dit zegt de wegcode:
Technische keuring in een andere Lidstaat wordt onder bepaalde voorwaarden erkend bij voertuiginschrijving in België.
Na een uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie werd het voertuigtechnisch reglement bijgewerkt opdat voertuigen uit een andere Lidstaat die in België ingeschreven worden, geen certificaat van overeenstemming (of gelijkvormigheidsattest) meer moeten voorleggen en opdat een louter visuele keuring volstaat indien het voertuig beschikt over een keuringsbewijs van minder dan twee maanden geleden.
Deze aanpassing geldt vanaf 30 september 2013.
Vanuit de sector van de autokeuringscentra wordt gemeld dat het inschrijven van een voertuig in België, dat al ingeschreven was in een andere EU-lidstaat en daarbij over een Europees goedkeuringsnummer beschikt, net zoals voorheen gebeurt na het uitvoeren van een niet-periodieke tweedehandskeuring. De verplichting om een Europees certificate of conformity (COC) voor te leggen, vervalt.
Wanneer aan de voorwaarden voldaan is om een visuele tweedehandskeuring uit te voeren, dan gebeurt dit voortaan zonder een remtest uit te voeren. In alle andere gevallen wordt een volledige tweedehandskeuring uitgevoerd.
Voor alle andere voertuigen die reeds ingeschreven zijn buiten de EU of die enkel over een nationale goedkeuring uit een andere EU lidstaat beschikken, blijven de bestaande procedures zonder meer geldig.
Bron:
AanpassingsKB van 6 september 2013 (BS 20/09/2013); bij het KB van 15 maart 1968 – Voertuigtechnisch reglement
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Een 2e hands auto uit Duitsland importeren... hoe ?
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Guest replied
-
Guest repliedals je een auto importeert met een nieuwe APK uit nederland, dan moet je hem toch niet meer laten keuren voor verkoop in belgie, omdat we door europa verplicht zijn buitenlandse keuringen recenter dan 2 maanden te aanvaarden, of niet?
Leave a comment:
-
Omnium gaat niet gaan, de wagen is niet ingeschreven dus het heeft ook geen nut
Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
Leave a comment:
-
pffew, dat is een ander paar mouwen denk ik... Als je zoveel schrik hebt waarom zet je de auto dan niet op een vrachtwagen ?
Leave a comment:
-
Effe bij vermelden dat het om een omnium verzekering zou moeten gaan, transitplaten en BA is al in orde normaal gezien (gedaan door verkoper).
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Biestig Bekijk BerichtenIemand een idee welke verzekeringsmaatschappij laat verzekeren op chassisnummer voor import? Hier willen ze het niet doen bij DVV...
Allé, ze kunnen het wel doen als ze echt willen maar ze zeggen dat je bij ongeval toch niets zult trekken omwille van het feit dat het voertuig nog niet is ingeschreven in belgië...
Heb ik altijd gebruikt om Lotussen te halen in UK. Staan ook op de automarkt. Destijds was dat iets van €140 voor 14 dagen.
Groene kaart was toen van een Luxemburgse verzekeraar.
Leave a comment:
-
Iemand een idee welke verzekeringsmaatschappij laat verzekeren op chassisnummer voor import? Hier willen ze het niet doen bij DVV...
Allé, ze kunnen het wel doen als ze echt willen maar ze zeggen dat je bij ongeval toch niets zult trekken omwille van het feit dat het voertuig nog niet is ingeschreven in belgië...
Leave a comment:
-
Dus als de verkoper zorgt voor die transit plaat, dan moet je zelf niet naar die DIV rijden en kan je rechtstreeks naar de belgische douane rijden eh?
Leave a comment:
-
Is dit dan bij uw eigen verzekeringsmakelaar of via die deckungskarten?
Verstuurd vanaf mijn Nexus 9 met Tapatalk
Leave a comment:
-
Kunt ge bv ook ervoor zorgen dat de wagen omnium verzekerd is terwijl ge met de transitplaten rijdt?
Verstuurd vanaf mijn Nexus 9 met Tapatalk
Leave a comment:
-
Kan wat Namaz beschreeft ook met Luxemburgse nr plaat?
Want ik ga samen met vorige eigenaar naar de douane en erna zou ik naar de keuring rijden en met diezelfde platen de wagen laten keuren.
Of kan dit enkel gebeuren met "invoerplaat gelijkaardig aan de Duitse transitplaten met rode band" of Z-plaat?Last edited by hmn_pwr; 22/09/2015, 22:19.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk BerichtenMosterd hier gehaald ?
Wanneer hij een Europese goedkeuring op zijn Fahrzeugbrief en op zijn typeplaatje heeft is een Europees gelijkvormigheidsattest niet meer nodig ... mag gekeurd worden op je eigen nummerplaten indien je hem ook op dezelfde naam inschrijft. Inschrijvingsbewijs van die platen moet je dan ook meenemen, idem bij Z-platen.
Nee, eigenlijk de beginpost van dit topic
Leave a comment:
-
Mosterd hier gehaald ?
