Ik heb een showroommodel gekocht dat beschikbaar was bij de lancering van de E81, het betreft hier een 120d LSE. Heb momenteel 10.500km op de teller en nog geen problemen ondervonden. Alleen vind ik hem niet zo snel als verwacht maar denk dat het te maken heeft met het afwezig blijven van een duw zoals TDI's en MB Krompressor wel hebben.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
TURBO-PROBLEMEN bij de nieuwste 2-liter diesel BMW (2.0d 177pk) '1, '3, '5
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenIk heb geen officiële bevestiging daarvan, maar de huidige motoren zouden al een verbeterde turbo hebben, ja. Naar ik gelezen heb (bron = BMW-bandarbeider) zou bij de productie al enige weken geleden zijn overgeschakeld op de verbeterde turbo. Gene paniek, dus.
Plus: de mijne heeft ook de "dubieuze" turbo, en m'n auto heeft bijna 10.000 km en 'ie gaat nog als 'n speer.
*houdt hout vast*
R-M, al ietsje meer gerustgesteld...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bmw3adept Bekijk BerichtenIk heb een showroommodel gekocht dat beschikbaar was bij de lancering van de E81, het betreft hier een 120d LSE. Heb momenteel 10.500km op de teller en nog geen problemen ondervonden. Alleen vind ik hem niet zo snel als verwacht maar denk dat het te maken heeft met het afwezig blijven van een duw zoals TDI's en MB Krompressor wel hebben.
Ik heb de volle Duitse 177pk (130 kW) en ik vind 'm goed snel!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenIs die van jou fiscaal teruggetuned? Want zo'n teruggetunede motor kan in hogere toeren (zeker vanaf 3.500 tpm, soms al vroeger) wel een tik slomer aanvoelen.
Ik heb de volle Duitse 177pk (130 kW) en ik vind 'm goed snel!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bmw3adept Bekijk BerichtenJa is de 163pk versie, ik denk dat het veel te maken heeft met de heel geleidelijke verdeling van de kracht over het toerental. Mah straks bij afhaling van de X5, ga ik toch even vragen of een verkoper, mechanieker er een stuk mee gaat rijden. Dan weet ik onmiddelijk of er iets is of niet.
Nu maar afwachten met de nieuwe turbo of ik evenveel geluk ga hebben?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk BerichtenSorry voor mijn mening, maar iemand die 170pk wil en een 2.0d gaat kopen, zoek gewoon ambras.
Als je zuinig wil rijden, koop dan een zuinige wagen, wil je snel rijden, koop een deftige motor.
Of om een oud gezegde aan te geven: "There is nothing like a free lunch."
Motoren worden nog steeds geëngineerd op betrouwbaarheid en degelijkheid, zeker van elke massaproductiemodel.
De motor is gewoon nieuw en niewe dingen vertonen kinderziektes, spijtige zaak dat wel maar tis zo...
Of denkt ge dan dat lancers (evo of geen evo) nooit kinderziektes hebben gehad...
Das gelijk met moto's , (600cc/1000c) vanaf de jaren 90 zeggen al (toen hadden de 1000cc iets van een 130 pk)... amai da kan ni goe blijven gaan oei oei 130 pk uit een 1000 cc blokske , die springen na20.000 km om u oren .... en hear hear ze puren der tegenwoordig 180 pk uit en die blokskes malen nog met gemak 150.000 km mits juist onderhoud, dus ik ben ervan overtuigd dat ne traaglopende diesel dubbel zo lang mee zalgaan...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenIk heb geen officiële bevestiging daarvan, maar de huidige motoren zouden al een verbeterde turbo hebben, ja. Naar ik gelezen heb (bron = BMW-bandarbeider) zou bij de productie al enige weken geleden zijn overgeschakeld op de verbeterde turbo. Gene paniek, dus.
Plus: de mijne heeft ook de "dubieuze" turbo, en m'n auto heeft bijna 10.000 km en 'ie gaat nog als 'n speer.
