Mededeling

Collapse
No announcement yet.

[TK] 2015 BMW 120das 2015 M pakket

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel
    Je moet appelen met appelen vergelijken.
    Doe ik

Comment

Zelfs de leugenachtige cijfertjes van BMW zeggen het...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
        Doe ik
        Dat doe je niet.

Comment

Gemiddeld 1.5 liter, volgens spritmonitor (werkelijk gemiddeld verbruik, de gemiddelde duitser gaat ook wel eens op wintersport en staat wel eens in de file) 1.8 liter, dus waar zijn jouw 2 a 3 liters?
          Of zie jij de uitschieter als een zeldzame trip met bepakte wagen naar de alpen als gemiddeld?
          Verder is het zo dat de bmw benzines nog niet zo heel zuinig zijn en op dat vlak lopen ze gewoon achter op VAG..
          Trouwens ik zeg ook dat zo'n 120d een toffe motorisatie is, alleen dat hij in belgie niet zo heel interessant is op de particuliere 2e handsmarkt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

Dat doe je niet.
            Er ontbrak een woord in je zin. Lees het nog eens goed na.

Comment

Gemiddeld 1.5 liter, volgens spritmonitor (werkelijk gemiddeld verbruik, de gemiddelde duitser gaat ook wel eens op wintersport en staat wel eens in de file) 1.8 liter, dus waar zijn jouw 2 a 3 liters?
              Of zie jij de uitschieter als een zeldzame trip met bepakte wagen naar de alpen als gemiddeld?
              Verder is het zo dat de bmw benzines nog niet zo heel zuinig zijn en op dat vlak lopen ze gewoon achter op VAG..
              Trouwens ik zeg ook dat zo'n 120d een toffe motorisatie is, alleen dat hij in belgie niet zo heel interessant is op de particuliere 2e handsmarkt.
              Geloof wat je wil m'n beste. Hier in Vlaanderenland verbruik je twee tot drie liter meer met een evenwaardige benzine auto, en 't gaat hier over BMW. Spritmonitor zegt 1.8 liter meer voor de 320i tegenover de 320d. Gezien we wereldkampioen filerijden zijn (ja dat zijn we echt), verbruikt hier zo'n BMW benzine gemiddeld twee tot drie liter meer. Voorts zijn de prestaties van de diesel evenwaardig en is ie zelfs een pak sneller in hernemingen dan de benzine en is 't een veel beter werkpaard. En dat allemaal met minder brandstof. Dat je een fan bent van benzine, mij niet gelaten. Maar feiten zijn feiten.

Comment

2 liter gemiddeld wil ik aannemen voor een BMW 320i/d. Maar dat is mijn hoogste bod Zit zelf met mijn 316i op 7.3 liter gemiddeld en ik rij ook wel eens stevig door, zou een 316d mij minder dan 5.3 liter opleveren?
                De 20d is de interessantste motor in het BMW gamma, maar fiscaal wordt het minder interessant voor particulieren in vlaanderen. Bij de leasing markt gelden nog de oude regels. Dus er worden nog steeds veel nieuwe diesels geleased, maar die na een paar jaar verkocht krijgen wordt moeilijker.
                En ik hoop ook dat de gemiddelde vlaming niet blind blijft voor de innovaties op benzinevlak. Er rijden hier veel a3/octavia/golf 1.6 tdi rond, voor dat soort wagens is de 1.0 tsi echt wel een game changer. Veel reviews schrijven dat die de te verkiezen motor is bij deze wagens, tenzij als je echt power/pret wil, dan neem je een GTI of S3.

Comment

Een F30 320d verbruikt reëel elke 100 km gemiddeld 1,8l. minder dan de evenveel Pk metende 320i.

Bron: www.spritmonitor.de

En bij bumperend en stilstaand verkeer (lees: ons geliefde Vlaanderenland) loopt dat verschil nog op. Evenals ook bij zwaar beladen toestanden. Ik ben vorige zomer op en af naar Frankrijk gereden met m'n 320d (zo'n 2.500 km) door de Alpen en de Provence. Met vier man en een hond in de auto en een remorque erachter met twee fietsen dwars op de dissel en een moto en alle bagage erin. Constant 130 waar het mocht en knallen op de binnenbanen. Gemiddeld verbruik toen ik thuiskwam: 7,6 liter elke 100 km. Als je dat met een 320i doet zit je gemakkelijk aan een meerverbruik van 3 liter en zelfs meer hoor.
                  7,6L?! Dat haal ik enkel als ik eco rij

Comment

En om de appel/peren vergelijking compleet te maken:
                    - 20d heeft dubbel zoveel koppel dan 1.0 tsi (400 nm versus 200nm)
                    - gemiddeld verbruik hetzelfde
                    - 2.0 tdi +/- 6000 euro duurder in aanschaf (als ik kijk naar de prijsverschillen tussen 1.0 tsi / 2.0 tdi en 16i/20d)

120d: BIV 564,35 EUR , verkeersbelasting 458,66 EUR
                    a3 1.0 tsi: BIV 104,26 EUR, verkeersbelasting 113,91 EUR

En euh... wat heb je aan 400 nm koppel in onze vlaamse files? Ik doe wel iets anders met die 6000 euro dan.

Comment

Mijn 320d doet het hier met gemiddeld 5,8 op BC (6,1 reëel) elke 100 km. Ik zit veel te bumperen, en als het kan ga ik hard (dat wordt wel een zeldzaamheid). Voorts rij ik met overbemeten 19" wielen met (255 achteraan en 225 vooraan) supersportieve Michelin PSS banden die het verbruik flink nadelig beïnvloeden.

Ik vind benzines ook fijn, vooral hun zachtere loopcultuur. Maar de opgegeven verbruiken wijken in realiteit dikwijls nog meer af dan de opgegeven waardes van de diesels. Voorts is het overvloedige koppel van een diesel een bijkomend voordeel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Prancing Moose Bekijk Berichten

7,6L?! Dat haal ik enkel als ik eco rij
                        Het is algemeen geweten dat ze in het noorden veel zuipen.

Comment

En om de appel/peren vergelijking compleet te maken:
                          - 20d heeft dubbel zoveel koppel dan 1.0 tsi (400 nm versus 200nm)
                          - gemiddeld verbruik hetzelfde
                          - 2.0 tdi +/- 6000 euro duurder in aanschaf (als ik kijk naar de prijsverschillen tussen 1.0 tsi / 2.0 tdi en 16i/20d)

120d: BIV 564,35 EUR , verkeersbelasting 458,66 EUR
                          a3 1.0 tsi: BIV 104,26 EUR, verkeersbelasting 113,91 EUR

En euh... wat heb je aan 400 nm koppel in onze vlaamse files? Ik doe wel iets anders met die 6000 euro dan.
                          Je bent naast de kwestie aan 't praten.

Enfin, amuseer u maar met je benzines, ik gun het u.

Comment

Alles heeft voor en nadelen, het lichte gewicht op de neus van een benzine vind ik dan weer een voordeel. Voel je duidelijk in het stuurgedrag en wegligging. En ook in de ophanging die bij diesel minder comfortabel is, hoger afgeveerd gewicht dus straffere vering.

Comment

Als het louter een kwestie van verhouding koppel/verbruik is, ja dan wint de diesel.
                              20d is heel tof om mee te rijden en dat heb ik nooit ontkend. Dus amuseer je maar met je diesel, het is je gegund.

Comment

Alles heeft voor en nadelen, het lichte gewicht op de neus van een benzine vind ik dan weer een voordeel. Voel je duidelijk in het stuurgedrag en wegligging.
                                Jaja, tuurlijk dat!

Ter info een 320i weegt net evenveel als een 320d.

En ook in de ophanging die bij diesel minder comfortabel is, hoger afgeveerd gewicht dus straffere vering.
                                Bij mijn weten zijn de veren voor alle viercilinders hetzelfde. Maar jij weet blijkbaar meer. En oooh, ik hou van hardere veertjes hoor. Ik heb speciaal de sportveertjes genomen.

