Mededeling

Collapse
No announcement yet.

2 x Michelin Pilot Alpin4 18-255/35

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • [TK] 2 x Michelin Pilot Alpin4 18-255/35

    Ik ga waarschijnlijk achteraan overschakelen naar 255/40/18 op mijn M2. Boven de 120km/h zouden er problemen ontstaan met DTC. Het verschil in diameter van het winterwiel met de originele zomerwielen is toch iets te groot. Ik heb de test zelf nog niet gedaan, maar wil alvast anticiperen, gezien de bron vanwaar ik de info heb zeer betrouwbaar is en ik het gereden km's tot een minimum wil beperken..
    Jammer, maar BMW schijnt het zelf niet goed te weten. Ze leveren wel een set voor de M3/M4 met 4x255/40/18, dus raar dat ze dat niet doen voor de M2. Voor de M2 is dit 4x235/40/18 ofwel, en dat lijkt twijfelachtig, 2x235/40/18 en 2x255/35/18
    De banden steken pas op de wagen en hebben nog geen 150km gebold, dus nog niet ingereden. Prijs : 2 x200€
    Last edited by febrero; 12/11/2016, 18:18.
    BMW M2 Coupé
    Audi S5
    Nobody is Perfect!

  • #2
    Heeft dat niet iets met de montage van sneeuwkettingen te maken?

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
      Heeft dat niet iets met de montage van sneeuwkettingen te maken?
      Met sneeuwkettingen wordt door BMW op de 640M aanbevolen : 4 x 235/40/18. Het blijkt dus enkel de breedte van de band te zijn die hier belangrijk is.


      Vreemd dat BMW hier voor de M2 en voor de 640M's achteraan als alternatief 255/35/18 voorstelt, niettegenstaande een verschil van diameter van 5,1% (34mm) kleiner met de originele OEM zomer set. Dit lijkt mij toch ook vrij veel. Voor het voorwiel is dit maar 1,5% of 10mm kleiner vergeleken met de zomer set, dus dit lijkt goed.
      BMW M2 Coupé
      Audi S5
      Nobody is Perfect!

      Comment


      • #4
        Mmm, inderdaad raar. Moet toch een reden hebben denk ik, waarom doen ze 't anders zo?

        Comment


        • #5
          225 40 18 of 255 35 18 zou het moeten zijn van achter om geen teller afwijking te hebben maar 225 is te smal misschien dat ze daarmee 235 rondom voorstellen je moet het vermogen natuurlijk ook kwijt .
          255 40 18 zou ik niet doen.
          Ik zou het bij de 255 35 18 houden dat geeft tenminste nog tractie op sneeuw wat minder maar zoveel sneeuw hebben we hier ook weer niet.

          Comment


          • #6
            Vandaag nog eens een dealer hieromtrent geraadpleegd hierover. Na navraag hebben ze mij laten weten dat BMW wel een bepaalde reden moet hebben om achteraan 255/35/18 voor te schrijven ipv 255/40/18. Ze raden mij aan om het voorlopig zo te laten en zien of er bij mijn rijstijl al of niet problemen opdagen.
            BMW M2 Coupé
            Audi S5
            Nobody is Perfect!

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door febrero Bekijk Berichten
              Vandaag nog eens een dealer hieromtrent geraadpleegd hierover. Na navraag hebben ze mij laten weten dat BMW wel een bepaalde reden moet hebben om achteraan 255/35/18 voor te schrijven ipv 255/40/18. Ze raden mij aan om het voorlopig zo te laten en zien of er bij mijn rijstijl al of niet problemen opdagen.
              Zoals ik al dacht, moet een reden hebben. Die ingenieurs van BMW zullen toch wel weten waarmee ze bezig zijn hé.

              Comment


              • #8
                Test gedaan en inderdaad er duiken toch serieuze stabiliteitsproblemen op bij acceleratie van 140 naar 180 km/u.
                Geen DTC lichtje, maar toename van de snelheid boven 140 doet de achtertrein trillen en heb ik het gevoel dat het stabiliteitssysteem voortdurend tussenkomt om de wagen mooi in lijn te houden.
                Is BMW hiervan niet op de hoogte?
                Als ik de verschillende settings voor en achter vergelijk doe ik met deze winterset toch een abnormale vaststelling.
                Bij de originele zomerset is de diameter van de achterwielen 14mm groter dan de voorwielen.
                Bij één van de door BMW aangeprezen wintersets met verschillende maten voor en achter, zoals die van mij dus, is er een verschil van 16mm kleinere diameter achteraan t.o.v. vooraan. Dit lijkt mij dus eigenaardig.
                Neem ik een band van 40% (255/40/1, dan kom ik op 16mm grotere diameter achteraan t.o.v. vooraan, hetwelk toch een logischer keuze zou moeten zijn, niet???
                BMW M2 Coupé
                Audi S5
                Nobody is Perfect!