*houdt hout vast*)Is het mogelijk dat er al een goede turbo zou inzitten?Of hoe kan je weten welk type er zou inzitten?
Groetjes,meire
Comment
-
Halo,
Daar ik geen respons op mijn vraag kreeg ben ik bij daler geweest en die zei dat hij er nog niets van had gehoord ,en de auto's die waren verkocht bij hem er niet één was waar er een probleem mee is.
Heeft een ritje met mijn auto gemaakt en zei dat er niets aan de hand was.
Nochtans heb ik het gevoel dat mijn 5 de ene dag niet het zelfde rijd als de andere dag(bij het opschakelen is het soms dat hij de ene keer veel meer inhoud dan de andere keer).
Groetjes,Meire
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenPlus: de mijne heeft ook de "dubieuze" turbo, en m'n auto heeft bijna 10.000 km en 'ie gaat nog als 'n speer.
*houdt hout vast*
1 goede raad, probeer hem binnen de 2 jaar kapot te krijgen, ik ben te voorzichtig geweest.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door meire Bekijk BerichtenHalo,
Daar ik geen respons op mijn vraag kreeg ben ik bij daler geweest en die zei dat hij er nog niets van had gehoord ,en de auto's die waren verkocht bij hem er niet één was waar er een probleem mee is.
Heeft een ritje met mijn auto gemaakt en zei dat er niets aan de hand was.
Nochtans heb ik het gevoel dat mijn 5 de ene dag niet het zelfde rijd als de andere dag(bij het opschakelen is het soms dat hij de ene keer veel meer inhoud dan de andere keer).
Groetjes,Meire
Vanavond (26/09/2008 )gaat mijn 520-163pk geleverd 15/01/2008- haast niet meer vooruit en opschakelen doet ie ook heel moeilijk op mijn infoscherm komt de melding MOTORSTORING gereduceert vermogen , heb nu juist 11.800km . Denk dat ik het ook heb zitten . Zal morgen eens naar garage bellen en eens luisteren wat ze daar nu gaan vertellen .
Denken jullie (gTa) dat het ook de turbo zal zijn , en zo ja zouden ze nu al de goede steken?Die zouden nu toch al goed leverbaar moeten zijn hoop ik.
Groetjes , Meire
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door meire Bekijk BerichtenVanavond (26/09/2008 )gaat mijn 520-163pk geleverd 15/01/2008- haast niet meer vooruit en opschakelen doet ie ook heel moeilijk op mijn infoscherm komt de melding MOTORSTORING gereduceert vermogen , heb nu juist 11.800km . Denk dat ik het ook heb zitten . Zal morgen eens naar garage bellen en eens luisteren wat ze daar nu gaan vertellen .
Denken jullie (gTa) dat het ook de turbo zal zijn , en zo ja zouden ze nu al de goede steken?Die zouden nu toch al goed leverbaar moeten zijn hoop ik.
Groetjes , MeireAUDI Q7 : hoge wagens pakken veel wind.
Comment
-
Sorry,dit gaat niet over 1 van de bovenstaande motorisaties maar er zijn dus blijkbaar ook problemen bij de benzineversies,nl. bij de 335i
BMW 3-Series
End of term: BMW 335i Touring
Though a brilliant driving machine, the 335i performed far from flawlessly…
By Peter Tomalin
April 2008
Has a manufacturer ever simply forgotten to collect a long-term test car? Is there, somewhere, a journalist driving around in an old Ford or Vauxhall or maybe even a Maserati that the press office just never got round to picking up? When Autocar and Motor were merged in the late ’80s, both weeklies had a Jaguar XJ on long-term test. After the merger, only one of the cars appeared in the new mag; the other was used by staff to tool around in for months and months before someone at Jaguar twigged.