Wanneer hij een Europese goedkeuring op zijn Fahrzeugbrief en op zijn typeplaatje heeft is een Europees gelijkvormigheidsattest niet meer nodig ... mag gekeurd worden op je eigen nummerplaten indien je hem ook op dezelfde naam inschrijft. Inschrijvingsbewijs van die platen moet je dan ook meenemen, idem bij Z-platen.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Cate Bekijk BerichtenHallo
Dit is een mooi overzichtje van wat er allemaal dient te gebeuren als je een auto uit Duitsland wilt importeren, maar het dateert dan 2008. Is dit nog up-to-date? Is er iemand die heel recentelijk een 2dehands-wagen uit Duitsland heeft geïmporteerd? Wilt u dan nog eens de juiste stappen vermelden die moeten gebeuren? en de valkuilen (:-) opsommen en de voorzorgen ... zou super zijn! dankjewel
Bij deze een beetje aangepast:
A. Verkoper dient te bezorgen
1) Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung) = Certifacte of Conformity.
2) Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
⇨ Equivalent van roze kaart, bestaat uit twee delen (Teil 1 und 2)
3) Keuringsbewijs (Tüv)
4) Factuur
B. Transporteren naar België
2) Transitplaat met rode band (Zollkennzeichen)
a. Vraag aan de verkoper dat hij hiervoor zorgt dan moet je zelf niet zorgen voor een verzekeringsbewijs (=Deckungskarte) om vervolgens naar een Duitse DIV antenne te gaan (=Zulassungsstelle)
b. Indien je toch zelf je transitplaten regelt dien je dus
i. Verzekering te hebben (Deckungskarte) http://www.deckungskarten.eu
ii. Duitse DIV antenne (Zulassungsstelle) te bezoeken waar je in het bezit dient te zijn van
1. Identiteitskaart
2. Verzekeringsbewijs (Deckungskarte)
3. Keuringsbewijs (Tüv)
4. Duitse Roze kaart (Zulassungsbescheinigung)
5. Aankoopfactuur
6. Geld
7. Vergewis je dat de vorige eigenaar het voertuig reeds uitgeschreven heeft (Abgemeldet). Indien hij dus zijn nummerplaten nog niet heeft ingeleverd zal je geen transitplaat ontvangen.
“ Vroeger was dit een apart document (de zgn. Abmeldungschein)
⇨ mogelijks is dit nog zo in sommige Zullassungsellen.
⇨ meestal zetten ze nu een stempel Abgemeldet op uw Fahrzeugbrief.
C. Welkom in België → ga naar de douane
1) Waar is het dichtstbijzijnde douanekantoor? http://ec.europa.eu/taxation_customs...g=NL&Country=%
a. Je belt best op voorhand want mogelijks is niet iedere ambtenaar bedreven in deze materie!
2) Welke documenten dien je mee te nemen?
a. Aankoopfactuur
b. Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
c. Gelijkvormigheidsattest = Übereinstimmungsbescheinigung
d. Duits keuringsbewijs (Tüv)
e. Identiteitskaart van persoon die vermeld staat op factuur
f. Indien je koopt via vennootschap zal je allicht statuten van vennootschap + eventuele publicatie in Belgisch Staatsblad nodig hebben. → Contacteer zeker de douane hiervoor!
3) Wat zal de douane je bezorgen?
a. Roze formulier = document aanvraag inschrijving voertuig waarop ze een douanevignet C705 kleven (Kost 10 cent)
D. Laat je wagen keuren (Op Afspraak!!)
1) Waar is het dichtstbijzijnde keuringscenter?
Als onafhankelijk platform draagt GOCA Vlaanderen bij tot netwerkvorming, expertise-ontwikkeling,gegevensuitwisseling en opleiding voor de autokeuring- en rijbewijssector.
a. Je belt best op voorhand
2) Welke nummerplaten?
a. Transitplaten
⇨ Dit moeten wel die met een rode band zijn de zgn. Zollkenzeichen. Indien de verkoper hiervoor zorgt vraag dit dan zeker na!
⇨ Dus NIET die met een gele band de zgn. Kurzzeitkennzeichen
b. Z-platen (In principe dient iemand van de garage je te vergezellen)
3) Wat neem je mee
a. Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
b. Roze formulier voorzien van vignet die de douane je eerder bezorgd heeft
c. Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung)
d. Check of je je PVG nummer terugvindt op je COC, zoniet neem je best contact op met invoerder (Bornem voor BMW – D’Ieteren voor AUDI. VW)
4) Wat doen ze?
a. Keuring die verder gaat dan de klassieke jaarlijkse keuring van tweedehandswagens. Deze bevat een volledige technische keuring, milieukeuring, opstelling van een tweedehandsrapport en aflevering van de Car-Pass.
E. Nu je wagen gekeurd is, kan je hem inschrijven
- Naar verzekering -> Dan door naar een DIV kantoor waar ze hem inschrijven
Leave a comment:
-
Guest repliedHallo
Dit is een mooi overzichtje van wat er allemaal dient te gebeuren als je een auto uit Duitsland wilt importeren, maar het dateert dan 2008. Is dit nog up-to-date? Is er iemand die heel recentelijk een 2dehands-wagen uit Duitsland heeft geïmporteerd? Wilt u dan nog eens de juiste stappen vermelden die moeten gebeuren? en de valkuilen (:-) opsommen en de voorzorgen ... zou super zijn! dankjewel
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten30dagen mocht ik ze gebruiken. OK, een dezer betalen dus.
Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
Leave a comment:
Leave a comment: