, maar de exacte formule hoe ze aan het nieuwe VAA komen staat er niet bij. Wat ik wel elders gelezen heb, is het volgende:
- voor dieselwagens met een CO2 van 95 wordt het VAA de catalogusprijs * 5,5% .
- voor benzinewagens met een CO2 van 115 wordt het VAA de catalogusprijs * 5,5% .
Een hogere/lagere CO2 geeft dan een hoger/lager percentage. De vraag is alleen hoeveel juist. Ik heb een beetje nagerekend in excel, en kwam tot volgende percentages:
4% voor hybride benzines (90g/km)
en voor de diesels:
100g -> 6%
120g -> 8%
140g -> 10%
180g -> 14%
200g -> 16%
hoger dan dat: 18% (geldt voor de Q7 4.2TDI en 6.0TDI)
Dit percentage dus telkens met de catalogusprijs vermenigvuldigen en ge weet het voordeel in natura.
Ik leid zelf uit af dat het nog redelijk meevalt voor lichte diesels (1.6 TDI en consoorten), maar daarboven gaat het toch serieus voelbaar zijn, als ge meer dan pakweg 140g hebt wordt het al serieus pijnlijk, bij 200g is het gewoon ni betaalbaar.
Jopi, idd het zal kloppen wat je zegt. De berekening die ik zei komt voor diesel op hetzelfde neer. Ik heb nu nen benzinewagen met 171g co2, daarmee kom ik dan op 11% uit, te veel naar mijn goesting .
- voor dieselwagens met een CO2 van 95 wordt het VAA de catalogusprijs * 5,5% .
- voor dieselwagens met een CO2 van 115 wordt het VAA de catalogusprijs * 5,5% .
Je bedoelt waarschijnlijk :
voor dieselwagens met een CO2 van 95 wordt het VAA de catalogusprijs * 5,5% .
voor benzinewagens met een CO2 van 115 wordt het VAA de catalogusprijs * 5,5% .
De percentages die je geeft voor diesels lijken mij te kloppen als je leest wat er momenteel op de site van unizo staat (http://www.unizo.be/viewobj.jsp?id=4802126). Nl. 0,1% erbij voor elke gram boven de 95. En dan kloppen volgens de formule catalogusprijs * CO2-percentage de bedragen VAA in de pdf blijkbaar ook.
Valt dus te vrezen dat deze pdf al de VAA's volgens het uiteindelijke akkoord bevat. Ramp! Wat moet dat dan geweest zijn in het eerste voorstel van Di Rupo??
Comment