Ik denk er aan om een gebruikte maar jonge Porsche 911 van bij een officiële dealer uit Duitsland te importeren. Uiteraard kies ik een auto die méér dan 6m oud is en méér dan 6000km heeft.
Los van verdere invoer formaliteiten vraag ik me nog het volgende af:
- Wat met de taal in navi, display, boordcomputer? Deze staat uiteraard in het Duits. Is deze qua geschreven taal en spraak, via menu instellingen heel eenvoudig naar Nederlands te wijzigen? Of moeten daar andere onderdelen en/of software voor gemonteerd?
- Zijn alle onderdelen van een Duitse Porsche gelijk aan die van een Porsche die van oorsprong bij de Belgische dealer wordt verkocht?
(Ik vraag die niet zomaar. Een kennis kocht hier in België een Nissan bij een autosupermarkt. Toen hij een ongevalletje had moest er een nieuwe koplamp unit in. Tot hun grote verrassing ondervonden ze dat de units die voor dit model en type auto bij de Nissan dealer hier in de buurt in het magazijn liggen, niet pasten in zijn auto. Na navraag bleek dat zijn Nissan door de autosupermarkt (nieuw) ingevoerd was uit Spanje. En daar hadden ze dus andere koplamp units in … of toch op z’n minst andere bevestigingspunten)
- Moet ik na invoer, voor eventuele garantie terug naar de dealer in Duitsland? Of kan een officiële Porsche dealer in België zo nodig ook de garantie (onderdelen + werkuren) afwerken?
Thx,,
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
De auto is van 1992: je hebt sowieso een Belgisch gelijkvormigheidsattest nodig. Kan afgeleverd worden door Belgische Mazda invoerder of via de keuring (gelijkvormigheidsprocedure).
Elk voertuigtype dat gebouwd of ingevoerd wordt in België wordt gehomologeerd door de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer in een proces-verbaal van goedkeuring (PVG). Het Belgisch gelijkvormigheidsattest bekrachtigt dat het voertuig goed en wel beantwoordt aan de beschrijving van het PVG. Het Belgisch gelijkvormigheidsattest wordt afgeleverd door de constructeur of de officiële mandataris bij de aankoop van uw wagen. Daarom bestaat het document onder verscheidene vormen en kleuren naargelang het merk van het voertuig. Sinds januari 1999 is het Belgisch gelijkvormigheidsattest verplicht vervangen door het Europees gelijkvormigheidsattest (COC).
Wat indien u niet beschikt over een gelijkvormigheidsattest ?
Neem contact op met de invoerder of de officiële mandataris van uw voertuig om een aanvraag tot het bekomen van het gelijkvormigheidsattest te verkrijgen. U kunt ook in een keuringscentrum langsgaan om een gelijkvormigheidsprocedure te doorlopen. Een dossier zal er opgesteld worden dat naar de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer zal doorgestuurd worden, die, na goedkeuring, op zijn beurt een goedkeuringsattest zal overmaken als alternatief voor het vereiste gelijkvormigheidsattest.
Leave a comment:
-
COC niet meer nodig in België voor een personenwagen ouder dan het jaar 2000.
Leave a comment:
-
Verkoopster heeft geen COC omdat de auto van 92 is.
Ze kan wel een Bescheinigung der U?bereinstimmungen aanvragen.
Leave a comment:
-
Guest repliedBij het importeren van mijn wagen heb ik volgende stappen gevolgd:
1. aankoop met alle papieren zoals Gillio hierboven vermeld, zorg zeker dat dit in orde is, ander kan het wel eens lang duren
2. met exportplaten (RODE band) naar België rijden, vraag aan de verkoper om die exportplaten in orde te brengen en wijs hem erop dat het de rode moeten zijn, de gele durven ze ook wel eens geven... Belangrijk is ook dat bij de exportplaat een verzekering moet zitten met de vermelding van de nummerplaat etc.
3. bezoek aan de douane met al uw papieren, hier betaal je €0,15 en krijg je een groen formulier
4. met het groen formulier naar mijn verzekeraar geweest om een sticker
5. bezoek de keuring voor verkoop met groen formulier met sticker & alle papieren, auto voorzien van de exportplaten
6. breng een bezoek aan de DIV, ikzelf ben van Gent en ben naar Brussel gereden, Gent is een ramp en in Brussel zit er altijd een douanier
In mijn geval had ik mijn wagen opgepikt in Duitsland op donderdag, vrijdagavond was alles reeds in orde gebracht en kon ik rondrijden met mijn Belgische platen, ik had geen nieuwe platen opgevraagd, mijn vorige opnieuw kunnen gebruiken.
Leave a comment:
-
Guest repliedA. Verkoper dient te bezorgen
1) Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung) = Certifacte of Conformity.
2) Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
? Equivalent van roze kaart, bestaat uit twee delen (Teil 1 und 2)
3) Keuringsbewijs (Tüv)
4) Factuur
Leave a comment:
-
Welke papieren hebt ge juist nodig om een Duitse MX-5 van 1992 te importeren? DRINGEND
Is voor een neefje van mij.
Leave a comment:
-
Met een Kurzzeitkennzeichen (geel strookje) mag je inderdaad niet over de grens, da's ook geen transitplaat / exportplaat.
Leave a comment:
-
Guest repliedenkel de rode weliswaar
Leave a comment:
-
Guest repliedgraag zou ik hier even op willen inpikken
ik ben ook aan het rondkijken om een auto van uit Duitsland te importeren en weet ondertussen hoe het zit met de papieren en de exportplaat
mijn vraag, kan je met deze export platen ook naar de auto keuring in Belgie of moet je via 'een bevriende garagist' met garage platen?
alvast mijn dank voor de reacties
Leave a comment:
-
Guest repliedNa controle van het Vin nr blijkt inderdaad dat het een US model is.
Blijf ik beter van weg om problemen te vermijden (garantie,enz..)
Thx voor de hulp
Leave a comment:
-
Ik zou het niet doen, er staan er genoeg te koop he
Binnengekomen in EU via Litouwen wil vaak zeggen niet-EU oorsprong. Is daarom niet per definitie slecht maar toch...
Leave a comment:
-
Guest repliedEven een vraagje,
Ik heb een tweedehands BMW F30 op het oog met weinig km's die bij een Duitse handelaar staat.
Echter heeft deze wagen blijkbaar Litouwse papieren.
Is dit betrouwbaar?
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Passiman Bekijk BerichtenKan je nog met de Duitse transitplaten rijden nadat je bij de douane geweest bent?
Ja, want anders is het vrij moeilijk om er nog weg te raken...
Officieel mag je niet met transitplaten rijden, maar er is een gedoogbeleid.
Hier kan je onder verstaan: Zijn je platen een maand geldig en word je halverwege die maand tegengehouden met heel je papierwinkel en kan je rustig uitleggen aan nonkel agent dat je dit en dat aan het doen bent voor BE plaaten, dan is er geen probleem.
Zijn je platen 1j geldig en word je na 11 maanden tegengehouden terwijl je het aan het uithangen bent op de weg, dan is er wel een probleem.
Leave a comment:
-
Kan je nog met de Duitse transitplaten rijden nadat je bij de douane geweest bent?
Leave a comment:
-
Guest repliedWat als je een origineel Nederlandse wagen invoert die momenteel in Duitsland is ingeschreven? bj 2001.
Leave a comment:
-
Inderdaad.
Gewoon met heel je papierwinkel zelf naar de DIV gaan als de douane er is.
Leave a comment:
-
Guest repliedIk denk dat ik er idd maar beter eens werk van maak...,Merci spitsmuis!!
Leave a comment:
Leave a comment: