Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
een golfke turbodiesel werd zeker niet zomaar gtd genoemd, ook al was de gt-lijn maar een uitrustingsversie
en de 60 pk td mét kat is in be nooit een succes geweest....was duurder dan de zwaardere catloze turbodiesel...en belgen en catalisators en roetfilters...
heb ik dat dan beweerd? Mijn uitleg is correct, althans volgens volkswagen zelf toch.
Dat is een serieus misverstand in golf clubs wereldwijd. Ik heb uiteindelijk navraag gedaan bij vw classicparts omdat ik er geen concrete info verkreeg.
Zij zeggen:
Voor eind 1989 kon je kiezen uit volgende diesel motoren:
-1.6 diesel 54pk
-1.6 turbo diesel 60pk
-1.6 turbo diesel 70pk (de gtd) die je dan als "sonderserie" als special kon hebben in eikgroen.
in 1990 en 1991, kon je kiezen uit volgende diesel motoren:
-1.6 diesel 54pk
-1.6 turbo diesel 60pk
-1.6 turbo diesel intercooler 80pk (gtd)
Die laatste werd dus de GTD genoemd, maar je kon deze ook incognito kopen (stel je voor dat je niet wou gezien worden met een snelle diesel) als CL (dunne bumpers) of GL(dikke bumpers). Als je de full bananas wou kon je de GT versie krijgen. Technisch gesproken was er geen enkel verschil.
Dus is het een GTD? Ja
En is het een GL? Ook Ja
Alle verschillen zijn aangepakt natuurlijk, het verschil zat hem in de grill, de logos en het interieur. Om duidelijk te zijn, er is nooit een GTD geweest is in 1990 of 1991 met een logo in de grille, vandaar dat dit een oud type logo is. Achteraan kon je het wel krijgen en dit is dus een nieuw type logo. Het lettertype is verschillend.
Natuurlijk begrijp ik alle verwarring er rond, na bijna 6 jaar in de vw scene moest ik het zelf nog gaan vragen bij vw.
In die tijd wou VW meer onderscheid tussen de GTI en GTD vandaar dat men voor een "mindere" uitrusting koos langs de buitenkant. Net zoals bij de huidige GTD trouwens en GTI, de voorbumpers is hetzelfde, maar de achterbumper niet...en de lijntjes zijn chroom ipv rood(zowel vanbinnen als vanbuiten).
In die periode hadden ze dan ook nog is de speciale reeksen. Zo had onze Madison uitvoering standaard de dunne bumpers en de enkele koplampen. Maar die is toch geleverd met dikke bumpers en dubbele koplampen. Ook al was dat geen gl toch kon je die met de nodige opties "als gl configureren". De onze had bijvoorbeeld geen servo maar wel ABS.
Toen ik deze kocht van de eerste eigenaar trouwens stond hij te koop als GL GTD, stond ook zo op de aankoop factuur van toen hij nieuw was. Dat factuur heb ik niet kunnen meekrijgen.
Spijtig dat je geen copy hebt kunnen bemachtigen.
The shark is BACK! BMW 635csi
BMW E24 635csi 1985 BMW F10 520da 2012
MINI Clubman Cooper 2017
2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold
dit is trouwens de badge die de golf 1 turbo-d of de 2 in de eerste jaren toen een turbodiesel nog niet common was kreeg, gtd kreeg zijn eigen versiersel
hier een brochure van vw UK, het driver model, met optionele uitrustingen...zonder sportzetels, zonder gtd logo vooraan...En dan nog, iedere importeur had zijn eigen speciale uitvoeringen om de laatste serie maar verkocht te krijgen voor de golf 3 er was.
ik zou graag hebben dat deze discussie ophoud, niet alleen is het totaal onterecht maar ook nog eens compleet idioot om ze te houden, volkswagens van die tijd werden voortdurend andere logotjes en badges meegegeven, speciale serieus werden zo goed als elke maand wel eens uitgevonden(madison, pasadena, driver, fire and ice, edition one, edition blue, special, flash, high tech, match, manhattan, etc etc).
Het logo dat Bobo hierboven toont is voor de 60pk 'umwelt' diesel. Alweer verkeerde informatie gekregen dus want dit is een logo voor een grill met 7 latjes, dus voor 1988.
Deze namiddag deze Golf IRL gezien aan het benzinestation. Moet zeggen dat deze echt wel de max is.
“If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”
Comment