Even op voorhand de bank contacteren en zeggen dat ge een auto in het buitenland gaat kopen. Dan moet ge iets van 15€ kosten betalen en daarna kunt ge een versnelde betaling doen als ge ter plaatse zijt. Binnen het uur staat het geld dan effectief op de rekening van de andere partij.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Een kennis wilt een auto van een familie op de Duitse nummerplaten van die nonkel invoeren. Iemand een idee of dat een probleem is voor de douane of heb je altijd dat afmeldingsdocument nodig? Keuring zal dan sowieso met wel op Z-platen moeten lijkt me.
Comment
-
Neen geen probleem, douane moet alleen de aankoopfactuur zien en indien van toepassing BTW-papieren maar hier lijkt het tussen 2 particulieren te gaan.
Als je bijv. exportplaten wil dan moeten de originele platen wel eerst ingeleverd worden.
Let wel de Duitse nonkel moet wel blijven verkeersbelasting betalen zolang zijn platen niet afgemeld zijn.
Maar mag je eigenlijk al weer naar Duitsland om naar een auto te gaan zien of is dit 'niet essentieel'?MY 2011 Lexus IS250 Aut.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk BerichtenNeen geen probleem, douane moet alleen de aankoopfactuur zien en indien van toepassing BTW-papieren maar hier lijkt het tussen 2 particulieren te gaan.
Als je bijv. exportplaten wil dan moeten de originele platen wel eerst ingeleverd worden.
Let wel de Duitse nonkel moet wel blijven verkeersbelasting betalen zolang zijn platen niet afgemeld zijn.
Maar mag je eigenlijk al weer naar Duitsland om naar een auto te gaan zien of is dit 'niet essentieel'?
Met welke kentekenplaat (nummerplaat) het voertuig voorrijden?- Hetzij de Belgische kentekenplaat waaronder het voertuig ingeschreven is of laatst ingeschreven was;
- Hetzij de -al dan niet tijdelijke- (*) kentekenplaat die vermeld staat op het buitenlandse kentekenbewijs (inschrijvingsbewijs) van het ingevoerde voertuig;
- Hetzij een Belgische handelaars- (Z-plaat) of proefrittenplaat (ZZ-plaat);
- Hetzij een kentekenplaat van de toekomstige eigenaar op voorwaarde dat de titularis van deze kentekenplaat dezelfde is als deze waarop het voertuig zal worden ingeschreven.
In ieder geval dient het bijhorende originele kentekenbewijs steeds voorgelegd te worden.
Ingevoerde voertuigen zonder buitenlandse kentekenplaat kunnen enkel ter keuring worden voorgereden onder handelaars- of proefrittenplaat of met een kentekenplaat van de toekomstige eigenaar op voorwaarde dat de titularis (eigenaar) van deze kentekenplaat dezelfde is als deze waarop het voertuig zal worden ingeschreven.
Merci voor het snelle antwoord!
Ik vrees dat je inderdaad tot nader order de grens niet over mag voor zo'n dingen, nog even wachten bestLast edited by stradge; 04/05/2020, 15:33.
Comment
-
Je moet wagen niet voorrijden bij de douane, vignet 705 kan tegenwoordig ook online worden aangevraagd via myminfin.be en dan inloggen met je eID en paar documenten inscannen (aankoopfactuur, fahrzeugbrief deel I en II) en een paar dagen later krijg je dat (als alles goed gaat...) netjes met de post toegestuurd en kun je naar de keuring.
Van wanneer is die info die je geeft ivm keuring? Want ik dacht dat ZZ niet meer mocht. Onlangs iemand die ik ken teruggestuurd met geleende ZZ-platen. Origineel buitenlands kenteken is altijd goed maar verkoper geeft dit normaal nooit zomaar mee.MY 2011 Lexus IS250 Aut.
Comment
-
Iemand recent nog een auto ingevoerd?
Dat Vignet 705 zou tegenwoordig ook in elektronische vorm komen als je de procedure hierboven volgt (via MyMinFin)?
Wat moet je daar dan mee doen, aan verzekeraar doormailen of afprinten en meenemen naar de keuring?
En blijkbaar moet je nu ook een pre-registratie doen van je ingevoerd voertuig bij de DIV?
Daarna kan die ook via WebDIV worden ingeschreven en moet je niet meer zelf gaan. Alleen moet je daar volgens de handleiding inloggen als 'onderneming' (p.5 onderaan https://mobilit.belgium.be/sites/def...egistratie.pdf) maar ik ben particulier. Hoe zit dat dan?2.0 JTDm
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk BerichtenIemand recent nog een auto ingevoerd?
