Een threadje speciaal om vragen, opmerkingen, evt. klachtenprocedures e.d. te plaatsen.
Al van zodra de BMW '1 facelift er was, bleek dat de BMW 120d niet meteen de meest constante motor te hebben. Al snel kwamen er (voornamelijk in Duitsland) berichten over :
Blijkt dus dat BMW, net zoals toen met de E46 320d facelift (150pk), wederom problemen heeft met de turbo van de 2-liter diesel. Betrokken zijn :
Het probleem zou te wijten zijn aan een defecte (of slechte sturing van) drukvoeler van de turbo, die bij dit type turbo (geproduceerd door KKK) meet in het turbohuis zit gegoten. De turbo zelf zou dus wel OK zijn, maar 't probleem is dat de drukvoeler niet te verwijderen valt zonder te turbo, aangezien ze één geheel zijn.
In Duitsland, waar BMW het probleem snel heeft onderkend, is er GEEN officiële terugroepactie, maar BMW heeft wel alle dealer op de hoogte gebracht van de problemen, en dat resulteert daar in de volgende acties :
Heb jij een BMW met de nieuwste 2.0d (177pk, of gereduceerd vermogen 163pk) in een facelift 120d (E87, E81), 320d coupé (E92) of facelift 520d (E60, E61)? Ondervind je soms gedrag van je motor dat jou je wenkbrauwen deed fronsen? Meld het hier!
Aub GEEN meldingen van ANDERE types auto. Dit doet hier NIET terzake. Dus géén 163pk 320d (E90, E91), van pre-facelift 120d of 520d, of andere reeksen of types of motorisaties !!!
Thanks.
Al van zodra de BMW '1 facelift er was, bleek dat de BMW 120d niet meteen de meest constante motor te hebben. Al snel kwamen er (voornamelijk in Duitsland) berichten over :
- schokkerig rijden (i.e. een versterkt Bonanza-effect, maar dan ook bij constante hoge snelheden en dus niet enkel bij quasi-geen-gasgeven aan lage snelheden)
- vertraagd en zeer bruusk intreden van de turbodruk bij vertrek uit stilstand (ook bij voertuigen met automatische versnellingsbak)
- kortstondig tijdelijk wegvallen van de power, en dat in gelijk welke omstandigheden (dus niet enkel aan toptoeren bij plankgas geven, maar ook bij constante snelheid op de autostrade)
Blijkt dus dat BMW, net zoals toen met de E46 320d facelift (150pk), wederom problemen heeft met de turbo van de 2-liter diesel. Betrokken zijn :
- BMW 120d 3-deurs/5-deurs facelift 177pk (of gereduceerd vermogen 163pk)
- BMW 320d Coupé 177pk (of gereduceerd vermogen 163pk)
- BMW 520d facelift 177pk (of gereduceerd vermogen 163pk)
Het probleem zou te wijten zijn aan een defecte (of slechte sturing van) drukvoeler van de turbo, die bij dit type turbo (geproduceerd door KKK) meet in het turbohuis zit gegoten. De turbo zelf zou dus wel OK zijn, maar 't probleem is dat de drukvoeler niet te verwijderen valt zonder te turbo, aangezien ze één geheel zijn.
In Duitsland, waar BMW het probleem snel heeft onderkend, is er GEEN officiële terugroepactie, maar BMW heeft wel alle dealer op de hoogte gebracht van de problemen, en dat resulteert daar in de volgende acties :
- Indien voldoende aantoonbare symptomen, wordt eerst de turbo gewisseld door eenzelfde type met (vermoedelijk) veranderde sturing van de drukvoeler.
- Indien de problemen zwaar zijn, of er is al 'n turbo vernieuwd, dan zou BMW indien mogelijk de nieuwe turbo's (geproduceerd door Garrett) monteren, maar deze zijn nog maar met mondjesmaat beschikbaar.
Heb jij een BMW met de nieuwste 2.0d (177pk, of gereduceerd vermogen 163pk) in een facelift 120d (E87, E81), 320d coupé (E92) of facelift 520d (E60, E61)? Ondervind je soms gedrag van je motor dat jou je wenkbrauwen deed fronsen? Meld het hier!
Aub GEEN meldingen van ANDERE types auto. Dit doet hier NIET terzake. Dus géén 163pk 320d (E90, E91), van pre-facelift 120d of 520d, of andere reeksen of types of motorisaties !!!
Thanks.

Comment