                Comment


                • #9
                  volgens mij hebben ze per ongeluk de rekenmachine genomen waarmee vw/audi hun CO uitstoot berekende....
                  mijn autootjes:

                  Volvo V60 D3 R-Design 2021
                  Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                  Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door febrero Bekijk Berichten
                    Test gedaan en inderdaad er duiken toch serieuze stabiliteitsproblemen op bij acceleratie van 140 naar 180 km/u.
                    Geen DTC lichtje, maar toename van de snelheid boven 140 doet de achtertrein trillen en heb ik het gevoel dat het stabiliteitssysteem voortdurend tussenkomt om de wagen mooi in lijn te houden.
                    Is BMW hiervan niet op de hoogte?
                    Als ik de verschillende settings voor en achter vergelijk doe ik met deze winterset toch een abnormale vaststelling.
                    Bij de originele zomerset is de diameter van de achterwielen 14mm groter dan de voorwielen.
                    Bij één van de door BMW aangeprezen wintersets met verschillende maten voor en achter, zoals die van mij dus, is er een verschil van 16mm kleinere diameter achteraan t.o.v. vooraan. Dit lijkt mij dus eigenaardig.
                    Neem ik een band van 40% (255/40/1, dan kom ik op 16mm grotere diameter achteraan t.o.v. vooraan, hetwelk toch een logischer keuze zou moeten zijn, niet???
                    Ik kom bij de originele winterbreedset op een verschil van 9,5 mm minder in diameter voor de achterwielen i.p.v. uw 16 mm.


                    Achtertrein die trilt, tsja komt meer voor bij BMW, ook bij hun (naar eigen zeggen toch) zwaar geteste en exclusief geselecteerde OEM sterbanden. Heeft niets te maken met een eventueel verkeerde diameter. Bandendruk met enkele tienden bar verhogen helpt (meestal) wel.

                    En dat stabiliteitsprobleem, 't zijn winterbanden hé, dat deugd niet om fatsoenlijk te rijden, ook niet bij temperaturen onder de 7°.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                      Ik kom bij de originele winterbreedset op een verschil van 9,5 mm minder in diameter voor de achterwielen i.p.v. uw 16 mm.


                      Achtertrein die trilt, tsja komt meer voor bij BMW, ook bij hun (naar eigen zeggen toch) zwaar geteste en exclusief geselecteerde OEM sterbanden. Heeft niets te maken met een eventueel verkeerde diameter. Bandendruk met enkele tienden bar verhogen helpt (meestal) wel.

                      En dat stabiliteitsprobleem, 't zijn winterbanden hé, dat deugd niet om fatsoenlijk te rijden, ook niet bij temperaturen onder de 7°.
                      Nu had men er mij niet attent op gemaakt (1erforum.de), had ik het waarschijnlijk niet geweten. Tijdens de winter en met inderdaad winterbanden doe ik normaal geen zo'n hogere snelheden. De gelegenheden waarbij je dit zou doen zijn ook niet zo groot in aantal. Maar goed, toch vraag ik mij af wat die Duitsers met hun M2's dan doen op hun autostrades als het ideale omstandigheden zijn.
                      De Duitse man die de opmerking lanceerde heeft de achterste banden door 255/40/18 vervangen en het probleem schijnt opgelost.
                      Last edited by febrero; 12/11/2016, 19:57.
                      BMW M2 Coupé
                      Audi S5
                      Nobody is Perfect!

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door febrero Bekijk Berichten
                        De Duitse man die de opmerking lanceerde heeft de achterste banden door 255/40/18 vervangen en het probleem schijnt opgelost.
                        Ik heb het al lang door, je wilt die 255/40 18 band. Ik zou zeggen, gewoon doen dan.