I was rather hoping something like this might happen with the 335i, especially after no-one came to collect it on the appointed day. Other cars, even other BMWs, came and went, and a week later it was still here. Unfortunately that very same day BMW GB’s press and PR supremo was paying a visit to Evo Towers and spotted it in the car park. ‘Erm, shouldn’t the 335i have come back to us by now?’ he called across the office. ‘Ah, yes, well-spotted,’ I mumbled. ‘We’ll, er, make a call to arrange it.’ Bugger. And extra bugger when it turned out the press garage actually had the car logged as safely returned.
I suppose they’d have caught up with us eventually – probably when the tax ran out. And I’d already pleaded successfully to have the loan extended by a month. But it was that sort of car – the sort that you’d go to almost any lengths to hang on to. It was quite simply the best long-termer I’ve ever had the privilege of ‘owning’.
Though a brilliant driving machine, the 335i performed far from flawlessly…
So presumably I’d recommend it unreservedly and last one to the BMW showroom’s a sissy? Well, not so fast. As brilliant a driving machine and as beautifully wrought a family conveyance as it is, the 335i performed far from flawlessly.
The first glitch was with the infamous iDrive. I’m actually quite a fan of the oft-maligned gizmo that allows you to toggle between hi-fi, climate, satnav and Bluetooth at the push and woggle of the small control wheel. It’s a darn sight easier, and hence safer, than trying to locate myriad minuscule buttons somewhere down in the centre console. But my enthusiasm was dented when scarcely a month after the 335i arrived, the screen filled with the legend ‘BMW’ and nothing else. Whatever I did with the little wheel, it just span uselessly. Deprived for several days of sounds, control of my climate, satnav and hands-free, I wasn’t a happy bunny, and even less so when the local dealership, Wollaston BMW in Northampton, concluded that only a ‘complete software and control unit update’ would cure it. This, I was told, would require ‘the special machine’ and that wasn’t available till the following week. Oh, and it could take two days.
In fact it took just a day and the iDrive was restored. There then followed several months of unadulterated driving pleasure. The 302bhp twin-turbo 3-litre straight-six, which had just been voted Engine of the Year, had oodles of creamy torque absolutely everywhere. It was matched with a chassis that was deliciously taut and controlled; the slightly lowered M Sport suspension, 18in M alloys and Bridgestone Potenza runflats put you on intimate terms with the road surface. The steering was pleasingly weighty, responsive and confidence-inspiring. Even without deactivating the DTC you could sense lovely little slip angles developing at the rear as you felt your way around the limit. And with the rising snarl of the engine and the heavy but satisfying action of the six-speed manual box, the 335i had bags of character. All of which meant it was engaging to drive at any speed, but quite brilliant when you were really pressing on. In terms of cross-country pace and sheer involvement, I reckon the 335i isn’t far off the current M3.
In the summer it faced one of its sternest challenges: the family holiday. We’d booked a cottage at the far end of Cornwall and we’d decided to take two of the dogs as well as three kids and all their associated clobber. It was a squeeze but, with the addition of a roof box, we managed it. The boot’s not huge, but it’s well-shaped (it’s also a doddle to flatten the seats for large loads) and there’s a surprising amount of room for back seat passengers – enough for two teenagers and one 11-year-old without Bovingdon-style tantrums. The only fly in the sunscreen was that right on the morning of departure the onboard computer announced that a service was due – despite two thousand miles earlier saying that it wouldn’t be due for another 6000 miles. Doh. Since the computer also said the oil level was slightly low (there’s no manual dipstick) we topped it up and booked it in to Wollaston on our return.
The ‘Fast Lane’ oil-change service is claimed to take just 90 minutes and you get a voucher for a drink and a bite in the cafe while you wait, though in fact I was waiting for closer to two hours and forewent the advertised wash and wax (for the car, that is) to save time, but the cost of £162.95 was reasonable. Overall the service from Wollaston was excellent. Which was just as well, for my love affair with the 335i was about to face its biggest test.