Dat Vignet 705 zou tegenwoordig ook in elektronische vorm komen als je de procedure hierboven volgt (via MyMinFin)?
Wat moet je daar dan mee doen, aan verzekeraar doormailen of afprinten en meenemen naar de keuring?
En blijkbaar moet je nu ook een pre-registratie doen van je ingevoerd voertuig bij de DIV?
Daarna kan die ook via WebDIV worden ingeschreven en moet je niet meer zelf gaan. Alleen moet je daar volgens de handleiding inloggen als 'onderneming' (p.5 onderaan https://mobilit.belgium.be/sites/def...egistratie.pdf) maar ik ben particulier. Hoe zit dat dan?
1. Auto gaan halen met transitplaten (best van een maand nemen, want de DIV heeft het druk nu met de corona regels versoepelt zijn).
2. Vignet aanvragen via Myfin, maar ik had problemen bij mijn identiteitskaart en codes. Dus heb ik alle documenten doorgestuurd naar de Douane en het de volgende dag al het vignet via mail gekregen. Dit af printen natuurlijk.
3. Dan keuren voor verkoop en zeker zien dat u gelijkvormigheidsattest en de vorige inschrijvingspapieren erbij zitten en de wagen volledig origineel is.
4. Naar de bank/verzekeraar gaan en een verzekering inorde maken. Die zorgen voor een klever rechtsonder op de het roosformulier en uiteraard u handtekening er ook opzetten rechts in het midden.
5. Uw aankoopfactuur, vignet e705, inschrijvingspapieren van vorige eigenaar(s) origineel, kopie van gelijkvormigheidsattest, een kopie van u identiteitskaart voor en achterkant als je het bij hun in de brievenbus steekt. Want afspraken duren makkelijk 2-3 weken. En normaal gezien op 2 werkdagen is dat geregeld door hun. Pre registreren doet de DIV zeiden ze me.
Dan wanneer je u platen aankrijgt natuurlijk uw combinatie laten weten aan de verzekering zodat zij nu een groene kaart kunnen opsturen (per mail sneller).Last edited by Br3cht; 29/06/2020, 03:35.
Comment
-
zit met een andere vraag ivm buitenland.
Franse vriend wil hier een auto kopen en die naar Frankrijk brengen. Vind hierover eigenlijk weinig info op het internet. Ergens iets gelezen van een W plaat... maar echt heel duidelijk is het allemaal niet.
Iemand meer info hierover?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenzit met een andere vraag ivm buitenland.
Franse vriend wil hier een auto kopen en die naar Frankrijk brengen. Vind hierover eigenlijk weinig info op het internet. Ergens iets gelezen van een W plaat... maar echt heel duidelijk is het allemaal niet.
Iemand meer info hierover?
Met een beetje flexibiliteit van de verkoper kom je ook al ver natuurlijk. De persoon die mijn G indertijd heeft gekocht, en terug naar Duitsland ging rijden, is gewoon op mijn platen tot aan de grens gereden en heeft daar Duitse gele platen erop gevezen.
Comment
-
hij moet hier X platen aanvragen, maar zijn die geldig in frankrijk? Ik denk het niet. En de franse exportplaten zijn hier ook niet geldig. Wat een soep!!
Comment
-
We hebben een wagen op het oog maar deze staat vrij ver van de grens waardoor we alles in één trip willen afhandelen. Dus bezichtiging, proefrit, overeenkomst, betaling en transitplaten op dezelfde dag. Iemand ervaring met instant overschrijving op locatie in Duitsland? Als ik hier wat lees zouden transitplaten met verzekering op een uur geregeld moeten zijn? Iemand kennis van de COVID-regels in DE? Bij navraag bij de dealer en na wat opzoekwerk in mijn beste Duits, lijkt het mij dat er geen regels zijn als je maar max 24 u daar bent?
Comment
-
Minder dan 48u moet je zelfs geen PLF invullen als je met de auto bent.
Kans dat ze je tegenhouden aan de grens is even groot als dat Marc van Ranst en Dries van Langenhove op 8 mei samen een pint gaan drinken.2021 Taycan 4S
2021 Lexus UX250h
Comment
-
Blijkbaar vragen ze op importkeuring niet naar je douane vignet 705?
Dit heb je enkel nodig als je naar de DIV gaat samen met je roze formulier 'aanvraag voor inschrijving' (of alles opstuurt)
Dus je zou in principe direct naar de keuring kunne van zodra je in België bent?
Kan iemand dat bevestigen?
Comment
Comment