                        Comment


                        • #13
                          235/40R18 en 255/35R18 verschillen al teveel onderling. de 235 is 1,49% groter dan de 255
                          tussen 235/40R18 en 255/40R18 zit het verschil omgekeerd, daar is de 235 kleiner dan de 255 (-2,42%)
                          je gaat het verschil dus erger maken.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                            Ik heb het al lang door, je wilt die 255/40 18 band. Ik zou zeggen, gewoon doen dan.
                            ik ga ze propertjes laten liggen, toch zeker deze winter hoor.
                            BMW M2 Coupé
                            Audi S5
                            Nobody is Perfect!

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                              235/40R18 en 255/35R18 verschillen al teveel onderling. de 235 is 1,49% groter dan de 255
                              tussen 235/40R18 en 255/40R18 zit het verschil omgekeerd, daar is de 235 kleiner dan de 255 (-2,42%)
                              je gaat het verschil dus erger maken.
                              Bij de originele zomerset is het achterste wiel 2,1% (14mm) groter dan voorste, eigen aan veel van die speciale BMW modellen.
                              Last edited by febrero; 12/11/2016, 21:25.
                              BMW M2 Coupé
                              Audi S5
                              Nobody is Perfect!

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door febrero Bekijk Berichten
                                ik ga ze propertjes laten liggen, toch zeker deze winter hoor.
                                Zou ik ook doen.

                                Comment


                                • #17
                                  Ondertussen zijn die banden door Michelin gratis vervangen door "ster" banden van dezelfde maat, gezien mijn eerste set achterbanden met ster nog niet op de markt waren. BMW vond dat dit de reden moest zijn voor de trillingen. Ik heb dus weer de voorgeschreven maten genomen gezien BMW hierop blijft hameren.
                                  Voorlopig al een goed gevoel. Die trillingen zijn alvast verdwenen bij acceleratie naar hogere snelheden. Maar de banden zijn nog te nieuw om nu al exact te kunnen oordelen. De test nog eens hernemen als ze goed ingereden zijn.
                                  Hoed af voor Michelin, wat een service. Vorige donderdag mijn verhaal gedaan bij hen en 's anderendaags al 2 nieuwe banden geleverd bij de garage van mijn keuze.
                                  Last edited by febrero; 20/12/2016, 19:43.
                                  BMW M2 Coupé
                                  Audi S5
                                  Nobody is Perfect!

                                  Comment


                                  • #18
                                    BMW's die trillen, het komt wel meer voor, ook met sterbanden M'n E91 trilde MET RFT sterbanden achteraan ook bij bepaalde snelheden (rond 120/130 per uur bij accelereren), met niet RFT en niet sterbanden was het gedaan. Raar, maar waar.

                                    Zelfde druk op de banden als voordien?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                      BMW's die trillen, het komt wel meer voor, ook met sterbanden M'n E91 trilde MET RFT sterbanden achteraan ook bij bepaalde snelheden (rond 120/130 per uur bij accelereren), met niet RFT en niet sterbanden was het gedaan. Raar, maar waar.

                                      Zelfde druk op de banden als voordien?
                                      Momenteel hogere druk achteraan, maar ik ben dit nog min of meer aan het uitzoeken wat het beste is. Er zijn voor deze set banden ook weeral nog geen drukwaardes gekend. De gegevens op de wagen zelf hebben het enkel over 4x235-40-18. Schijnt dat op de M2's 2017 wel de druk van de 255-35-18 is vermeld.
                                      Toen ik na de plaatsing van de nieuwe Michelins thuiskwam zat er 3,0 op. Ik heb thuis wel een vrij dure en geijkte, gelode drukmeter, waarvan ik denk dat die toch de juiste waardes aangeeft. Die 3,0 vond ik wel wat eel en heb die verlaagd naar 2,7. Voor de 235-40-18 adviseert men 2,1 vooraan en 2,4 achteraan. Bij zware lading is dit uiteraard enkele 10des meer. Maar ik meen dat 2,4 vooraan en 2,7 achteraan moet goed zijn.
                                      BMW M2 Coupé
                                      Audi S5
                                      Nobody is Perfect!

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ik denk dat die druk inderdaad wel oké is. Ik wilde gewoon zeggen dat gewoon de druk verhogen in vele gevallen het trillen al wegneemt.

                                        Ik rij op m'n F31 met achteraan 255/35 19 en 225/40 19 vooraan (Michelin PSS niet-RFT en niet stergemarkeerd) momenteel met 2.5 vooraan en 2.8 achteraan.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X