Though often driven in the spirited fashion for which it was designed, the 335i had had a pretty cushy life compared with certain cars on the fleet, so it was a surprise when in mid-September after around 16,500 miles and just a month after its service, an engine fault warning appeared on the dash and the car went into reduced power mode. Surprise turned to consternation when Wollaston suspected a turbo fault and consternation turned to shock when they said they’d have to replace both turbos because the wastegates were prematurely worn, causing them to stick open. The car was with them for more than a week, though I did get a 320d Touring replacement and regular phoned updates. Seems it’s a big job replacing the turbos – in fact it’s an engine-out job – and since it’s all under warranty it cost the manufacturer more than two grand. Gulp.
After I reported the saga, three other 335i owners emailed to say they’d also had turbo failures, in one case at just 8000 miles. I put all this to BMW GB and a spokesman said there had been a ‘very small number of issues with wastegates sticking’. In three cases they’d replaced the actuators that controlled the wastegates. Overall they’d replaced fewer than ten turbochargers on 335is for whatever fault, which, he said, suggested they were ‘generally very reliable’. There was no service campaign or recall on the actuators or turbos. BMW’s feeling was that these isolated cases were due to ‘material failure, possibly due to manufacturing tolerances’.
So there you go. Please keep writing in with your experiences of this engine, and we’ll keep reporting them. If BMW is right, once these few cases have been rectified, we’ll have nothing to fear from the twin-turbo six and we can all go on enjoying its brilliant performance – and also its quite remarkable economy. We regularly saw over 27mpg, and over Christmas, when I was driving particularly carefully on account of the 335i being laden with children, dogs, booze and pressies, we saw 28.5mpg.
Living with it for nine months revealed some minor flaws – the fob from the plastic ‘key’ dangled exactly where my left knee wanted to be; the headlights weren’t quite as strong as they might have been on full beam; the interior wasn’t as classy as an equivalent Audi’s, though the Lemon Dakota leather stood up well; the DAB radio sometimes struggled to find a signal; there was the occasional clonk from the driveline if you weren’t super-smooth with the clutch. But in every other respect it was better than painless, it was a positive joy to live with.
Our 335i had one more minor wobble to throw, when the satnav froze while navigating me through Hammersmith one evening in mid-November. Stopping and restarting the engine fixed that. Otherwise it was back to its brilliant best right up until the day in late January when it finally went back. I scrolled through the computer readout one last time: 25,510 miles; 28.2mpg; 6000 miles to the next service; oil just below the max. I took it for one last drive, and it sounded as dreamy and surged forward as effortlessly as the day it arrived. The ride still jiggled and thumped over the worst urban roads, but I realised I’d learned to live with the runflat tyres, which by now were worn down but still (just) legal.
While the faults can’t be glossed over, I still want to tell the world what a brilliant car this is. Cross-continental drives, trackdays, family duties – it excelled at them all. That last drive was to find a hand car- wash. When the guy had finished leathering the 335i he stood back and nodded his head slowly in appreciation. ‘Great car, mate,’ he said. I couldn’t argue with that.
More- <LI itxtvisited="1">News, Spy Shots: BMW 3-Series facelift <LI itxtvisited="1">News, evo News: New 3-Series Revealed <LI itxtvisited="1">Car Reviews, Long Term Tests: BMW 335i Touring <LI itxtvisited="1">Car Reviews, Long Term Tests: BMW 335i Touring <LI itxtvisited="1">Car Reviews, Long Term Tests: BMW 335i Touring <LI itxtvisited="1">Car Reviews, Long Term Tests: BMW 335i Touring <LI itxtvisited="1">Car Reviews, Long Term Tests: BMW 335i Touring <LI itxtvisited="1">Car Reviews, Long Term Tests: BMW 335i Touring <LI itxtvisited="1">Car Reviews, Lo
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door meire Bekijk BerichtenVanavond (26/09/2008 )gaat mijn 520-163pk geleverd 15/01/2008- haast niet meer vooruit en opschakelen doet ie ook heel moeilijk op mijn infoscherm komt de melding MOTORSTORING gereduceert vermogen , heb nu juist 11.800km . Denk dat ik het ook heb zitten . Zal morgen eens naar garage bellen en eens luisteren wat ze daar nu gaan vertellen .