Comment

Als het louter een kwestie van verhouding koppel/verbruik is, ja dan wint de diesel.
                                  Toch een vrij belangrijk gegeven lijkt me...

20d is heel tof om mee te rijden en dat heb ik nooit ontkend. Dus amuseer je maar met je diesel, het is je gegund.
                                  Dank u, altijd tof om bij de hernemingen een benzinebroertje te zien verdwijnen in m'n achteruitkijkspiegel. En aan de pomp lach ik ze elke keer opnieuw vlak in het gezicht uit!

Comment

Oh zie je dan allemaal 320i's in je achteruitkijkspiegel.
                                    ik ga binnenkort met mijn 1.0 tsi al die tdi'tjes eens een poepje laten ruiken.
                                    Trouwens heb je nu al je fout in je zin ontdekt.
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel
                                    en gohja... verbruik da's een kwestie van centen. En aankoopprijs en fiscale parameters is een kwestie van ... (vul maar in).
                                    enfin iedereen rijdt met wat hij het liefst wil, en dat is niet altijd rationeel te onderbouwen. geldt zeker ook voor mij.
                                    Last edited by sunking; 24/02/2017, 12:49.

Comment

Jaja, tuurlijk dat!

Ter info een 320i weegt net evenveel als een 320d.

Bij mijn weten zijn de veren voor alle viercilinders hetzelfde. Maar jij weet blijkbaar meer. En oooh, ik hou van hardere veertjes hoor. Ik heb speciaal de sportveertjes genomen.
                                      Ja die bewering snap ik ook niet echt...
                                      Om mijn E81 er eens bij te nemen als voorbeeld, dempers van de 16d motorisatie bijvoorbeeld, part number 31316786021. Voor de 16i, part number 31316786021.
                                      Als je de veren dan ook bekijkt, 't zijn bij god dezelfde

Comment

Oh zie je dan allemaal 320i's in je achteruitkijkspiegel.
                                        ik ga binnenkort met mijn 1.0 tsi al die tdi'tjes eens een poepje laten ruiken.
                                        Trouwens heb je nu al je fout in je zin ontdekt.

en gohja... verbruik da's een kwestie van centen. En aankoopprijs en fiscale parameters is een kwestie van ... (vul maar in).
                                        enfin iedereen rijdt met wat hij het liefst wil, en dat is niet altijd rationeel te onderbouwen. geldt zeker ook voor mij.
                                        Ik probeer zo objectief mogelijk te blijven. En inderdaad, de diesel wordt nu (deels ten onrechte) flink afgestraft. Voor de 320d betaal ik jaarlijks 200 euro meer VB. Maar daar krijg ik toch nog steeds veel voor terug. Aan de pomp en aan prestaties.

Comment

Bij de 320'en zal dat kloppen want die 2 liter benzine is ook gewoon een zwaar blok. BMW gebruikt tegenwoordig een ontwerp met veel overeenkomsten en gedeelde onderdelen tussen hun benzine en dieselmotoren. Ik ben trouwens zelf niet geneigd om een 320i te kopen, want al bij al een dure grap en een 316i heeft 45 kg minder op de neus liggen en is voor mij ook vlot genoeg en onder de streep ook nog zuiniger (ik verbruik minder dan sommige met hun 320d, ben al eens van milaan naar antwerpen gereden op 1 tank, 5.9 liter gemiddeld ).
                                          Maar pak je een audi a3 met 1.0 TSI versus 2.0 TDI, die diesel weegt dan wel 130 kg meer en ja dat geeft een verschil in veercomfort (of de veren identiek dezelfde onderdelen zijn weet ik niet, ze kunnen mss ook gewoon iets met de afstelling doen, maar hoe dan ook heeft 130 kg een invloed op het algehele karakter van de wagen).

Last edited by sunking; 24/02/2017, 13:15.

Comment

Working...
                                          X