Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER
Bekijk Berichten
Ik kan in principe 24 panelen van 1 x 175cm op mijn dak krijgen. Op batibouw telde ene dat uit met die 24 en kwam op 6080kwh. Details weet ik niet, maar de prijs was €6700 en zou er in april voor langs komen. Maar met surfen op zijn firma, bleek deze toch niet zo een goede reviews te hebben en dus verder wat gaan mailen. En dus eentje die me 's avonds opbelde (zijne baas komt blijkbaar uit hetzelfde dorp als ik, maar ken hem niet zo direct) en vermits ik full black wou en zij 300kwh panelen hadden van Viesmann, kwam hij uit op 6300kwh met 21 panelen. En dat voor €7095 nu met batibouw. Ok, beetje duurder, maar heb eigenlijk nog geen slechte review over de firma gevonden. En minder en zwardere panelen en dan nog eens Viesmann voor wat het ook betekend. Kans dat die ook in China worden gemaakt, is groot
Die 6300 lijkt enorm veel. De omvormer zal 5000kwh zijn. Normaal gezien met 3 personen zit rond de 3500 a 4000kwh, maar wij zitten daar ver boven, zijnde 5500 a 6000 omdat wij een electrische boiler van 200L hebben die iets van 1500 à 1800kwh per jaar erdoor jaagt. Nu is dat nog op nachtstroom.
Esthetisch weet ik het niet. Heb rode pannen, maar ben van plan binnen dit en 15 jaar het dak te vernieuwen en zwarte pannen te leggen. Ik heb 3 etages waarvan het bovenste compleet onder het dak. Dus goot zit op 6 à 7m hoogte en tuin is vrij klein. Dus vanop mijn terras ga ik ze niet zien. Denk zelfs dat ik de tuin uit moet lopen om ze te kunnen zien
Mss best dat iemand dat hier gaat splitsen, want off-topic is goed voor de TS zodat zijn topic bovenaan blijft staan, maar nu gaat de essentie wel verloren
Comment