Denken jullie (gTa) dat het ook de turbo zal zijn , en zo ja zouden ze nu al de goede steken?Die zouden nu toch al goed leverbaar moeten zijn hoop ik.
Groetjes , Meire
Ben naar garage gereden en na 1 km ging de melding weg en het vermogen was dan ook weer voledig aanwezig . In garage hebben ze hem dan aan computer aangesloten en hebben een nieuw comando tussenplaatje gestoken (plaatje tussen turbo en stuurmortortje) Zou soms komen vast te zitten en daarom moet er nu ook een beetje vet aan . En van een andere turbo is nu zeker geen sprake van zeggen ze . Kennen dat probleem niet waarvan sprake hier op dit forum . Heb nochtans alles afgedrukt en hem laten lezen . Dus zal nu maar afwachten zijn en kijken wat er nu gebeurd zeker .
Comment
-
Vreemd dat ze 't ontkennen, er zijn nochtans voldoende voorbeelden geweest, en BMW Duitsland (dat altijd correcter omgaat met zo'n dingen dan hier in België, zo zijn b.v. de E46 M3 van 2001 ook niet systematisch binnengeroepen voor 'n nieuwe oliepomp, terwijl dat in Duitsland wel het geval was dacht ik ... maar 'k kan me vergissen) erkent het probleem alleszins wel.
Ik heb tot op heden geen probleem. *houdt hout vast*
Bovendien zei m'n dealer me dat de problemen ook weldegelijk van de baan zijn -> de nieuwe 2.0d hebben allemaal de Garrett en die werkt zoals het moet, de eerste 2.0d177 met KKK-lader blijken verre van allemaal te falen, misschien is het één bepaalde batch geweest die problemen opleverde? Maybe we'll never know.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ICEFARMER Bekijk BerichtenSorry,dit gaat niet over 1 van de bovenstaande motorisaties maar er zijn dus blijkbaar ook problemen bij de benzineversies,nl. bij de 335i
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenVreemd dat ze 't ontkennen, er zijn nochtans voldoende voorbeelden geweest, en BMW Duitsland (dat altijd correcter omgaat met zo'n dingen dan hier in België, zo zijn b.v. de E46 M3 van 2001 ook niet systematisch binnengeroepen voor 'n nieuwe oliepomp, terwijl dat in Duitsland wel het geval was dacht ik ... maar 'k kan me vergissen) erkent het probleem alleszins wel.
Ik heb tot op heden geen probleem. *houdt hout vast*
Bovendien zei m'n dealer me dat de problemen ook weldegelijk van de baan zijn -> de nieuwe 2.0d hebben allemaal de Garrett en die werkt zoals het moet, de eerste 2.0d177 met KKK-lader blijken verre van allemaal te falen, misschien is het één bepaalde batch geweest die problemen opleverde? Maybe we'll never know.
Spijtig dat er nergens op de turbo staat welk merk , heb samen gekeken met de man die dat plaatje heeft gestoken en we vonden nergens iets staan van merk . Kan natuurlijk zijn dat het ergens op de onderkant staat maar dat was niet zichtbaar daar alleen het motortje voor sturing was verwijderd . Maar de man beweerde dat bij de eerste turbo's zelfs dat plaatje niet te vervangen was .
En hoeveel KM heb gij al gereden met uw auto ? Is te hopen dat alles goed blijft , maar de dailer zei tegen mij zo er na meer dan twee jaar toch nog een probleem zou komen BMW over het algemeen toch nog garantie heeft op zulke gevallen
Groetjes,Meire
Comment
Comment